سواد رسانه ای
۰۸:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
✴️حواسمان به #عنوان_سازی_ها باشد
«عنوان سازی» یکی از مهمترین و در عین حال موثرترین روش های رسانه ای برای تاثیر مشخص بر مخاطب است. با این روش رسانه می تواند به صورت هدفمند مفهوم موردنظر خود را در ذهن مخاطب ایجاد و ضمن #تکرار، آن را در ذهن نهادینه سازد.
آنچه در این روش رخ می دهد هدف گیری ضمیرناخودآگاه مخاطب است. در عنوان سازی، رسانه با استفاده از کلماتی با مفاهیم نزدیک بهم اما متفاوت در معنا، وارد عمل می شود و مخاطب بدون در نظر گرفتن بار معنایی متفاوت واژه ها، تحت تاثیر آنها قرار می گیرد. در اختتامیه جشنواره فیلم فجر ابراهیم حاتمی کیا اشاره ای به این روش رسانه ای داشت و القای عناوینی مثل ارگان و ... برای یک فیلم را استفاده از همین روش رسانه ای برای اثرگذاری بر ذهن مخاطب خواند.
به کلمات زیر دقت کنید و ببینید که به ظاهر همه آنها یک معنا دارند درحالی که در واقع بار معنایی و روانی هر کدام از کلمات با دیگری تفاوت دارد. همین عنوان سازی باعث می شود ما فردی را شهید اما بی بی سی کشته بخواند. همین روش باعث می شود ما برخی را منتقد اما رسانه هایی آنها را معترض بنامند. در ظاهر برای مخاطب هر دو اینها یکی است اما در عمل با یکدیگر فرق دارند.
✳️رزمنده ـ جنگجو ـ مبارز
✳️دولت ـ نظام ـ رژیم ـحکومت ــ حاکمیت
✳️واکنش ـ تلافي ـ دفاع
✳️عدم احراز صلاحیت ـ رد صلاحيت
✳️سانسورـ تحريف
✳️معترض ـ آشوبگر
✳️فرار ـ عقب نشيني
✳️اعتصاب ـ تحصن ـ تجمع ـ راهپیمایی ـ تظاهرات
✳️هلاکت ـ مرگ ـ وفات ـ شهادت
و......
#واژه_ها در اخبار، بی دلیل انتخاب نمی شوند. هر واژه بر روی مخاطب اثر خاص خود را دارد. حواسمان به واژه ها باشد.
▫️عصر هوشمندی
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۹:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
🚦 #کودکان_کار_مجازی
🔰تصور ما از «کودک کار»، خردسالانی هستند که در کارگاهها یا سر چهارراهها مشغول به کار یا دستفروشی اند!
🔰باید گفت که کنار این دسته، "کودکان کار" دیگری وجود دارند که در "فضای مجازی" (به خصوص در اینستاگرام) به اجبار و در جهت سودآوری مشغول بکارند!
این بار با لباسهای پر زرق و برق، عکس، فیلم، رقص و نمایشی که از هیچ چیزی خبر ندارند و قرار است برای خانواده هایشان یا سودجویان، درآمدزایی کنند!
🔸بچه سه چهارسالهای که تبدیل به یک سلبریتی اینستاگرامی شده و مخاطبان باید هر روز شاهد پیامهای او باشند!
دختربچهای با ظاهری آرایش کرده، لباس و کفش مارک که دیالوگهای مادرش را از حفظ میگوید!
🔸کودکانی که نگاه آنها عاری از کودکانهها و شیطنتهای بچگانه است و آنها را شبیه سلبریتیهایی میکند که باید لایک بیشتری دریافت کنند!
📍بچهها هرطور که شده باید تبلیغ کنند (از جمله مسابقات مجازی) و "والدین بدپرست مجازی" هم باید طوری شرح عکس بنویسند که انگار قرار نیست تبلیغ باشد!
📍در واقع، بچهها، مجسمه متحرکی برای تبلیغات مادرانشان هستند!
📍کودکانی که باید مدام وقتشان را در آتلیهها بگذرانند و از تمام لحظاتشان عکس و فیلم گرفته شود!
چون قرار است لباس روی تنشان، کرم، شامپوی بدن، آدرس کلینکهای پوست و زیبایی، محصولات آرایشی و مصرفی و.. تبلیغ شود!
🔰یکی دیگر از جلوه های شایع این موضوع؛ کودکانی اند که با انتشار فیلمی از آنان، آنها را بدل به سوژه هایی برای خندیدن مردم کرده و بعد هم از آنها سلبریتی ساخته است که برای عده ای به اصطلاح شاخ و خز صفحات مجازی، درآمدزایی کنند و موجب جذب بیشتر فالوور، لایک و کامنت صفحه شان باشند!
📍مردم هم ناآگاهانه و بدون اینکه اندک تصویری از تبعات زندگی این کودک در بزرگسالی داشته باشند، بی مهابا فیلم ها را منتشر میکنند و میخندند!
📍هیچوقت این سوال پرسیده نمی شود که آیا وقتی این کودک در بزرگسالی در پی هویت، علاقه و شغل خود برود، از بابت تصاویری که از او باقی مانده است شرمگین نخواهد شد!؟
📍کودکان کار مجازی علاوه بر تأمین نیازهای مادی، عملاً تأمینکننده کمبودها و عقده های روانی والدین خود نیز می شوند!
چراکه در موج چشم و همچشمی و سلبریتیسازی ها مجبورند با نمایش بدن و لباس خود به رقابت با سایر کودکان و "پدرانه و مادرانههای مدرن بپردازند" و پرچم پیروزی را برای غنای روانی والدینشان بالا ببرند!
⚠️ همه مسئولیم...!
حاکمیت، نهادهای انتظامی، قضایی و سازمان های مردم نهاد مدافع حقوق کودک..!
✅ چند راهکار:
🔸 ارتقاء سطح بهداشت روان و رفتار
🔸 بالا بردن مهارت و سواد مجازی در خانواده ها و کودکان (به ویژه از مقطع دانش آموزی)
🔸 تقبیح مصرف گرایی و دوری از تجمل گرایی
🔸 تشویق رفتار و عملکرد مثبت و واقعی کودک در جهت افزایش اعتماد به نفس
🔸 کنترل صفحات مجازی توسط مسئولین مربوطه و جلوگیری از سودجویی افراد بدسرشت
🔸 مسئول دانستن والدین با رعایت قوانین حقوق کودک
🔸 آشنایی کودکان با حقوق خود از کودکی و مهارت آموزی در جهت دفاع از آن
✍ #دکتر_علیرضا_سفیدچیان/روانپزشک
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۷:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۸

🚦لطفا با #نگاه_انتقادی و فعالانه با رسانه ها مواجه شویم!
📍امروزه رسانه ها بیش از همیشه به دنبال شست و شوی مغزی ما هستند😏
#سواد_رسانه_ای
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۷:۱۸ ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
🚦از چه سنی برای فرزندم موبایل یا تبلت بخرم ؟
#بخش_دوم
🔸نگاهی به شروط گرفتن موبایل و تبلت برای بچه ها
📍زمان استفاده از موبایل و تبلت برای بچه ها باید محدود باشد حداکثر یک ساعت در روز، حتی اگر بازیی که در تبلت یا موبایل دارند اموزشی باشد.
📍ما به عنوان والدین باید بتوانیم این قانون مهم را در استفاده در موبایل وتبلت برای بچه های سن پایین اجرا کنیم و قاطع باشیم و تسلیم گریه و درخواست های بیشتر از یک ساعت کودک نشویم.
📍بچه ها در سن پایین متوجه گذر زمان نمی شوند و وقت تحویل دادن تبلت و موبایلشان به شدت مقاومت می کنند پس آماده باشید که تسلیم نشوید.
📍هرگز برای اینکه به کارهایتان برسید و یا در مهمانی فرزندتان مشغول باشد و بهانه گیری نکند به او بیشتر از یک ساعتش اجازه استفاده از موبایل ندهید.
📍موبایل خود را برای بازی در اختیار کودک قرار ندهید و او باید بداند که موبایل حریم شخصی شماست و برای استفاده از ان باید اجازه بگیرد.
🚨 اگر فقط یکبار برای آرام شدن کودک موبایلتان را برای بازی در اختیارش گذاشتید دیگر در استفاده از گوشیتان اختیار کامل نخواهید داشت چون کودک خود را صاحب آن گوشی یا تبلت می داند!
▫️هوش مصنوعی
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۷:۱۸ ۱۳۹۶/۱۲/۰۱

💠 حامی پویش ملی افتخارم ایران
🔹 سواد رسانه ای
@savaderasanei
🔹کانال پویش
https://t.me/joinchat/AAAAAEcRL7qXu8ZesSVwbA
🔹شرکت در پویش👇
@Eftekharam_iran_bot
سواد رسانه ای
۰۹:۲۸ ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
🚦 #بازنمایی
بازنمایی، انعکاس حوادث و واقعیت ها توسط رسانه ها است.
📍از شیوه ها و روش های مختلفی برای بازتاب حوادث و واقعیت ها در رسانه ها استفاده می شود که همگی آنها متأثر از ایدئولوژی، عقاید، سوگیری های سیاسی، سیاست های کلان و... صاحبان رسانه ها هستند.
📍در بسیاری از مواقع، این عوامل درون سازمانی و برون سازمانی به قدری پررنگ می شوند که نحوه بازنمایی رسانه ها موجب شکل گیری فراواقعیت می شود که گاهی کاملا متفاوت و حتی متضاد با واقعیت است.
🔸در ادامه، مثالی از بازنمایی حوادث خیابان پاسداران در دو رسانه متضاد ارائه می شود که نقش عوامل درون سامانی و برون سازمانی کاملا مشهود است.
#نگاه_انتقادی
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۹:۳۱ ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📍تجمع دراویش گنابادی به اغتشاش انجامید/ حمله دراویش حامی نورعلی تابنده به نیروی انتظامی
🔹از ساعتی پیش عده ای از دراویش گنابادی در اعتراض به بازداشت یکی از دراویش، در منطقه پاسداران تهران تجمع کردند.
🔹در جریان این تجمع یکی از حامیان دراویش گنابادی با خودروی خود برخی از ماموران نیروی انتظامی کلانتری 102 پاسداران را زیر گرفت.
🔹برخی از کانال های ضد انقلاب از ساعتی پیش با انتشار اخبار غیر واقعی سعی در تحریک دراویش را دارند.
🔹هماینک تردد در منطقه پاسداران و مناطق اطراف آن با اختلال مواجه شده است.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📍خبر فوري: تحصن مسالمتآمیز دراویش گنابادی توسط مامورین انتظامی به خون کشیده شد
طبق آخرین اخبار از تحصن مقابل کلانتری ۱۰۲ پاسداران، چند نفر از دراویش مورد اصابت گلوله قرارگرفته و پلیس توسط سلاح گرم، باتوم و گاز اشکآور به آنها حمله ور شد.
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🚦همونطور که اشاره شد، دو رسانه مختلف، یک حادثه را به صورت کاملا متضاد پوشش داده اند
سواد رسانه ای
۰۸:۴۲ ۱۳۹۶/۱۲/۰۸

⚡نشست گونه شناسی کاربران شبکههای اجتماعی سایبری در ارتباط عفیفانه
🖌چهارشنبه ۹ اسفند ساعت ۱۶
🆔 @DAFTARETABLIQAT
سواد رسانه ای
۰۸:۴۲ ۱۳۹۶/۱۲/۰۸

📣 #دوره_آموزشی مبانی فیلمسازی و #طنز_مطبوعاتی
💢 #مهلت_ثبت_نام: 31 فروردین 97
💢 #اطلاعات_بیشتر:
🔺 @AmuzeshAmmar
➕ @AmmarFest
سواد رسانه ای
۰۸:۵۰ ۱۳۹۶/۱۲/۰۸

🚦درآمد نجومی فیسبوک از وقت گذرانی کاربران این شبکه اجتماعی در سال 2017: 40.6 میلیارد دلار!
🔸حدود 99 درصد این درآمد از تبلیغات است
🔸هر کاربر 6دلار درآمد برای فیسبوک داشته است
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۱۱:۰۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲

▪️پویش مردمی حامیان کار و تولید ایرانی با شعار #پای_کار_ایرانیم راه اندازی شد.
کاربران ایرانی با این هشتگ از تجربیات موفق خود از خرید کالای ایرانی میگویند
🆔 @payekareiranim
سواد رسانه ای
۱۱:۱۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲

🚦گاهی باید مراقب جذابیت های ظاهری رسانه ها باشیم. جذابیت هایی که می تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد!
#نگاه_انتقادی
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۱۱:۰۷ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸

🚦پشت صحنه ی جالب یک #عکاسی
#ایده_های_خلاقانه
#نگاه_انتقادی
📲 @savaderassnei
سواد رسانه ای
۱۱:۱۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸

🚦مخاطب هوشمند است!
برای عضوگیری از مخاطبان، هرگز محتوایی را برای به دام انداختن آنان ، منتشر نکنید.
▫️سایبروان
#نگاه_انتقادی
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۱۱:۱۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
🚦آیا شما #خودشیفته_دیجیتالی هستید؟
📍اخیرا، انجمن روانپزشکی آمریکا، تمایل عکس گرفتن از خود یا همان عکس #سلفی را به عنوان اختلال روانی تایید کرده است که آن را با اصطلاح «#سلفیتیس» ( selfitis#)، نامیده اند.
📍تعریف: «تمایل وسواسی- اجباری برای گرفتن عکس از خود و فرستادن آن در شبکههای اجتماعی، تا بتوانند کمبود عزت نفس و شکاف حاصل از فقدان صمیمیت را جبران نمایند و در سه سطح رده بندی می شود: لب مرزی، حاد و مزمن.»
🔸۱- اگر روزی سه عکس سلفی از خود میگیرید، اما آنها را در #شبکههای_اجتماعی به اشتراک نمیگذارید، در رده سلفیتیس لب مرزی قرار میگیرید.
🔸۲- اگر روزی حداقل سه عکس از خودتان را به این شبکهها ارسال میکنید، دچار اختلال سلفیتیس حاد هستید.
🔸۳- اگر اشتیاق غیرقابل کنترلی برای گرفتن روزانه شش عکس از خود و ارسال آنها را تجربه میکنید، شما دچار اختلال سلفیتیس مزمن هستید.
📍 افرادی با مشخصههای «توجهطلب با اعتماد بهنفس پایین»، «خودشیفتهها»، «افراد دوری گزین»، «افرادی که به دنبال آخرین مد هستند»، «وابستگی ایجاد شده به دنبال انتشار عکس و دریافت لایک» بیشتر درگیر این حالت هستند.
🚨 این پدیده میتواند اختلال «#خودشیفتگی_دیجیتالی» به همراه داشته باشد.
▫️مرکز آموزش سواد سایبری
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۲:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹

🚦به اشتراک گذاشتن خوشی های عید نوروز همراه با لباس های نو و خوردنی های خاص، همیشه باعث #تحسین و جمع کردن فالوئر نمیشه؛ گاهی موجب #حسرت نیازمندان و سخت شدن تحمل فقر و تنگ دستی میشه!
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
🔵🔴اگر مدیریت فضای مجازی در خانواده برای شما اهمیت دارد با ما همراه باشید.
#سواد_فضای_مجازی
👇👇👇👇👇
🌐https://telegram.me/joinchat/A7n7zj6xXyGK9XuFBMEClQ
سواد رسانه ای
۰۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۰۵

🚦سقوط ۵۸ میلیارد دلاری ارزش #فیسبوک پس از علنی شدن سوءاستفاده از اطلاعات کاربران
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۲:۰۷ ۱۳۹۷/۰۱/۰۵

🚦پشت صحنه ی جالب یک #عکاسی
#ایده_های_خلاقانه
#نگاه_انتقادی
📲 @savaderassnei
سواد رسانه ای
۰۵:۳۱ ۱۳۹۷/۰۱/۱۲

🚦ما نسلی هستیم که بهترین حرفهای زندگیمان را نگفتیم! تایپ کردیم...!
#دکتر_سفیدچیان
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۲:۲۲ ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
🚦وسواس جستجوی بیماری در اینترنت
🔻امروزه افراد به دنیایی از اطلاعات دسترسی دارند و با نوشتن کلمه ای در قسمت جستجوی هر سایت جستجوگری، می توانند به اطلاعات زیادی در مورد بیماریها، داروها، راههای درمانی و...دست یابند.
🔻حجم زیادی از این اطلاعات توسط افراد غیر متخصص نوشته شده و استناد به آن میتواند با سردگمی در تشخیص، درمان را سالها با تحمیل عوارض به تعویق اندازد.
🔻مثلاً فردی پس از جستجو راجع به بیماریاش، متوجه میشود که احتمال مرگ ناشی از این بیماری پنجاه درصد است و با شنیدن این خبر در شوک بزرگی فرو میرود، در حالیکه در واقع عوامل مختلفی در سیر و ادامه بیماری دخیل است و بیماران در این زمینه با همدیگر بسیار متفاوتاند.
🔻افراد دچار این وسواس، بیش از حد درگیر جزییات بیماری خود میشوند و اطلاعات زیادی کسب میکنند، ولی قدرت انتخاب یک روش درمانی را ندارند.
🔻اینها مکرر از پزشکی به پزشک دیگر میروند، بدنبال یک روش درمانی جدید درمانگران مختلفی را تجربه میکنند و داروهای متفاوتی را نیز به طور ناقص مصرف میکنند.
🔵از جمله شایعترین تشخیص ها در این افراد، «اختلال شخصیت وسواسی- جبری» است.
در این اختلال افراد اشتغال ذهنی با جزییات، اصول، فهرستها و برنامههای مختلف دارند، بگونهای که نکته اساسی فعالیت گم میشود.
🔴چند راهکار درمانی:
▫️توجه پزشک در ایجاد یک رابطه درمانی همدلانه و صحیح با بیمار
▫️اعتماد به پزشک معالج
▫️پرهیز از مراجعه به افراد غیر متخصص
▫️دوری از درمانهای خودسرانه
▫️ارائه راهنمایی و آموزش بیماریها و راههای درمانی توسط کادر درمانی(مثل بروشورهای آموزشی)
▫️درمان اختلال زمینه ای مثل وسواس فکری و شک و تردید بیمارگونه
✍ #دکترعلیرضاسفیدچیان(روانپزشک)
#وسواس_جستجو
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۹:۲۳ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵

🚦ترس از جدایی از گوشیهای هوشمند
🔸امروزه ۶۶ درصد از مردم جهان به این بیماری دچار هستند و گوشی هوشمند خود را حتی در حمام و دستشویی نیز با خود به همراه دارند.
#اعتیاد_رسانه_ای
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۹:۳۰ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
🚦چند تحلیل درباره #فیلترینگ_تلگرام
🔸این تحلیل ها نظر بنده نیست اما به روشن شدن جوانب امر کمک می کند.
📍تحلیل ما هم بماند برای بعد...
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
سواد رسانه ای
۰۹:۳۵ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
🚦 #تلگرام؛ «مادر بمب» جدید علیه #ایران
🔸پاول #دورف عملا جنگ تمام عیار و آشکاری را علیه جمهوری اسلامی ایران کلید زده است.
📍وی ادعا کرده بزودی #تلگرام را با استفاده از تکنولوژی «بلاک چِین» Blockchain غیرقابل #فیلتر خواهد کرد. اقدامی که جنگی آشکار علیه امنیت ملی ایران و سیاستهای امنیت کشور است و زمینه سازی برای #اغتشاش احتمالی بعدی است! اقدام دیگر وی، راه اندازی #ارز_دیجیتالی رمزنگاری شده حتی با اسم فارسی ایرانی #گرام GRAM با استفاده از همین تکنولوژی بلاک چین است. از طریق ارز #دیجیتال، افراد قادر خواهند بود پول خود را از طریق تلگرام و بدون هیچ کنترل و مشخصاتی، انتقال دهند. #بیت_کوین نیز یکی از معروفترین برنامه هایی است که از سیستمعامل بلاکچین استفاده میکند.
📍در این سیستم، #پول دیگر با مشخصات افراد جابجا نمیشود بلکه فقط با یک #کد، بدون هیچ نظارتی و بصورت غیرقابل ردیابی منتقل میشود. این برنامه مهارناپذیر برای دور زدن سیستم اقتصادی حکومتها (و البته پر کردن جیب صاحب برنامه!) طراحی شده و در آن، بانکها، دولتها و حسابداران و هر نوع واسطه اقتصادی به کنار گذاشته میشود و خروج شدید و بی مهار #ارز از کشور به آسانی و با سرعتی سرسام آور صورت خواهد پذیرفت. این اقدام، با توجه به نیاز شدید کشور به ارز و دلار در شرایط تحریمی پسابرجام، اقتصاد ایران را به ناکجاآباد و فلج قطعی خواهد برد. #پولشویی و گردش مالی #تروریسم بدون هیچ کنترلی ایران را به بهشت جاسوسان و گروههای تروریستی تبدیل خواهد کرد.
🔰چه باید کرد؟!
🔹جمهوری اسلامی ایران باید با استفاده از دیپلماسی فعال حقوقی، #نقض حق #حاکمیت و امنیت ملی خود و تلاش برای انجام یک رویارویی سیاسی و اقتصادی با حکومت ایران، از طریق تلگرام را به نهادهای حقوقی بین المللی بکشاند و صاحبان تلگرام را بدلیل تجاوز به حریم امنیتی کشور تنبیه و مجبور به پرداخت غرامت کند.
🔹 #مجلس باید قانون ممنوعیت استفاده از زیرساختهای ارتباطی و تجهیزات رمزگذاری شده را به تصویب برساند و استفاده از هیچ رمزی را بدون اینکه در اختیار سازمانهای امنیتی کشور باشند، ممنوع کند. اقدامی که آمریکا، چین، روسیه و همه کشورهای قدرتمند جهان برای حفظ امنیت ملی خود انجام میدهند.
🔹هر روز تاخیر در راه اندازی یک پیام رسان قوی و پرسرعت برای کاربران ایرانی، یک #خیانت جبران ناپذیر علیه مردم و امنیت اقتصادی و سیاسی کشور است. مردم بیش از آنکه به کشور و گروه سازنده پیام رسان توجه داشته باشند، به کیفیت و سرعت و امکانات آنها اهمیت میدهند. نفوذی هایی که مردم را نسبت به پیامرسانهای داخلی بی اعتماد میکنند، باید به پاسخگویی و مواخذه کشیده شوند و اقناع رسانه ای برای مردم در استفاده از آنها صورت بگیرد.
جنگ رسانه ای و سایبری دشمن به سرکردگی تلگرام را جدی بگیریم. پیش از آنکه بیشتر از این دیر شود.
✍ #محمد_عبدالهی
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۹:۳۷ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
🚦چند نکته در مورد بستن تلگرام
#بخش_نخست
📍بعد از نوشتن این پیغام، دوستان بسیاری دیدگاهها و نظرات خودشان را گفتند و مطرح کردند که بنده به همه آنها احترام میگذارم. اما اینکه چرا گفتم به هیچ عنوان از پیامرسان داخلی استفاده نخواهیم کرد و چرا فیلتر کردن تلگرام مشکلی را حل نمیکند را مورد اشاره قرار خواهم داد. این را هم بگویم که من اگر آدم سیاسی هم باشم، در حوزه وطن و کشورم به هیچ عنوان سیاسی نیستم و امنیت و خاک کشورم را به هیچ چیزی عوض نمیکنم. با این حال برخی مسائل هستند که باعث شده و میشوند که به هیچ عنوان نتوانم با آنها کنار بیایم.
🔸ما سابقهای طولانی در کشور با حوزه بستن، فیلتر کردن، ممنوع کردن، حرام کردن و .... داریم و همه به خوبی سوابق آن را دارید. کلاه خودتان را قاضی کنید، کدام یک موفق بود؟ اصولا میشود به جنگ تکنولوژی رفت؟ کدام دولت یا حکومت بوده که در نبرد اجتماعی موفق شده از مردم جلو بزند؟ در هر نبردی در این حوزه این مردم هستند که پیروز میدان بوده و دولتها را شکست میکشانند. انقلاب اسلامی بخشی از پیروزی خود را مدیون اطلاعرسانی شبنامهای و نوار کاستی بود. آیا پهلوی توانست با آن مقابله کند؟ پس از فیلتر کردن توئیتر و فیس بوک، گیرم تلگرام هم فیلتر شد، یک چیز جدید دیگر میآید آن را چه میکنید؟
🔸فیلتر شدن توئیتر که بحمدالله همه مسوولان ارشد نظام هم آنجا اکانت دارند و بهشدت فعال هستند باعث شده تا ما در حوزه جنگ نرم این فضا را کلا به دشمن واگذار کنیم و کافی است یک شب بخواهند یک سوژه را علم کنند، بهنظر شما ما میتوانیم حریف این طوفانهای توئیتری و هشتگها شویم؟ تا پیش از آمدن تلگرام واقعا مقابله با بیبیسی فارسی و سایر شبکههای معاند سخت بود، اما امروز ما به سادگی اطلاع رسانی میکنیم. در همین موضوع سوریه، از سال 1390 تا الان ما از فیس بوک فیلترشده شروع کردیم و امروز اینجا در خدمت شما هستیم و نگاه کنید که همین فضا چه نقشی در اطلاعرسانی داشته است. این ما هستیم که در جنگ نرم مقابله میکنیم یا پیرمردهای صدا و سیما؟
🔸دوستان نوشتهاند که استفاده از نرمافزارهای ایرانی در سال حمایت از کالای ایرانی باید مدنظر باشد؟ خوب شما وقتی یک پراید مفت و یک تویوتای مفت داشته باشید، سوار کدام میشوید؟ متاسفانه حکومت ما در طول 30 سال گذشته با یک حرکت سراسر اشتباه واردات خودرو را ممنوع کرد تا فقط آقازادهها، دزدها و پولدارها بتوانند سوار شوند و بعد هم ملت را سوار پراید کرد. قیاس تلگرام و اپهای داخلی دقیقا قیاس پراید با تویوتا است. الان هم خودشان بدون نیاز به فیلترشکن به توئیتر و فیسبوک دسترسی دارند و سر ما بیکلاه مانده است که باید به در و دیوار بزنیم تا بتوانیم دسترسی داشته باشیم. قرار نیست که با این اپهای داخلی که یهویی چند تایی درست شدند (مانند مدلهای مختلف پراید که با یک موتور 10 مدل زدهاند) ما برویم سراغ آنها.
🔸یک چیزی واقعا برای خود من اهمیت بسیار دارد و آن هم امنیت ارتباطات است، خودم چیزی برای قایم کردن ندارم اما یک وقتی است که بنده خدایی میخواهد حرفی بزند، نکتهای بگوید یا انتقاد تندی کند، باید این امنیت حفظ شود. چه کسی حاضر است این امنیت را تضمین کند؟ آقای علاءالدین بروجردی حرفهای بهعنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس حرفهایی زده که من بهعنوان یک روزنامهنگار واقعا برای نوع برداشتش متاسف هستم. او فیلتر کردن تلگرام را به موضوع امنیت ملی کشور ارتباط داده و سپس گفته که پاول دورف، یک یهودی روسی است و با اسرائیلیها دوست است و نتانیاهو از او تعریف کرده است! ببخشید حضرت استاد!!! نوام چامسکی هم یهودی است، آنهایی که شما دعوتشان میکنید در مراسمهای ضد صهیونیستی هم یهودی هستند، صهیونیست که نیستند؟ بعد بفرمائید که دورف اطلاعات کاربرهای تلگرام را به چه کسی داده است؟
🔸جای دیگری حرفهایی زده که آدم نمیداند بخندد یا از تاسف سرش را به دیوار بکوید، گفته که کره جنوبی شبکه ملی خودش را تاسیس کرده و پاکستان هم تلگرام را فیلتر کرده است. آقای بروجردی اگر در کشور ما هم رسانهها قدرت پاکستان و کره جنوبی را داشتند، صدا و سیما انحصاری نبود و دسترسیهای دیگر سخت بود من هم موافق بسته شدن همه شبکهها بودم. شما نگاهی به سطح رسانههای نوشتاری، دیداری و شنیداری کشور بینداز و بعد صحبت از مسائل دیگر کن. در کره جنوبی رئیس جمهور را به خاطر چند هزار دلار برکنار میکنند، اینجا آش را با جایش میبرند و اتفاقی نمیافتد، دکل را میدزدند و خبری نمیشود و صدها اتفاق دیگر و بعد هم مسوولان میگویند ما ناراضی هستیم، انگار تقصیر مردم است... !!!
K.J
@syriankhabar
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۹:۳۸ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
🚦چند نکته در مورد بستن تلگرام
#بخش_دوم
📍در طول چهل سال گذشته سیاست ما محدود کردن بوده است و هر چه بیشتر محدود کردیم، بیشتر ضرر کردیم. در تلگرام یک کانال معاند و واقعا بیسواد و متوهم بنام «آ...دنیوز» که حالا مدعی صدای مردم شدن است، وجود دارد. کل ماجرای بستن تلگرام مربوط به همین کانال میشود. این کانال اینجا بسته شد، جای دیگری نمیتواند فعالیت کند؟ همین الان صدها هزار ایمیل مردم را در اختیار دارد و برایشان خبرنامه میفرستد. فعلا سرشان به تلگرام گرم است، فرداروز با پول این و آن میروند و شبکه تلویزیونی درست میکنند و اصلا با یک شبکه مجازی دیگر بالا میآیند و ارتباط میگیرند، راه مقابله هم بستن نیست، درست کردن صحیح و اصولی است.
🔸ما که بحمدالله بهلحاظ امنیتی مشکل چندانی نداریم، دشمنان ما هم در حوزه تکنولوژی بسیار قدرتمندتر از ما بوده، هستند و از قرار معلوم فعلا هم خواهند بود، تجربه فیس بوک، توئیتر و تلگرام به آنها ثابت کرده که چشم اسفندیار امنیت ایران در کجاست، میروند ده مدل دیگر با امکانات بیشتر راه میاندازند و اصولا هزینهای هم برایشان ندارد. حالا هم قرار است که ما از اپهای ایرانی (همان پراید) استفاده کنیم. اگر صدا و سیما با پارازیت موفق شد توجه مردم را به خودش جلب کند، این اپهای ایرانی هم موفق خواهند شد. کسی که اخلاق ایرانی را بشناسد، هیچ وقت با این روش برایش محدودیت ایجاد نمیکند، بلکه مسیر را تصحیح میکنند.
🔸دیدم یکی از این اپها نوشته که شما استفاده کن، اینترنتش هم رایگان!!! کی تا حالا گربه محض رضای خدا موش گرفته است؟ برای جلب مخاطب نیاز نیست که اینگونه ولخرجی کرد. در این یک ماهی که تلگرام فیلتر بود، کلا ملت دنبال فیلترشکن بودند و آن طرفیها نیز خوبش را تدارک میدیدند و با پهنای باند بالا ارائه میکردند و ملت هم استفاده. حالا آیا آنها نخواهند توانست به سمت و سویی بروند که ما حتی به همین اینترنت داخلی هم بینیاز باشیم؟ روز گذشته شرکت اسپیس ایکس قراردادی را با دولت امریکا امضا کرده تا بیش از چهار هزار ماهواره برای اینترنت ماهوارهای به فضا ارسال کند که از سال 2020 در دسترس خواهند بود؟ آن وقت باید چه کرد؟
🔸من واقعا دوست دارم از محصولات وطنی استفاده کنم، اما وقتی در یک خیابان بهناگهان هفت فروشگاه مانند هم باز میشوند، بهنظر شما تکلیف مردم چیست؟ هر گروهی وارد یک فروشگاه میشوند و کسی نمیتواند همه فروشگاهها را برود. فارغ از امنیت یا هر چیز دیگری، چه کسی میتواند تضمین دهد که فرداروز همین اپهای داخلی که بهلحاظ رمزنگاری ماهیت مشخصی ندارند توسط هکرهای دشمن هک نشده و اطلاعات کاربران به فنا نرود؟ چه کسی تضمین میکند فردا روز بنده نوعی به دلیل نوشتن دو خط انتقاد با احضاریه راهی دادگاه نشوم (کما اینکه در تاریخ 2/2/97 باید به دادگاه بروم چرا که در جایی از دزدها انتقاد کرده و آنها هم شاکیام شدهاند)
🔸برای استفاده از کالای ایرانی باید نخست اعتماد لازم را کسب کرد. تلگرام از همین امروز فیلتر، ببینید که چه موارد جدیدتری خواهد آمد. دنیا به سمتی میرود که اگر باید خیلی جلوتر از آن فکر کرد. روزی که با مشتاقی وایبر از دسترس خارج شد، کسی فکر نمیکرد تلگرام این همه مورد پسند واقع شود. در ضمن خیلی دوست دارم که جولان دادن دوباره بیبیسی، صدای امریکا و سایر شبکههای ضد ایرانی را مشاهده کنم در حالی که هیچ کسی نیست به مزخرفات آنها پاسخ دهد. آقای بروجردی و سایر پیرمردهای بالای شصت سال که از گوشی فقط تماس گرفتن با آن را میدانند بهتر است بروند و در این جنگ نرم جهانی علیه جمهوری اسلامی، از آن دفاع کنند. واقعا دیگر سخت است.
🔸دوستان هم بر ما ببخشایند. ما هم نگران امنیت ملی هستیم. اما آن کانال زردی که با فعالیتش در تلگرام باعث شده تا دوستان در قدرت در کشور ما بخواهند این فضا را فیلتر کنند، خواهشا از تلگرام تشریف ببرند جای دیگری چرا که آنها باعث بیکاری بیش از 150هزار نفر خواهند شد. پاول دورف هر چه هم که بد باشد، باز هم با سرمایه خودش هزاران شغل ایجاد کرده است. باید دید این 150هزار نفر چه خواهند کرد... خیر است انشالله.
K.J
@syriankhabar
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۹:۵۰ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
🚦این دو تحلیل متفاوت موضع این کانال #نیست و بدون تغییری در اصل متن منتشر شد که در هر کدام نکات قابل توجهی مطرح شده است که نیاز به توجه و تفکر دارد!
سواد رسانه ای
۱۰:۰۷ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵

🚦 #رسانه_ها_واقعیت_را_می_سازند
🔸امروزه با رشد و گسترش تکنولوژی، رسانه ها بیش از پیش قادر به خلق واقعیت و ساختن جهانی خیالی برای مخاطبین خود هستند!
#نگاه_انتقادی
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۲:۲۱ ۱۳۹۷/۰۱/۲۳

🚦در سال 2021 ارزش تجارت موبایلی در جهان به 3500 میلیارد دلار خواهد رسید! چیزی در حدود سه چهارم از کل فروش تجارت الکترونیکی در دنیا
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۲:۲۳ ۱۳۹۷/۰۱/۲۳

🏆نخستین لیگ بازیهای فکری ایران
💵جایزه نقدی 3 میلیون تومانی
📍#ریسک #استوژیت #کوریدور
🗓18 تا 21 اردیبهشت ماه
ثبت نام در :
🌐 www.massir.ir
📲02186037048 — 09371120035
📲 @massiradmin
سواد رسانه ای
۰۲:۲۳ ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
http://yon.ir/1TRKb
📣 #خبر |
🔰موسسه مسیر و کانون بچههای نواندیش (کابینا) با حمایت فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی برگزار میکند:
🏆نخستین لیگ بازیهای فکری ایران
(18 الی 21 اردیبهشتماه 97)
🔻#نخستین_لیگ_بازیهای_فکری ایران در سه رشته «#ریسک»، «#استوژیت» و «#کوریدور» برای علاقهمندان به بازیهای فکری برگزار میگردد.
🔶جهت برخورداری از تخفیف ویژه تذکر نکات ذیل ضروری است:
- ثبتنام گروهی بیش از 20 نفر برای مدارس شامل 20 درصد تخفیف خواهد شد.
- ثبتنام گروهی کافهها و مراکز فرهنگی (بیش از 15 نفر) مشمول امتیاز تبلیغات محیطی در محل برگزاری لیگ خواهد شد.
(جهت اعمال تخفیف با موسسه تماس بگیرید)
⏳زمان ثبتنام: 21 فروردین لغایت 10 اردیبهشتماه 97
🏢 مکان برگزاری لیگ: تهران، فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی
📱 علاقهمندان به حضور در لیگ میتوانند از طریق لینک ذیل اقدام نمایند:
📲 http://yon.ir/CIPQu
✅ راههای ارتباطی با موسسه مسیر
☎️۰۲۱۸۶۰۳۷۰۴۸
📱۰۹۳۷۱۱۲۰۰۳۵
🌎 massir.ir
🆔 @massir_ir
🆔 @massiradmin
سواد رسانه ای
۰۹:۳۳ ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
🚦مهارت گفتگو در گروه های مجازی
🔸ميل غريزی انسان به گفتگو و ابراز وجود، شايد يكی از دلايل مهم انباشتگی اطلاعات در فضای مجازی است.
🔸گفتگو كردن؛ روشی مهم و كارآمد برای تخليه روانی و رهايی از ناراحتی است.
🔸رشد سريع گروه ها و تالارهای گفتگو، بيانگر وجود نوعی نياز به ارتباط در فضايی استكه این امكان را به افراد ميدهد تا ضمن بيان دغدغه ها، علائق و تجربيات خود، در خصوص تجربيات افراد ديگری كه گاهاً ناشناس نيز هستند، اطلاعاتی را كسب كنند.
🔸دنیای مجازی فضایی برای ناخودآگاه فرد ایجاد میکند تا تمایلات، تعارضات و دغدغه های خویش را در قالب نوشته، عکس و استیکرها، بروز دهد و بنابراین باید مراقب این ترواش بی مهابای ناخودآگاه بود!
🚨متاسفانه چت كردن، مشاركت مجازی را جایگزین مشارکت های عاطفی، خانوادگی، سياسی و معاشرت رو در روی اجتماعی كرده و نوعی رابطه غير حقيقی را بر فضای مناسبات ميان افراد حاكم كرده است.
كه اين امر پيامدهايی چون:
كاهش سرمايه های اجتماعی، انزوا و بريدگی از مشاركت های محسوس و عينی را در بر داشته است.
✅ برای انتقال مناسب پیام در دنیای مجازی چه نکاتی را باید مد نظر داشت:
▫️1)کلام برای "منعقد شدن" به عناصر: زمان، موقعیت، شخص، شکل و محتوی سخن، صوت، لحن، تماس چشمی(بویژه)، زبان بدن و گفتگوی چهره به چهره نیاز دارد.
بهترین حالت برای "انعقاد کلام" این چنین است:
- انتخاب زمان مناسب
- لحاظ موقعیتی بجا و سنجیده
- گوینده آگاه به موضوع با بیان شیوا، سخن صحیح و در جریان گفتگویی پویا و البته کوتاه.
📌ماهیت دنیای مجازی، بصورتی استکه اصولاً شکل گیری این پیوستار، امکان پذیر نیست!
بنابراین؛ بحث و جدل و مناظره در چنین فضایی( که اصولاً در شرایط گفتگوی دنیای واقعی، امکان پذیر است) کاری ست بدون نتیجه! که عموماً باعث دلخوری و رنجش افراد می شود.
▫️2)ساختار دنیای چت موبایل، جایی است برای پست ها، صوت، فیلم و کلیپ های کوتاه و اشاره به لینک و مآخذ مطالب عمیق تر و بلندتر. همچنین کاربرد مناسبی دارد برای تبلیغ و اطلاع رسانی و تبادل لینک های سودمند.
▫️3)در دنیای مجازی حداکثر تمرکز آدمی، به اشارت و لمس انگشت یکی از دستانمان است!
یعنی: سرعت بالا، سیالی و زمان محدود و بنابراین مطالب کوتاه بهتر پاسخ می دهد.
▫️4)همچون دنیای واقعی "مدیریت زمان" یک ضرورت برای فضای مجازی ست.
متاسفانه اکثر کاربران در طول شبانه روز و در هر موقعیتی مطلب خود را بارگذاری میکنند!
در حالیکه کسی در رختخواب است! فردی دیگر در پشت میز کار، آقایی در حال رانندگی!و خانمی در کنار خانواده، همه در کلافی در هم تنیده به بحث و جدل و گفتگو مشغولند!
غافل از آنکه هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد..!
▫️5)در فضای مجازی در عرض ثانیه ای، هزاران مطلب بی سند و مدرک در حال پخش است و کسی هم مسئولیت آنرا قبول نمی کند!
مراقب باشیم ما نیز به اشاعه بیشتر "شایعه" دامن نزنیم!
▫️6)شکل و محتوی پست های دنیای مجازی، منجر به یک ادراک منسجم و مفهوم از موضوع نمیشود. بلکه مجموعهای از مطالب مجزا و ناهماهنگ در کنار یکدیگر قرار میگیرد که نمیتواند دید کلی فراگیر و علمی را به کاربران بدهد و در این مورد مطلقا با "کتاب" قابل مقایسه نیست.
▫️7)گاهی سکوت در گروه، بهترین شکل پاسخ است.
▫️8)گاهی لازم استکه خود را در شرایط گوینده یا نویسنده گذاشت تا با همدلی گفتگو ادامه یابد.
▫️9)یاد بگیریم که در مورد هر موضوعی اظهارنظر نباید کرد و ارائه نظر و پست قاعدتاً بر اساس نظر کارشناسی باشد.
▫️10)برخی چالش های گفتگوهای مجازی:
- وجود اطلاعات غلط و گمراه کننده.
- اعتیاد آوری.
- عدم تحرک و بروز مشکلات جسمی و روانی.
- بروز هیجانات زیاد و استرس ناشی از آن.
- بی حوصلگی و اشکالات اجتماعی ناشی از ضعف تعامل با افراد در جامعه.
- سرعت بالای دنیای دیجیتال بطور کلی سبب گردیده است تا تمرکز و اندیشه ژرف در افراد دچار نقصان شود.
- تشدید پرخاشگری.
- فرو رفتن در دنیای مجازی و فاصله گرفتن با دنیای واقعی و طبیعت.
✍ #دکترعلیرضاسفیدچیان / #روانپزشک
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۷:۲۲ ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
🚦فضای مجازی نوعی جذابیت عرفانی دارد. شبکهای عظیم و نادیدنی که ما با آن میخندیم، اشک میریزیم، خشمگین میشویم یا آرام میگیریم. روزگاری حتی قرار بود که با حضور در آن آزاد شویم و تبعیضها و سلسلهمراتبها را واژگون کنیم. اما گویا روزبهروز امیدهایی که به اینترنت بسته بودیم بیشتر نقش بر آب میشود. نیکلاس کار میگوید اینترنت حالا به سیستم اطلاعاتیِ قدرتمندی تبدیل شده است که عدهای انگشتشمار کنترل آن را به دست گرفتهاند.
▫️ترجمان علوم انسانی
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۷:۲۷ ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
🚦یادداشتی به پیشنهاد دکتر محمدحسین #ساعی برای تحلیل و بررسی اوضاع #تلگرام
http://www.tabnak.ir/fa/news/790297/%D9%85%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۷:۵۹ ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
🔸لینک کانال سواد رسانه ای در پیام رسان
#تلگرام
https://t.me/joinchat/AAAAAEAhfcQRUAUy1IFOFg
🔸لینک کانال سواد رسانه ای در پیام رسان
#سروش
http://sapp.ir/savaderasanei
🔸لینک کانال سواد رسانه ای در پیام رسان
#ایتا
https://eitaa.com/savaderesanei
🚦ان شاءالله از این پس، محتواهای این کانال به صورت همزمان در پیام رسان های سروش و ایتا هم منتشر می شود
سواد رسانه ای
۱۰:۳۴ ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
🚦 آسیب های حضور طولانی در فضای مجازی
▫️تحت تاثیر اطلاعات غلط و گمراه کننده قرار گرفتن
▫️اعتیاد آوری
▫️عدم تحرک
▫️مشکلات جسمی
▫️اختلالات روانپزشکی از جمله افسردگی
▫️تضعیف تعامل با افراد
▫️اشکال در تمرکز و حواسپرتی
▫️آسیب جدی به فرآیند اندیشه عمیق
▫️پرخاشگری
▫️استرس و بی حوصلگی
▫️تخریب باورها
▫️افزایش وسواس فکری
▫️تشدید افکار بدگمان و سوءظن
▫️افزایش شایعه و تلقین پذیری
▫️عواطف شکننده
▫️آسیب جدی به سرانه مطالعه *کتاب*
▫️فاصله گرفتن از دنیای واقعی
🖌 #دکترعلیرضاسفیدچیان(روانپزشک)
#سواد_فضای_مجازی
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۱۰:۳۴ ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
🚦 شبکههای اجتماعی سیلابی از اختلافنظر را بر روابط انسانی روانه کرده است. صبح تا شب یا خودمان مشغول جدل با دیگرانیم یا شاهد مجادلات سایرین هستیم. این وسط، آنچه قربانی شده، بحثهای سازنده و معنادار است. آناتول رپوپورت معتقد است برای نجات از این آشوب باید دو اصل را محور هر بحثی قرار بدهیم: اولاً مدعای رقیب را در کاملترین صورت خود درک کنیم و ثانیاً نقاط اشتراکمان با طرف مقابل را آشکارا تصدیق کنیم
📍ترجمان علوم انسانی
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۱۰:۴۳ ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
🔸لینک کانال سواد رسانه ای در پیام رسان
#تلگرام
https://t.me/joinchat/AAAAAEAhfcQRUAUy1IFOFg
🔸لینک کانال سواد رسانه ای در پیام رسان
#سروش
http://sapp.ir/savaderasanei
🔸لینک کانال سواد رسانه ای در پیام رسان
#ایتا
https://eitaa.com/savaderesanei
🔸لینک کانال سواد رسانه ای در پیام رسان
#گپ
https://gap.im/savaderasane
🚦ان شاءالله از این پس، محتواهای این کانال به صورت همزمان در پیام رسان های سروش و ایتا هم منتشر می شود
سواد رسانه ای
۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
🚦گمانهزنیهایی وجود دارد دربارۀ اینکه مارک زاکربرگ، مخترع فیسبوک، درصدد است تا در انتخابات سال ۲۰۲۰ نامزد ریاستجمهوری آمریکا شود. او مداوماً سفر میکند و در سخنرانیهایش وعده میدهد که برای همهچیز راهحلهای فنی دارد. اما سابقۀ رئیسجمهور شدنِ یک مهندس در ایالات متحده، سابقۀ روشنی نیست. اولین و آخرین رئیس جمهور مهندس آمریکا، هربرت هوور، آدمی بود بسیار شبیه به زاکربرگ: بیروح، بدون توان همدلی، ناتوان در سخنرانی و البته احمق در سیاست.
▫️ترجمان علوم انسانی
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۱۲:۲۶ ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
🚦 #اعتیاد_بی_فرجام_رسانه_ای
🔸 از شدت پرکاری، یا شاید بیکاری، وقتی حوصلهٔ هیچ چیز را نداریم، احتمالاً تنها کاری که به ذهنمان بیاید بازکردن اینستاگرام یا توییتر باشد. اینجاست که دو ساعت انگشتکشیدن بر روی صفحهٔ موبایل شروع میشود. از روزمرگی بیرون میآییم و میافتیم درون تکرار و ملالتی دیگر. اما این دو ملالت با هم یک تفاوت دارند، در تکرار و خستگیِ دوم همه چیز یادمان میرود: اسکرولکردن، مثل عوضکردن کانالِ تلویزیون، هر آنچه را مربوط به ماست برای چند دقیقه نابود میکند.
▫️ترجمان علوم انسانی
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۱۲:۳۷ ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
🚦 #سواد_رسانه_ای_برای_اصحاب_رسانه
📍 #رسانهها برای حفظ امنیت ملی، ایثار حرفه ای داشته باشند!
🔹راهبردی که رسانهها در قبال رویدادها می توانند داشته باشند انکار، سکوت، کوچک نمایی، بزرگ نمایی یا واقع نمایی است که معمولا بسته به سیاست ها و مالکیتی که دارند و با توجه به منافع خود یکی از این راهبردها را در مواجهه با رویداد بر می گزینند.
🔹رسانهها موظفند برای کمک به مردم در تصمیم گیری درست در مواقع حساس، صرف نظر از تعلقات سیاسی، جناحی، ملی و صنفی سعی کنند وقایع را آنگونه که هست بیان کرده و بازتاب و پوشش دهند.
🔹اما در شرایطی که دشمنان برخلاف توافقات و قوانین بین المللی با طرح موضوعات منفی امنیت جامعه و امید مردم را هدف قرار داده اند نباید برای جذب مخاطبان راهبرد بزرگنمایی برخی مشکلات و حمله به یکدیگر برای بهره برداری سیاسی را اتخاذ کرد.
🔸راهکارهای خروج از در شرایط کنونی که آمریکا با اتخاذ راهبرد پمپاژ تنش و نا امیدی، امنیت اقتصادی ایران را هدف قرار داده است، رسانه های مسئول و مردمی باید استراتژی پمپاژ آرامش و امید و ارائه راهکار برای خروج از شرایط جدید را در دستور کار خود قرار دهند.
🔸رسانههای داخلی در شرایط کنونی ضمن بیان واقعیت و ایجاد آمادگی در مردم، لازم است اهداف و سناریوهای محتمل دشمن را پیش بینی و برای مواجهه با هر یک از سناریوهای آمریکا برنامه داشته باشند.
🔸هدف آمریکا در صورت خروج یا ماندن در برجام، ایجاد خلل در اقتصاد کشور و جنگ روانی است که از مدتها قبل شروع کرده و تا حدودی هم با کمک بعضی رسانه ها و کنشگران سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی به هدف خود رسیده است.
🔸یکی از وظایف رسانهها در شرایط کنونی را شناسایی سوژه های امیدبخش و پرداختن به آنها به منظور ایجاد آرامش در کشور یاد کرد.
🔸یکی از حالات احتمالی، برگشت به سالهای قبل از برجام است با این تفاوت که ایران به تمام دنیا فهماند کشوری قانونمند است و به تعهدات بین المللی تمکین می کند.
🔸علاوه بر این ایران با برجام و پایبندی به آن تصویر منفی را که رسانههای غربی به ویژه آمریکایی ها از ایران ساخته بودند، تصحیح و تصویر واقعی آمریکایی را برملا کرد.
🔸رسانهها باید این خط را دنبال و خلف وعده و اقدامات آمریکا در زمینه بر هم زدن توافقات بین المللی را برملا کنند.
🔸رسالت دیگر رسانهها در شرایط کنونی ترسیم این وضعیت برای مردم است که اقتصاد مقاومتی چاره کار است و باید به توانمندی دانشمندان و جوانان خود متکی باشند.
🔸رسانهها باید ضمن مصاحبه با کارشناسان و متخصصان راههای جایگزین، مکمل و برون رفت و خروج از این وضعیت را به مردم نشان داده و بازنمایی کنند تا مردم تصور نکنند تنها راه ادامه حیات و زندگی، پذیرش شرایط ناعادلانه آمریکایی است.
🔸علاوه بر این باید سوابق تاریخی مواجهه هنرمندانه، هوشمندانه و موفقیت آمیز ایرانیان با بحران های قبلی را که عمدتا کشورهای غربی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برای ایران ایجاد کرده بودند همانند تحریم ها و جنگ تحمیلی را بازتولید و شرایط سخت گذشته و تجربه موفق خروج از آنها را به مردم بازگو و یادآوری کنند.
🔸رسانهها ضمن بیان این وضعیت در عین واقع نمایی و بهره گیری از تجربیات موفق گذشته، آمادگی خروج از شرایط سخت احتمالی را در مردم ایجاد و راه های آن را اطلاع رسانی کنند.
🔸رسانهها باید دقت کنند به دنبال بیشتر دیده شدن رسانه و توجه به اخبار منفی، جعلی و نادرست و بزرگ نمایی برخی مشکلات و وضعیت جدید نباشند و باعث نا امیدی بخشی از مردم نشوند.
📍این هم یک گردنه مسیر و مانعی است که یقینا با لطف خدا و تدبیر و مقاومت مردم و مسئولان با موفقیت پشت سر گذاشته خواهد شد و می تواند تجربه ای ارزشمند برای خود مردم و درس عبرتی برای همگان در اثبات غیر قابل اعتماد و محور شرارت بودن آمریکا
✍ #دکتر_اکبر_نصراللهی
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۱:۵۰ ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
🚦مردان بور، زنان چشم زاغ از کجا به تبلیغات تلویزیون آمدهاند؟
🔸این روزها برنامههای تلویزیونی شبیه ولههایی هستند که لابهلای تبلیغات تلویزیونی پخش میشوند.
🔸حتی گاهی دقایقی از یک بازی بسیار مهم ورزشی که میلیونها ایرانی منتظر دیدن آن هستند زیر لبه تبلیغات دفن میشود!
🔸ساختهشدن و پخش برخی از برنامههای تلویزیونی منوط به اخذ اسپانسر و تبلیغات است و تبلیغات اصولا یکی از مهمترین منابع درآمدی تلویزیون است. این قاعده را همه پذیرفتهاند.
🔸سالهاست بسیاری از چهرههای سرشناس اقدام به ساخت تیزرهای تبلیغاتی میکنند گرچه اسمشان ذکر نمیشود.
🔹مرحوم #علی_حاتمی، سعدی سینمای ایران قبل از انقلاب برای یک برند دستمال کاغذی تبلیغ ساخت و #ابراهیم_حاتمیکیا هم این کار را برای یک شرکت خودروسازی انجام داد تا نشان دهند در این عرصه چهرههای سرشناس هم آثاری به جا گذاشتهاند که گرچه نام چندانی برای آنها به همراه نیاورده، اما نان دارد.
🔸تبلیغی مثل #تک_ماکارونی که توسط نیما فلاح و سحر ولدبیگی با آن صدای خاصشان تولید شد روی فروش این محصول تاثیری خیرهکننده داشت.
🔸کفش نهرین و «گام به گام با کفش گام»، بستنی میهن و جمله «مامان جون بستنیاش خوشمزهتره» و... هم در یادها مانده است. در چند سال اخیر این عرصه تنوع تازهای پیدا کرده و در مواردی هم باعث شگفتی شده است.
📍یکی از مواردی که آزاردهنده است استفاده مکرر از مردان، زنان و کودکان #بور و #چشم_زاغ در تبلیغات تلویزیونی است. از ماست و خمیردندان بگیر تا بانک و پارکت!
آنقدر که بچه بور و مرد چشم رنگی در تلویزیون هست در کل ایران نیست!
📍درک میکنم که تیزرهای تبلیغاتی با هدف بیشتر دیدهشدن و جلب توجه ساخته میشوند و در آن #تمایز و #تفاوت یک اصل است، اما اینجا اروپا نیست.
🔸نژاد ایرانی بور و بلوند و چشم رنگی نیست. موارد استثنا را تعمیم کلی ندهیم و دست به تغییر ذائقه و تصور مردم نزنیم و آنها را متوهم نکنیم.
🔸تبلیغات تلویزیون فقط فروش کالاها را افزایش نمیدهند بلکه بهخاطر تکرار در ساعات طلایی و پربیننده، کوتاه و اثرگذار بودن، استفاده از رنگ و... روی ذائقه و #سلیقه بصری مردم تاثیر میگذارد.
🔹برای همین پدر و مادری که پوست تیره و چشمهای سیاه دارند این روزها وقتی بچهشان در #زایشگاه بهدنیا میآید انتظار دارند مثل قوطی شانسی یک دفعه یک بچه بور و بلوند و موطلایی موفری و چشم رنگی از کار در بیاید!
📍چه اصراری بر استفاده از این همه کاراکتر با ظاهر اروپایی وجود دارد وقتی زن و مرد ایرانی با چشم سیاه و چهره گندمگون و نمکین جذابیت خیرهکنندهای برای مخاطب غربی هم دارد و اصولاً این شبه بازیگران چقدر با زندگی واقعی ما جور درمیآیند و در خیابان و مدرسه و دانشگاه آنها را میبینیم؟!
📍این همه تلاش برخی از دختران و زنان برای بلوند و بورشدن و استفاده از لنزهای رنگی و گرایش پسرها به سمت مدلها و مانکن شدن شبیه آنچه در فیلمهای اروپایی میبینند شاید «یکی»- تکرار میکنم- «یکی» از ریشههای آن را در تبلیغات کالا در تلویزیون بتوان یافت.
🔸دوست روزنامهنگاری که به #کرهجنوبی سفر کرده بود و سفرنامه ظریف و دقیقی از آنجا نوشته بود تعریف میکرد در این کشور که اتفاقاً بالاترین سرعت اینترنت را در دنیا دارد و اصولاً گرفتار مباحثی مثل #تهاجم_فرهنگی و جدال با فرهنگهای وارداتی نیست، داوطلبانه در تبلیغات اصرار بر این بود که از چهرههای شرق آسیا استفاده شود.
🔹مضحک است که ما برای تبلیغ #سامسونگ و #ال_جی که کره ای ها می سازند با بازیگر موبور و چشم زاغ در شمایل اروپایی تلاش می کنیم مخاطب ایرانی را وسوسه کنیم که خریدار شود!
🚨برخی از فعالان مباحث انسانی در دنیا در حال تلاش برای پاککردن کلیشه مانکن باریکاندام هستند و آن را ظلم به انسان میدانند و ما در حال بازآفرینی کلیشههای دست چندم غربی!
✍ #احسان_محمدی
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۱:۵۲ ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
🚦باگ عجیب #تلگرام!
🔸به تازگی مشخص شده است پروتکل MTProto که تلگرام در حال آزمایش آن برروی نسخه دسکتاپ و iOS بوده است باعث میشوند کاربران به طور ناخواسته در کانالهایی عضو شوند!
🔸این پروتکل مانند Socks مبتنی بر سرورهایی است که تلگرام دسترسی به آنها ندارد و ارائه دهندگان سرور این پروتکل میتوانند کاربران را در کانالهای مدنظر خود عضو کنند.
▫️مدیرسوشال
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۱:۵۵ ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
🚦اگر می خواهید از پیامرسان های ایرانی روی گوشی اندرویدتون یک نسخه دیگه هم با شماره موبایلی جدید داشته باشید که بتونید از یک اکانت دیگه هم استفاده کنید از برنامه parallel space استفاده کنید. با این نرم افزار می تونید به راحتی از هر برنامه ایی که رو گوشیتون دارید یک نسخه دیگه هم داشته باشید.
🔹دانلود از پلی استور در لینک زیر 👇👇👇
goo.gl/KNm6N2
📍البته واضح است که این برنامه میتونه به اطلاعات شما در پیام رسان های داخلی دسترسی داشته باشه!
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۱۰:۳۳ ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
🚦گوگل آینده را به شما میفروشد؛ با اطلاعاتی که از خودتان کسب کرده است!
🔸به گزارش NBCnews، دوهفته پیش مدیر #گوگل روی صحنه آمد تا محصولات جدید شرکتش را بر پایه پیشرفتهترین فنآوریها معرفی کند؛ مثل دستیاری که میتواند خودکار برایتان با تلفن وقت ملاقات بگیرد یا ابزاری که کمک میکند تا جملهتان را به هنگام نوشتن ایمیل کامل کنید. همه اینها ثمره یک چیز هستند: اطلاعات عظیمی که گوگل هر روز از میلیاردها نفر جمع میکند.
🔸گوگل ۷ سرویس عمده دارد (نظیر یوتیوب، گوگل مپ یا گوگل درایو) که هر کدام هر ماه دستکم به اطلاعات شخصی ۱ میلیارد کاربر دسترسی دارند.
سرویس جستجوی گوگل همینطور به طور پیوسته در حال جمع کردن میلیاردها گیگابایت اطلاعات شخصی کاربران است که در قبال عرضه مجانی خدمات انجام میشود.
👈 بخشی از این اطلاعات صرف تبلیغات هدفمند میشود و درآمد ۳۱ میلیارد دلاری گوگل، فقط در سه ماه نخست سال جاری، از همین راه به دست آمده است
▫️سایبر وان
#نگاه_انتقادی
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۷:۵۸ ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
🚦 #سانسور
🔸شیوۀ معیار سانسور برای دههها چنین بود:
گلوگاههای اصلیِ انتشار خبر را شناسایی و مسدود کن!
📍حالا این شیوه بیشتر خندهدار است تا ترسناک. دیگر گلوگاهِ اصلیای وجود ندارد، و خبرها در شبکهای عظیم از ارتباطات فردیِ مجازی دست به دست میشود. آدمی گمنام با یک گوشی همراه، میتواند به اندازۀ سی.ان.ان در جریان یک واقعه اثرگذار باشد.
🔹اما سادهلوحانه است اگر گمان کنیم جهتدهی به افکار در این سیستمِ هولناک از میان رفته است.
▫️ترجمان علوم انسانی
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۳:۵۳ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
🚦روشنفکر و #سلبریتی
🔸هر کدام از سلبریتیهایی که در ایران مرجعیت پیدا کرده اند در فضاهای موقتی به وجود می آیند و در دوره موقتی کار خودشان را می کنند و سیاست به معنای کنش پیگیر و ادامه دار جایش را به فضاها و هنجارهای موقت داده است و از اینجاست که چهره ها به جای کنشگرها آمده اند.
🔸زمانی کنشگرهایی بودند که منتقدان جدی بودند الان به جایشان چهره ها آمده اند، به جای اندیشه های والا، شاهد انبوه و غوغا هستیم. همان بحث انبوهگی و غلبه فرهنگ پاپ بر فرهنگ والا.
🔸به نظرم نتیجه این شده که الان به جای اینکه شاهد کنش های روشنفکرانه وعمیق سیاسی باشید شاهد سلبریتیزه شدن سیاست و فرهنگ و دانشگاه و حتی روشنفکری هستیم. برخی از این جماعت سیاسی و روشنفکری نیز اتفاقا ستاره بازی درمیآورند و ادا و اطوار سلبریتی کم وبیش از خود نشان میدهند و در روزنامه ها و محافل و شبکه ها دست و پا می زنند تا حس مبهم بحران را بر خود هموار سازند.
▫️هفته نامه صدا، شماره 130
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۳:۵۷ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
🚦 #رسانههای_اجتماعی در اصل به عنوانِ ابزارهایی برای ایجاد ارتباط با دیگران و بیرون از آمدن از تنهایی طراحی شدهاند، اما در واقع، تجربۀ حضور در آنها معمولاًحسی از تنهایی و انزوا به ما میدهد. شاید دلیل این تناقض، محدودیتِ این رسانهها در بازنمایی کاملِ زندگی انسانی باشد. شبکههای اجتماعی ظرفیتی برای بیان غمها، تردیدها و کاستیهای ما ندارد و در مقابل، آندسته از گرایشهایی را تقویت میکند که از اساس با همدلی در تضاد است.
▫️ترجمان علوم انسانی
📲 @savaderasanei
سواد رسانه ای
۰۴:۰۴ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
🔸لینک کانال سواد رسانه ای در پیام رسان
#تلگرام
https://t.me/joinchat/AAAAAEAhfcQRUAUy1IFOFg
🔸لینک کانال سواد رسانه ای در پیام رسان
#سروش
http://sapp.ir/savaderasanei
🔸لینک کانال سواد رسانه ای در پیام رسان
#ایتا
https://eitaa.com/savaderesanei
🔸لینک کانال سواد رسانه ای در پیام رسان
#گپ
https://gap.im/savaderasane
🚦ان شاءالله از این پس، محتواهای این کانال به صورت همزمان در پیام رسان های سروش و ایتا هم منتشر می شود
سواد رسانه ای
۰۹:۲۷ ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
🚦کنترل اتاق خبر توسط هوش مصنوعی در ژاپن!
🔸اتاقخبری در ژاپن که کنترل آن تماما به دست هوش مصنوعی و مهندسان هوش مصنوعی است میتواند با دقتی ۹۹ درصدی اخبار جعلی را تشخیص داده و از انتشار آنها جلوگیری کند.
🔸به گزارش عصر ارتباط به نقل از تلگراف، شركت نوپاي ژاپني JX Press از يادگيري ماشيني براي يافتن مطالب و پستهاي شبكههاي اجتماعي و تبديل آنها به خبر و گزارشهاي خبري استفاده ميكند بدون اينكه به حضور خبرنگاران نيازي داشته باشد.
🔸اين شركت كه در توكيو واقع شدهاست،داراي 24 كارمند است كه دو سوم آنها مهندس هستند. بنيانگذار اين شركت، كاتسوهيرو يونشيگه ميگويد فناوري كه در اختيار دارد ميتواند اخبار جعلي را رديابي كرده و از انتشار آنها جلوگيري كند.
🔸براي مثال طي زمينلرزهاي كه در آوريل 2016 در جنوب غرب ژاپن رخ داد، تصويري از يك شير در شبكههاي اجتماعي دست به دست شد با اين عنوان كه شير از باغوحشي محلي گريخته و در شهر سرگردان است. سيستم هشدار سريع اين شركت اما توانست تشخيص دهد كه عكس در آفريقاي جنوبي گرفته شدهاست و آن را جعلي اعلام كرد.
🔸سيستم هشدار سريع JX Press به واسطه رديابي پستهاي شبكههاي اجتماعي، تحليل متنها، عكسها و حتي نشانهگذاريهاي متون عمل ميكند و به اين شكل ميتواند خبرهاي فوري را شناسايي كرده و منتشر سازد. اين سيستم همچنين رسانههاي خارجي و حسابهاي توئيتر معتبر را نيز در جستجوي اخبار داغ و فوري بررسي ميكند و به محض يافتن خبر، الگوريتمهاي سيستم آن را به صورت گزارش يا خبر كوتاه نوشته و منتشر ميسازد.
🔸مشتريان اين شركت شامل بزرگترين شبكه تلويزيوني ژاپن،NHK، تلويزيون آساهي و فوجي هستند كه تمامي آنها براي استفاده از محتواي اين اخبار هزينه اشتراك ماهانهاي پرداخت ميكنند.
🔸اولين موفقيت اين شركت در 13 فوريه 2017 رخ داد، زماني كه به اولين منبع انتشار خبر كشته شدن برادر رهبر كره شمالي در فرودگاه مالزي تبديل شد. JX Press بيش از نيم ساعت زودتر از بدنه اصلي رسانههاي جهاني اين خبر را منتشر كرد، با وجود اينكه هيچ خبرنگاري در اين شركت فعاليت ندارد.
▫️سایبر وان
📲 @savaderasanei