نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
عنوان گروه یا کانال:

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی


توضیحات: دفتر حفظ و نشر آثار هماهنگی و ارتباط: @haeri1395 کد ثبت شامد: 1-1-1109-61-4-1
شناسه: haerishirazi@
تعداد اعضا: 9605
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

آنچه ابراهیم انجام می‎دهد در این حد است که زن و بچه خود را در صحرایی می‎برد که نه آب، غذا و نه زیلویی در آنجاست.
اما حسین بن علی علیه‎السلام زن و بچه خودش را درجایی می‎آورد که دیگر دوستی نمانده و همه شهید شده‎اند. مدافعی از این هشتادوچهار زن و بچه نیست و همه به شهادت رسیده‎اند.
اگر ابراهیم علیه السلام زن و بچه خودش را درجایی قرار داد که دوست نبود، دشمن هم نبود. اما حسین بن علی علیه‎السلام باید امتحانش سخت‎تر از ابراهیم باشد چرا که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: «علماء امتی أفضل من انبیاء بنی اسرائیل» یعنی علماي امت من بالاتر از انبیاء بني‎اسرائيل‎اند و به دلیل این که از امت آخرین است و در حال تکامل و پیشرفت است.
یعنی زن و بچه خود را درجایی قرار می‎دهد که دوست نیست اما هرچه بگویی دشمن است دشمن عادی نیستند. دشمنی هستند که نه‎تنها دین ندارند و به معاد معتقد نیستند؛ بلکه مردانگی و جوانمردی هم ندارند که فرمود «یا معشر آل ابى سفيان ان لم يکن لکم دين و کنتم‎ لا تخافون المعاد فکونوا احرارا في دنياکم‎» به آنها پیشنهاد کرد در حد مشرکین باشید. مثل عهد جاهلیت که تا مردی زنده بود به سمت حرم او نمی‎رفتند برای شما هم یک پیشنهاد دارم اول کار مرا بسازید، بعد به سمت حرم من بروید.
آیت الله #حائری_شیرازی
https://web.telegram.org/#/im?p=@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

عصر ما عصری است که به خاطر حاکمیت طاغوت‎ها، هزار سال است که عده‎ای از نور به ظلمت می‎روند «وَ الَّذينَ کفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمات‎» و به خاطر ولایت الله، عده‎ای هزار سال است از ظلمت به نور می‎روند. فاصله این‎ها در این عصر ما بیشتر از یک سال قبل است، بیشتر از ده سال قبل است، بیشتر از صدسال قبل است؛ چرا؟ چون هر دو در حال دور شدن از هم هستند.
بشر به ظلمتی رسیده است که در هیچ تاریخی سابقه چنین ظلمتی نداشته است. ظلم‎هایی در این عصر می‎شود که در هیچ عصری چنین ظلمتی نبود. بالعکسش هم هست. پاک‎هایی پیدا می‎شوند در این عصر که در هیچ عصری چنین پاک‎هایی نبودند. این‎ها به خاطر ولایت الله است. «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ‎ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور» . اصل ولایت است. انسان اگر تحت ولایت الهی باشد مرتباً از ظلمت به سمت نور می‎رود.
طاغوت اسم خاصی ندارد. هر جا خدا نبود طاغوت است. خود انسان وقتی غیر خدایی عمل کند، می‎شود طاغوت. ظلمتش را زیاد می‎کند. اما هنگامی با ولایت الله است که از ظلمت به نور می‎رود.
شما می‎گویید من با نماز از ظلمت به نور می‎روم یا با ولایت الله از ظلمت به نور می‎روم؟ نه؛ با نماز نمی‎روی، با ولایت می‎روی. وقتی ولایت نبود، انسان را دور می‎کند از خدا.
به عاشورا نگاه کن. مگر عاشورایی‎ها نماز نمی‎خواندند؟ نماز بی ولایت می‎خواندند. شدند اشقیای کربلا با همان نماز، با همان حج، با همان جهاد، با همان امربه‎معروف، با همان نهی از منکر، با همان روزه، با همان زکات، با همان صله‎رحم. همه این‎ها را انجام می‎دادند، اما شدند اشقیای کربلا. چرا؟ چون با ولایت طاغوت بودند و این مهم است که انسان بگوید من به این رهبر (آیت الله خامنه‎ای) حواسم هست و اقتدا کرده‎ام، حرف‎های دیگران هر که باشند حواست را پرت نکند.
آیت الله #حائری_شیرازی
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

انسان عاشق عشقه. دلش میخواد عاشق باشه و گریه یکی از علائمشه. حسین بن علی علیه السلام هم خداوند شعلة دائم اشک قرارش داده.
تو شبهای شام غریبان که شمع به دست میگیرید، باد میزنه شمعتونو خاموش میکنه. بعد شمعتون رو می‎برید پیش یکی که هنوز شمعش روشنه تا با آتش اون، مال خودتون رو روشن کنید.
مشعل روشن، عشق حسین بن علی علیه السلام است هر کسی پیش او بره، چراغِ خاموشش رو روشن میکنه. کشتة اشک (قتیل العبره) یعنی این. همونطوری که زمزم رو دادند به اسماعیل، اشک رو دادند به حسین بن علی علیه السلام.
آیت الله #حائری_شیرازی
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

هر کوهی دامنه‎ای دارد، قله‎ای دارد. ارتفاع محرم و صفر در دهه عاشوراست، همان‎طوری که وقتی از قله کوه نقشه شهر و جایگاه هر چیزی را در زیر پای خودتان می‎بینید در قله عاشورا هم خط و خطوط‎ها را می‎بینید و می‎شناسید. همان‎طور که اگر خواستید آبادی را ببینید باید از بلندی ببینید، اگر هم خواستید جریانات فکری، انحرافی، حق و باطل را مشاهده بکنید، باید از ارتفاع عاشورا به صحنه نگاه کنید. این مردمی که حق را شناختند، از قله عاشورا به جریانات نگاه کردند و حق را از باطل تمییز دادند.
جنگ در عاشورا بین دو گروه نمازگزار بود، هر دو روزه گیر، هر دو اهل حج و جهاد. وقتی ابن سعد می‎خواست، کار را یکسره کند این جمله را گفت: «يَا خَيْلَ اَللَّهِ اِرْکبِي وَ أَبْشِرِي» . ای سواران خدا سوار شوید! مژده باد شمارا به بهشت! یعنی بکشید حسین بن علی و یارانش را، بهشتی می‎شوید، آن‎ها هم شمارا بکشند بهشتی می‎شوید.
از این بلندی عاشورا نگاه کن که امام زمان را مسلمان ندانند. کار به کجا رسیده است، چرا نماز این‎ها را به این روز نشانده است که به قاتل امام زمان بگویند: «خیل الله» و بگویند: «الی الجنه ابشری». بکشید که به بهشت می‎روید و کشته شوید به بهشت می‎روید و به امام زمان ویارانشان بگویند مسلمان نیستند و پیکر آن‎ها را دفن نکنند.
دفن مسلمان واجب است. دفن غیرمسلمان واجب نیست. نماز آن‎ها را به این روز نشانده است. روزه آن‎ها را به این روز نشانده است. زکات آن‎ها را به این روز نشانده است، حج، جهاد، امربه‎معروف، نهی از منکر، مجموعه فروع دینشان، از آن‎ها چنین موجوداتی ساخته است.
آیت الله #حائری_شیرازی
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

خداوند، همة فرمان‎هایش را در یک کلمه خلاصه کرده:
«قولوا لا اله الّا اللّه تفلحوا» بگویید جز او خدایی نیست تا رستگار بشوید.
این جمله یعنی چه؟ حداقل معنای این جمله این است که من خدا نیستم.
شما می‎گویید مگر کسی ادعا می‎کند که من خدا هستم؟ نه؛ اما اگر می‎گوید من خدای خودم نیستم، پس من اختیاردار خودم نیستم و مالک و صاحب دارم. خودم امانتی به دست خودم هستم.
زبان و دستانم، ملک اوست. باید هر لحظه دقت داشته باشم که مالکم گفته است این جمله را بگویم یا نگویم؟ می‎خواهم نگاه کنم، بگویم مالکم گفته از چشمانت این استفاده را بکن یا این استفاده را نکن. این می‎شود لا إله الا الله.
«قولوا لا اله الّا اللّه تفلحوا» یعنی انسان بگوید هیچ کس جز حق‎تعالی خدا نیست و اول از همه، خودم خدا نیستم. از این جهت می‎گویم، چشمان و دستانم مال من نیستند، اموالم مال من نیستند.
در این حالت انسان پیش خود می‎گوید اموالی که دست من است، امانت اوست به دست من. وقتی انسان مال کسی را در راهی که او گفته خرج می‎کند که زورش نمی‎آید، ملک خودش را در راه خودش خرج کند.
حسین بن علی در عاشورا، عملش می‎گفت «لا اله الّا اللّه». صبرش می‎گفت «لا اله الّا اللّه». رفتار و اخلاقش می‎گفت «لا اله الّا اللّه».
نماز و روزه جزء «لا اله الّا اللّه» است. حال اگر پرسیده شود که روزه گرفتن چه ربطی به «لا اله الّا اللّه» دارد؟ باید گفت که انسان روزه را به امر که می‎گیرد؟ پاسخ، امر خداوند است. این همان «قولوا لا اله الّا اللّه» است. روزه مستحب می‎خواهی بگیری، پدرت راضی نمی‎شود. روزه مستحب را می‎خوری، این همان «لا اله الّا اللّه» است.
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

خدا می‎گوید: «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ».نور الهی است که آسمان و زمین را روشن کرده است. پس کسی که عالم را روشن ببیند با نور خدا آشنا شده است و باید نور خدا را در خودش هم ببیند؛ چون خود انسان هم جزء آسمان و زمین است.
وقتی می‎گویی: «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»، خود انسان نباید از قلم بیفتد و اگر انسان بخواهد خدا را ببیند، با آن نوری که در خودش هست باید خدا را ببیند، چون نزدیک‎ترین جا به انسان خود انسان است. اگر کسی خدا را در خودش دید چه حالتی پیدا می‎کند؟ آیا ادعای خدایی می‎کند که خدا را در خودش دیده است، یا استغفار می‎کند؟ استغفار می‎کند. چون می‎گوید من در محضر خدا چه کرده‎ام، وقتی خدا را در خودش می‎بیند در مقابل دشمنان خدا احساس ناتوانی نمی‎کند؛ در مقابل دوستان خدا اظهار خودنمایی نمی‎کند. مشکل انسان این است که خودش را قبول دارد و می‎گوید من کسی هستم و چیزی هستم.
همه بدبختی‎ها از همین جا شروع می‎شود که انسان خودش را چیزی بداند. زمانی خدا را در خودش می‎بیند که خودش را چیزی نداند. اگر خودش را دید، او را نمی‎بیند؛ اما اگر او را دید، خودش را نمی‎بیند و این راهی است که قرار داده‎اند برای انسان که ببیند هرچه هست در عالم، آثار خداست، مالکش خداست، ولی‎اش خداست.
آیت الله #حائری_شیرازی
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

حسین‌ابن‌علی (ع) در عاشورا تابلوی کاملی از انسان ارائه داد. شهدای کربلا انسان‌اند. ریشه‌ی آنچه می‌کنند در انسانیتشان نهفته است. اشقیاء کربلا هم انسان‌اند. ریشه‌ی آن شرارتی را هم که می‌کنند در خلقت آن‌ها است.
جهل و عقل؛ آنچه اشقیاء کربلا انجام دادند همه‌ی جهل نبود. جهل دایره‌اش وسیع‌تر است. آنچه را هم که شهدای کربلا نشان دادند همه‌ فطرت انسانی نبود. قسمت از این فطرت انسانی بود. پس در حقیقت مجموعه‌ی اشقیاء و شهدا تابلوی انسان‌اند. همان چیزی که اشقیای کربلا با آن تحریک می‌شدند که شرارت‌هایشان را انجام بدهند در من و جنابعالی هم هست؛ که آن، جهلمان است؛ و همان چیزی که از شهدای کربلا را در آن ایثارگری‌ها موفق کرد نور آنها بود. فطرت آنها بود. این در ما هم هست؛ یعنی انسان هم حاوی اشقیاء کربلا است و هم حاوی شهدای کربلا است.
پس بحث کربلا بحث انسان مطرح است. نه اینکه یک قصه‌ای و یک تاریخی در گذشته. قصه‌ی همین‌الان و همین ساعت ما است؛ یعنی کربلا در وجود ما است. جنگ عاشورا از درون ما به بیرون سرزده. آنچه در درون انسان‌ها بود در جریان کربلا رونمایی شد. عاشورا روز رو نمایی عقل و جهل انسان است.
این مقدماتی هم که پیش آمد تا حضرت بچه‌ها و خانواده‌اش را بیاورد، برای این است که اشقیاء فرصتی داشته باشند که جهل خودشون را کامل ارائه بدهند نه ناقص و این مشکلات و دشواری‌ها که برای شهدای کربلا پیش آمد برای این بود که شهدای کربلا نور خودشان، باطن خودشان، عقل خودشان، معرفت خودشان را بروز بدهند؛ نه ناقص.
ببینید حضرت چه جور کار کرده است؛ یعنی علت این که جهل با تمام وجود وارد شده است در صحنه‌ی کربلا این است که عقل با تمام وجود وارد صحنه شده است. ببینید من مثال ساده ای برایتان بزنم. تیم فوتبال پیروزی و استقلال یک روزی که مثلا می‌خواهند یا این برنده نهایی لیگ باشد یا آن برنده، هر کدام با تمام وجود می‌آیند. چون یکی با تمام وجود می‎آید آن دیگری نمی تواند با تمام وجود نیاید.
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

عاشورا، «انسان» را به «انسان» معرفى كرد! آنچه در اشقياى كربلا بود، در همه هست. آنچه در شهداى كربلا بود نيز درهمه هست.
هر انسان حامل كربلايى است؛ هر وقت حق مى‏گويد و براى حق كار مى‏كند، حسين وجودش را بر كرسى خلافت پذيرفته است و هر وقت غضب و شهوت و آز را ترجيح مى‏دهد، يزيد وجود خود را بر كرسى نشانده است.
خيلى راحت!
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

عاشوراى حسين(ع) الگوى جنگ هشت ساله‏ى ما بود. امام اين جنگ را نعمت خدا عنوان فرمود. جنگ براى ما بزرگترين فاجعه بود اما وقتى بر بزرگترين فاجعه صبر كنند، زيباترين مى‏شود. «ما رأ یت الا جمیلا» جنگ، معرف ما در عالم شد. همان غبارزدايى كه عاشورا از درخشش نور اهل‏بيت كرد، جنگ هم با انقلاب ما كرد. جنگ، معرف ضعف ابرقدرتها و قدرت دين، زشتى، سوءنيت و شقى بودن آنها و معرف اقتدار اسلام شد. امام فرمود:«ما درصدد آزاد كردن انرژى متراكم عالم اسلام هستيم». اين انرژى متراكم را چگونه مى‏خواهند آزاد كنند؟ با عاشورا.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

هیچ کس با نگاه یا لمس یک نوار کاست نمی تواند بفهمد که آن نوار پر است یا خالی، و اگر پر است چه چیزی در آن ضبط شده است.
ظاهر نوار کاست هیچ نشانه ای به ما نمی دهد، مگر این که در دستگاه ضبط صوت قرار داده شود.
قیامت دستگاه ضبط صوتی است که در آن، نطق اعضاء و جوارح آشکار خواهد شد. ظاهر انسان ها، مانند نوارها شبیه یکدیگر است، تنها یک دستگاه خدایی مانند قیامت است که با آن می توان از درون انسان ها پرده برداشت.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

آن که خودش سیر خورده باشد، بوی سیر را نه از خود و نه از دیگران نمی‌شنود.
گناه، بوی بدی دارد که خود گناهکار، آن بو را در نمی‌یابد؛ اما آنها که اهل گناه نیستند، کاملا بوی نامطبوع آن را استشمام می‌کند.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

امام زمان(عج) اگر غايب مى‏شود، ابتدادر دلها غايب
مى‏شود و بعد از آن، در جامعه و اگر ظاهر مى‏شود، ابتدا بر
دلها ظاهر مى‏شود و بعد از آن بر جامعه.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

امام یازدهم(ع) در عصری بودند که شیعیان ناشکری می‌کردند. آنها مبلغی وجوهات (خمس و زکات) خدمت امام(ع) فرستاده بودند. عده‌ای از شیعیان نامه‌ای به امام(ع) نوشتند که بیلان مصرف این اموالی که خدمت شما رسیده را به ما بگویید و اینکه این پول‌ها را چگونه خرج کردید. آدم به امام زمانش نامه بنویسد، بگوید اموال را به کی دادی؟ کجا خرج کردی؟
حضرت پاسخ داد: چرا این سؤال را از امامان قبلی نکردید؟ چه زمانی رسم‌تان بوده از امام سؤال کنید که این پول‌ها کجا رفته؟ کجا خرج شده؟ اگر امامت یک امر مستمری است چرا با من این رفتار را می‌کنید اما با امامان قبلی نکردید؟
بعد از این پاسخ، حضرت دستور داد پرده مشکی رنگی بر در اتاق ایشان آویختند. مردم که برای سوال می‌آمدند حق نداشتند پرده را عقب بزنند و از پشت پرده با آن حضرت صحبت می‌کردند. غیبت از اینجا آغاز شد.
چرا؟! چون ناشکری کردند. غیبت نتیجه ناشکری است. ظهور نتیجه‌ شکرگذاری است. هر چه شکرگذاری بیشتر شود پرده غیبت رقیق‌تر می‌شود. این پرده، غباری است بین امام و مأموم. این غبار از امام نیست از امت است. هر چه غبار امت فرو بشیند، جمال امام روشن‌تر می‌شود.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

وزنه بردار هر قدر قوى باشد، حتى اگر بتواند صدها قالى
بلند كند، هرگز نمى‏تواند قالى زيرپاى خود را كه روى آن
نشسته، بلند كند. آدم مى‏تواند سر همه را گرم كند ولى
سرخودش را نمى‏تواند گرم كند، زيرا اين «خود»، همزاد آدم
است، همكلاس و همرتبه اوست و آدم هرچه آموخته،
«خود» او هم‏پا به پايش آموخته است. نفس انسان قالى زير
پاى انسان است و برداشتنى نيست.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

هواپیما را دیده‌اید که از روی زمین اوج می‌گیرد؟ هواپیما دوباره به زمین بر می ‌گردد، اما موشک از جاذبه زمین خارج می‌شود و دیگر بر نمی‌گردد. سرعت زیادی لازم است تا موشک از جاذبه زمین خارج شود. همان طور که زمین «جاذبه» دارد، «نیت» هم «جاذبه» دارد.
نیت انسان‌ها گاهی در «جاذبه» خود انسان گیر می‌کند. بسیاری از اعمالی که انسان به سوی ملکوت می‎فرستد، از جو خودش نمی‌گذرد؛ او فکر می‌کند آن عملی که فرستاده، رسیده است! اما در قیامت که عملش را نشانش می‌دهند می‌بیند که خیلی از آنها به جاذبه خودش باز گشته است.
درجات عمل، همه‌اش مربوط به نیت می‌شود و بستگی دارد به این که تا چه اندازه‌ای بتواند از خودش رها شود که این مربوط به شکستگی و سوزدل است...
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

لطفا در معرفی کانال تمثیلات و نکات ناب آیت الله حائری شیرازی به دوستان و آشنایان خود، ما را یاری نمایید.
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

خورشید همیشه نور می‌افشاند و زمین یکی از میلیون‌ها نقطه‌ای است که از نور خورشید بهره می‌گیرد، اما برای این که از نور خورشید بهره‌مند شود می‌بایست در معرض تابش آن قرار بگیرد.
این که شب‌ها نصف کره‌ی زمین از نور خورشید بی‌بهره است نه برای این است که خورشید به سمت زمین نمی‌تابد، بلکه زمین باید موضع خود را تغییر دهد.
«توبه» تغییر وضعیت انسان نسبت به خداوند است، نه تغییر وضعیت خداوند نسبت به انسان.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

آینه‌ها سه نوع‌اند:
«ساده» که تصویر هر چیز را همان گونه که هست نشان می‌دهد؛ «محدب» یا «کوژ» که تصویر راکوچک و «مقعر» یا«کاو» که تصویر را بزرگ نشان می‌دهد.
عقل، آینه ساده‌ای است و هر چیز را همان گونه که هست نشان می‌دهد. اما نفس انسان، آینه‌ای است که در آنِ واحد هم مقعر و هم محدب است؛ آنچه را خود می‌پسندد، بزرگ جلوه می‌دهد و آنچه را نمی‌پسندد، کوچک نمایش می‎دهد.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

بسیاری از امراض انسان، ریشه در زمان بارداری و دوران جنینی فرد دارد. این امراض تا وقتی نوزاد در رحم مادر است رنجی برای او ایجاد نمی‌کند، اما پس از تولد، آرام آرام نشانه‌های بیماری بروز می‌کند!
دنیا رحم است و ما جنین آخرتیم. امراض روح ما در آخرت خودشان را نشان می‌دهند، چون روح ما متعلق به آنجاست. خشم، شهوت، زیاده طلبی و سایر رذایل و امراض اخلاقیِ خود را در دنیا نمی‌فهمیم، بلکه در آخرت درمی‌یابیم و آنجاست که روحمان باید رنج بکشد، چرا که این مریضی‌ها را از رحم دنیا به آخرت برده‌ایم و در آنجا مانند یک نوزاد ناقص الخلقه و مریض مادرزاد، پا گذاشته‌ایم.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

مجموعه پوسترهای قابل چاپ از تمثیلاتی که تا کنون بر روی کانال منتشر شده اند. جهت استفاده در امور فرهنگی
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

مسافری که به سوی مقصد حرکت می‌کند، راه نرفته را پیش رو می‌بیند؛ اما اگر به سمت خلاف مقصد بایستد، مسیر طی شده را خواهد دید.
کسی که رفته‌ها و کرده‌های خود را می‌بیند، باید باور کند که در حال اشتباه است و پشت به مقصد ایستاده و کسی که نرفته‌ها و نکرده‌ها را می‌نگرد، شک نکند که رو به مقصد ایستاده و در مسیر صحیح قرار دارد.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

مسافری که به سوی مقصد حرکت می‌کند، راه نرفته را پیش رو می‌بیند؛ اما اگر به سمت خلاف مقصد بایستد، مسیر طی شده را خواهد دید.
کسی که رفته‌ها و کرده‌های خود را می‌بیند، باید باور کند که در حال اشتباه است و پشت به مقصد ایستاده و کسی که نرفته‌ها و نکرده‌ها را می‌نگرد، شک نکند که رو به مقصد ایستاده و در مسیر صحیح قرار دارد.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

✅نکته زیبا و کاربردی در ارتباط با عرفان فقاهتی و تفاوت آن با تصوف👆
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

حرکت آدمی باید بین دو خط باشد:
خط غرور و خط یأس. اگر به‌سوی خط غرور رفت، حرکت را لازم نمی‌بیند!
اگر به‌سوی یأس گروید، حرکت را منتج و سودمند نمی‌بیند!
هر لحظه که انسان حرکت را غیر لازم یا غیر منتج دید، توقف می‌کند چون غرور و یأس در کار است. پای خوف و رجاء هم در بین است زیرا خوف غرور را می‌شکند و رجاء یأس را.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

رزق، مثل ظرف آب مرغداری‌هاست. آب خوری آنها این طور است که کمی بالاتر از لبه ظرفی را سوراخ کرده و آن را پر از آب می‌کنند و روی یک ظرف بشقاب مانند، بر می‌گردانند و آب توی بشقاب زیرین می‌آید. وقتی آب در بشقاب جمع شد و مقابل سوراخ رسید متوقف می‌شود و جوجه‌ها از آب‌ها می‌خوردند. یعنی وقتی مصرف شد تولید می‌شود نه این که تولید می‌شود تا مصرف شود.
روزی همیشه با مصرف همراه است نه تولید. اگر ده جوجه آب بخوردند، آب بیشتری بیرون می‌آید و اگر پنج جوجه بخورند، آب کمتری بیرون می‌آید.
روزی انسان این چنین است. اگر کسی هزینه چند خانواده را تامین کند، مصرف آنها، موجب زیاد شدن درآمد می‌شود زیرا هرکس روزی خودش را می‌خورد و نمی‌تواند روزی شخص دیگری را بخورد.
اگر انسان این معنی را بداند، وقتی کسی از او کمکی بخواهد؛ خوشحال می‌شود و می‌فهمد که بناست خداوند به او روزی بیشتری بدهد. اما اگر سفره‌اش را بست و جلوی مصرف دیگران را گرفت، روزی هم بند می‌آید.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

انسان وقتی پشت به نور می‎کند، خود را می‎بیند، آنهم بزرگتر از آنچه که هست، یعنی«خود بزرگ بین» می‎شود. همچنانکه اگر در شب تاریک، به جای اینکه رو به فانوس بایستد، پشت به فانوس ایستاد، خود و سایة خود را، آنهم بزرگتر از آنچه که هست می‎بیند. «خود بزرگ بین»، به دلیل پشت کردن به نور است و خداوند نور آسمان‎ها و زمین است؛ «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ».
هر گاه انسان به خداوند که نور آسمان‎ها و زمین است، پشت کند، خود را می‎بیند و هر چه دورتر شود سایه‎اش بزرگتر می‎شود و دچار «خود بزرگ بینی» می‎شود و هر گاه به سمت خداوند بایستد و حرکت کند، دیگر خود را نمی‎بیند.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

در میهمانی‌ها بشقاب بیگانگان و ناآشنایان را لبریز می‌کنند، و اگر مقدار غذا محدود بود، از بشقاب دوستان و آشنایان کم می‌کنند و به بشقاب میهمانان می‌ریزند.
آن کس که در انقلاب، گرسنگی را تحمل می‌کند، میهمان انقلاب نیست، بلکه صاحب‌خانه است و آن کس که باید به او رسید و سیرش کرد تا اعتراض نکند، اجنبی و میهمان است.
انقلاب هم میهمانانی دارد. کسانی هستند که مخالف انقلاب نیستند، اما طاقت صدمات انقلاب را ندارند. آنان را باید تحمل کرد و به آنها رسید، چون این توان را ندارند که مسائل را برای خود تفسیر و تحلیل کنند. شما انقلابی‌ها که بینشتان کافی است، بگذارید کسانی که بینش کمتری دارند، بیشتر ببرند. این حفظ آبروی انقلاب و به مصلحت انقلاب است.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

چیزی که از بلندی به سمت پایین حرکت می‌کند، اگر فاصله‌اش زیاد باشد، سرعت حرکتش نیز بیشتر می‌شود.
حرکت انسان همینطور است. هرچه فاصله بین «چه باید باشد» و «آنچه هست» بیشتر باشد، میزان فعالیت، قدرت، استقامت، مقاومت و قابلیت انسان بیشتر می‌شود. کسی که «آنچه هستِ» خودش را بزرگ و «آنچه باید باشد» را کوچک می‌بیند، فاصله بین این دو را کم کرده و سرعت حرکتش کم می‌شود. انسان‌هایی که فکر می‌کنند بهتر از آن هستند که باید باشند، طبیعتاً رو به عقب و به سمت ضایع شدن می‌روند.
ایمان به غیب یعنی وجود چنین خلائی در زندگی، که انسان احساس کند بیش از آنچه هست جا برای رشد دارد. عالمی بزرگتر از این عالم و حیاتی بالاتر از این زندگی وجود دارد. این اساس تحرک است.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

اگر به جام فلزی ضربه‎ای وارد شود، مدتها ارتعاش خواهد داشت، ولی اگر جام را با دست بگیریم و ضربه‎ای به آن وارد کنیم، دیگر ارتعاشی نخواهد داشت.
انسانی که تکیه گاهی ندارد و خدا او را نگرفته است، با یک ضربه آرامش خود را از دست داده و تا مدت‌ها مضطرب، سردرگم و حیران خواهد ماند. اما کسی که متکی به خداست و دلش به او آرام شده و خدا او را گرفته، در مقابل ضربات، مضطرب نخواهد شد و آرامش خود را حفظ خواهد کرد.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

كسى كه عادت به سيگار ندارد، يك هفته با هفته‏هاى ديگر فرقى ندارد، امّا كسى كه روزى يك پاكت سيگار مى‏كشد و حالا مى‏خواهد ترك كند، هفته اول، يك سال برايش مى‏گذرد.
كسى كه بى‏پروايى‏ها داشته و حالا مى‏خواهد در صراط مستقيم باشد، چه زجرى بايد بكشد تا آن عادات را ترك كند؟! در قرآن مى‏فرمايد: « فَأُوْلئِکَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ» خداوند بدى‏هاى اينها را تبديل به حسنات مى‏كند.
اين به‏دليل زجرهايى است كه مى‏كشند! ببينيد «حُرّ» چقدر زرنگ بود؛ او كه شب عاشورا از فرماندهان سپاه اشقياست، روز عاشورا يكى از شهداى بزرگ تاريخ اسلام مى‏شود. حُرّ آن بيست و چهار ساعت آخر را چطور گذرانده است؟ مطمئن باشيد كه آن يك شب برايش به‏اندازه‏ چندين سال زجر كشيدن گذشته. كارى كه ديگران در چندين سال، حتى يك عمر، موفق نمى‏شوند، همان زجر را يك شبه كشيده است!

@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

راز این که اهل تقوی همواره تمنا و آرزوی مرگ دارند این است که احساس می‎کنند سرمایه‎ای دارند و آن سرمایه ایمان است.
کسی که پول زیادی از بانک گرفته تا به منزل ببرد و یا از منزل برداشته تا به بانک ببرد، در این راه تلاش می‎کند تا سریعتر و زودتر به هدف برسد. دوست دارد از راه میان بُر برود و دو خیابان، یک خیابان بشود تا به هدف نزدیکتر گردد. اما آنکه سرمایه و هدفی ندارد، سرعت و تلاشی هم ندارد.
کسی هم که سرمایه ایمان ندارد، نه هدفی دارد و نه تمنای مرگی، بلکه از مرگ هم گریزان است.

@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

خورشید همیشه نور می‏افشاند و هیچ تبعیضی در بذل سخاوتمندانة شعاع‏هایش ندارد، ولی قسمت‏هایی از زمین مانند قطب شمال و جنوب به‏خاطر این‏که در معرض نور خورشید نیستند، همیشه یخ بندان‏اند، با این‏که آب و خاک آنجا با نواحی دیگر زمین فرقی ندارد.

«يا دائِمَ الفَضلِ عَلَی البَرية»

اگر آدم موانع را برطرف کند، می‏تواند از آن رحمت واسعه، فیض ببرد؛ هر قدر موانع رسیدن نور، بیشتر باشد، دل منجمدتر می‏شود، این همان قساوت قلب است. وقتی دوستی دنیا مانع تابش نور الهی و پذیرش رحمت واسعة ربوبی شود، دل انسان یخ می‌بندد.

@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

کشتی‌ای را تصور کنید که روی دریا سیر می‏کند. اگر آب موج بزند و در کشتی بریزد، کشتی سنگین می‏شود و مقداری در آب فرو می‏رود. در هجوم بعدی امواج، آب بیشتری در کشتی می‏ریزد، چون در اثر موج قبلی پایین رفته و به سطح آب نزدیک شده.
انسان در دنیا، مثل کشتی روی آب است. کشتی وجودش اگر از آب دریای مادّی خالی باشد، دریا در اختیار اوست. اما اگر در کشتیِ وجودش آب ریخت، باید آن آب را با پمپاژ خالی کند.
ادعیه و زیارات، پمپاژ کردن آب از کشتی است. در روایات آمده که انسان روزی هفتاد مرتبه استغفار کند. مثل این است که بر اثر موج، مقداری آب در کشتی شما ریخته و شما باید هفتاد سطل آب بکشید و از کشتی بیرون بریزید.

@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

با آب شیرین می‏شود کشاورزی کرد ولی با آب شور نه. آب شور، درخت‏ها را می‏خشکاند.
درخت عمل از نیت‌های خیر و شیرین سیراب می‏شود؛ مادام‏که نیت خالص باشد این درخت‌ها خرم و باشکوه‏اند؛ اگر نیات دیگری پا در میان بگذارند، آب شور با آب شیرین مخلوط شده است. طبیعتا پژمردگی و خشکیدن درخت غیرقابل اجتناب است.

@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

باید به اندازه پولی که در حساب دارید چک بکشید. اعتبار چک، به میزان موجودی حساب شماست نه میزان رقمی که می‏نویسید. وقتی می‏گویید: «خدایا! پرچم اسلام را سر بلند نگهدار» این یک چک است و باید عملی در حسابتان باشد تا چکی که کشیده‏اید، برگشت نخورد. اگر چک بی‌محل بکشید، دستگیرتان می‏کنند. باید محلی برای این چک‌ها گذاشت که همانا اعمال ماست.

@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

http://www.haerishirazi.com/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DB%8C-%D9%87%D9%81%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%B8%D9%85-%D9%84%D9%87/
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

موشی که در تله گیر می‏افتد، برای آنکه فنر تله، گردنش را خرد کند نمی‏رود. برای آن گردوی خوشبوی سر تله می‏رود. اما آن گردو او را نمی‏کشد. فنر فلزی تله او را می‏کشد.
برتری جویی، مفسدان تاریخ را به فساد کشیده است. قرآن می‏فرماید: «لايريدُونَ عُلُوّا فِی الاَّرضِ وَ لا فِسادا». فساد و تباهی انسان نتیجه‏ی عُلوّ و برتری طلبی اوست. هر کسی این «دندان طمع به برتری» را کشید، دستش به فساد آلوده نمی‏شود.

@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

گاهی بچه‏ها شاخه درختی را می‏گیرند و به آن آویزان می‏شوند تا از درخت بالا بروند. حَسَنات این‏طوراند. نماز شاخه‏ای است از شاخه‏های طوبی. وقتی نماز می‌خوانید، دستتان را به این شاخه از درخت طوبی گرفته‏اید تا شما را به بهشت ببرد.
کارهای خیر، شاخه‏های طوبی هستند و انسان را به‏طرف بهشت عروج می‏دهند.

@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

اخلاق بد مسری است، با متکبر معاشرت کنی، متکبر می‏شوی، همان‏طور که اگر با مبتلا به آبله هم‏غذا شوی، آبله می‏گیری.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

برایت پیش آمده که دندانت درد بگیرد و تا صبح به خودت بپیچی ؟
گاهی کسی چندین سال به دندان درد مبلاست. وقتی دندانش را ‏کشید، دندان دیگرش شروع به درد می‏کند. دوا می‏خورد، یک هفته دیگر دوباره درد می‏گیرد.
یک لیوان آب می‏خورد، درد می گیرد، بستنی می‌خورد، درد می‏گیرد. این دردها را
روی هم بسنجید چقدر است؟ آن لذّت را هم نگاه کنید، چقدر است؟
همان‏طور که معلم به بچه دبستانی می ‏گوید : با دندانت بادام نشکن ،انبیاء به انسان می‏گویند با روحت دروغ نگو، روح شکسته و خرد می‏شود، فهم روح گرفته می‏شود.

@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

می‏گویی: «آقا چکشت را به من بده تا میخ ته کفشم را بکوبم». آیا منّتی سر او دارید که چکشش را به شما داده؟ میخ کفش او نبود، میخ کفش شما بود.
عمل صالح، خیرش به جیب خودتان می‏رود نه توی جیب خدا. میخ کفش‌تان را با چکش او کوبیده‏اید. چکش او همین جان و تن و نیرویی است که عطایتان کرده است. پس احساس کنید که به او بدهکار شده‏اید نه طلبکار.
ریشه‏ عُجب انسان، این است که خودش را مالک می‏بیند. اگر تمام حَسَنات اهل عالم از دست و زبانتان صادر شود، اما خودتان را شناخته باشید، برای شما هیچ عُجبی نمی‏آورد.

@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

کسانی که شیاطین بر آنها مسلط شده‏اند، اینها را شیطان از آب گرفته، صید کرده و قلبشان مرده است. همچنان که قلب ماهی در آب زنده است، قلب انسان هم به عشق خدا زنده است، همان‏طور که اگر ماهی را از آب بیرون بکشند می‏میرد، قلب انسان را هم اگر از یاد خدا بیرون بکشند می‏میرد. در این هنگام، ظاهرا زنده است ولی دل او مرده است. اگر از دریای ذکر خدا دلی را بیرون بکشند، مانند ماهی بیرون از آب، آن قدر دست و پا می‏زند تا بمیرد. پیامبر صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «المؤمِنُ فی المسجدِ کالسَّمَک فِی الماء» مؤمن در مسجد مثل ماهی در آب است.

@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

صیاد برای گرفتن ماهی، قلاّب به‏کار می‏برد. بر سر قلاّب، طعمه‌ای که ماهی دوست دارد می‏گذارد. ماهی قلاب را همراه طعمه می‏بلعد. قلاّب که بلعیده شد، تکانی به نخ قلاب وارد میشود؛ اگر ماهی کم ‌وزن باشد، صیاد با یک ضرب آن را بالا می‏کشد و اگر سنگین باشد، صیاد به‏طور متناوب آن را می‏کشد و رها می‏کند تا خسته و بی‏جان ‏شود. وقتی مطمئن شد که ماهی دیگر توانی ندارد آن را بیرون می‏کشد.
شیطان گاهی قلاّبش به انسانی گیر می‏کند. طعمه سر قلاّب، آرزوی دراز، ریاست طلبی، علاقه به زن و فرزند و در یک کلمه علاقه به دنیا است.
بعد از این‏که انسان را به دنیا علاقه‏مند کرد، قلاب را شل و سفت می‏کند. ولی مواظب است بند قلاب پاره نشود. چندین بار او را می‏آورد و می‏برد تا بالاخره او را از «ذکراللّه‏» خارج کند.

@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

پرسش: دربرابر امتحانات گوناگونی که در این عالم ازما گرفته می‌شود، چگونه تسلیم و راضی به رضای خداوند باشیم؟!

پاسخ: باید مواظب بود رضای خدا را بعنوان اینکه ما اشتباه نکرده ایم، تلقی نکنیم. اول در کارمان دقت کنیم، اگر هیچ اشتباهی نکرده‌ایم، به رضای خداوند راضی باشیم.
اما اگر در یکی از هزار عامل اشتباه داشتیم و تقصیری از جانب ما بود، باید از کار خودمان ناراضی باشیم و به کاری که کردیم معترض باشیم. اینکه ما همه کارهای اشتباه را انجام بدهیم و همه خرابی‌ها بر سرمان آوار شود بعد بگوییم «رضی بقضاء الله و تسلیما لامره» راضی هستیم به رضای خداوند، این درست نیست.

@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

🔹شما پرسیده اید:
اینکه ما باید مأموم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم، یعنی از ایشان پیروی کنیم و توقعی هم درمقابل نداشته باشیم؟

🔹پاسخ آیت الله حائری شیرازی:
نه اینگونه نیست.
راهی را که ایشان معین کرده‌اند باید برویم. توقع ما باید این باشد که ما را به حال خودمان رها نکند.
«إلهی لا تَکِلنی إلی نَفسی طَرفَة عَینٍ أبداً». خداوندا؛ مرا به اندازه یک چشم برهم زدن، به خودم وا مگذار.
این بزرگترین مزدی است که به ما می‌دهند.

@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

🔹شما پرسیده اید:
چگونه تسلیم محض و بی چون و چرای اهل بیت علیهم السلام باشیم؟

🔹پاسخ آیت الله حائری شیرازی:
اول باید مطیع محض عقل باشیم بعد مطیع اهل بیت علیهم السلام.
چون ما دو حجت داریم. حجت درونی که عقل است و حجت بیرونی که انبیاء و اهل بیت علیهم السلام هستند.
حجت درونی یا همان عقل، از حجت بیرونی ‌به ما نزدیکتر است.
انسان اگر با حجت درونی که عقل است خوب کار کند، عادت می‌کند با حجت بیرونی که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است خوب کار کند و مطیعش باشد.
آنهایی که عقلشان را تعطیل می‌کنند و خیال می‌کنند که مطیع امام زمان عجل الله هستند،‌ اشتباه می‌کنند.

@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

اگر پنبه کنار آهن‏ربا باشد، آهن‏ربا کششی نسبت به پنبه ندارد، اما اگر براده آهن را درون پنبه بگذارید، در این حالت پنبه به سمت آهن‏ربا کشیده می‏شود.
در این‏جا خود پنبه جذب نمی‏شود، بلکه براده‏های آهن به سمت آن کشیده می‏شوند.
معصیت‏ها مثل آهن‏ربا، نان حرام مانند آهن و انسان مثل پنبه است.
وقتی که انسان گوشتش از نان حرام روییده باشد، نمی‏تواند از کنار معصیت‏ها بگذرد. وقتی از کنار معصیت رد می‌شود، مجذوب آن می‏شود.
این خاصیت درونی لقمه حرام است.
اما اگر لقمه صددرصد حلال باشد، از کنار عبادات که می‏گذرد، عبادات او را جذب می‏کنند، از کنار امام‌زاده که می‏گذرد به زیارت ایشان میل پیدا می‏کند.

@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

یکی از پیامبران به عزرائیل گفته بود: هر وقت خواستی سراغ من بیایی، از قبل خبر بده. وقتش که شد عزرائیل آمد. آن پیامبر به او گفت: مگر بنا نبود از پیش خبرم کنی؟ گفت: خبر کردم. گفت: کی؟ عزرائیل پاسخ داد: این موی سرت که سپید شد من بودم که با تو حرف می‏زدم، چین و چروک صورتت من بودم.
خیلی از چیزهایی که می‏بینیم، مثل همین قصه، پیغام‌اند، درس‌اند، منتها باید خودمان حواسمان باشد.
مثلا فرزند برای انسان درس بزرگی است. اگر بچه‏ شما کاری کند که در شأن او نباشد، ناراحت می‏شوید؛ پس قبول کنید که اگر خود ما هم عملی انجام دهیم که در شأنمان نباشد، خدا خوشش نمی‏آید. شما با همه محبتی که به فرزندتان دارید، او را تنبیه می‏کنید و اگر از تنبیه نتیجه نگرفتید، رنج می‏کشید و ممکن است به‏تدریج از او نفرت پیدا کنید. انسان هم با این‏که مخلوق خداست، اگر آن طور که خدا می‏پسندد نباشد، ممکن است به جایی برسد که پیش خدا منفور بشود. وقتی بچّه به شما اعتماد نمی‏کند بدتان می‏آید، امّا وقتی بچّه شما، باور دارد که شما دوستش دارید، خرسند می‏شوید؛ اگر ما به خداوند خوش گمان باشیم، دلمان به وعده‏های او آرام باشد و به او اعتماد کنیم، خدا ما را به خود نزدیک می‏کند.

@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

گاهی دوایی را که تلخ است به بچّه می‏خورانید، یا دکتر می‏خواهد به او آمپول بزند؛ و می‏دانید که اگر این آمپول تزریق نشود یا آن دوا را نخورد، مرضش شدّت پیدا می‏کند. از طرف دیگر بچّه ناراحت است، از دوا بدش می‏آید ولی برایش لازم است؛ این مثالی برای مصیبت‏هاست که دوای انسان است.
بچّه گاهی آب‏نبات دوست دارد، آدامس و شکلات دوست دارد، اما مضر است یا زیادش ضرر دارد. از دست بچّه می‏گیرید و او بهانه می‏گیرد اما به‏خاطر خودش به او نمی‏دهید. ما غیبت می‏کنیم، این غیبت در دهان ما شیرین است ولی برای ما سمّ است، بچه ممکن است نقل و نفتالین را با هم اشتباه بگیرد، چقدر خطرناک است که کنار دست بچّه باشد!
خوب بچّه می‏خواهد موسیقی حرام گوش کند، چطور اگر نفتالین را به‏جای قند می‏خواست بخورد، از او می‏گرفتید، اگر نفت را به‏جای آب می‏خواست بخورد، فورا دور از دستش می‏گذاشتید، اما به سم روحی چنین حساسیتی نشان نمی‏دهید. اگر بچه داروی سمی مصرف کند شما بلافاصله می‏برید و معده‏اش را شستشو می‏دهید تا آثار آن سمّ از بین برود.
استغفار شستشوی معده از روح انسان است. وقتی که بچّه‏ای نفت می‏خورد و بی‏هوش می‏شود، اگر خوابش ببرد، خطرناک است.
اگر تریاک خورده، خوابش ببرد، خطرناک است، همین‏طور وقتی انسان گناه می‏کند، اگر مست شود، غافل شود و غفلتش ادامه پیدا کند؛ خطر ناک است و هلاک می‏شود؛ باید او را بیدار نگه‏داشت، شما برای بچه خودتان به دکتر نیازمندید، خدا هم برای ما انبیاء را فرستاده که طبیب ما باشند و به ما بگویند، چه چیزی برای ما حکم نفتالین دارد و چه چیزی حکم قند؟ و همه گناهانی که از آن ریشه می‏گیرند، همان نفتالین‏هایی هستند که انسان می‏پندارد قند است.

@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

شخصی پیش من آمده بود و از تعبیری که جایی درباره او به زبان رانده بودند، ناراحت بود. به او گفتم حرفی درباره تو زده‏اند که دلت از آن حرف آتش گرفته است. اما آیا برای ظلمی است که به خودت شده، یا بیشتر از آن می‏سوزی که ظلمی به آنها شده، آن هم از طرف خود آنها؟
گفتم، فرض کن تو در بلندی نشسته‏ای و طرف دستش به تو نمی‏رسد، هرچه می‏کند، چیزی گیر نمی‏آورد زیر پا بگذارد تا دستش به تو برسد. بچه‏ی شیرخواره خودش را که در آن نزدیکی است، برمی‏دارد و زیر پایش می‏گذارد تا قدّش بالا بیاید یعنی به‏اندازه‏ی شصت هفتاد کیلوبار روی بچه‏ی شش‏ماهه فشار می‏آورد تا سه تا مشت به تو بزند. تو در آن حالت که بچه‏ی او زیر پایش دارد جان می‏دهد، در بند این هستی که مشت می‏خوری یا دلت برای آن بچه می‏سوزد؟
گفت: قطعا بچه‏ی او که زیر پایش دارد جان می‏دهد. برای من بی‏نهایت رنج‏آور است.
پرسیدم: بچه آدم پیشش عزیزتر است یا ایمانش؟
برو ببین آن که به تو ناروا نسبت داده، آیا در قلبش لذت مناجات با خدا مانده؟ دیگر از اشک شب چیزی مانده؟ سپس توصیه کردم که: اگر می‏خواهی از خودت دفاع کنی، مبادا پا روی ارتباط خودت با خدا بگذاری و چیزی به طرفت بگویی که شرع اجازه نداده است.
قرآن می‏فرماید: «وَلا یجرِمَنّکم شنئان قومٍ عَلی اَلاّ تَعدِ لُوا اِعدِلُو هُوَ اَقرَبُ لِلتّقوی». بغض کسان دیگر شما را بر آن ندارد که از عدالت خارج شوید؛ عدالت را حفظ کنید، برای تقوای شما عدالت بهتر است: «اِعدِلُوا هُوَ اَقرَبُ لِلّتَقوی».
در وقت دفاع از خود، چیزی نگویید که به آن یقین ندارید والاّ شیطان کلاه سرتان گذاشته و ایمان شما زیر پا رفته و له شده است. اگر بخواهید توی کوچه، خیابان با کسی دست به یقه شوید، بچه به بغل دعوا نمی‏کنید، چون بچه وسط دعوا له می‏شود، مواظب باشید ایمانتان وسط این دشمنی‏ها له نشود که از بچه مهمتر است.

@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی

لطفا در معرفی کانال تمثیلات و نکات ناب آیت الله حائری شیرازی به دوستان و آشنایان خود، ما را یاری نمایید.