شفافیت برای ایران 
عنوان گروه یا کانال:

شفافیت برای ایران


توضیحات: ✳️ |رصد وضعیت شفافیت و حاکمیت باز در کشور عزیز اسلامی‌مان ایران| ✳️ ? | تارنما | tp4.ir ? | کانال | @tp4_ir ? | ارتباط | @tp4_admin ? | ایمیل | [email protected] ? | آپارات | aparat.tp4.ir ? | تماس | 09306303906 ? | تماس | 02188353072
شناسه: [email protected]
تعداد اعضا: 562
شفافیت برای ایران

🔴 مرکز پژوهش‌های مجلس الگوی فرضی (پروتوتایپ) سامانه شفافیت دریافتی مدیران را راه‌اندازی کرد
yon.ir/TPZ4
✅ #کاظم_جلالی رییس #مرکز_پژوهشهای_مجلس با اعلام این خبر در برنامه این هفته #پایش اعلام کرد، در این سایت که در آدرس http://rc.majlis.ir/fa/iran_sunshine راه اندازی شده است، اطلاعات دریافتی های مدیران به صورت #شبیه‌سازی شده و با نام ها و اعداد فرضی درج شده است.

✅ این سایت که با عنوان «#نور_آفتاب دریافتی‌های بخش عمومی» راه اندازی شده است، به منظور ملموس نشان دادن امکان ایجاد سامانه واقعی شفاف سازی مدیران بخش عمومی شامل سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه، همچنین نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت های وابسته به آنها پیاده سازی شده است.

✅ در این برنامه، #تاجگردون، رییس #کمیسیون_بودجه مجلس، ضمن حمایت از واقعی شدن این سامانه، از امکان قانون‌گذاری برای راه اندازی و عملیاتی شدن آن خبر داد.

📌 متن خبر:
alef.ir/vdcgyq9wyak9uz4.rpra.html?371099
________________
📲 | کانال شفافیت برای ایران : @tp4_ir
شفافیت برای ایران

✅ مرکز پژوهش‌های #مجلس در گزارشی ضمن بررسی روش‌های مختلف #شفافیت_دریافتی‌ها در بخش عمومی، سه #تجربه از #ایالات_متحده و #کانادا را پیرامون فهرست‌های «نور آفتاب» بررسی کرده است.
✅ در پایان این گزارش نیز توضیحی در مورد سامانه فرضی ایران که به همت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی شده، بیان گردیده است.

✅ در بخشی از این گزارش آمده است:

«در بسياري از ايالت‌هاي #كانادا، مطابق قانون افشاي پرداخت‌هاي بخش عمومي (Public Sector Salary Disclosure Act (PSSDA) ) دريافتي‌هاي #تمام_مديران يا #كاركنان شاغل در بخش عمومي كه بالاي رقم خاص دريافت ميكنند (مثلا 100هزار دلار در سال يا ميانگين 8300دلار در ماه براي اونتاريو يا 75000دلار براي بريتيش كلمبيا و...،) به تفكيك بخش و دستگاه با ذكر نام فرد و ميزان دريافتي بر روي اينترنت به صورت قابل جستجو و گزارش‌گيري براي #عموم منتشر مي‌شود. اين فهرست، از آنجايي‌كه به مثابه تاباندن نور شفافيت بر روي پرداختي‌ها در بخش عمومي است، فهرست نور آفتاب (Sunshine list) ناميده مي‌شود».

📑 | گزارش را از پیوند زیر دریافت نمایید:
rc.majlis.ir/cdn/assets/sunshine_ps_iran.pdf
________________
📲 | کانال شفافیت برای ایران : @tp4_ir
شفافیت برای ایران

📣 اطلاعیه فراخوان همکاری پژوهشی شفافیت برای ایران
yon.ir/Ms0B
✅ گروه «#شفافیت_برای_ایران» به عنوان غنی‌ترین مرجع علمی کشور در حوزه #شفافیت، از پژوهشگران توانمند و علاقه‌مند به «کلان حوزه شفافیت» برای انجام فعالیت‌های پژوهشی در گستره‌ای از موضوعات و سطوح مختلف دعوت به همکاری می‌نماید.

📌 فهرست کلانی از حوزه‌های پژوهشی مورد علاقه، در این لینک قابل مشاهده است:
🖥 | transparency4iran.ir/page/Research-Topics

✅ لازم به ذکر است سطح پژوهش‌های مورد نیاز، بازه‌ی گسترده‌ای از #مقالات_علمی در سطوح مختلف، #گزارش_پژوهشی، #مجموعه‌_#مصاحبه‌، تدوین #برنامه_سیاستی، #کتاب، #ترجمه‌ی مطالب مرتبط و ... را در بر‌می‌گیرد.

📑 از علاقه‌مندان دعوت می‌شود رزومه پژوهشی و حوزه پژوهشی مورد علاقه خود را به این نشانی ارسال نمایند:
📲 | [email protected]
________________
📲 | کانال شفافیت برای ایران : @tp4_ir
شفافیت برای ایران

در این مصاحبه آمده است:
«راجع به گذشته، طرح دو فوریتی به دنبال این است که افراد دریافت کننده حقوق های غیر قانونی، باید میزانی را که به صورت غیر قانونی دریافت کره اند را پس بدهند و از این به بعد نیز دریافتی مدیران کشور باید #شفاف باشد چون پول متعلق به #مردم است.
دهقانی نقندر متذکر شد: مردم باید بدانند که از جیب آن ها چه میزان حقوق به کارگزارانشان پرداخت می شود و این نیز یکی از بندهای این طرح است.»

نماینده مردم طرقبه و چناران متذکر شد: «آنچه که در خصوص فیش های حقوقی نجومی در جامعه مطرح شده، ضربه به اعتماد عمومی است و مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان ملت باید از این فرصت استفاده کند و بحث حقوق ها را #شفاف کند؛ آنچه که مدیران تاکنون فراتر از قانون دریافت کرده اند را باید پس بدهند و مجلس باید پیگیری کند که در این زمینه نیز تحقیق و تفحصی به هیئت رئیسه تحویل داده شده تا در خصوص حقوق‌ها تحقیق و تفحصی انجام شود.»
________________
📲 | کانال شفافیت برای ایران : @tp4_ir
شفافیت برای ایران

yon.ir/qxTG
✅ در #پرونده ویژه #شفافیت_درآمد_و_دارایی مسئولین به مباحث مختلفی در این زمینه پرداخته شده است؛ از جمله:

1⃣ | ارائه‌ی متن پیشنهادی #قانون ثبت و اعلام عمومی فهرست دارایی‌ها و درآمدهای مسئولین:
🖥 | transparency4iran.ir/post/317

2⃣ | ارائه‌ی گزارشی پیرامون تجربه‌ی قانون «رسیدگی به فهرست اموال و دارایی‌های مسئولین»:
🖥 | transparency4iran.ir/post/315

3⃣ | مطلبی با عنوان «اگر در کاخ سفید استخدام شوید، چقدر حقوق می‌گیرید؟!»
🖥 | transparency4iran.ir/post/134

4⃣ | ارائه‌ی گزارش مصور تجربیات بین‌المللی اعلام عمومی درآمدها و دارایی‌های مسئولین
🖥 | transparency4iran.ir/post/324

5⃣ | مطلبی با عنوان «شفافیت پرداخت ها در ایران، بهره گیری از تجارب جهانی»
🖥 | transparency4iran.ir/post/323

و مطالبی دیگر در این رابطه...

🔴 | دسترسی به این پرونده:
🖥 | ard.tp4.ir
________________
📲 | کانال شفافیت برای ایران : @tp4_ir
شفافیت برای ایران

🔴 بیانیه‌ی پویش مطالبه‌ی انتشار حساب‌های ملّی سلامت
yon.ir/0S0h
📢 ما پژوهشگران و محققین #اقتصاد، #مدیریت و #سیاستگذاری #نظام_سلامت از مسئولین #وزارت_بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین مسئولین #مرکز_آمار ایران درخواست داریم، هر چه سریع‌تر #حساب‌های_ملی_سلامت را برای پژوهش‌گران این حوزه منتشر کنند.

✅ حساب‌های ملّی سلامت اطلاعات اقتصادی کلان کشور در حوزه‌ی نظام سلامت هستند. این حساب‌ها در کشورهای مختلف در دسترس #عموم قرار دارند و در ایران نیز تا سال 1390 منتشر شده‌اند. این در حالی است که برنامه‌ی مهم #طرح_تحول نظام سلامت در دو سال اخیر اجرایی شده است و تأثیرات بسزایی در نظام سلامت گذاشته و نیاز به انتشار این اطلاعات را برای #پژوهش‌گران دوچندان کرده است.

✅ داده‌های #دولتی و حکومتی که با صرف #بودجه‌ی_عمومی جمع‌آوری شده، متعلق به همه هستند و باید در دسترس همه باشند.

✅ انتشار داده‌های مختلف یا باز شدن داده‌ها، به‌‌ویژه داده‌های باز حاکمیتی، هم به نفع دولت است و هم به نفع مردم.

✅ دولت با انتشار این داده‌ها می‌تواند از تحلیل‌هایی که بر روی آنها صورت می‌گیرد، بهره‌مند شده و یافتن راه‌حل مشکلات را به مردم واگذار کند و در یک‌کلام، مردم را بیش ‌از پیش، فعالانه وارد فرآیند حلِ مسائل اساسی جامعه بنماید.

✅ از طرف دیگر، #مشارکت فعالانه مردم در امور دولت و حاکمیت به افزایش #اعتماد_عمومی منجر می‌شود و سیاست‌ها و راهکارهای اختیار شده توسط دولت برای مردم پذیرفتنی‌تر خواهد شد.

✅ انتشار بازِ داده‌های حاکمیتی می‌تواند به گشایش فصلی جدید در #تحقیقات و #مطالعات دانشگاهی منجر گردد که پیش از آن به علت نبود داده‌های لازم میسر نبود. با توجه به این مقال می‌توان گفت، دولت و ملت در کنار هم از نتایج ارائه شده تحقیقات و راه‌حل‌های آن برای مشکلات کشور،‌ بهره‌مند می‌شوند.

🔴با انتشار به موقع حسابهای ملی سلامت، گامی در جهت #شفافیت در نظام سلامت برداریم.

▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️

🔴 با امضاء این بیانیه، از پویشِ مطالبه‌ی انتشارِ حسابهای ملی سلامت حمایت کنید! از طریق پیوند زیر این بیانیه را امضاء کنید:
📝 | yon.ir/TPNHA

▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️

🔗 مطالعه‌ی بیشتر :

حسابهای ملی سلامت چیست؟ و چرا انتشار اطلاعات آنها مهم است؟
transparency4iran.ir/post/312

▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️

🔗 حامیان پویش:

🔹 گروه شفافیت برای ایران (http://TP4.ir)
🔹قرارگاه شهید احمدی روشن (http://roshan.bso.ir)
🔹 بسیج دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران (http://btums.ir)
🔹بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (http://bsbmu.ir)
🔹مرکز مطالعات سیاست‌گذاری سلامت (http://hpsrc.mihanblog.com)
شفافیت برای ایران

در ماده 7 متن پیش‌‌نویس این قانون آمده است:
«دولت مکلف است ظرف چهار ماه نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا و پرداخت‌های موضوع این قانون اقدام نموده و امکان تجمیع کلیه پرداخت‌ها به رؤسا، مدیران، اعضاء و کارکنان دستگاه‌های مشمول این قانون را فراهم نماید، به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد فوق مشخص بوده و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی فراهم شود.»
متأسفانه در متن پیشنهادی قانون، سازوکاری‌های مبتنی بر شفافیت و نظارت عمومی پیش‌بینی نشده است. آن‌چه تجربیات بین‌المللی به ما نشان می‌دهد، کارآیی نظارت‌های متمرکز در کنار نظارت عمومی است.

متن کامل قانون را در سایت شفافیت برای ایران بخوانید:
🖥 | transparency4iran.ir/post/328
________________
📲 | کانال شفافیت برای ایران : @tp4_ir
شفافیت برای ایران

📢 گزارش مصور تجربیات بین المللی اعلام عمومی درآمدها و دارایی های مسئولان

✅ بنابر گزارش بانک جهانی در سال 2012، چهل و هشت کشور جهان نسبت به انتشار #فهرست_اموال_و_دارایی‌_های_مسئولان خود اقدام کرده بودند. در سال‌های اخیر قوانین شفافیت در کشورها، سیاستمداران را ملزم کرده است تا به منظور #افزایش_کارآمدی نهادهای نظارتی و جلوگیری از فساد مالی، دست به انتشار فهرستی از اموال و دارایی‌های خود و خانواده خود بزنند. بدون شک مشاهده‌ی تجربیات بین‌المللی در این زمینه راهنمای خوبی برای گسترش شفافیت مالی در کشور ما و استفاده‌ی از آن‌ها در زمینه مقابله‌ی با فساد خواهد بود. در طراحی #گزارش_های_مصور تلاش کرده‌ایم تا با توضیح مصادیق انتشار فهرست اموال و دارایی‌ها به مرور تجربه‌ی جهانی در این زمینه بپردازیم .
http://goo.gl/4KLTzg
🖥 | مطالعه متن کامل در :
transparency4iran.ir/post/324
_________________
📲 | بررسی تجارب متنوع شفافیت در کشورهای مختلف دنیا در کانال شفافیت برای ایران : @tp4_ir
شفافیت برای ایران

📢 میزان حقوق‌های دریافتی اعضای #شورای_شهر_تهران و همچنین چند شغله بودن آنها اعلام شد.

✅به گزارش فارس، پیرو انتشار #فیش‌_های_حقوقی_نجومی، میزان حقوق دریافتی اعضای شورای اسلامی شهر تهران جمع آوری شد.البته تعدادی از اعضا پاسخ ندادند.
goo.gl/RQ5Ywt
✅ از سی و یک عضو شورای اسلامی شهر تهران تنها #ده_نفر در پاسخ به پرسش میزان دریافتی جواب مشخص دادند و سایرین از دادن پاسخ امتناع کردند.

🖥 | مطالعه متن کامل در :
daad.ir/?p=7490
_________________
📲 | بررسی تجارب متنوع شفافیت در کشورهای مختلف دنیا در کانال شفافیت برای ایران : @tp4_ir
شفافیت برای ایران

📢پایگاه Legislative Openness Data Explorer با گردآوری اطلاعات از مجالس دنیا توانسته است به مقایسه‌ی سی و یک کشور از منظر شاخص‌های #شفافیت_و_داده‌_باز_پارلمانی بپردازد.
http://goo.gl/7BTAHC
✅ در این پایگاه می‌توانید به مقایسه‌ی کشورهای مختلف از منظر شاخص‌های مختلف شفافیت پارلمانی بپردازید. اعلام فهرست اموال و دارایی‌ها، شفافیت آراء، حضور و غیاب نمایندگان مجلس، شفافیت قراردادها، #انتشار_هزینه‌های_پارلمانی و ... تنها تعدادی از ده‌ها شاخصی هستند که‌ می‌توانید در میان سی و یک کشور از وجود آن‌ها مطلع شوید.

🖥 | مطالعه متن کامل در :
http://transparency4iran.ir/post/333
_________________
📲 | بررسی تجارب متنوع شفافیت در کشورهای مختلف دنیا در کانال شفافیت برای ایران : @tp4_ir
شفافیت برای ایران

✅ یکی از دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا موضوع تحقیق دانشجویی خود را "چرایی نپیوستن نامزدهای نمایندگی مجلس استان همدان به طرح شفافیت داوطلبانه" انتخاب کرده است.
http://goo.gl/jsDM0X
✅ در این پژوهش ۶۵ صفحه ای از عدم الزام نمایندگان مجلس به شفافیت بعنوان فرضیه اصلی یاد شده است و از ساختار غیر شفاف مجلس شورای اسلامی و فضای رسانه ای جناحی بعنوان فرضیه های فرعی برای پاسخ به سوال استفاده شده است.

🖥 | مطالعه متن کامل در :
transparency4iran.ir/post/337
_________________
📲 | بررسی تجارب متنوع شفافیت در کشورهای مختلف دنیا در کانال شفافیت برای ایران : @tp4_ir
شفافیت برای ایران

در این مطلب آمده است:

«این سامانه‌ها در اغلب موارد تحت مدیریت و اختیار نهاد‌های علمی یا صنفی (غیردولتی) مانند دانشگاه‌های حقوق یا کانون وکلا اداره می‌شوند. به عنوان مثال، در کانادا، سایت CanLII توسط کانون وکلای این کشور تأسیس شده و اداره می‌شود؛ و در آمریکا، دانشکده حقوق دانشگاه کُرنل (Cornell Law School) اداره سامانه مربوطه را بر عهده دارد.»

«رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و مسئولین قوه قضائیه، افزایش دانش و آگاهی حقوقی مردم را توصیه کردند. در راستای تحقق این توصیه باید توجه داشت که دانش حقوقی تنها از طریق آموزش افزایش پیدا نمی‌کند بلکه بهترین راه ایجاد شفافیت قضایی و به تبع آن ایجاد بلوغ حقوقی در مردم و کارشناسان است.

طراحی و عملیاتی کردن سامانه تناد گامی مؤثر در افزایش سطح آگاهی مردم و همچنین ارتقای دانش حقوقی کشور می‌تواند باشد به شرطی که در ادامه کار با جدیت علنی سازی آرای قضات دنبال شود و حتی قضات را در مقابل آرای صادره پاسخگو کرد. علاوه بر این بهتر است که در ادامه توسعه سامانه تناد، به طرفین پرونده دسترسی داده شود که نظرات خود را در خصوص دادنامه صادره عنوان کنند و این نظرات نیز منتشر شود که منجر به ارزیابی دقیق و در نتیجه افزایش کیفیت آرا شود. »

🖥 | مطالعه متن کامل در :
🖥 | goo.gl/vTuUk8
_________________
📲 | رصد #وضعیت شفافیت در ایران در کانال شفافیت برای ایران : @tp4_ir
شفافیت برای ایران

📕 گاهی اوقات هدایا و مهمان نوازی بعنوان پوششی برای فساد مورد سواستفاده قرار میگیرد و به همین خاطر مستعد ایجاد تضاد منافع است... در #ژاپن شهروندان میتوانند، در صورت درخواست فردی، به اطلاعات مربوط به هدایای دریافتی مسئولان به ارزش تقریبی بیش از ۱۷۰ دلار دسترسی پیدا کند.

از
کتاب: سیاست های ضد فساد در آسیا و اقیانوسیه
نویسنده: بانک توسعه آسیا
انتشارات: مرکز پژوهش های مجلس
صفحه:۳۸ و ۳۹
________________
📲 | کانال شفافیت برای ایران : @tp4_ir
📕 در #فیلیپین برای آنکه جرم انگاشتن ثروت اندوزی نامشروع تاثیر و کارایی بیشتری داشته باشد، عوامل دولتی و نمایندگانی از جامعه مدنی، بطور منظم و نظام مند، بر سبک زندگی کارکنان و مقامات دولتی نظارت میکنند تا موارد احتمالی حاکی از ثروت های مشکوک و تعریف نشده را کشف و رهگیری کنند و در نهایت تحت پیگرد قرار دهند.

از کتاب: سیاست های ضد فساد در آسیا و اقیانوسیه؛ نویسنده: بانک توسعه آسیا؛ انتشارات: مرکز پژوهش های مجلس؛ صفحه: ۸۷

📲 | مرور تجارب #شفافیت کشورهای مختلف در کانال شفافیت برای ایران : @tp4_ir
شفافیت برای ایران

📢 #فیش‌_های_نجومی حمله به ارزش‌هاست و مهم‌ترین ارزش و سرمایه برای هر نظامی، #اعتماد_به_دولتمردان و نحوه هزینه‌کرد منابع عمومی و خزانه کل کشور است. در چند ماه اخیر فیش‌هایی افشا شد که از محل منابع عمومی و داخلی دستگاه‌های دولتی ارقام قابل توجهی تحت عنوان حقوق به افراد خاصی پرداخت می‌شد.
goo.gl/atB4ds
✅ #قانون_مدیریت : تلاش‌های عدالت‌خواهانه بسیاری برای تنظیم پرداختی به کارمندان دولت انجام شده، از قانون پرداخت هماهنگ گرفته تا قانون مدیریت خدمات کشوری که سال‌ها از انقضای دوره این قانون آزمایشی گذشته ولی اقدامی در جهت اصلاح و دائمی کردن آن برداشته نشده است.

✅ #مدیران_هزار_شغله : در یک اجماع تاریخی، ایرانی‌ها با انقلاب 1357 به این نتیجه رسیدند که «تعدد مشاغل از مفاسد مالی کشور است.» در نتیجه در اصل یکصد و چهل و یکم قانون اساسی، تعدد شغل را ممنوع کردند ولی در عمل این اصل رانتی اجرا شد.

✅ #نظارت_ناکارآمد : مطابق ماده اول قانون دیوان محاسبات هدف دیوان محاسبات کشور عبارت است از عمال کنترل و نظارت‌مستمر مالی به منظور پاسداری از بیت‌المال از طریق: کنترل عملیات و فعالیت‌های مالی کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشوراستفاده می‌کنند.

🖥 | مطالعه متن کامل در :
sobhe-no.ir/newspaper/53/7/1082
#شفافیت_درآمد_و_دارایی
_________________
📲 | رصد وضعیت شفافیت در کشور در کانال شفافیت برای ایران : @tp4_ir
شفافیت برای ایران

📢 #فیش‌_های_نجومی حمله به ارزش‌هاست و مهم‌ترین ارزش و سرمایه برای هر نظامی، #اعتماد_به_دولتمردان و نحوه هزینه‌کرد منابع عمومی و خزانه کل کشور است. در چند ماه اخیر فیش‌هایی افشا شد که از محل منابع عمومی و داخلی دستگاه‌های دولتی ارقام قابل توجهی تحت عنوان حقوق به افراد خاصی پرداخت می‌شد.
goo.gl/atB4ds
✅ #قانون_مدیریت : تلاش‌های عدالت‌خواهانه بسیاری برای تنظیم پرداختی به کارمندان دولت انجام شده، از قانون پرداخت هماهنگ گرفته تا قانون مدیریت خدمات کشوری که سال‌ها از انقضای دوره این قانون آزمایشی گذشته ولی اقدامی در جهت اصلاح و دائمی کردن آن برداشته نشده است.

✅ #مدیران_هزار_شغله : در یک اجماع تاریخی، ایرانی‌ها با انقلاب 1357 به این نتیجه رسیدند که «تعدد مشاغل از مفاسد مالی کشور است.» در نتیجه در اصل یکصد و چهل و یکم قانون اساسی، تعدد شغل را ممنوع کردند ولی در عمل این اصل رانتی اجرا شد.

✅ #نظارت_ناکارآمد : مطابق ماده اول قانون دیوان محاسبات هدف دیوان محاسبات کشور عبارت است از عمال کنترل و نظارت‌مستمر مالی به منظور پاسداری از بیت‌المال از طریق: کنترل عملیات و فعالیت‌های مالی کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشوراستفاده می‌کنند.

🖥 | مطالعه متن کامل در :
sobhe-no.ir/newspaper/53/7/1082
#شفافیت_درآمد_و_دارایی
_________________
📲 | رصد وضعیت شفافیت در کشور در کانال شفافیت برای ایران : @tp4_ir
📰 بخشی از یادداشت :

✅ با توجه به اینکه مسوولیت در نظام سیاسی ایران جز امانت نیست و مسوول کشور در واقع باید بپذیرد که با به‌دست آوردن قدرت، لازم است از نظارت‌پذیری تام و شفافیت کامل تبعیت کند نمی‌بایست در ماده پنجم قانون رسیدگی به دارایی مقامات به نحوی #محرمانگی_دارایی مقامات را وضع می‌کرد. چرا که بین مردم (به عنوان تمشیت‌کنندگان اصلی کشور) و مقامات، پرده بی‌اعتمادی به وجود می‌آید و #اصل_شفافیت_جرم‌انگاری می‌شود.

جزئیات بیشتر را در goo.gl/2jC4Gm بخوانید.
شفافیت برای ایران

1⃣ یکی از مباحث مهم در زمینه مبارزه با فساد،بحث Revolving door (#دربهای_چرخان) است. به این معنی که جابجایی افراد در پست های حاکمیتی و بخش خصوصی می‌تواند زمینه ساز فساد باشد. لذا در بعضی کشورها قوانین سختیگرانه ای برای شفافیت این جابجایی‌ها و بعضا ممانعت از انجام آنها به تصویب رسیده است.

2⃣ امروز با گذشت تقریبا 5 ماه از #انتخابات_مجلس شورای اسلامی، هر کدام از نماینده های دوره نهم در مشاغل جدیدشان مستقر و مشغول بکار شده اند و با یک جستجوی ساده می‌توان مشاغل جدید هر کدام از این افراد را مشخص کرد.

3⃣ به دلیل زیاد بودن تعداد نماینده ها، بهتر است از #توان_جمعی استفاده کنیم و هر کدام از حامیان و دوستداران شفافیت شغل جدید و قبلی نماینده شهر یا شهرستان خود را جستجو و در لیستی که بصورت برخط به همین منظور تهیه شده است (https://goo.gl/QJUqN7) وارد نماید. تا برای اولین بار در کشور مجموعه کاملی از #مشاغل_نمایندگان_مجلس شورای اسلامی پیش و پس از دوره نمایندگی جمع آوری شود و ان شاالله مورد استفاده پژوهشگران و تحلیلگران واقع شود.

🖥 | https://goo.gl/QJUqN7

📲 | رصد #وضعیت شفافیت در ایران در کانال شفافیت برای ایران : @tp4_ir
شفافیت برای ایران

🎯«شفافیت در حقوق اداری»
🎯چرایی تفکیک مدیران سیاسی و مدیران حرفه ای و کاربرد شفافیت در اجرای این تفکیک.

http://goo.gl/bJJQGw
ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری مدیران سیاسی را احصا کرده است.
غیر از موارد احصاء شده مدیران حرفه ای محسوب میشوند.

❓❓دلیل این تفکیک چیست؟
تغییر دولت ها پاییز برگ ریزان مدیریتی ایجاد نکند.
فقط مدیران سیاسی تغییر کنند و مدیران حرفه ای ابقا شوند.
تا هزینه ی سنگین بر کشور وارد نشود.

💢مدیران سیاسی چه کسانی هستند؟
سران قوا
وزراء
معاونان وزاء
سفرا
استانداران و ...


❗️بنابراین هنگامی که دولت تغییر می کند
نباید معاون عمرانی استاندار تغییر کند!
معاونان استاندار مدیران حرفه ای هستند و نه مدیر سیاسی.
نباید مدیرکل های وزارتخانه ها تغییر کند!

و اگر هم تغییر می کنند کسی باید
جایگزین شود که مراحل ارتقاء شغلی را طی کرده است.


✅ یک تفاوت مدیر سیاسی و مدیر حرفه ای همین نکته است.
مدیر حرفه ای حتما باید سلسله مراتب را طی کرده باشد.

👈 حالا کاربرد شفافیت کجاست؟

اینکه معلوم شود
1- دولت جدید تا جه سطحی از مدیران را تغییر داده است؟
آیا مدیران حرفه ای را نیز تغییر داده است؟

2- مدیر حرفه ای جدید آیا سلسله مراتب را طی کرده است؟
شفافیت برای ایران

📢 عریضه‌نویسی اینترنتی نوعی سازوکار مشارکت و همفکری از سوی حاکمیت است که با استفاده از آن هر شهروندی می‌تواند درخواست خود را به گوش حاکمیت برساند. ثبت درخواست در اینترنت و جلب مشارکت مردم برای امضای این عریضه تنها قدم‌هایی هستند که باعث می‌شوند تا یک درخواست از سوی یک شهروند عادی، پاسخ رسمی حاکمیت را به همراه آورده و در مواردی منجر به اقدام عملی گردد.
goo.gl/BKNsqo
✅ با عریضه‌نویسی اینترنتی بیشتر آشنا شوید :
📝 b.tp4.ir/post/89
📝 b.tp4.ir/post/199
📝 b.tp4.ir/post/352

_________________
📲 | @tp4_ir
شفافیت برای ایران

در بخش‌هایی از این مطلب آمده است:

«دولت فعلی استفاده از داده حاکمیتی باز را در اولویت بالایی قرار داده است. رئیس‌جمهور اوباما در اولین روز ریاست جمهوری خود، یک فرمان اجرایی در مورد حکومت باز صادر کرد و سیاست‌های ملی داده باز را در سال 2013 ابلاغ نمود. کاخ سفید و سازمان‌های فدرال برنامه‌هایی شهروند محور راه‌اندازی کرده‌اند که به دانشجویان کمک می‌کند بهترین دانشگاه را پیدا کنند، وضعیت سلامت خود را بهبود بخشند و توسعه‌ی محلی را با استفاده از داده باز سریع‌تر می‌کند»

🖥 | b.tp4.ir/post/356
____________
📲 | @tp4_ir
شفافیت برای ایران

✏️ ماده 36 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 :

✅ حكم محكوميت قطعي درجرائم موجب حد محاربه و افساد في‌الارض يا تعزير تا درجه چهار و نيز كلاهبرداري بيش از يك ميليارد (1.000.000.000) ريال در صورتي كه موجب اخلال در نظم يا امنيت نباشد در يكي از #روزنامه‌_هاي_محلي در يك نوبت منتشر مي‌شود.
goo.gl/q9MaH0
📝 تبصره – انتشار حكم محكوميت قطعي در جرائم زير كه ميزان مال موضوع جرم ارتكابي، يك‌ميليارد (1.000.000.000) ريال يا بيش از آن باشد، الزامي است و در #رسانه_ملي يا يكي از روزنامه‌هاي كثيرالانتشار منتشر مي‌شود:

✅ رشاء و ارتشاء
✅ اختلاس
✅ اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانوني در صورت تحصيل مال توسط مجرم يا ديگري
✅ مداخله وزرا و نمايندگان مجلس و كارمندان دولت در معاملات دولتي و كشوري
✅ تباني در معاملات دولتي
✅ أخذ پورسانت در معاملات خارجي
✅ تعديات مأموران دولتي نسبت به دولت
✅ جرائم گمركي
✅ قاچاق كالا و ارز
✅ جرائم مالياتي
✅ پولشويي
✅ اخلال در نظام اقتصادي كشور
✅ تصرف غيرقانوني در اموال عمومي يا دولتي
شفافیت برای ایران

#حکومت
#دولت
#شفافیت
#محمد_علی_شفیعی

قبلا در مورد شفافیت در مورد بدهی ها و یه سری دیگه از آمارهای دولتی صحبت کردم (http://yon.ir/5oR6)
الآن می خوام یه سایت رو معرفی کنم که داخلش که میرید، تمام اطلاعات مالی کارمندان دولتی ایالت تکزاس، حتی شخص فرماندار رو بهتون نشون میده.
کافیه توی این سایت اسم Gregory Abbott که هم اکنون فرماندار ایالت هستش رو سرچ کنید تا حقوق و مزایای اون رو بهتون نشون بده، البته بقیه افراد هم طبق پستشون قابل جستجو هستن (http://yon.ir/mTpE)
هنوز همچین لینکی در مورد باقی ایالت ها پیدا نکردم ولی این لینک هم جالبه، حقوق رسمی نمایندگان سنا، در تمام ادوار رو داره توش (http://yon.ir/8Jsh) سایت رسمی سنای آمریکا هستش، البته آمار رسمی اینجوری برای تمام مقامات ارشد به راحتی قابل دسترسی هستش و پیچیدگی خاصی نداره پیدا کردنش، خودتونم با جستجوی ساده می تونید پیدا کنید ولی سایتی که تمام مقامات ایالتی رو هم اطلاعاتشون رو میده، در نوع خودش برای ایرانی ها جالبه!

@americaunveiled
شفافیت برای ایران

#حکومت
#دولت
#شفافیت
#محمد_علی_شفیعی

وبسایت زیر صفحه ای هستش که بدهی دولت آمریکا را به طور کامل همراه با حزئیات آن نشون می ده، یکی از نکات جالب آن این است که این بدهی به صورت لحظه ای در حال آپدیت شدن است و شما هر لحظه می توانید میزان بدهی آمریکا را همراه با در آمدهای آن، هزینه های آن، مجموع مالیات دریافتی و همچنین آمار جمعیتی آن مثل بیکاران، معلولین، فقیرها و... مشاهده کنید
در لحظه ای که من این متن را می نویسم، میزان این بدهی از 19.5 ترلیون دلار گذشته است و این یعنی هر آمریکایی بیش از 60 هزار دلار بدهکار است! البته این جدای از بدهی افراد به سیستم بانکی و... می باشد!
نکته جالب روشن بودن و شفاف بودن همه اطلاعات است، به عنوان نمونه ما به طور دقیق تعداد بیکاران کشور را نمی دانیم و همه آمارها تخمینی و مبهم است در حالی که آمارهای این چنین همراه با بسیاری از اطلاعات دیگر، در آمریکا در دسترس عموم قرار میگیرد.

http://www.usdebtclock.org/


@americaunveiled
شفافیت برای ایران

حاکمیت باز | @opengovernment کانالی است برای:
⏺ | پژوهشگران رشته‌های مرتبط با مفهوم حاکمیت باز، مثل علوم‌سیاسی، مدیریت، اقتصاد، علوم اجتماعی
⏺ | علاقه‌مندان به چرخه‌ی داده باز و فعالان حوزه‌هایی چون نوآوری، کارآفرینی
⏺ | علاقه‌مندان به یادگیری مباحث مختلف در حوزه‌ی داده باز و حاکمیت باز
⏺ | فعالان حوزه‌ی داده با تمرکز بر داده باز حاکمیتی

موضوعات اصلی مطالبی است که در کانال @opengovernment منتشر می‌شود:
⏺ | جدیدترین مطالب از موسسات برتر و بین‌المللی
⏺ | مرور مقالات جدید و معتبر آکادمیک
⏺ | آموزش‌های داده باز و حاکمیت باز
⏺ | اخبار داده باز و حاکمیت باز در ایران
⏺ | خلاصه‌ی مطالب سایت شفافیت برای ایران در حوزه داده باز

📲 | با ما در کانال تخصصی حاکمیت باز | @opengovernment همراه باشید.
شفافیت برای ایران

درباره این نشست:

علاوه بر مشاهدات روزانه، هر از چند گاهی اتفاقاتی مهم رسانه‌ای می‌شود که پرده از زخم کهنه و دردناکِ پیکره حاکمیت برمی‌دارد: معضل فساد. متأسفانه علیرغم ضرورت مقابله اثربخش با فساد، پژوهش‌های نظام‌مند و موشکافانه اندکی در این رابطه در کشور صورت پذیرفته و کشورمان در عمل از الزامات زیرساختی مقابله با فساد محروم مانده است؛ الزاماتی مرتبط با «تعارض منافع»، «دسترسی به اطلاعات»، «گزارشگران تخلفات»، «درب‌های چرخان»، «مسابقات حاکمیتی (چالش)» و «حاکمیت به‌مثابه زیرساخت».

این نشست با تمرکز بر اساسی‌ترین جزء از مؤلفه‌های مبارزه با فساد یعنی «تعارض منافع»، آن را مورد موشکافی قرار خواهد داد: آشنایی با آناتومی تعارض منافع و اقسام آن، بررسی نمونه‌هایی از تجارب بین‌المللی برخورد با این پدیده، و ارائه راهکارهای کلی مقابله با آسیب‌های تعارض منافع ازجمله ابعاد موردبررسی در این ارائه خواهد بود. درنهایت، پیشنهادهایی مشخص و عملی برای کشورمان در این راستا ارائه خواهد شد.

این نشست پانزدهمین نشست تخصصی حکمرانی در عمل است که توسط گروه اقتصاد سیاسی اندیشکده و با حضور آقای مهدی ثنایی، مسئول گروه شفافیت برای ایران برگزار می‌گردد.

نکات درباره نشست:
1⃣ | نشست به‌صورت کاملاً تخصصی برگزارشده و ظرفیت آن محدود است. لذا جهت حضور در نشست حتماً ثبت‌نام نمایید.
2⃣ | جلسه رأس ساعت مقرر آغاز خواهد شد.
http://gptt.ir/event/gip15/
____________
📲 | @tp4_ir