صراط حق 
عنوان گروه یا کانال:

صراط حق


توضیحات: ?ارائه پاسخی نو به شبهات اعتقادی ☑️طرح مباحث چالش برانگیز و نقد فکری وهابیت ?ارتباط با مدیریت @Mmmmmmmm113 جهت تبادل بالای ده کا @shia_lady ?نشر مطالب بدون نام کانال ٬ با ذکر صلوات بلامانع میباشد
شناسه: serat_haq@
تعداد اعضا: 9713
صراط حق

📝کنفرانس شبانه

موضوع :
#علم_رجال

👤ارائه :ابوساسان

🗓تاریخ 95/7/7
صراط حق

بسم الله الرحمن الرحیم والحمد لله خالق البریة وجاعل الدین والشریعة والصلاة والسلام علی سیدنا محمد الذی جاء بالشریعة السهلة الموجبة لسعادة البشریة وعلی آله الذین هم خیر البریة واللعنة علی اعدائهم شر البریة ام بعد
صراط حق

با عرض سلام خدمت همه ی اعضای محترم سوپر گروه انصار العقیدة فی الاهواز ان شا الله در صحت و سلامتی باشین زیر سایه ی الطاف الهی
صراط حق

طبق معمول چهارشنبه شب ها خدمت شما عزیزان هستیم با موضوع علم رجال الحدیث
صراط حق

موضوعی که امشب آماده کردم بررسی یکی دیگر از امارات توثیق هست که بین علمای رجال مورد بحث و بررسی قرار گرفته. و اون وکالت از طرف معصوم علیه السلام است
صراط حق

میخوایم ببینیم که آیا وکالت شخصی از ناحیه ی امام علیه السلام، میتواند کاشف از وثاقت آن شخص باشد یا نه
صراط حق

قبل از اینکه به بررسی این موضوع بپردازیم، بهتره به نکته ای مهم اشاره کنیم که بحث وکالت میتواند به سبب قضایای مختلف باشه. مانند وکالت در مال، وکالت در خدمگی، یا در امور دینی، افتا و قضاوت
صراط حق

عده ای از علما مانند علامه مامقانی یا وحید بههبانی مدعی شده اند وکالت از ناحیه ی امام علیه السلام، مطلقا در همه ی موارد میتواند کاشف از وثاقت بلکه از بالاترین امارت مدح و وثاقت باشد. درحالیکه در مقابل علمایی مانند سید خویی رحمه الله نظری کاملا مخالف دارندو و اعتقاد دارند که وکالت ملازمتی با وثاقت و عدالت نداره
صراط حق

ادله ای که گروه اول بیان کردند قابل توجه هست. از جمله ی این ادله این هست که، در سیره عقلا و عرف انسان عاقل کسی را که مورد اعتماد و وثوق نباشه، به عنوان وکیل خود انتخاب نمیکند. بلکه کسی رو به عنوان وکیل خود برمیگزینن که کاملا مورد اعتمادشون باشه. با این حال پس کسیکه امام او را به عنوان وکیل خود انتخاب میکنه قطعا آدم ثقه و مورد اعتمادی است
صراط حق

در مقابل مخالفین این دلیل، اعتقاد دارن که وکالت از ناحیه ی امام نمیتونه ملازمتی با عدالت و وثاقت داشته باشه. چونکه ممکنه این وکیل انسان فاسقی باشه و در عین حال وکالت یک امری رو بر عهده داشته باشه
صراط حق

از بررسی اقوال این دو گروه و ادلشون میشه یک قول وسط و صحیحی رو بیان کرد. و اون اینکه ملازمت وکالت و وثاقت، به حسب نوع اون وکالت مختلفه

اگر کسی در امور شخصی وکالت داشته باشه میشه ادعا کرد که این ملازمت وجود نداره. مانند وکالت در انجام امور خانگی و ... عقلا میشه گفت که در این نوع وکالت ملازمتی بین وکالت و وثاقت وجود نداره
صراط حق

اما اگر وکالت در امور مربوط به دین باشه مانند فتوا دادن یا قضاوت کردن و یا اخذ وجوهات شرعیه، قضیه متفاوت خواهد بود. و قطعا این امر میتونه کاشف از وثاقت باشه. چون امکان نداره امام علیه السلام آدم فاسق و غیر اعتمادی را به عنوان وکیل خود در امور دینی انتخاب کنند. چونکه نتیجه ی این امر میتونه موجب وهن دین بشه
صراط حق

و در سیره عرف هم این قضیه مشهوده.. اگر یک عالمی از علما وکیلی در امور دینی داشته باشد که آدم فاسقی باشد، شما قطعا در خود اون عالم دچار شک و تردید میشین. که چطور این عالم آدم فاسقی رو به عنوان وکیل خود در امر دین انتخاب کرده
صراط حق

پس لذا میشه گفت که وکیل امام علیه السلام در امور دینی، قطعا شخص مورد اعتماد و ثقه ای است و میشود به خبرش اعتماد کرد
صراط حق

اما مخالفین این قاعده، میگویند اگر وکیل امام علیه السلام در امور دینی آدم مورد اعتمادی بوده پس چرا در حق بعضی از این وکلا ذم و یا تکذیب هایی از ناحیه معصوم علیه السلام صادر شده. بطوریکه امام علیه السلام بعضی از وکلای خودش رو تکذیب کرده
صراط حق

در جواب این اشکال میشه گفت که این تکذیب ها و ذموم در حق این وکلا، در زمانی از امام علیه السلام صادر شده است که این افراد دچار انحراف شده بودند و بدین ترتیب از مقام وکالت عزل شده بودند

یعنی این اشخاص در ابتدا، مستقیم الامر بودند لذا مورد اعتماد امام علیه السلام بودند.. اما وقتی که به انحراف کشیده شدند امام علیه السلام ضمن عزل اونها، با بیان ذم هایی در حقشون، به نوعی برائت خود از اونها رو نشون دادند.
صراط حق

پس این اشکال نمیتونه وجهی داشته باشه
صراط حق

از دیگر ادله ای که ثابت میکند وکیل امام علیه السلام در امور دینی مورد وثوق و اعتماد بوده است، این نکته هست که وقتی اشخاصی به دروغ خودشون رو به عنوان وکیل و نائب امام معرفی میکردند، مورد تکذیب ائمه علیهم السلام قرار میگرفتند.
صراط حق

با بیان این مطالب، ثابت میشود که وکیل امام علیه السلام در امور دینی و شرعی قطعا مورد اعتماد و وثوق است. و وکالت امام علیه السلام در این امور، یکی از امارات کاشف از وثاقت است بلکه از بهترین آنان است
صراط حق

در آحر مختصرا به ذکر نام اشخاصی که وکالت اونها ثابت شده است اشاره میکنیم:
صراط حق

1- ایوب بن نوح بن دراج
2-ابوعلی بن راشد(الحسن بن راشد)
3-ابوالقاسم الحسین بن روح النوبختی
4-حمران بن اعین
5-زکریا بن آدم
6-سعد بن سعد
7-صفوان بن یحیی
8-عبدالعزیز بن المهتدی القمی
9-عبدالله بن جندب البجلی
10-ابوعمرو عثمان بن سعید العمری
11-علی بن جعفر الهمانی
12-علی بن الحسین بن عبد ربه
13-ابوالحسن علی بن محمد السمری
14-علی بن مهزیار الاهوازی
15-ابوجعفر محمد بن عثمان بن سعید العمری
16-محمد بن سنان
17-المعلی بن خنیس
18-المفضل بن عمر
19-نصر بن قابوس اللخمی
صراط حق

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
صراط حق

صراط حق

📝کنفرانس شبانه

موضوع :
#زمین_از_حجج_الهی_خالی_نمیماند

👤ارائه :سید سروش حسینی

🗓تاریخ 95/7/8
صراط حق

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین ، اللهم صل علی محمد المصطفی ، و علی المرتضی و فاطمة الزهرا ، و الحسن الرضا ، و الحسین المصفا ، و جمیع الاوصیا مصابیح الدجا ، و صل علی من بیمنه رزق الوری ، و بوجوده ثبت الارض و السما ، مولانا صاحب العصر و الزمان (علیه السلام) ، اما بعد
صراط حق

با عرض سلامی دوباره خدمت همراهان عزیز گروه مقدسة انصار العقیدة فی الاهواز ، و همچنین اساتید و خادمین گرامی گروه🌺

اما بعد ، سعی میکنم بحث امشب مختصر و مفید باشه تا ان شالله ، مورد استفاده عزیزان قرار بگیره و بتوانیم گام مثبتی در عرصه اعتلای هرچه بیشتر مکتب اهل البیت علیهم السلام برداریم
صراط حق

خب همینطور که میدانید بحث ما این هست که زمین خالی از حجت خدا خالی نمیماند و در این مورد
روایات متواتر داریم روایاتی که جای هیچ ان قلتی در آن نیست
صراط حق

به عنوان مثال روایت صحیح در کتاب کافی شریف از ثقه الاسلام مرحوم کلینی در این مورد
که اصلا بابی در مورد ان الارض لا تخلو من الحجة
یعنی زمین خالی از حجت نیست دارد

و به ذکر جند روایت در این مورد بسنده میکنیم:
صراط حق

1. _حسين بن ابى العلاء گوید: بامام صادق عرض كردم: ممكن است زمين باشد و امامى در آن نباشد؟
فرمود: نه، گفتم: دو امام در یك زمان مى شود؟ فرمود: نه مگر اینكه یكى از آنها خاموش باشد )و
بوظائف امامت قيام نكند مانند حضرت حسين در زمان امام حسن عليهماالسلام


علامه مجلسی در تعلیق روایت میگوید
الحدیث الأول : حسن.
مراة العقول / جلد 2 / صفجه 295
صراط حق

صراط حق

و همانطور که در تصویر مشاهده میکنید اصلا باب در این مورد هست که این موضوع یعنی زمین از
حجت خدا خالی نمیماند به فوق تواتر رسیده هست
صراط حق

روایت بعدی

سليمان بن جعفر جعفرىّ گوید: از امام رضا عليه السّلام سؤال كردم: آیا زمين بدون حجّت باقى خواهد
ماند؟ فرمودند: اگر زمين- و لو به مدّت یك چشم بهم زدن- خالى از حجّت باشد، اهل خود را فرو خواهد
برد.
📘عیون اخبار الرضا علیه السلام ، نویسنده شیخ صدوق



این روایت ما را به اهمیت حجت الهی بسیار بسیار آگاه میسازد
که طبق فرموده امام رضا علیه السلام زمین اگر خالی از حجت بماند دنیا کنفیکون میشود....
صراط حق

روایت بعد از کتاب امالی شیخ طائفه هست که میگوید
امیر المونین علی علیه السلام فرمودندأللهم بلي لاتخلو الأرض من قائم بحجة....


📚امالی الطوسی
صراط حق

اسکن روایت - الامالی للشیخ الطائفة
اسکن روایت - الامالی للشیخ الطائفة
صراط حق

خب حالا بریم سراغ محور اصلی بحث امروز....
زمین خالی از حجت نیست
سال 1437
حجت الهی چه کسی هست؟
طبق روایات متواتر حضرت حجت بن الحسن روحی للعالمین لتراب مقدمه الفداء آخرین حجت الهی و
آخرین وصی هست که در روایات فراوان و به طور متواتر باز ذکر شده است
روایاتی رو در این مورد هم تقدیم سروران میکنم...
صراط حق

اسکن روایت - الغبیة للشیخ الطائفة
اسکن روایت - الغبیة للشیخ الطائفة
صراط حق

در وصیتی که حضرت حسن عسکری سلام الله علیه به فرزندش حضرت حجت سلام الله علیه کرد
فرمودند
و ⚜ و تو خاتم اوصيا ]و[ خاتم ائمّه طاهرین هستي 👌 ] تو از ذریه و اولاد رسول خدا هستي [ 📢
حضرت رسول بشارت تو را داده و به اسم و كنيه تو را ناميده است، آنچه را كه به تو گفتم عهدي است
كه پدرم از پدران طاهرینش كه صلوات خدا نثار اهل بيت باد به من سپرده بود. پروردگار ما حميد و
مجيد است. امام حسن عسكري عليه السلام در همان وقت از دنيا رحلت فرمود. صلوات اللََّّه عليهم
اجمعين.
صراط حق

اسکن روایت - بحار الانوار
اسکن روایت - بحار الانوار
صراط حق

در بحار الأنوار روایت رسول خدا صلی الله علیه و آله که آخرین اوصیا را حضرت حجت سلام الله علیه
میداند و روایت فوق متواتر دیگر در مورد دوازده امام اولهم علی بن ابی طالب علیه السلام و آخرهم
القائم عجل الله تعالی فرجه
حالا حجت خدا بر روی زمین چه کسی هست؟ طبق روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام
حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه آخرین اوصیا هست و کسی دیگر وصی و غیره نیست
صراط حق

اما راجبه بعد از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برویم سراغ این مبحث /
مهدیین یا رجعت؟
علامه بزرگوار مجلسی در کتاب بحار الأنوار خویش روایات مهدیین را ذکر میکند و در آخر میگوید
بیان هذه الاخبار مخالفت للمشهور
چرا این کلام از علامه بزرگوار مجلسی صادر شده
قطعا پشت این سخن علامه روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بوده
بله روایاتی که میگوید زمین خالی از حجت خدا نیستند
صراط حق

سوال آیا مهدیین حجت الهی هستند؟
جواب: طبق روایت امام صادق علیه السلام خیر
ابو بصير گوید: به امام صادق عليه السّلام گفتم: اى فرزند رسول خد! من از پدر شما شنيدم كه مى
فرمود: پس از قائم دوازده مهدىّ خواهد بود، امام صادق عليه السّلام فرمود: دوازده مهدىّ گفته است نه
دوازده امام آنها قومى از شيعيان ما هستند كه مردم را به موالات و معرفت حقّ ما مى خوانند.

📘کمال الدین و تمام النعمه


در نتیجه کلام علامه مجلسی صحیح و اعتقاد شیعه هم بر همین هست
همچنین آیت الله شیخ محسنی از شاگردان آیت الله خوئي هم اذعان دارد که نظر علامه مجلسی اعتقاد
شیعه بوده و روایات مهدیین معتبر نیست و ضریب السند هست
صراط حق

صراط حق

در ادامه بر تایید کلام ائمه علمای دیگر هم نظرشان بر همین منوال هست شیخ حر عاملی در کتاب الایقاظ
من الهجه که میفرماید این روایاتی که میگویند بعد از دوازده امان دوازده مهدی میآیند ما را به افاده علم و
یقین نمیرسانند
و نمیتوان بدان عمل کرد
و سید صدر که این آقایون کمی بدان تمایل دارند در کتاب تاریخ ما بعد از ظهور هم میگوید احادیث دوازده


و جالب اینجاست نکته پایانی بر اعرایض بنده سخن سید صدر بازهم در کتاب بحث حول رجعت هست که
میفرماید
این نظریه که میگوید بعد از امام مهدی عج پدران بزرگوارشان امام حسین علیه السلام و دیگر حجت های
الهی حکومت میکنند اعتقاد و نظر صحیح هست که شیعه امامیه بدان قایل هست

مهدی قطعی نیستند و نمیتوان بدان استناد کرد
صراط حق

تاریخ ما بعد الظهور - السید محمد صدر
تاریخ ما بعد الظهور - السید محمد صدر
صراط حق

صراط حق

بحث حول الرجعة
بحث حول الرجعة
صراط حق

پس ما از این بحث به این نتیجه رسیدیم

1 حجت های الهی اگر نباشند قطعا دنیایی وجود نخواهد داشت )طبق روایات اهل بیت عصمت و
طهارت علیهم السلام

2 آخرین اوصیا رسول خدا و حجت الهی حضرت حجة بن الحسن روحی للعالمین لتراب مقدمه الفداء
هست طبق روایت اهل بیت علیهم السلام

3 مهدیین حجت الهی نیستند و فقط شیعیانی هستند که به موالات دعوت میکنند طبق روایات اهل بیت
عصمت و طهارت علیهم السلام و مخالف مشهور هست چنانچه مشهور را توضیح دادیم.مشهورات
یعنی زمین خالی از حجت نمیماند

4 بعد از حضرت حجة بن الحسن روحی للعالمین لتراب مقدمه الفداء پدرانشان حکومت میکنند ) طبق
روایات و نظرات علمای شیعه

5 اعتقاد شیعه امامیه بر این هست که فقط و فقط دوازده حجت الهی و اوصیا داریم که تا قیامت و
حوض کوثر بنابر روایت امام صادق از امام باقر و امام باقر از امام سجّاد و امام سجّاد از امام حسين
عليهم السّلام فرمودند كه: در باره این فرمایش حضرت رسول صلى اللََّّه عليه و آله و سلّم كه فرموده اند:
از أمير المؤمنين پرسيدند: كه » من دو چيز گرانبها در بين شما باقى مى گذارم كتاب خدا و خاندانم «
چه كسانى هستند؟ فرمودند: من و حسن و حسين و ائمّه نه گانه از نسل حسين كه قائم مهدی نهمین خاندان
آنان خواهد بود، از كتاب خدا جدا نمى شوند و كتاب خدا نيز از ایشان جدا نمى شود
تا بکنار حوض کوثر بحضور حضرت رسول صلى اللََّّه عليه و آله برسند.

📚عیون اخبار الرضا علیه السلام
صراط حق

والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته
صراط حق

صراط حق

#متن_شبهه_1
#طلحه_زبیر_جنگ_جمل

👤پاسخ توسط : المختار 313

⁉️با یک اهل سنت که صحبت می کردم می گفت که اقایان طلحه و زبیر برای کمک به حضرت علی ع به پا خواسته بودند عایا این درسته یا نه؟

اگه نیست میشه توضیح بدین؟

#پاسخ
صراط حق

بسم الله الرحمن الرحیم

اخي العزيز....اين امر مضحك هست
صراط حق

پیامبر اکرم به عایشه گفته بود سوار شتر میشی
صراط حق

از یک جایی رد میشوی که سگای ان محل به تو پارس میکنند
صراط حق

ان زن نباش که فتنه درست میکند
صراط حق

قبل از اینکه پیامبر اکرم این امر را به عایشه بگوید عایشه یک خوابی دیده است
صراط حق

خوابش هم توهین بدی به صحابه هست
صراط حق

6744 - أخبرنا أبو إسحاق إبراهيم بن محمد بن يحيى و محمد بن محمد بن يعقوب الحافظ قالا : ثنا محمد بن إسحاق الثقفي ثنا قتيبة بن سعيد ثنا جرير عن الأعمش عن أبي وائل عن مسروق قال : قالت لي عائشة رضي الله عنها : إني رأيتني على تل و حولي بقر تنحر
صراط حق

هذا حديث صحيح على شرط الشيخين و لم يخرجاه
تعليق الذهبي قي التلخيص : على شرط البخاري ومسلم
صراط حق

[ مستدرك الحاكم ]
الكتاب : المستدرك على الصحيحين
المؤلف : محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاكم النيسابوري
الناشر : دار الكتب العلمية - بيروت
الطبعة الأولى ، 1411 - 1990
تحقيق : مصطفى عبد القادر عطا
عدد الأجزاء : 4
مع الكتاب : تعليقات الذهبي في التلخيص ج 4 ص 14
صراط حق

مسروق میگه عائشه به من گفت خواب دیدم که من یک جای بلندی قرار گرفته ام و دورم گاوهایی کشته میشوند
صراط حق

دار ادامه هم مسروق میگه : فقلت لها : لئن صدقت رؤياك لتكونن حولك ملحمة
صراط حق

اگر خوابت صادق باشد دورت یک کشت وکشتاری رخ خواهد داد
صراط حق

عائشه در این روایت صحابه را به شکل گاو میبیند 😕مهم نیست
صراط حق

بعد از این قضیه پیامبر اکرم به عائشه میگوید
صراط حق

مسند إسحاق بن راهويه ، اسم المؤلف: إسحاق بن إبراهيم بن مخلد بن راهويه الحنظلي الوفاة: 238 ، دار النشر : مكتبة الإيمان - المدينة المنورة - 1412 - 1991 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : د. عبد الغفور بن عبد الحق البلوشي
1569 أخبرنا جرير عن إسماعيل بن أبي خالد عن قيس بن أبي حازم قال أقبلت عائشة فمرت ببعض مياه بن عامر فنبحت الكلاب عليها فقالت ما هذا فقالوا ماء الحوأب فقالت ما أطنني إلا راجعة فقالوا لها تقدمين فيراك المسلمون فتصلح ذات بينهم فقالت ما أطنني إلا راجعة فإني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول كأني بإحداكن تنبح عليها كلاب الحوأب
مسند إسحاق بن راهويه ج 3 ص 891
صراط حق

مسند الإمام أحمد بن حنبل ، اسم المؤلف: أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشيباني الوفاة: 241 ، دار النشر : مؤسسة قرطبة - مصر
24299 حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أبي ثنا يحيى عن إِسْمَاعِيلَ ثنا قَيْسٌ قال لَمَّا أَقْبَلَتْ عَائِشَةُ بَلَغَتْ مِيَاهَ بني عَامِرٍ لَيْلاً نَبَحَتِ الْكِلاَبُ قالت أي مَاءٍ هذا قالوا مَاءُ الْحَوْأَبِ قالت ما أظنني الا أني رَاجِعَةٌ فقال بَعْضُ من كان مَعَهَا بَلْ تَقْدَمِينَ فَيَرَاكِ الْمُسْلِمُونَ فَيُصْلِحُ الله عز وجل بَيْنِهِمْ قالت ان رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قال لها ذَاتَ يَوْمٍ كَيْفَ بأحداكن تَنْبَحُ عليها كِلاَبُ الْحَوْأَبِ
مسند أحمد بن حنبل ج 6 ص 52
صراط حق

صحيح ابن حبان بترتيب ابن بلبان ، اسم المؤلف: محمد بن حبان بن أحمد أبو حاتم التميمي البستي الوفاة: 354 ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بيروت - 1414 - 1993 ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : شعيب الأرنؤوط
- أَخْبَرَنَا عِمْرَانُ بْنُ مُوسَى بْنِ مُجَاشِعٍ قَالَ حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ قَالَ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ وَعَلِيُّ بْنُ مُسْهِرٍ عَنْ إِِسْمَاعِيلَ عَنْ قَيْسٍ قَالَ لَمَّا أَقْبَلَتْ عَائِشَةُ مَرَّتْ بِبَعْضِ مِيَاهِ بَنِي عَامِرٍ طَرَقَتْهُمْ لَيْلا فَسَمِعَتْ نُبَاحَ الْكِلابِ فَقَالَتْ أَيُّ مَاءٍ هَذَا قَالُوا مَاءُ الْحَوْأَبِ قَالَتْ مَا أَظُنُّنِي إِِلا رَاجِعَةً قَالُوا مَهْلا يَرْحَمُكِ اللَّهُ تَقْدَمِينَ فَيَرَاكِ الْمُسْلِمُونَ فَيُصْلِحُ اللَّهُ بِكِ قَالَتْ مَا أَظُنُّنِي إِِلا رَاجِعَةً إِِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ كَيْفَ بِإِِحْدَاكُنَّ تَنْبَحُ عَلَيْهَا كِلابُ الْحَوْأَبِ
صحيح ابن حبان ج 15 ص 126
صراط حق

اما این روایت چی میگه :
صراط حق

از قيس بن حازم نقل شده است كه وقتى عائشه در هنگام شب به چاه‌هاى بنى عامر رسيد، سگ‌ها بر او پارس كردند؛ سؤال كرد: اين چه آبى است؟ گفتند: آب منطقه حوأب. پس عائشه ايستاد و گفت: من چاره‌اى جز بازگشت ندارم. 👈🏼طلحه و زبير 👉🏻به او گفتند: صبر كنيد، خدا شما را رحمت كند، شما آمده‌اى تا خداوند به وسيله شما ميان مسلمانان اصلاح نمايد. عائشه گفت: من بايد برگردم؛ چرا كه از رسول خدا صلى الله عليه وآله شنيدم كه روزى به همسرانش فرمود: چگونه خواهيد بود كه سگان منطقه حوأب بر يكى از شما پارس كند؟!
صراط حق

اگر طلحه و زبیر برای کمک به امام علی علیه السلام رفته بوده اند چرا به حدیثی که عائشه برای انها نقل کرد گوش نکردند ؟؟
صراط حق

189 حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، عَنْ مَعْمَرٍ، عَنِ ابْنِ طَاوُسٍ، عَنْ أَبِيهِ، أَنّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) قَالَ لِنِسَائِهِ: " أَيَّتُكُنَّ الَّتِي تَنْبَحُهَا كِلابُ مَاءِ كَذَا وَكَذَا، إِيَّاكِ يَا حُمَيْرَاءُ " يَعْنِي عَائِشَةَ.
رسول خدا صلى الله عليه وآله به همسران خود فرمود: كداميك از شما، همان كسى خواهد بود كه سگ‌هاى منطقه فلان بر او پارس خواهد كرد؟ اى حميراء (عائشه) مبادا تو آن زن باشى.
المروزي، أبو عبد الله نعيم بن حماد (متوفاى288هـ)، كتاب الفتن، ج1، ص84، ح189، تحقيق: سمير أمين الزهيري، ناشر: مكتبة التوحيد - القاهرة، الطبعة: الأولى، 1412هـ.
صراط حق

جالب اینجاست از پیامبر اکرم روایتی نقل کرده اند که پیامبر خطاب به زبیر میکند و میگوید
صراط حق

المستدرك على الصحيحين ، اسم المؤلف: محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاكم النيسابوري الوفاة: 405 هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت - 1411هـ - 1990م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : مصطفى عبد القادر عطا
5574 أخبرني أبو الحسين محمد بن أحمد بن تميم القنطري ببغداد ثنا أبو قلابة عبد الملك بن محمد الرقاشي ثنا أبو عاصم ثنا عبد الله بن محمد بن عبد الملك الرقاشي عن جده عبد الملك عن أبي حرب بن أبي الأسود الديلي قال شهدت الزبير خرج يريد عليا فقال له علي أنشدك الله هل سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول تقاتله وأنت له ظالم فقال لم أذكر ثم مضى الزبير منصرفا هذا حديث صحيح عن أبي حرب بن أبي الأسود فقد روى عنه يزيد بن صهيب الفقير وفضل بن فضالة في إسناد واحد

المستدرك على الصحيحين ج 3 ص 413
صراط حق

در این روایت اخری خلاصش اینه که امام علی میگن ای زبیر مگر پیامبر به تو نگفت روزی با علی جنگ میکنی در حالی که تو ظالم هستی
صراط حق

اگر قصد کمک داشتند پیامبر نمیگفت با ان جنگ میکنی
صراط حق

والسلام علیکم والرحمة الله
صراط حق

صراط حق

#متن_شبهه_شماره_2 (قسمت اول):

#قاری
#اعراب
#نقطه_گذاری

#متن_شبهه :
آیا می‌دانستید که در حال حاضر مسلمانان دنیا دارای هفت چاپ متفاوت از قران هستند و از هفت قران با اعراب و نقطه گذاری متفاوت استفاده میکنند؟
بسیاری از مسلمانان فکر میکنند فقط یک قران بدون اختلاف در جهان وجود دارد و تمام قران های چاپ شده فعلی همه کاملا مثل هم هستند، اکثر مسلمانان فکر میکنند قران فعلی همان قرانی است که پیامبر گفته یا عثمان مکتوب کرده است و هیچ اختلافی نمیتوان میان قرانهای مختلف موجود یافت

➖قرانی که عثمان مکتوب کرد به خط کوفی بود ( با لهجه رسمی حجازی در حالی که لهجه محمد مکی قریشی بود) و خط کوفی دارای ۱۸ حرف بدون اعراب، نقطه و الف ممدوده است به همین دلیل قرائت های مختلفی از آن به وجود آمد

در قرن چهارم هجری تصمیم گرفته شد که قرائت های مختلف قران از هفت قاری اصلی جمع آوری شود و برای هر قاری دو راوی قرار دادن تا آنها را به خط کنونی قران بنویسند و نتیجه این کار هفت قران بود با دو راوی متفاوت که همگی به خط کنونی بود اما با اختلاف در اعراب، نقطه گذاری، الف ممدوده و شماره آیات، این کار در سال ۳۲۲ هجری قمری توسط خلیفه المقتدر سازماندهی،انجام و به رسمیت شناخته شد، بعداز آن در دو مرحله متوالی سه و چهار قرائت دیگر بر آن اضافه شد بطوری که سرانجام شمار قرائت های مجاز به ۱۴ رسید، مصرع حافظ شیرازی: " قران زبر بخوانی با ۱۴ روایت" اشاره به این مساله دارد

《متن قرائتی برگزیده جامع( دانشگاه الازهر) که چاپ مصر رایج قران در جهان معاصر و فعلی است بر اساس آن صورت گرفته است، منسوب به فقهی بنام عاصم بن ابی النجود است که در سال ۱۲۷ هجری در کوفه درگذشت》

➖در حقیقت قرائتهای بیشتری از قرآن در دنیا موجود میباشد( از جمله قران های سه گانه و چهارگانه! ) اینجا لیستی از قرآنهای مورد استفاده در کشورهای مختلف دنیا و راوی و قاری آنها و منطقه ای که این قرآنها هم اکنون درآنجا مورد استفاده قرار می‌گیرند را نشان می‌دهیم:

۱- قاری :نافع
راوی:The Qur'an according to the Warsh transmission ورش کشور: الجزایر، مراکش، قسمتهایی از تونس، غرب آفریقا و سودان راوی: The Qur'an according to the Qalun transmission قالون
کشور: لیبی، تونس و قسمتهایی از قطر

۲- قاری: ابن کثیر-راوی: البیزی و قنبل

۳- قاری: ابو عمرو الاعلی
راوی: The Qur'an according to the al-Duri transmission الدوری
کشور: قسمتهایی از سودان و غرب آفریقا
راوی: السوسی

۴- قاری: ابن عامر-راوی: هشام و ابن ذكوان -کشور: قسمتهایی از یمن

۵-قاری: حمزه-راوی: خلف و خالد

۶- قاری: الکسائی-راوی: الدوری و ابی حارث

۷- قاری: ابوبکر عاصم
راوی: The Qur'an according to the Hafs transmission حفص کشور: تمام کشورهای اسلامی

◆اطلاعات و اسناد فوق الذكر به این معنی است که قرآن از نسخه های روایت شده مختلفی بجای مانده است، این نسخه ها امروز چاپ و مورد استفاده قرار می‌گیرند

◆ گفتنی است بسیاری از اشخاص از این طبقه بندی اطلاع ندارند و چون برای اولین بار با آن روبرو میشوند در صحت آن شک میکنند، این افراد کافی است شناسنامه قرآنی که خود استفاده میکنند نگاه کنند تا متوجه شوند که چه قرائت و چه روایتی است.


✅ پاسخ به شبهه :
توسط استاد ارجمند جناب اکبر بیرامی

اولاً آنچه که بعنوان سند قطعي تاريخي بين همه مذاهب اسلامي اینست که اولين كسي كه قران كريم را بطور كامل تدوين و در يك كتاب با تمامي ادان نحو و ايضا برخي از تفاسير نبي اكرم و مطابق شأن نزول قران كريم جمع نمود كسي نبود جز اميرالمومنين.

و اين امر فقط چند روز پس از وفات نبي اكرم ص رخ داد.

كتب متعدد شيعه همانند سليم بن قيس هلالي ص146 و كتاب بصائر الدرجات صفار ص 214 و وسائل حر و بحار مجلسي و احتجاج طبرسي و تفسير قمي و مناقب آل علي ابن شهرآشوب و ايضا چندين و چند سند متأخر همانند كتب سيد نعمت الله جزائري و سيد حسن صدر در تاسيس الشيعه و ايضا الشيعه و فنون الإسلام اين امر را ذكر كرده اند.

سيد حسن صدر در الشيعه و فنون الإسلام مدعي مي گردد اين امر در بين شيعيان متواتر است كه اميرالمومنين اولين كسي بود كه قرآن را جمع كرد.آنهم فقط اواني چند پس از وفات رسول الله صلي الله عليه و آله.
صراط حق

#پاسخ_به_شبهه_2(قسمت پایانی):

ً
#قاری
#اعراب
#نقطه_گذاری

قرائت هاي ديگري كه بعد ها به خاطر مخالفت حكومت وقت و عشيره و گماشته هايشان با اميرالمومنين و مصحف نوشته شده توسط امام علي (ع) بوجود آمد نيز با تعمق در تاريخ قرائات و تاريخ علم نحو ديده مي شود كه ريشه در قرائت مولا علي ع دارد.

اهل علم نقل كرده اند كه واضع و باني علم النحو(يعني علم اعراب گذاري كلمات و الفاظ قرآن و ساير متون عربي) شخصي نبود جز ابو الأسود الدوئلي صحابي و شيعه اميرالمومينن ع.

امام اهل لغت ابوطيب عبدالواحد اللغوي در كتاب مختص علما و ائمه علم نحو به اسم مراتب النحويين مي نويسد:

اولين كسي كه نحو را براي مردم رسم نمود ابو الاسود دوئلي بود كه او اين علم را از اميرالمومنين علي بن ابي طالب ع اخذ نمود.

و نيز ابن حجر بزرگ عالم رجالي اهل تسنن در اين باره مي نويسد:

ابوالعباس مبرد مي گفت: اولين كسي كه موسس زبان عربي(يعني عربي آكادميك و نحو مآب) گرديد ابو اسود دوئلي بود؛ او كسي بود كه قرآن را نقطه بندي نمود و هر موقع مي پرسيدند تو اين علوم را از كه ياد گرفتي مي گفت: اين ها علوم علي بن ابي طالب است.

پس عليرغم اينكه قرآن با اعراب كامل و صحيح و جامع اميرالمومنين توسط حكومت هاي مزدور اجازه نشر نيافت لكن علم اميرالمومنين از سمتي ديگر بر اعراب گذاري قرآن تأثير گذاشت و همين امر سبب گرديد كه قرائت هاي مختلف نيز عليرغم اشكالات و اختلافات جزئي در برخي كلمات و يا آيات در محضر علم علوي زانوي ادب زده و متصل بر زنجير التزام به قرآن علي شوند.

از طرفي در كلمات ائمه معصومين عليهم السلام آنان قرآني كه با قرائت مشهور در دست مسلمين بود را نيز قرائت نمودند و فرمودند كه همين قران را بخوانيد و از طرفي فرمودند كل حديث لايوافق كتاب الله فهو زخرف هر حديثي مخالف قرآن باشد دروغين است.

پس ائمه اطهار نيز همانند مولا علی (ع) همين قران مشهور را نيز مقبول دانستند و برخي اشكالات جزئي در برخي قرائات را سبب انحراف و استئصال و استحاله قران ندانستند.

پس اينكه عده اي از مردم در قرائت خود دچار اشتباه شده اند سبب اين نيست كه قرآن را مختلف و چند وجهي و متناقض در قرائت بخوانيم. بلكه ايراد از قران نيست.... ايراد از قاري است.

و ايضا با دقت نظر در اراء مهم و مشهور همانند عاصم و الكسائي و ... كه قران هم اكنون ما بروايت آنان است نيز ديده مي شود كه ايشان نيز جزو شيعيان مخفي بوده اند و سعي مي كردند قرائت خود را به عرض اميرالمومنين رسانده و تأييديه بگيرند.

عاصم الكوفي(اصلي ترين قاريء از قرّاء قرآن) يكي از شيعيان و يكي از قاريان هفتگانه بود. او قرآن را بر ابو عبدالرحمن كه صحابي اميرالمومنين بود قرائت نمود و او نيز كه شيعه بود قرآن را بر اميرالمومنين قرائت نمود.

و نيز از جمله آنان ابوالحسن الكسائي بود كه وي نيز به نص برخي از علما همانند صاحب رياض العلما از شيعيان بود و بدين سبب كه در دوران اميرالمومنين نمي زيست، قرائت خويش را براي يكي از امناء و شيعيان امام صادق قرائت نمود و آن شخص امين نيز قرائت كسائي را بشرط قرائتش نزد صادق آل محمدص تأييد نمود.
و اين در حالي بود كه قران اميرالمومنين نزد امام صادق بود و آنحضرت بر مبناي قرائت مولا علي ع بخش اعظمي از قرائت مذكوره را تأييد نمود.
صراط حق

📝کنفرانس شبانه

موضوع :
#نقد_کتاب_چهل_حدیث_ناظم_العقیلی

👤ارائه :سعید صمدی

🗓تاریخ 95/7/9
صراط حق

بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم عجل فرج آل محمد و اهلك اعداءهم من الجن و الانس

أشهد أن لاإله الاالله
أشهد أن محمد رسول الله
أشهد أن عليا ولي الله
وأولاده المعصومين بالحق حجج الله
صراط حق

الـســلام عـلیــکم و الــرحمــة الـــله و بــر کاتـه, خدمت عزيزان و سروران مــــــجــــــمــــــؤعــــــه انـــــصـــــار الـــــعــــــقـــــیـــــدهـــــ فـــــیـــــ الـــــاهـــــؤاز ان شاء الله كه بتوانیم بحث علمي را آغاز کنیم که مفید باشد و دوستان بتوانند استفاده کننداز مباحث.
صراط حق

بحث ما امشب و ان شا الله بطور سلسله وار مبحث نقد کتاب چهل حدیث ناظم العقیلی دست راست و نماینده مدعی کذاب مهدویت و یمانییت احمد بصری دجال ناصبی هست
صراط حق

بحث ما امشب و ان شا الله بطور سلسله وار مبحث نقد کتاب چهل حدیث ناظم العقیلی دست راست و نماینده مدعی کذاب مهدویت و یمانییت احمد بصری دجال ناصبی هست
صراط حق

یکی از مهم
حدیث در اثبات ذریه امام زمان و مهدیین؛ نوشته شیخ ناظم ۴۰مزعوم] کتاب یمانی
بخوانید [ و تقریبا به هر کسی که می خواهند او را متقاعد کنند. العقیلی می باشد
و هرگاه سخن از احادیث و فریب بدهند]، خواندن این کتاب را پیشنهاد می کنند
قرائن حدیث وصیت کتاب غیبت شیخ طوسی رضوان الله تعالی علیه،و از تواتر
؛!) احادیث مهدیین می شود( به این کتاب استناد و استدلال دارند،چرا
.که بسیاری از ادله اتباع در این کتاب جمع آوری شده است
صراط حق

ان شا الله العزیز
خب در این سلسله مباحث کتاب را بر اساس روش خود انصار، یعنی بدون ، احادیث این
رد روایت، و بدون استفاده از علم رجال، تمامی احادیثی که از آنها، برداشت امامت
برای مهدیین شده است را بررسی می کنیم و اشتباه ، فریب و بطلان احمداسماعیل
را نشان می دهیم.
صراط حق

ان شاء الله محبت، معرفت و ارادت و تسلیم و اطاعت مان نسبت به آخرین
یش از پیش شود خلیفه او و آخرین وصی رسول خدا، آخرین و دوازدهمین امام،
که هر خیری هست به دستان بابرکت او جاری است
صراط حق

روایتی اولی که ناظم العقیلی در کتاب خویش آورده روایت موسوم به وصیت هست که چندشب پیش کذب و جهالت احمد بصری را ثابت کردیم و در همین موضوع بود دوستان میتوانند این مقاله را بخوانند
صراط حق

اما در خود متن روایت موسوم به وصیت اشکالات فراوانی هست برای مثال ؛
صراط حق

متن روایت چی میگه

ابتدای حدیث ؛

ﻓَﺄَﻧْﺖَ ﻳﺎ ﻋَﻠِﻲﱡﱡ ﺃَﻭﱠﱠﻝُ ﺍﻟﺈﺛْﻨﻲ ﻋَﺸَﺮَ ﺇﻣﺎﻣﺎً، ﺳَﻤّﺎﻙَ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪُ ﺗَﻌﺎﻟﻲ ﻓِﻲ ﺳَﻤﺎﺋِﻪِ: ﻋَﻠِﻴّﺎً ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀﻲ ﻭ👈َﺃَﻣِﻴﺮَ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦ👉َ ﻭ👈َﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖَ ﺍﻟﺄَﻛْﺒَﺮِ ﻭَﺍﻟْﻔﺎﺭُﻭﻕَ ﺍﻟﺄَﻋْﻈَﻢ👉ِ ﻭَﺍﻟْﻤَﺄْﻣُﻮﻥَ ﻭ👈َﺍﻟْﻤَﻬْﺪِﻱﱠ👉ﱠ ﻓَﻠﺎ ﺗَﺼِﺢﱡﱡ👈 ﻫﺬِﻩِ ﺍﻟﺄَﺳْﻤﺎﺀُ ﻟﺄَِﺣَﺪٍ ﻏَﻴْﺮﻙَ. 👉
صراط حق

این اسامی برای حضرت علی ع محصور شده هست در روایت موسوم به وصیت

امیر المونین
صدیق اکبر
فاروق اعظم
مامون
👈مهدی 👉

در آخر رسول خدا ص میفرماید👈 ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺎﻣﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺣﺪﻱ ﺑﻪ ﺟﺰ ﺗﻮ ﺻﺤﻴﺢ ﻧﻴﺴﺖ.👉
صراط حق

پس تا اینجا نام مهدی محصور شده برای حضرت علی ع

بریم انتهای روایت موسوم به وصیت

فإذا حضرته الوفاة فلیسلمها إلی إبنه أوّل المقربین ﺍِﺑْﻨِﻪِ ﺃَﻭﱠﱠﻝُ ﺍﻟْﻤُﻘَﺮﱠﱠﺑِﻴﻦَ، ﻟَﻪُ ﺛَﻠﺎﺛَﺔُ ﺃَﺳﺎﻣِﻲ: ﺍِﺳْﻢٌ ﻛَﺎِﺳْﻤِﻲ ﻭَﺍِﺳْﻢُ ﺃَﺑِﻲ ﻭَﻫُﻮَ ﻋَﺒْﺪُ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪِ ﻭَﺃَﺣْﻤَﺪُ ﻭَﺍﻟﺎِﺳْﻢُ ﺍﻟﺜّﺎﻟِﺚِ 👈ﺍﻟْﻤَﻬْﺪِﻱ👉ّ ﻫُﻮَ ﺃَﻭﱠﱠﻝُ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ.

در انتهای روایت مهدی برای حضرت حجت سلام الله علیه ذکر شده است
صراط حق

سوال؟
مگر نام مهدی محصور نشده بود!

پس چرا در روایات متواتره ما و حتی خود این روایت این سخن رسول خدا نقض شد!
صراط حق

یعنی رسول خدا ص نمیدانست تمامی ایمه ما مهدی هست؟
صراط حق

ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮّﺣﻤﻦ ﺑﻦ ﺳﻠﻴﻂ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﺯ ﻣﺎ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﻣﻬﺪﻯّ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻭّﻟﻴﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻲّ ﺑﻦ ﺃﺑﻰ ﻃﺎﻟﺐ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻬﻤﻴﻦ ﺍﺯ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﻗﺎﺋﻢ ﺑﻪ ﺣﻖّ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍﻯ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﺍﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻮﺕ ﺯﻧﺪﻩ ﻛﻨﺪ

📕 کمال الدین و تمام النعمه
صراط حق

نتیجه :
ضعف متنی در خود روایت موسوم به وصیت آشکار است
صراط حق

حدیث دوم و سومی که ناظم العقیلی در کتابش آورده هست روایت از امام صادق و سجاد علیهما السلام هست که بعد از قایم ع دوازده مهدی خواهد بود
همانطور که مستحضرید در این سلسله مباحث قصدمان این هست که احادیثی که العقیلی از آن برداشتی کرده که مهدیین (امام) هستند را مورد نقد و بررسی قرار دهیم

البته هیچ حدیثی نداریم که گفته باشد مهدیین امام هستند بلکه نفی این مطلب را داریم
صراط حق

و هیچ حدیثی نداریم که گفته باشد بیست و چهار امام داریم. بنابر این هیچ دلیل عقلی و شرعی برای پذیرش امامت مهدیین و ادعا های احمد بصر ناصبی کذاب نداریم و کاملا منطقی است به اعتقاد دوازده امامان پایبند بمانیم.
صراط حق

در مورد حدیث سوم چند نکته خدمت اعزه عرض شود

1_ به کتاب قاضی نعمان مغربی که ظاهرا اسماعیلی مذهب میباشد استناد کرده

2_ من الائمه من ذریته کلام امام نیست بلکه قاضی نعمان آن را اضافه کرده هست زیرا داخل دو پرانتز قرار دارد

اما متاسفانه اتباع احمد بصری ناصبی که فارسی زبان هستند خیانت میکنند و این مطلب را ذکر نمیکنند تا عوام فریبی بیشتر بچسبد

3_اسماعیلیه معمولا امامت خلفاء فاطمی را قبول دارند و جالب اینجاست که مهدیینی که قاضی نعمان در کتاب شرح الخبار ذکر کرده هست منظور خلفاء فاطمی بوده است