زیست شناسی_شیخی 
عنوان گروه یا کانال:

زیست شناسی_شیخی


توضیحات: زیست شناسی کنکور همراه با دکتر مهدی شیخی مدرس زیست شناسی برنامه های اوج یادگیری شبکه 2 سیما و آینده موفق @mehdi_sheykhi جهت تبادل : @mehdi_sheykhi http://instagram.com/_u/biology_sheikh
شناسه: biology_sheikhi@
تعداد اعضا: 2649
زیست شناسی_شیخی

رزومه دکتر مهدی شیخی:
* رتبه ۲۷ آزمون سراسری
* بالاترین درصد زیست شناسی کنکور سال
دانشجوی پزشکی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران
* دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بهداشت دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران
* مسئول استعدادهای درخشان دانشگاه تهران
* عضو بنیاد ملی نخبگان
* سخنران برگزیده ایران در همایش های بین المللی دانشجویان پزشکی جهان که مقام اول رو آوردن
* بنیانگذار زیست نه بعدی در ایران
مولف و مدرس درس زیست آموزشگاه
*شاگرد پرفسور سمیعی و مسئول تحقیقاتشون در ایران
* داور بخش مسابقات تحقیقات دانشکده علوم پزشکی تهران
زیست شناسی_شیخی

تنها خواهشی که دارم اینه که دوستانتونم تو این گروه add کنید و لینک رو در اختیارشون بگذارید، تا اونها هم از این نکات بی بهره نباشند، مرسی؛)
زیست شناسی_شیخی

نکته 1:
در پیش دانشگاهی میخوانیم، رابرت پاین با آزمایش های خود نشان داد که صدف های باریک ، ستاره های دریایی را صید میکنند و اینکار باعث کاهش رقابت بین صدف های باریک و پهن می شود! خوب این نکته ای است که در متن کتاب اشاره شده ولی ما باید تمام نکات مرتبط با آن در کتاب درسی را جست و جو کنیم!
1.فصل 5 سال دوم دبیرستان: تنفس نایی دارند و گردش خون نقشی در تبادلات مواد نخواهد داشت و بنابراین فاقد هموگلوبین و میوگلوبین اند
2. فصل 6 سال دوم دبیرستان: گردش خون باز دارند و همولنف در ارتباط مستقیم با سلول ها می باشد
3. فصل 7 سال دوم دبیرستان: ماده دفعی آن ها اوریک اسید می باشد
4: فصل 8 سال دوم دبیرستان: جنس اسکلت از نوعی پلی ساکارید به نام کیتین می باشد
5.پیش دانشگاهی: جزء جمعیت های فرصت طلب به حساب می آید، پس تعداد زاده ها زیاد و جثه آنها کوچک خواهد بود
6. فصل 1 سال سوم دبیرستان:چون جزء بی مهرگان هستند بنابراین دستگاه ایمنی اختصاصی نخواهند داشت
7. فصل 3 سال سوم دبیرستان:در این فصل مس خوانیم احتمالا همه جانوران دارای گیرنده درد هستند، بنابراین ستاره های دریایی نیز این گیرنده را دارند
زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

سلام
امروز رادیو جوان را گوش دهید؛مهمان برنامه بنده هستم؛ موج 88 مگاهرتز FM1
ساعت 16_16:30
زیست شناسی_شیخی

نکته 2:
در فصل 4 سال دوم دبیرستان در مورد دستگاه گوارش جانداران مختلف من جمله کرم خاکی می خوانیم؛ در کرم خاکی اجزای دستگاه گوارش به ترتیب:دهان> حلق> مری> چینه دان> سنگدان> روده و مخرج می باشد! گوارش مکانیکی در سنگدان و گوارش شیمیایی در روده صورت می پذیرد
1. تنفس پوستی
2.گردش خون بسته و دارای قلب لوله ای شکل
3.ماده دفعی بصورت آمونیاک
4. دارای ماهیچه های طولی و حلقوی
5. دفاع بصورت غیر اختصاصی
6. قلب در سطح پشتی بدن جاندار قرار دارد
7. دارای دستگاه عصبی مرکزی و محیطی
زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

مشاوره ١
نكته مشاوره اي امروز...
گام اول...
براي رسيدن به هر هدفي ابتدا بايد انگيزه كافي وجود داشته باشد،بنابراين اگر به طور جدي براي كنكور تصميم نگرفته ايد قدم در اين راه نگذاريد.برنده مسابقه كنكور كساني هستند كه با اراده و پشتكار قدم بردارند.
بعد از اتخاذ تصميم كنكوري،ابتدا بايد آزمون مناسب براي خود را انتخاب كنيد؛زيرا اين راه طولاني بدون داشتن برنامه مناسب و ارزيابي سطح مطالعه امكان پذير نخواهد بود.
نكاتي كه در اين مرحله بايد به آن توجه شود:
١-هر كس باتوجه به شناختي كه از خود دارد آزمون مناسبش را انتخاب ميكند،مثلا كسي كه نياز به برنامه ريزي كوتاه مدت دارد تا از برنامه اش جدا نشود بهتر است تا آزمون هاي با فاصله زماني كم را انتخاب كند.
٢-بعضي از دانش آموزان مي گويند فلان آزمون سخت است و از سطح كنكور بالاتر است؛اما بايد بدانيم آزمون هاي سخت است كه باعث تمايز افراد از يكديگر ميشود و افراد برتر را مشخص ميكند.
٣-آزموني مناسب است كه برنامه معقولي را در اختيار دانش آموز قرار دهد نه مطالب فوق العاده زياد و نه خيلي كم؛كه البته اين موضوع براي هركس متفاوت خواهد بود.
٤-آزمون مناسب بايستي پايان راه را به شركت كننده اش نشان دهد و دقيق و منظم باشد،همچنين جامعه آماري مناسبي داشته باشد.
بعد از انتخاب آزمون مناسب به مرحله برنامه ريزي مي رسيم كه در پست بعدي به آن مي پردازيم.
زیست شناسی_شیخی

120 قانون برایان تریسی برای موفقیت
زیست شناسی_شیخی

مشاوره ٢:
برنامه ريزي
زمان مناسب براي برنامه ريزي بعد از ظهر آزمون است،اغلب آزمون ها روز جمعه هستند و بعد از ظهر آزمون زمان مناسبي براي برنامه ريزي است.در يك برنامه خوب بايستي نكات زير رعايت شود:
١-حجم مطالبي كه براي مطالعه در يك روز گذاشته مي شود به گونه اي باشد كه فرد بتواند بطور كامل آن را انجام دهد.نه اينكه آنقدر زياد باشد كه به آن نرسد يا بقدري كم باشد كه وقت اضافه بياورد و كل برنامه دچار تغيير شود.
٢-زماني كه براي مطالعه روزانه گذاشته مي شود مناسب باشد،بطور ميانگين روزي ٦ساعت در روزهايي كه مدرسه مي رويد و ١٠ساعت براي روزهاي تعطيل.
٣-در يك مطالعه ٦ساعته ٢ تا ٣ درس قرار داده شود،٢درس اختصاصي و يك درس عمومي.(يا ١ درس اختصاصي و يك عمومي)
٤-نكته اي ذهن بيشتر دانش آموزان را مشغول مي كند اين است كه در يك برنامه ريزي چگونه تعادل بين درس هاي مدرسه و برنامه آزمون را رعايت كنند.در جواب اين سوال بايد بگوييم كه شما مي توانيد:
*در طي هفته به درس هاي مدرسه بپردازيد و آخر هفته ها (روزهاي تعطيل)به درس هاي پايه.
*شما مثلا ٣شنبه امتحان زيست داريد،بايد مطالعه زيست شناسي،چه آزمون و چه برنامه امتحاني،را روز ٢ شنبه قرار دهيد و تست هاي آموزشي براي اين درس بزنيد،سپس تست هاي تركيبي و مفهومي را براي كورس بعدي كه زيست را قرار مي دهيد،بزنيد.
٥-شما لازم است كه براي هر درس تست هاي كافي بزنيد،و اين تعداد تست ها براي هر درس و هر مبحث متفاوت است.در مورد روش تست زني در مشاوره هاي بعدي صحبت مي كنيم.تست درس هاي اختصاصي مي تواند در همان روز زده شود و تست درسهاي عمومي با فاصله ٢ روزه زده شود.
٦-برنامه ريزي شما بايد زماني را براي مرور داشته باشد،لذا بهتر است ٢ روز قبل از آزمون برنامه را تمام كنيد و به مرور و جمع بندي بپردازيد.
نكته اي كه بهتر است در اينجا به آن توجه كنيد اين است كه قانون درس هرروز همان روز را اجرا كنيد،نه اينكه سهم زيادي از ساعت مطالعه تان را به آن اختصاص دهيد مثلا ١ ساعت مي تواند خوب باشد تنها كافي است كه جزوه اي كه آن روز نوشته ايد را بخوانيد يا نگاهي به فرمول هاي ذكر شده در مدرسه بيندازيد.شايد در چندروز اول كمي بي فايده به نظر بيايد ولي در ادامه اين راه معجزه اين قانون را مي بينيد.
زیست شناسی_شیخی

نکته 3:
ماهی ها بجز وال ها و نهنگ ها و دوزیستان نابالغ بوسیله آبشش تنفس می کنند. ( بنابراین بیشتر ماهی توسط آبشش تنفس می کنند)
در پیش دانشگاهی می خوانیم که در جنین همه مهره داران اندامی است به نام حفره گلویی که در ماهی ها و دوزیستان نابالغ تبدیل به آبشش می شود اما در بقیه مهره داران تحلیل می رود و اندام وستیجیال محسوب می شود!
علاوه بر تنفس، یکی دیگر از وظایف آبشش ها در ماهی دفع آمونیاک می باشد.
این نکته رو هم بدانیم که جهت جریان خون در آبشش ها و جهت جریان آب دقیقا عکس یکدیگرند!
رگی که خون را به آبشش می آورد، سرخرگ شکمی (دارای اکسیژن کم و دی اکسید کربن زیاد) و رگی که خون را از آبشش خارج می کند، سرخرگ پشتی (دارای اکسیژن کم و اکسیژن بالا) می باشد!
زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

مشاوره ٣:
تست زني
١-شما بايستي براي هر درس حداقل يك كتاب تست را انتخاب كنيد و همان را ادامه دهيد،اينكار كه به طور ناقص از كتاب هاي مختلف تست بزنيد به ضرر شماست.
٢-وقتي برنامه آزمون خود را شروع ميكنيد بايستي طوري برنامه ريزي كنيد كه همه تست هاي مربوط به مبحث موجود در آزمون را بزنيد.اگر تعداد تست ها خيلي خيلي زياد است مي توانيد مثلا تست هاي زوج يا فرد را انتخاب كرده و تست زني را شروع كنيد.ولي حتما يادتان باشد كه كدام تست هارا نزديد تا بعدا آنها را فراموش نكنيد.
٣-هنگام تست زني اينطور نباشد كه يك تست را بزنيد و جوابش را بخوانيد و بعد سراغ تست بعدي برويد؛بلكه مثلا ٥٠ تست اول را بزنيد و سپس آنها را تصحيح كنيد.
٤-براي صرفه جويي در وقت توصيه ما اين است كه يك پاسخنامه آماده داشته باشيد و بعد از اينكه مثلا ٥٠ تست را زديد آن را به يكي از اعضاي خانواده تان بدهيد تا برايتان تصحيح كند و شما در آن تايم استراحت كنيد تا زودتر بتوانيد به بقيه تست ها برسيد.
٥-هنگامي كه پاسخنامه تصحيح شده به دست شما رسيد ٣ حالت اتفاق مي افتد:
*تست هايي كه درست جواب داده ايد و مطمئن هستيد كه نكته قابل توجهي ندارد : در مورد اين تست ها لازم نيست كه پاسخ تشريحي را از پاسخنامه مطالعه كنيد چون اگر نكته خيلي مهمي هم در پاسخنامه داشته باشد در تست هاي بعدي مورد سوال قرار مي گيرد.
*تست هايي كه درست جواب داده ايد اما شك داشته ايد(در هنگام تست زني بايد كنار اين سوالات علامت بزنيد) : در مورد اين تست ها پاسخنامه را مطالعه كنيد.
*تست هايي كه غلط جواب داده ايد:مطالعه پاسخنامه
٦-بعضي از دانش آموزان مي گويند فلان كتاب سخت است و از سطح كنكور بالاتر است و ... در جواب اين سوال بايد بگوييم كه شما بايد تا قبل از عيد تست هاي تاليفي را همزمان با تست هاي كنكوري كار كنيد.اينكار به شما كمك ميكند تا ديدگاه بهتري درباره يك موضوع داشته باشيد.
٧-مسئله ديگر در مورد زمان دار بودن يا نبودن تست زني است؛تا قبل از عيد كه مباحث جديد هستند بهتراست كمتر تست زمان دار بزنيم،ولي بعد از عيد تست زني زمان دار بيشتر توصيه مي شود.
در پايان توجه به اين نكته ضرورت دارد كه وقتي تست هاي يك مبحث را مي زنيد حتما حتما در كنار سوالات نكته دار و مهمي كه به آن توجه نكرده بوديد علامت بگذاريد تا در هنگام مرور لازم نباشد دوباره كل كتاب را كار كنيد.
زیست شناسی_شیخی

نکته 4:
پروتیین هایی که یک پروتیین محلول را به فرم نامحلول تبدیل میکنند: رنین (پروتیین شیر را رسوب میدهد)و ترومبین (فیبرینوژن محلول را به فرم نامحلول فیبرین تبدیل میکند)
هورمون هایی که محل تولید و هدف یکسانی دارند: گاسترین ( از معده ترشح می شود و بر معده اثر می گذارد ) ؛ استروژن ( از تخمدان ترشح می شود و بر تخمدان اثر می گذارد )
هورمون هایی که میزان ترشح غدد برون ریز را تنظیم می کنند : گاسترین ( میزان ترشح شیره معده ) ؛ سکرتین ( میزان ترشح بیکربنات )
زیست شناسی_شیخی

نکته 5:
سلام دوستان؛ توجه کنید زمانی که دارید در مورد یک اندام و ارگان انسان مبحثی رو مطالعه میکنید به 3 قسمت اصلی: 1. آناتومی 2. بافت شناسی و 3. فیزیولوژی توجه کنید!
بعنوان مثال در مورد قلب شما باید بدانید که جایگاه آناتومیک آن در پشت استخوان جناغ و کمی متمایل به سمت چپ می باشد، و قلب دارای 4 حفره می باشد که در مجموع 6 سیاهرگ خون را به دهلیز ها وارد می کنند و 2 سرخرگ خون را از بطن ها خارج میکنند.
در مورد بافت شناسی باید قلب را به 3 قسمت اندوکارد (اندو= داخل و کارد= قلب) از جنس بافت پوششی مثل تمام حفرات بدن، میوکارد ( میون = سلول عضلانی ) از جنس عضله قلب و اپی کارد ( اپی = خارج ) از جنس بافت پیوندی تشکیل شده است.
در مورد فیزیولوژی هم بدانیم که بعنوان مثال وضعیت دریچه ها در هنگام سیستول دهلیزی ، بطنی و ... به چه صورت است. یا مثلا در مورد گره های پیشاهنگ و دهلیزی_بطنی و فیبر های پورکنژ مطالعه کنیم!
مبحث قلب مبحث بسیار گسترده و شیرینی است که چگونگی مطالعه قسمتی از آنرا به شما گفتم و حتما در ادامه نکاتی را اضافه خواهم کرد و شما هم تکمیل نویسی را فراموش نکنید☺️☺️
زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

مشاوره ٤:
پيش آزمون:
حال كه برنامه خود را تا روز ٤ شنبه قبل از آزمون تمام كرده ايد بايد در ٢ روز باقيمانده به مرور و تورق سريع كتابهايتان بپردازيد.
براي اينكار بهتر است تا براي دروس ادبيات،عربي،دين و زندگي،زبان،زيست و شيمي يكبار ديگر كتاب را مرور كرده و تست هاي نكته داري كه هنگام تست زني علامت زده ايد را بخوانيد و براي دروس رياضي و فيزيك نگاهي روي فرمول ها انداخته و تست هاي نكته دار را دوباره حل كنيد.
٥شنبه عصر قبل از آزمون اگر آزمون غير حضوري داريد با استفاده از آن جمع بندي كاملي انجام دهيد.
روز آزمون:
نكاتي كه بايد در روز آزمون به آنها توجه كنيد:
١-هيچوقت ترتيب دفترچه سوالات را بهم نزنيد.
٢-از تكنيك زمان هاي نقصاني استفاده كنيد:به اين ترتيب كه براي هر درس عمومي ١٥ دقيقه وقت بگذاريد و براي دروس اختصاصي با توجه به مهارت خودتاناز هر درس حدود ١٠ دقيقه كم كنيد.
٣-از تكنيك ضربدر و منها بايد همزمان با زمانهاي نقصاني استفاده كرد،به اين صورت كه كنار سوالاتي كه اصلا بلد نيستيد علامت منها و كنار سوالاتي كه شك داريد علامت ضربدر بگذاريد.
٤-با رعايت اين تكنيكها وقتي ١ ساعت از زمان گذشته شما سوالاتي از دروس عمومي را كه بلد بوده ايد پاسخ داده ايد و ١٥ دقيقه باقيمانده را به حل تست هايي كه كنارشان علامت ضربدر گذاشته ايد اختصاص ميدهيد.براي دروس اختصاصي هم به همين ترتيب عمل كنيد.
٥-اگر تكنيك هارا رعايت نكرديد و زمان كم آورديد به حل تست هايي بپردازيد كه راحتتر به جواب ميرسيد؛مثلا در درس شيمي مسئله ها را حل نكنيد بلكه سوالات تشريحي و راحت را انتخاب كنيد.
٦-يك مسئله مهم اين است كه هيچوقت اول همه سوالات را جواب ندهيد و سپس بخواهيد آنها را وارد پاسخنامه كنيد،چون ممكن است وقت كم بياوريد و همه تلاشهايتان هدر برود.اينكار را حداكثر براي يك صفحه از سوالات انجام بدهيد و گرنه كه يك به يك جواب ها را وارد پاسخنامه كنيد.
زیست شناسی_شیخی

نکته 6 :
در ادامه نکات قلب، بهتر است به چند نکته توجه کنیم؛ در 2 زمان خون از دهلیز ها وارد بطن ها می شود:1. دیاستول 2. سیستول دهلیزی که در هنگام دیاستول خون بیشتری نسبت به سیستول دهلیزی وارد بطن ها می شود، بنابراین با از بین رفتن انقباضات دهلیزی، فرد می تواند به زندگی ادامه دهد
تشکیل موج های Q و R ( ثبت الکتریکی قلب ) همزمان با انقباض دهلیزی می باشد ( ثبت مکانیکی قلب )
وضعیت دریچه ها هنگام دیاستول ، دریچه های دهلیزی بطنی باز و سینی شکل بسته هستند.
در ورزشکاران بدلیل قطر بیشتر قلب، انتظار افزایش QRS را نسبت به فرد عادی داریم!
زیست شناسی_شیخی

مشاوره ٥
بعد از آزمون:
هنگامي كه از آزمون به منزل بازگشتيد كمي استراحت كنيد و بعد از ظهر به تصحيح سوالات آزمون بپردازيد.سپس دفتري برداريد و هر قسمت از آن را به يك آزمون اختصاص دهيد.حالا سوالاتي كه غلط جواب داده ايد يا جواب نداده ايد را بخوانيد و اگر لازم بود خود سوال يا اگر نكته اي داشته كه شما بلد نبوده ايد آن نكته را يادداشت كنيد.اين كار را براي همه دروستان انجام دهيد.چون همانطور كه مي دانيد آزمون بدون تحليل هيچ فايده اي ندارد و شما فقط وقت روز تعطيلتان را هدر داده ايد🤓
بعد از اينكه كارنامه خود را گرفتيد به تحليل كارنامه به كمك مشاور خود بپردازيد تا متوجه شويد در چه دروسي ضعف داريد و تراز پاييني از آن درس گرفته ايد كه در هفته آينده بيشتر به آن درس بپردازيد.
سپس بايستي برنامه آزمون بعدي را نگاه كنيد و شروع به برنامه ريزي براي آزمون بعدي كنيد طوري كه شنبه دقيقا بدانيد چه درسي را مي خواهيد شروع كنيد.
اگر از برنامه آزمون ها عقب مانده ايم چه كنيم؟؟
شما بايستي به برنامه آزمون بعدي خود برسيد و درگير محتواي آزمون هاي قبلي نشويد.چون اگر اين روند ادامه پيدا كند در نهايت هيچ يك از آزمون هاي خود را خوب نمي دهيد و اين باعث كاهش روحيه شما مي شود.نگران مطالب جا مانده نباشيد چون اين مطالب در تمام آزمون هاي موسسات مختلف تكرار و مرور مي شود و شما مي توانيد در آن زمان به مطالعه جامانده ها بپردازيد.
زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

نکته 7:
زیست شناسی گیاهی
گیاهی مبحثی است که یادگیری آن سخت بنظر می رسد، اون هم بخاطر پراکندگی این مبحث در فصول مختلف سال دوم، سوم و پیش دانشگاهیه! البته تا حدودی سخته😂😂 البته اگر بتونید طبقه بندی شده و مرحله به مرحله مطالعه کنید قطعا راحت تر خواهد بود!
برای شروع از فصل 3 سال پیش دانشگاهی چگونگی بوجود آمدن مولکول های آلی و حیات را شروع میکنیم.سوپ بنیادین و حباب دو الگوی تعریف شده برای بوجود آمدن مولکول های آلی است که طی آن اولین گام بسمت حیات یعنی میکروسفر های دارای RNA بوجود می آیند.
در ادامه باید کاربرد مولکول های آلی در گیاهان را از فصل 1 شال دوم دبیرستان بخونیم: 1. کربوهیدراتها: فرکتوز بعنوان قند میوه که یک منوساکارید است؛ وجود سلولز در دیواره سلولی؛ قند ذخیره ای بصورت نشاسته ؛ بنابراین کربدهیراتها هم نقش ذخیره ای و هم نقش ساختاری در گیاهان برعهده دارند 2. لیپید ها: وجود موم در ساختار های هوایی بخش های جوان گیاه مثل ساقه؛ پلیمری از اسید چرب تحت عنوان کوتین بر روی سلولهای روپوست؛ می دانیم که کلسترول در ساختار غشای پلاسمایی سلول های گیاهی وجود ندارد 3. پروتئین ها: مهمترین وظیفه آنها نقش آنزیمی می باشد؛ پروتیین های غنی از گوگرد می توانند نقش دفاعی بازی کنند 4. اسید های نوکلییک: همانند سلول های جانوری بعنوان جزئی از ساختار DNA ؛ نقش آنها به عنوان ناقل الکترون و انرژی NADPH, NADH , FADH2
@ biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

نکته 8:
در ادامه مبحث گیاه شناسی ، جلبک های سبز پرسلولی بنوعی اولین گیاهان روی زمین بحساب می آیند که توانستند از طریق همزیستی با قارچهای آسکومیست این توانایی را کسب کنند. خزه ها و سرخس ها ( نهانزادان آوندی ) گیاهان ابتدایی و بازدانگان و نهاندانگان گیاهان پیشرفته بحساب می آیند. خزه ها فاقد آوند و بافت جداگانه هستند بنابراین بخش های آن به نامهای ضمایم ریشه مانند، ساقه مانند و برگ مانند خوانده می شوند. خزه ها آوند ندارند و مواد را بصورت انتشار بین سلول های خود جابجا میکنند. ویژگی های مشترک خزه ها و سرخس ها: هر دو دارای سانتریول هستند که نقش در تقسیم سلولی دارد؛ هر دو دارای آنتروزوئید ( گامت نر ) تاژک دار هستند بنابراین نیاز به محیط مرطوب برای زندگی دارند؛ برخلاف گیاهان پیشرفته، انتشار گیاهان ابتدایی از طریق هاگ ها صورت می پذیرد.
یکسری ویژگی های عمومی گیاهان را یاد بگیرید مثلا : چرخه زندگی گیاهان که بصورت تناوب نسل می باشد یا این نکته که نمو در گیاهان بصورت پیوسته و برگشت پذیر است ( در جانوران نمو بصورت پیوسته و برگشت ناپذیر می باشد )
@ biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

نکته 9 :
چند نکته در مورد گیاهی را مرور می کنیم:
* دانه بعنوان عامل حفظ بقاء ویژگی مشترک باز دانگان و نهاندانگان می باشد، هاگ ها ویژگی مشترک همه گیاهان حتی خزه ها و سرخس ها می باشند.
* اندوخته دانه در نهاندانگان، آلبومن و در بازدانگان، اندوسپرم می باشد.
* آنتروزوئید های خزه ها و سرخس ها تنها سلول های تاژک دار در دنیای گیاهان بحساب می آیند.
* پراکنش گیاهان ابتدایی بوسیله هاگ و گیاهان پیشرفته بوسیله دانه صورت میگیرد.
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

نکته 10:
بعد از آنکه در مورد اجزای سازنده سلول های گیاهی و تفاوتهای آنها با سلول های جانوری مطالعه کردیم میریم بسمت گام بعدی. یعنی اگر این سلول ها در کنار هم قرار بگیرند چه اتفاقی می افته؟؟
در فصل سه سال دوم دبیرستان بخاطر داریم که بافت ها مجموعه ای از سلول های یک شکل هستند که از نظر ساختمان و عمل نظیر یکدیگرند. تشکیل بافت خود تحت تاثیر فرآیندی بنام تمایز قرار دارد. فرآیندی که در آن سلول های جاندار برای انجام وظایف خاص، شکل و ساختار خاصی پیدا میکند.
تقسیم بندی های مختلفی برای انواع بافت های گیاهی وجود دارد بنوعی که در یکی از آنها به دو نوع 1. مریستمی و 2. غیر مریستمی تقسیم می شوند.
در فصل 6 سال سوم دبیرستان، به این نکته اشاره شد که سلول های جانوران برای رشد، ترمیم، تولید مثل و ... می توانند تقسیم انجام دهند؛ اما برخلاف سلول های جانوری که اغلب توانایی تقسیم دارند، در گیاهان تقسیم فقط در مناطق خاصی صورت می گیرد که بافت مریستمی نامیده می شوند. سلول های مریستمی خود از تقسیم سلول های بنیادی بوجود می آیند. هر دوی این سلول ها فاقد تمایز هستند و در اثر تقسیم و تمایز می توانند بافت های مختلف را بوجود آورند. مریستم ها نیز خودشان در نوک ریشه، نوک ساقه بیشتر حضور دارند. ویژگی های بافت های مریستمی : فاقد واکوئل هستند / هسته بزرگ دارند / سلول های کوچک با سیتوپلاسم شفاف
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

نکته 11:
در ادامه صحبت هامون در مورد بافت گیاهی، 3 بافت اصلی در گیاهان وجود دارد: 1. بافت روپوست 2. بافت پوست 3. بافت هادی ( استوانه مرکزی )
روپوست: روپوست یا لایه ی اپیدرم، خارجی ترین لایه ی گیاه می باشد که معادل بافت پوششی در جانوران می باشد. روپوست در سطح خارجی همه ساختار های گیاهی یعنی ریشه، ساقه، برگ ، میوه و ... وجود دارد. سلول های روپوستی، سلول هایی زنده با دیواره نخستین نازک هستند ( دیواره ثانویه ندارند ) و کلروپلاست ندارند( البته استثناء هم داره که جلوتر میگم ).بسیاری از این سلول ها توانایی ترشح پلیمری از اسیدچرب بنام کوتین دارند که از گیاه در برابر سرما، گرما و ورود میکروب ها جلوگیری میکند. ( البته در نظر داشته باشید که لیپید ها آبگریز هستند و در نتیجه در ریشه ها، که وظیفه اصلی آنها جذب آب می باشد، روپوست دارای لایه ی کوتینی نمی باشد ).
سلول های روپوستی می توانند تمایزات خاصی پیدا کنند مثل سلول های نگهبان روزنه، کرک، خار ، سلول های تار کشنده
سلول های نگهبان روزنه تنها سلول های روپوستی هستند که دارای کلروفیل می باشند و می توانند فتوسنتز کنند.
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

نمایی میکروسکوپی از سلول های نگهبان روزنه
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

نکته 12:
دومین بافتی که بررسی میکنیم، پوست یا درم می باشد که دارای 3 نوع بافت اصلی است. 1. پارانشیمی 2. کلانشیمی 3. اسکلرانشیم
بافت پارانشیمی دارای سلول های زنده ای ( یعنی دیواره ثانویه ندارد) است که دیواره نخستین نازکی دارد، این بافت وظایف مختلفی دارد مثلا ذخیره مواد : بافت پارانشیم ضخیم ترین بافت در ریشه می باشد که وظیفه ذخیره آب و مواد معدنی رابر عهده دارد. وظیفه دیگر بافت پارانشیمی ترشح هورمون می باشد.از طرف دیگر سلول های پارانشیمی نیز می توانند دارای کلروپلاست باشند و فتوسنتز کنند که به این سلول ها، کلرانشیم می گویند ( چجوری کلرانشیم را با کلانشیم قاطی نکنیم؟؟؟؟ نگاه کنید بچه ها پارانشیم و کلرانشیم هر دو "ر" دارند برخلاف کلانشیم ). برخی از سلول های پارانشیمی تمایز کمی پیدا کرده اند که می توانند تقسیم شوند و باعث رشد گیاه شوند و حتی به بافت های مختلف تمایز پیدا کنند.
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

بافت های گیاهی
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

نکته 13:
کلانشیم، نوعی بافت پوست بحساب می آید که وظیفه اصلی آن ایجاد استحکام است. این سلول ها، سلول های کوچک، زنده ( یعنی فقط دیواره نخستین دارند )، فاقد کلروپلاست و دیواره نخستین ضخیم هستند. از آنجا که این سلول ها زنده هستند می توانند همگام با رشد گیاه نیز رشد کنند؛ البته رشد آنها فقط بصورت افزایش ابعاد سلول هاست نه افزایش تعداد.بنابراین سلول های کلانشیمی نیز همانند سلول های نگهبان روزنه، دیواره نخستین غیر یکنواخت دارند.
اسکلرانشیم نیز جزء بافت های پوستی است که وظایف استحکامی در گیاه برعهده دارد. سلول هایش یا کوچک و منشعب هستند بنام اسکلروئید و یا سلول های دراز و کشیده ای هستند که مخصوصا در اطراف آوند ها حضور دارند بنام فیبر
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

رنگامیزی سلول های اسکلرانشیم
زیست شناسی_شیخی

در رتبه بندی ۲۰۱۵ "وبومتریکس"، ایران در میان ۱۲۰۰ دانشگاه از سراسر جهان هشت سهم دارد و دانشگاه علوم پزشکی تهران برترین دانشگاه ایران است.
در رتبه بندی ۲۰۱۵ "وبومتریکس"، ایران در میان ۱۲۰۰ دانشگاه از سراسر جهان هشت سهم دارد و دانشگاه علوم پزشکی تهران برترین دانشگاه ایران است.
زیست شناسی_شیخی

مشاوره ٦
١-بعضي از دانش آموزان از همان ابتداي شروع براي كنكور مي گويند ما ميخواهيم فلان درس را حذف كنيم!در اين مورد بايد بگوييم شما فقط در صورتي كه به ١ ماه آخر نزديك كنكور رسيديد و درسي را اصلا نخوانده ايد مي توانيد آن را حذف كنيد؛وگرنه حذف يك درس اصلا كار درستي نيست.اين مسئله در مورد يك مبحث هم صدق ميكند،شما بايد تمام تلاشتان را بكنيد تا آن موضوع را ياد بگيريد،مي توانيد تعداد تست هايتان را بيشتر كنيد،از معلم مدرسه خود كمك بگيريد و از كلاس هاي مختلف استفاده كنيد.
٢-در مورد درس زمين شناسي بايد بگوييم كه شما در زمان مدرسه مجبور هستيد تا آن را بخوانيد،پس در همان موقع با دقت بخوانيد ولي وقت زيادي رويش نگذاريد كه مثلا چندين تست كار كنم و ...بلكه وقتي آزمون مي دهيد نگاهي روي سوالهايش بيندازيد و اگر بلد بوديد جواب دهيد و گرنه كه جواب ندهيد.معمولا نزديك كنكور،موسسات مختلف خلاصه اي از اين درس را منتشر ميكنند كه خواندن آن جزوه براي اينكه شما حداقل ٢٥ درصد از اين درس را جواب بدهيد كافي است.
زیست شناسی_شیخی

نکته 14:
حرکت در جانوران:::
بیشتر جاندارن دارای توانایی حرکت هستند، استثناء: شقایق دریایی و اسفنج ها جزو جانوران ثابت هستند اما بقیه متحرک می باشند.
حرکت بدون پا : کرم خاکی پا ندارد و فقط تارهایی زیر سطح بدن دارد و با انقباض منظم و متناوب ماهیچه های حلقوی و طولی در زیر پوست ، بدن خود را دراز و کوتاه می کند تا روی زمین حرکت کند.
حرکت با پاها : مثلا در موچه
حرکت با 4 اندام حرکتی : تمام پرندگان و پستانداران ، بعضی از خزندگان و بیشتر دوزیستان
شنا کردن : ماهی با حرکت دادن باله دمی خود به چپ و راست، بسمت جلو حرکت می کند
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

نکته 15:
در ادامه فصل 8 سال دوم دبیرستان در مورد اندام های حرکتی انسان و اجزای آن مطالعه میکنیم. من بار ها تاکید کرده ام که در مورد ساختار های انسانی 3 جزء اصلی را رعایت کنید:1 آناتومی 2. بافت شناسی 3. فیزیولوژی
در مورد دستگاه حرکتی انسان که میدونیم از 2 جزء اصلی ماهیچه و استخوان تشکیل شده است.
در مورد آناتومی استخوان باید نام های استخوان های مختلف و اینکه در کدام یک از گروه های استخوان دراز، پهن و کوتاه قرار می گیرند را بلد باشیم. در مورد بافت شناسی : کلا استخوان ها از دو نوع بافت اسفنجی و متراکم تشکیل شده اند و طبق فصل 3 سال دوم دبیرستان، بافت متراکم دارای دوایر متحدالمرکزی است که سیستم هاورس نامیده می شود ( بافت اسفنجی، سیستم هاورس ندارد ). در مورد فیزیولوژی : استخوان ها با اتصالاتی که به ماهیچه ها دارند و هماهنگ با آنها باعث می شوند نیرو از ماهیچه ها به استخوان ها منتقل شوند و فرآیند حرکت رخ دهد.
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

دستگاه اسکلتی انسان
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

نکته 16:
بریم سراغ فصل اول سال سوم دبیرستان.یکی از نکاتی که در مورد زیست شناسی یاد بگیرید این است که مطالب را بخوبی طبقه بندی کنید. مثلا : تو فصل 1 قراره در مورد وظایف دستگاه ایمنی، تقسیم بندی ایمنی به دونوع اختصاصی و غیر اختصاصی، بیماری های دستگاه ایمنی توضیح داده بشه و کلیاتی را یاد میگیریم!
ایمنی غیر اختصاصی شامل نخستین و ثانویه هست.دفاع نخستین شامل سرفه، عطسه، ادرار ، مدفوع و ... می باشد. در دفاع نخستین بدن سعی میکنه جلوی ورود میکروب ها به بدن رو بگیره. یکی از راه های دفاع غیر اختصاصی اولیه، آنزیم لیزوزیم موجود در عرق است که باعث آسیب دیواره سلولی می شود و جلوی رشد میکروب را میگیرد (تاکید میکنم از رشد میکروب جلوگیری می کند و باعث مرگ آنها نمی شود ) برخلاف پروتئین های مکمل که جزء دفاع غیراختصاصی ثانویه هستند و با سوراخ کردن غشای پلاسمایی، میکروب ها را می کشد
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

دستگاه ایمنی
زیست شناسی_شیخی

نکته 17:
بعد از این که یک جمع بندی کلی در مورد دستگاه ایمنی انجام دادیم حال زمان این است که نکات را به مطالبی که می خوانیم اضافه کنیم. بعنوان مثال ماکروفاژها به طرق مستقیم و غیر مستقیم با میکروب ها مبارزه می کنند:مستقیم: از طریق فاگوسیت کردن و بلعیدن باکتری ها/ غیر مستقیم: از طریق تولید پروتئین های مکمل که باعث سوراخ شدن غشای میکروب های می شود.
از طرفی دیگر، بافت پوششی روده هم از طریق دفاع غیر اختصاصی اولیه و ثانویه از بدن محافظت می کند. بافت پوششی روده از ورود بسیاری از میکروبها ممانعت می کند، و همین طور بواسطه داشتن گلبول های سفید در بین سلول ها، می توانند بطریق ثانویه دفاع را انجام دهند.
نکته آخری که در این فصل حواسمون بش باشه اینه که ارتباط این فصل با فصل 6 سال دوم دبیرستان را فراموش نکنید و مخصوصا تقسیم بندی انواع گلبول های سفید به گرانولوسیت ها و آگرانولوسیت ها و انواع وظایف و شکل هر گلبول سفید
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

نکته 18:
بعد از این که بافت شناسی گیاهان را یاد گرفتیم باید بریم سراغ ساختار های گیاهی که از کنار هم قرار گرفتن بافت ها بوجود می آیند. یکی از ساختار های گیاهی، ریشه ها هستند. باید ریشه را در دو برش عرضی و طولی بررسی کنیم. در برش طولی ریشه از انتهای ریشه شامل کلاهک ریشه، منطقه تقسیم سلولی، منطقه رشد طولی و منطقه بلوغ می باشد. روپوست در ریشه فاقد کوتین می باشد تا بتواند آب و مواد معدنی را جذب کند. سلول های روپوست در منطقه بلوغ می توانند به سلول های تار کشنده تمایز یابند تا بوسیله واکوئل مرکزی خود آب بیشتری را جذب نمایند. از طرفی دیگر روپوست در ریشه ها نمی توانند به کرک، سلول نگهبان روزنه تمایز یابند.
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

نکته 19:
در مورد دستگاه دفع ادراری مثل سایر دستگاه های بدن باید 3 نکته اصلی را رعایت کنیم:1. آناتومی: میدانیم که این دستگاه از دو کلیه لوبیایی شکل، حالب ها، مثانه و میزراه تشکیل شده است. کلیه ها در پشت پرده صفاق ( روده بند ) قرار دارند و در برش طولی آن دو قسمت جداگانه قشری و مرکزی میبینیم. 2. بافت شناسی : کلیه ها دارای نفرون هایی هستند که شامل شبکه های مویرگی ( بافت پوششی سنگفرشی ساده ) و لوله های خمیده نزدیک و دور و هنله ( بافت پوششی مکعبی ساده ) می باشند. یا مثال دیگر؛ بافت اسفنکتر داخلی مثانه ، عضله صاف و اسفنکتر خارجی ، عضله مخطط می باشد. 3. فیزیولوژی: در مورد شیوه تراوش، بازجذب و ترشح و نکات آن مطالعه میکنیم.
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

دستگاه دفع ادراری
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

اخبار کنکور ✅✅✅✅✅✅
مشاور عالی سازمان سنجش از جزییات ثبت‌نام و زمان برگزاری آزمون سراسری سال 95 خبر داد.

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: ثبت نام برای شرکت در آزمون سراسری سال 95 از 19 بهمن ماه سال 94 آغاز و تا 28 بهمن‌ماه پایان می‌پذیرد.

وی افزود: دفترچه‌ی راهنمای ثبت نام 19 بهمن ماه از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.

توکلی خاطرنشان کرد: آزمون سراسری سال 95 در روزهای 24 و 25 تیرماه سال آینده برگزار خواهد .
زیست شناسی_شیخی

🔹🔹🔸🔸🔹🔹🔸🔸🔹🔹🔸🔸🔹🔹🔸🔸🔹🔹

میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 95 و 96

بدین وسیله به اطلاع کلیه داوطلبان آزمون‌های سراسری سال‌های 1395 و 1396 می­رساند که براساس مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورخ 28/6/1394و در راستای اجرای قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» مصوب 1392/10/6 مجلس شورای اسلامی، میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال‌های 1395 و 1396 به شرح ذیل است:

1- آزمون سراسری سال 1395
الف- آن دسته از دیپلمه­های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال 1384 به بعد اخذ نموده­اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (سال سوم آموزش متوسطه) به میزان حداکثر 25 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تاثیرقطعی در نمره کل نهایی آنان لحاظ می­شود.
ب- داوطلبان دارای مدرک پیش دانشگاهی ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش دانشگاهیخود را از سال تحصیلی 1390-1391 به بعد اخذ کرده­اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی ، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش دانشگاهی (صرفاً نمرات دروسی که به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است) به میزان حداکثر 5 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تاثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می­شود.
تذکر: برای داوطلبان مشمول سوابق تحصیلی بندهای الف وب، هردو مورد اعمال خواهد شد.
زیست شناسی_شیخی

مشاوره ٧:
هم اكنون كه امتحانات نيمه اول تمام شده است و آزمون ها جمع بندي دروس سال چهارم را انجام داده اند،شما بايد به جمع بندي يكي از پايه ها(كه در برنامه ازمونتان است)بپردازيد و براي هركدام از دروس،تست هاي باقيمانده از برنامه هاي قبلي(مثلا اگر تست هاي زوج را را قبلا زده ايد هم اكنون با تست هاي فرد جمع بندي كنيد)را بزنيد.ولي اين نكته را بخاطر داشته باشيد كه درس هاي سال چهارم كه همزمان در مدرسه تدريس مي شود را ناديده نگيريد و هرروز مباحثي كه در مدرسه تدريس مي شود را ظرف حدود ١/٥ ساعت مرور كنيد.
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

نکته 20:
فصل 3 سال سوم دبیرستان:
بعد از آنکه در فصل دوم در مورد دستگاه عصبی مطالعه کردیم و یادگرفتیم که شامل سلول های عصبی و غیر عصبی ( نوروگلیا ) میباشد. از طرفی دیگر گاهی این سلول های عصبی تمایزات خاصی پیدا می کنند. من جمله تمایز این سلول ها به گیرنده های حسی که شامل گیرنده های نوری، شنوایی، ارتعاشی، چشایی و دمایی می باشد. بعد از مطالعه هر کدام از این گیرنده ها، بصورت اختصاصی ساختارهایی مثل چشم را بررسی می کنیم. مثل همیشه در 3 قسمت 1. آناتومی 2. بافت شناسی 3. فیزیولوژی بررسی میکنیم. در آناتومی لایه های کره چشم و محل لکه زرد، نقطه کور و محل خروج عصب بینایی را مشاهده میکنیم. در بافت شناسی نیز این طبقه بندی را داریم: صلبیه:بافت پیوندی/ مشیمیه:بافت عضلانی / شبکیه:بافت عصبی
همین جا یک نکته ترکیبی یادبگیریم و مرور بر سایر بافت های پیوندی کتاب داشته باشیم:
کپسول مفصلی/ بافت پیوندی اطراف گیرنده های پوست انسان/ سخت شامه/ پرده پریکارد /زردپی ها و رباط ها/ غلاف اطراف اعصاب/ روده بند یا همان صفاق
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

ساختار چشم انسان
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

مشاوره ٨:
شروع نيمه دوم سال چهارم
دروس پيش ٢ ويژگي هاي خاص خودشان را دارند،مثلا فيزيك پيش ٢ به مقدار بسيار زيادي حفظي هستند و فرمول هاي زيادي دارند،در اين مورد لازم است كه از همين ابتداي كار آنها را حفظ كنيد،حتي ميتوانيد آنها را روي كاغذ هاي كوچك يادداشت كنيد تا در زمان هايي كه در راه مدرسه يا كلاس هستيد يا زمان هاي كوچك دردسترس داريد مطالعه كنيد.در اين بازه زماني تا فرارسيدن عيد بهتر است علاوه بر برنامه آزمون ها زماني را براي جلوتر افتادن از برنامه آزمون در نظر بگيريد تا در صورت امكان تا اوايل فروردين دروس پيش ٢ و پايه اي را كه در حال مطالعه هستيد تمام كنيد.
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

♨️♨️♨️زیست‌شناسی : تعداد سؤال هر مبحث در کنکورسه سال اخیر✅✅✅✨✨
دانش‌آموزان عزیز رشته تجربی

جدول زیر جمع تعداد سؤال‌های هر مبحث زیست‌شناسی را در سه سال اخیر نشان می‌دهد.

جلوی هر مبحث سه آیتم مشخص شده ؛

الف) تعداد تست خالص: یعنی تست‌هایی که فقط از خود این مبحث بدون ترکیب با مبحث‌های دیگر در کنکور مطرح شده است.

ب) تعداد تست ترکیبی فقط از یک کتاب : یعنی تست‌هایی که نکته‌ای از مبحث مورد نظر با نکته‌ای از مبحث‌های همان کتاب ترکیب شده است.

ج) تعداد تست ترکیبی از چند کتاب: یعنی تست‌هایی که نکته‌ای از مبحث مورد نظر با نکته‌ای از مبحث‌های دیگر کتاب‌های زیست دبیرستان ترکیب شده است.
@biology_sheikhi
زیست شناسی_شیخی

اخبااااااااااااااار
اعلام نتایج کنکور ۹۵ در اول مهر ۹۵



اعلام نتایج کنکور ۹۵ در اول مهر ۹۵
ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور صبح امروز در مراسم تقدیر از برگزیدگان آزمون سراسری سال 94 و المپیاد علمی ـ دانشجویی گفت: 428 هزار نفر از طریق کنکور وارد دانشگاه‌ها شدند که البته 700 هزار ظرفیت داشتیم و تعدادی از آن خالی ماند و این مسیر کاهش پذیرش ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی باید به سمت بین‌المللی شدن حرکت کنند، اظهار داشت: باید بتوانیم پذیرش دانشجو از کشورهای دیگر داشته باشیم.

خدایی گفت:‌ در گروه ریاضی سال گذشته 180 هزار نفر ثبت‌نام کردند که 270 هزار نفر ظرفیت داشتیم، ولی اصل رقابت در کیفیت صندلی‌ها است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با توجه به تقارن خردادماه با ماه مبارک رمضان آزمون سراسری سال 95 در روزهای 21 و 22 تیرماه برگزار و نتیجه این آزمون اول مهرماه 95 اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: در المپیادهای دانشجویی نیز، برگزیدگان در 17 رشته امتحانی رقابت کردند که از بین 300 هزار نفر، درنهایت 777 نفر برگزیده شدند.

رئیس سازمان سنجش با ارائه توضیحاتی پیرامون ابطال یکی از بندهای تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری از سوی دیوان عدالت اداری گفت: ما گفتیم که در سال 95 میزان تأثیر سوابق تحصیلی براساس قوانین الزام‌آور است و نمی‌خواهیم بگوییم که رأی دیوان عدالت اداری را اجرا می‌کنیم یا خیر، زیرا رأی دیوان لازم‌الاجراست و اگر قوانین دیگری نباشد، حتماً آن را اجرا می‌کنیم.

خدایی افزود: براساس قانون مجلس و هیأت وزیران، قرار بود تأثیر سوابق تحصیلی با 25 درصد تأثیر آغاز شده و به تناسب افزایش یابد، ولی با توجه به اختلاف برداشت از قانون، نامه‌ای با امضای محمد فرهادی وزیر علوم و رئیس شورای سنجش و پذیرش دانشجو به مجلس دادیم و از مجلس استفساریه کردیم که اگر تصویر دیگری از مجلس به دست ما نرسد، رأی دیوان عدالت اداری را به همان صورت اجرا می‌کنیم.
زیست شناسی_شیخی

دوستان و دانش آموزان خوب
اگر تمایل به شرکت در کلاس های جمع بندی دکتر شیخی را دارید به شماره 09373748656 در پی وی پیام دهید!
این کلاس ها شامل 20 جلسه مرور و تست زنی با روش 9 بعدی است!
زیست شناسی_شیخی

دوستان و دانش آموزان خوب
اگر تمایل به شرکت در کلاس های جمع بندی دکتر شیخی را دارید به شماره 09373748656 در پی وی پیام دهید!
این کلاس ها شامل 20 جلسه مرور و تست زنی با روش 9 بعدی است!
برای مشاوره تا کنکور و موفقیت در کنکور نیز میتوانید به همین شماره پیامک دهید
زیست شناسی_شیخی

مژده مژده مژده
از این به بعد هر روز دکتر شیخی بصورت voice جواب سوالات زیست شناسی شما عزیزان را در این کانال قرار می دهد. پس اگر سوالی دارید همراه با نام و نام خانوادگی و شهرتون به تلگرام خط 09373748656 ارسال کنید😊😊😊
زیست شناسی_شیخی

با سلام و تبریک سال نو خدمت همه دوستای خوب خودم؛ انشالله سال 95 سالی همراه با موفقیت و کلی خبر خوب برای هممون باشه💐💐💐
اولا عذرخواهی میکنم بابت کم کاری این مدت از جانب بنده، اما انشالله ازین به بعد پرقدرت به کار خودمون ادامه میدیم و هر هفته یک مجموعه سوال در اختیارتون میگذارم تا هم نکاتی رو یاد بگیرین و هم خودتون دو محکی بزنید
یا علی
زیست شناسی_شیخی

تست :

مواد دفعی نیتروژن در ......به شکل..... دفع می شوند.

1.ماهی ها فقط-آمونیاک

2.همه کوسه ها -اوره

3.خزندگان فقط- اوریک اسید

4.همه ی جانوران آبزی-آمونیاک
زیست شناسی_شیخی

دوستان نکات و پاسخ تست فوق توسط استاد شیخی در پست بعدی در کانال قرار داده میشود.
زیست شناسی_شیخی

تست :

مواد دفعی نیتروژن در ......به شکل..... دفع می شوند.

1.ماهی ها فقط-آمونیاک

2.همه کوسه ها -اوره

3.خزندگان فقط- اوریک اسید

4.همه ی جانوران آبزی-آمونیاک
گزینه اول نادرست است، زیرا شیوه دفع مواد زاید نیتروژن دار در بسیاری از خزندگان و مارهای خشکی زی از نوع اوریک اسید و در بعضی از ماهی های استخوانی بعلاوه کوسه ها بصورت اوره می باشد.
گزینه 2 صحیح است.
گزینه 3 نیز باتوجه به گزینه اول نادرسته
گزینه 4 را نیز با توجه به دفع اوره توسط کوسه ها و ماهی های استخوانی میتوانیم رد کنیم
این نکته رو هم یاد بگیرید که سهم اسید های آمینه در تولید مواد زاید نیتروژن دار، بیشتر از اسید های نوکلئیک است.
نکته بعدی: بسسسسسسیاری از یوکاریوت های تک سلولی ( آمیب، پارامسی و تریکودینا ) آمونیاک را از طریق انتشار دفع میکنند
زیست شناسی_شیخی

تست :
در مورد رفتار تنیدن تار در عنکبوت ، چند مورد صحیح است ؟

الف.همانند رفتار غذا یابی راکون،سبب افزایش شایستگی تکاملی جانور می شود.

ب.همانند رفتار ماهی مهاجم شکم قرمز ، تجربه فاقد نقش در بروز آن است.

ج.برخلاف رفتار ماری که حالت مرده به خود میگیرد ، در جهت دفاع صورت نمی گیرد.

د.برخلاف رفتار خرد کردن برگ ها توسط ملخ ، در جهت تغذیه ی جانور صورت میگیرد.

1)1 2) 3)3 4)4
زیست شناسی_شیخی

پاسخ تست :گزینه 3
بررسی تک تک موارد
جمله الف)رفتار تنیدن تار در عنکبوت و رفتار غذا یابی راکون در جهت تغذیه و شکار است از سوی دیگر می دانیم در هردو مورد ، رفتار ها به منظور موفقیت در حفظ بقا و تولید مثل یعنی افزایش شایستگی تکاملی انجام میشود .«تایید الف»

ب)هر دو جزء رفتار های غریزی اند و لازم به ذکره که رفتار ماهی مهاجم شکم قرمز نوعی الگوی عمل ثابته «تایید ب»

ج)رفتار ماری که حالت مرده به خود میگیرد، برخلاف رفتار تنیدن تار در عنکبوت ، در جهت دفاع صورت میگیرد.«تایید ج»

د)رفتار تنیدن تار در عنکبوت در جهت تغذیه و شکار است و از سوی دیگر رفتار خرد کردن برگ ها توسط ملخ ، در جهت تغذیه است «رد جمله د»

آفرین به دوستانی ک پاسخ صحیح به این تست دادند .
زیست شناسی_شیخی

تست :
کدام نادرست است ؟
« به طور معمول در یک فرد بالغ ،............
1.انتشار تحریک از دهلیز ها بطن ها از طریق بافت پیوندی غیر ممکن است.

2.خون جمع آوری شده از روده باریک ، از طریق سیاهرگها مستقیما به قلب وارد میشود.

3.کاهش سدیم بدن و افزایش پروتئین های خون در بهبود ادم موثر است.

4.کاهش اکسیژن و افزایش دی اکسید کربن خون ، مستقیما بر تغییر قطر سرخرگهای کوچک تاثیر گذار است .
زیست شناسی_شیخی

دوستان پاسخ تست فوق راس ساعت 18 ☺️
زیست شناسی_شیخی

#کنکور #دوم #دوم_فصل1
چند #نکته مهم در مورد #سلولز

🔵سلولز یک پلی ساکارید خطی (بدون انشعاب) است که مونومر آن گلوکز می باشد.
⚫سلولز قند ساختاری گیاهان است. (قند ذخیره ای گیاهان نشاسته است.)

⚪بیشترین ترکیب آلی طبیعت است.
🔴غذای اصلی موریانه و گاو است.
🔵رشته های سلولزی که در غذاها وجود دارند، الیاف نامیده می شوند. الیاف سلولزی برای کار منظم روده ها و جلوگیری از بعضی بیماری های گوارشی مورد نیاز هستند.

⚫هیچ جانوری سلولاز ترشح نمی کند و فقط بعضی باکتری ها و آغازیان دارای آنزیم سلولاز می باشند. (موریانه و گاو هم که غذای اصلی شان سلولز است، در روده خود میکروب های مفیدی دارند که می توانند سلولز را هیدرولیز کنند و مورد استفاده خود و جانور میزبان قرار می دهند.
•سلولز بر خلاف انواع دیگر پلی ساکارید ها دارای 2 نوع پیوند هیدروژنی و کوالانسی در ساختار خود میباشد.

تاژکداران چرخان آغازیانی هستند که توانایی ترشح سلولاز را دارند.
زیست شناسی_شیخی

دوستان عزیز، لطفا کانال رو به بقیه دوستاتون هم معرفی کنید☺️ ، با تشکر « ادمین»
زیست شناسی_شیخی

استیو جابز می گفت: «نیمی از آنچه که افراد موفق را از افراد ناموفق متمایز می کند پشتکار خالص است». اگر به کاری که انجام می دهید عشق نداشته باشید آن را رها خواهید کرد. این روزها همه به دنبال پاداش های آنی هستند، اما این ذهنیت راه به جایی نمی برد
زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

همه ی باکتری های........ می توانند ، ...........نمایند .
1.شوره گذار _ در غیاب اکسیژن، ATPتولید

2.تثبیت کننده نیتروژن-دی اکسید کربن جو را تثبیت

3.فتواتروف ارغوانی- برای تولید ماده آلی ، سولفید هیدروژن را مصرف

4.فتواتروف غیر گوگردی-از ترکیبات آلی به عنوان منبع الکترون برای فتوسنتز، استفاده
زیست شناسی_شیخی

پاسخ راس ساعت 15
زیست شناسی_شیخی

پاسخ تست سراسری - 93 : گزینه 1

توجه داشته باشید ، به هر حال همه باکتری ها مرحله اول تنفس یعنی گلیکولیز را دارند و در این مرحله بی هوازی ، ATP تولید می شود. «تایید گزینه 1»

در مورد گزینه 2 : غلطه چون در بین باکتری ها ، همه ی تثبیت کننده های نیتروژن ، فتوسنتز کننده نیستند، یعنی نمی توانند دی اکسید کربن جو را تثبیت کنند. مثل [ ریزوبیوم ]

گزینه 3:غلط ، چون گروه غیر گوگردی H2S را مصرف نمی کنند .

گزینه 4: .منظور از باکتری فتواتروف غیر گوگردی یا به عبارتی فتوسنتز کننده ی غیر گوگردی ، تنها باکتری های غیر گوگردی ارغوانی نمی باشد ، بلکه سیانو باکتری ها هم باکتری های فتوسنتز کننده محسوب میشود و ارغوانی هم نیستند پس نمی‌توان گفت منبع الکترون همه باکتری های غیر گوگردی فتواتروف ، ترکیبات آلی است.
زیست شناسی_شیخی

نکته :همه آنزیم ها درون سلول ساخته نمی شود .مثال نقض : پپسین و ترومبین
زیست شناسی_شیخی

نکاتی در مورد گیرنده های حسی در جانوران :
گربه و خرس در سیبیل ،دارای گیرنده لمس ،تشخیص اشیاء در تاریکی

پروانه ابریشم نر در شاخک ، دارای گیرنده شیمیایی ، حساس به بوی بدن جانور ماده

زنبور ، در چشم مرکب ، دارای گیرنده نوری،رویت پرتوی ماورای بنفش

خفاش و دلفین و تاحدودی وال ، توانایی پژواک سازی

تقریبا همه ی جانوران دارای گیرنده درد هستند.
زیست شناسی_شیخی

چند مورد درباره رفتار هایی که فقط متاثر از ژن ها میباشد ، درست است؟

الف)می توانند در پاسخ به محرک های غیر طبیعی هم انجام شود .

ب )در افراد مختلف یک گونه ، به یک شکل ظاهر میشوند.

ج )میتوانند در پاسخ به محرک های نشانه شروع شوند .

د )در پی تولید پیک های شیمیایی بروز می نمایند .
1)1
2)2
3)3
4)4
زیست شناسی_شیخی

چند مورد درباره رفتار هایی که فقط متاثر از ژن ها میباشد ، درست است؟

الف)می توانند در پاسخ به محرک های غیر طبیعی هم انجام شود .

ب )در افراد مختلف یک گونه ، به یک شکل ظاهر میشوند.

ج )میتوانند در پاسخ به محرک های نشانه شروع شوند .

د )در پی تولید پیک های شیمیایی بروز می نمایند .
1)1
2)2
3)3
4)4
زیست شناسی_شیخی

جواب :گزینه 4
همه موارد در مورد رفتار غریزی می توان درست باشد .مثلا ترشح بزاق سگ در برابر صدای زنگ «محرک غیر طبیعی »غریزی است تایید الف

الگوی عمل ثابت در پاسخ به محرک نشانه، شروع شده در افراد مختلف یک گونه به یک شکل ظاهر میشوند . تایید ب و ج

در تایید تمام حرکات غریزی جانوران مثل رفتار جوجه کوکو با الگوی عمل ثابت برای بروز رفتار نیاز به ترشح انتقال دهنده های عصبی که نوعی پیک شیمیایی اند وجود دارد. تایید د
زیست شناسی_شیخی

سراسری - 94

نوعی جاندار تک سلولی می تواند طی چرخه سلولی خود و باگذشت از نقاط وارسی ، مواد آلی غیر زنده محیط را تجزیه نماید ، کدام عبارت ، در مورد این جاندار درست است؟

1.به طور معمول ، هر ژن بیش از یک توالی تنظیمی دارد.

2.تنظیم بیان هر ژن ، همواره در سطح رونویسی انجام میگیرد.

3.ممکن است در ضمن رونویسی اغلب ژن ها ، ترجمه هم صورت بگیرد.
4.مسولیت تنظیم بیان چند ژن مجاور بر عهده ی یک توالی تنظیم کننده می باشد.
زیست شناسی_شیخی

سلام به همه 😊 ، پاسخ تست فردا ساعت 15
زیست شناسی_شیخی

جواب: گزینه 1
چرخه سلولی ، مربوط به سلول های یوکاریوتی است، پس تک سلولی مورد سوال ، پروکاریوت نیست اما ترجمه هم زمان با رونویسی و تنظیم بیان ژن چند ژن مجاور با یک توالی تنظیمی مخصوص پروکاریوت است (رد گزینه 3 و 4) به علاوه تنظیم بیان ژن باکتری ها ، عمدتا و تنظیم بیان ژن یوکاریوت ها ، غالبا در سطح رونویسی است نه همواره «رد گزینه 2» اما در یوکاریوت ها ، به طور معمول هر ژن ، بیش از یک توالی تنظیمی دارد
زیست شناسی_شیخی

سراسری خارج _94
در گیاهان شب بو ، هرسلول فعال تمایز یافته روپوستی می تواند .......

1. باعث فعالیت کربوکسیلازی آنزیم روبیسکو شود .

2.همواره توسط پلیمری از اسید های چرب پوشانده شود .

3.در تداوم جریان شیره خام در آوند چوبی نقش داشته باشد.

4.در مرحله بی هوازی تنفس ، 4 یون هیدروژن تولید نماید .
زیست شناسی_شیخی

جواب : گزینه 3
سلول های تمایز یافته ی فعال روپوستی شامل تار کشنده ، کرک و سلول های نگهبان روزنه اند که همگی در تداوم جریان شیره خام نقش دارند .
زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

زیست شناسی_شیخی

شبنم:

هوای پیرامون ما دارای مقداری بخار آب است که ما به آن رطوبت می‌گوییم.

در طول شب، وقتی بخارآب موجود در هوای گرم با سطح سرد اجسامی مانند برگ گیاهان،

سنگ‌ها و غیره برخورد می‌کند، به صورت قطرات ریزآب متراکم می‌شود. این قطرات ریزآب،

همان شبنم‌اند.

پس قطرات شبنم در اثر متراکم شدن بخارآب موجود در هوا به وجود می‌آیند.
زیست شناسی_شیخی

تست:

کدام عبارت نادرست است ؟

در بررسی ساختار مولکول ها به کمک پراش پرتو x ، ........

1.تهیه بلور از جسم ضرورتی ندارد.

2.ساختار مولکول قابل تشخیص
است .

3.فیلم در پشت جسم قرار می گیرد.

4.تجزیه و تحلیل سایه ی مولکول ممکن نمی باشد .
زیست شناسی_شیخی

جواب تست سراسری -90 : گزینه 1

در بررسی مولکول ها به روش پراش پرتو x ، پرتو x مستقیما به بلور جسم تابانده می شود ، بعد از اینکه پرتوهای این اشعه به بلور جسم برخورد میکنند پخش شده و بر روی صفحه ی حساس فیلم که در پشت بلور قرار دارد ، ثبت میشود و دانشمندان با تحلیل و بررسی این تصاویر ساختار مولکول را تعیین میکنند.

نکته: موریس ویلکینز و روزالین فرانکلین به کمک پراش پرتو x متوجه شدند مولکول DNA مارپیچی از 2 یا 3 رشته است.
زیست شناسی_شیخی

تست

در هیپرتیروئیدیسم ، میزان کدام یک به ترتیب افزایش و کاهش خواهد یافت ؟

1)فعالیت بعضی غدد درون ریز بدن _ ذخیره گلیکوژن عضلات

2)برون ده قلبی _ فعالیت پمپ سدیم-پتاسیم غشای نورون ها

3)ترکیب دی اکسید کربن با هموگلوبین _ کلسیم خون

4)خشکی پوست _ ذخیره چربی سلول ها
زیست شناسی_شیخی

سلام به همه ✋
دوستای گل 😊 دکتر شیخی جواب این تست رو به صورت فایل صوتی ارائه خواهند کرد😊😊