دکتر ریاضی 
عنوان گروه یا کانال:

دکتر ریاضی


توضیحات: ارتباط با مدیر ( حمید کرم پور ) @hamid_karampour
شناسه: Math_Dr@
تعداد اعضا: 6261
دکتر ریاضی

کانال کلاس ریاضی تیزهوشان با مدیریت حمید کرم پور دبیر دبیرستان های تیزهوشان و نمونه کرج افتتاح شد

📚 @math_sampad 📚
دکتر ریاضی

دکتر ریاضی

اثبات بدون کلام

📚 @math_sampad  📚
اثبات بدون کلام

📚 @math_sampad 📚
دکتر ریاضی

دکتر ریاضی

🔹 پنج حقیقت جالب در مورد عدد " پی"🔹

 عدد مشهور 3.14 یا همان عدد "پی" در پیچیده ترین حالت عددی خواهد بود که تا کنون دو هزار و 700 بیلیون رقم اعشار برای آن محاسبه شده است اما نشریه نیوساینتیست پنج وجه دیگر این عدد را نیز به مناسبت روز عدد پی آشکار کرده است.

ریاضیدانان هر سال در 14 مارچ روز عدد پی را گرامی می دارند. روزی که به احترام محاسبه اولین اعشار عدد مشهور 3.14 نامگذاری شده است. شاید همه بدانند که عدد پی نسبت محیط دایره به قطر آن را تعیین می کند اما حقایق ناآشناتری درباره این پدیده ریاضی نیز وجود دارد که در ادامه به پنج مورد از آنها اشاره خواهد شد.

عدد پی در آسمان

شاید ستاره های آسمان الهام بخش یونانیان باستان بوده اند اما یونانیان هرگز از این نقاط درخشان برای محاسبه عدد پی استفاده نکرده اند. رابرت ماتیوز از دانشگاه استون به منظور انجام این محاسبه اطلاعات نجومی و اخترشناسی را با نظریه اعداد ترکیب کرد. وی از این حقیقت که برای هر مجموعه بزرگ از اعداد اتفاقی احتمال اینکه هر دو عدد با یکدیگر هیچ وجه مشترکی نداشته باشند، عدد 6 تقسیم بر عدد پی به توان دو خواهد بود، استفاده کرد. ماتیوز فاصله فضایی میان 100 نمونه از درخشانترین ستاره های آسمان را محاسبه کرده و آنها را به یک میلیون جفت از اعداد تصادفی تبدیل کرد که در حدود 61 درصد از آنها هیچ وجه اشتراکی با یکدیگر نداشتند. با این مطالعات ماتیوز توانست مقدار عدد پی را تا 3.12772 محاسبه کند که 99.6 درصد صحیح است.

عدد "پی" مانند رودخانه ها به زمین باز می گردد

عدد پی بر روی زمین نیز فعالیتهایی را به عهده دارد. این عدد می تواند مسیر رودخانه های پیچ در پیچی مانند آمازون را محاسبه کند. میزان پیچ و خم یک رود به واسطه انحراف آن از مسیر مستقیم تا منبع آب رود شرح داده می شود و عدد پی نشان می دهد یک رودخانه متوسط دارای انحراف مسیری در حدود 3.14 است.

"پی" تنها عددی است که الهام بخش ادبیات بوده است

"الکس بلوز" روزنامه نگار در کتاب جدید خود با نام "ماجراجوییهای الکس در سرزمین اعداد" شرح می دهد چگونه عدد پی توانسته است الهام بخش شکلی از نگارش خلاقانه به نام Pilish شود. با استفاده از این شیوه اشعاری نگاشته می شوند که تعداد حروف واژه های متوالی در آن با کمک عدد پی تعیین می شوند. یکی از مشهورترین اشعاری که به این سبک سروده شده است Cadaeic Cadenza نام دارد که توسط "مایک کیث" نوشته شده است. وی در عین حال کتابی 10 هزار کلمه ای را نیز با کمک این تکنیک نگاشته است.

عدد "پی" در اتاق منزل شما

جدیدترین محاسبات مقدار عدد پی را تا دو هزار و 700 بیلیون رقم تعیین کرده اند که آخرین آن سال گذشته توسط "فابریس بلارد" انجام گرفته است. وی برای محاسبه این ارقام از رایانه استفاده کرده است اما می توان با کمک چند سوزن و برگه ای کاغذ خط دار نیز این عدد را به راحتی محاسبه کرد. سوزنها را بر روی کاغذ بیاندازید و میزان درصد سقوط سوزنها بر روی یک خط مستقیم را محاسبه کنید. با کمی دقت پاسخ به دست آمده باید طول سوزن تقسیم بر فاصله میان خطوط باشد که در عدد دو تقسیم بر عدد پی ضرب شده باشد. این فرمول پس از ارائه آن توسط "کامت دو بوفون"  ریاضیدان فرانسوی در سال 1733 به "مسئله سوزن بوفون" شهرت یافته است.  این نظریه در سال 1901 برای اولین بار مورد آزمایش "ماریو لازارینی" قرار گرفت و وی برای محاسبه عدد در حدود سه هزار و 408 سوزن را بر روی کاغذ ریخت تا بتواند مقدار عدد پی را تا 3.1415929 به دست آورد.

اطلاعات بانکی شما در عدد "پی" دیده می شوند

عدد پی عددی بی قاعده است و می تواند برای همیشه امتداد داشته باشد، این به آن معنی است که احتمال یافتن هر نوع عددی در آن وجود خواهد داشت. تاریخ تولد، شماره تلفن و یا حتی جزئیات شماره حسابهای بانکی افراد می توانند خود را در لشگر اعداد و ارقام عدد پی پنهان کرده باشند. در عین حال با استفاده از کدهایی که اعداد را به حروف تبدیل می کند، حتی می توان آثار کامل شکسپیر و یا هر کتاب دیگری که تا کنون نوشته شده است را در میان ارقام عدد پی مشاهده کرد.
@math_sampad
دکتر ریاضی

دکتر ریاضی

⚜ سعی کنید رنگ ها را بگویید بدون آنکه لغات را بخوانید❗️

يك تمرين خوب برای قوی كردن هر دو نيم كره مغز.
لطفاً  تمرین کنید .😊
@math_sampad
⚜ سعی کنید رنگ ها را بگویید بدون آنکه لغات را بخوانید❗️

يك تمرين خوب برای قوی كردن هر دو نيم كره مغز.
لطفاً تمرین کنید .😊
@math_sampad
دکتر ریاضی

منبع : کانال ایستگاه ریاضی

@math_sampad
منبع : کانال ایستگاه ریاضی

@math_sampad
دکتر ریاضی

منبع : کانال ایستگاه ریاضی

@math_sampad
منبع : کانال ایستگاه ریاضی

@math_sampad
دکتر ریاضی

منبع : کانال ایستگاه ریاضی

@math_sampad
منبع : کانال ایستگاه ریاضی

@math_sampad
دکتر ریاضی

پاسخ سوال ۱۲ صفحه ۴۹ تکمیلی هفتم 
@math_sam
پاسخ سوال ۱۲ صفحه ۴۹ تکمیلی هفتم
@math_sam
دکتر ریاضی

پاسخ سوال ۱۲ صفحه ۴۹ تکمیلی هفتم 
@math_sampad
پاسخ سوال ۱۲ صفحه ۴۹ تکمیلی هفتم
@math_sampad
دکتر ریاضی

حل پروژه مدرسه کرکمن پایه نهم کاری از ماهان بابایی دانش آموز دبیرستان باهنر۳ کرج
@math_sampad
حل پروژه مدرسه کرکمن پایه نهم کاری از ماهان بابایی دانش آموز دبیرستان باهنر۳ کرج
@math_sampad
دکتر ریاضی

حل پروژه مدرسه کرکمن پایه نهم کاری از ایلیا خلفی دانش آموز دبیرستان باهنر۳ کرج
@math_sampad
حل پروژه مدرسه کرکمن پایه نهم کاری از ایلیا خلفی دانش آموز دبیرستان باهنر۳ کرج
@math_sampad
دکتر ریاضی

روش بدست آوردن تعداد افراز ها
@math_sampad
روش بدست آوردن تعداد افراز ها
@math_sampad
دکتر ریاضی

بدست آوردن تعداد افراز ها با استفاده از مثلث بل
@math_sampad
بدست آوردن تعداد افراز ها با استفاده از مثلث بل
@math_sampad
دکتر ریاضی

تدریس مدیر کانال کلاس ریاضی تیزهوشان در سایت دکتر آیکیو
driq.com
دکتر ریاضی

اثبات قضيه رابطه  نابرابري اضلاع وارتباط ان با زوايابه همراه عكس قضيه
@math_sampad
اثبات قضيه رابطه نابرابري اضلاع وارتباط ان با زوايابه همراه عكس قضيه
@math_sampad
دکتر ریاضی

دکتر ریاضی

دکتر ریاضی

در ریاضیات، عدد اعشاری متناوب (از نوع ساده) مثل: ۰٫۹۹۹‌‎ (که گاهی اوقات قبل از سه نقطه، با ۹های بیشتر یا کمتری نوشته می‌شود، یا با علامت‌هایی مانند {\displaystyle 0.{\bar {9}},0.{\dot {9}}} {\displaystyle 0.{\bar {9}},0.{\dot {9}}} یا {\displaystyle \ 0.(9)} {\displaystyle \ 0.(9)} نمایش می‌یابد)، عددی حقیقی را نشان می‌دهد که می‌توان آن را عدد یک در نظر گرفت. به عبارتی دیگر علامت "۰٫۹۹۹‎…‎" و "۱" عددی یکسان را نشان می‌دهند. اثبات این معادله با درجات مختلفی از دقت ریاضی فرمول‌بندی شده است، و توسعه‌های مرجحی از اعداد حقیقی، مفروضات قبلی، مفاهیم تاریخی و مخاطبان مخصوصی را در نظر می‌گیرد.

هر عدد اعشاری مختوم غیر صفر، با یک عدد اعشاری متناوب دوقلوی خود برابر است که می‌توان آن را با بی‌نهایت ۹ نشان داد (برای مثال ۸٫۳۲ برابر است با ۸٫۳۱۹۹۹‎…‎). تقریبا، همواره عدد اعشاری مختوم ترجیح داده می‌شود، که این موضوع به افزایش این تصور غلط که تنها شکل نمایش همان عدد مختوم است، دامن می‌زند. چنین مفهومی در تمام مبناهای دیگر (با بزرگترین عدد ممکن)، یا اعداد حقیقی مشابه وجود دارد.

تساوی ۰٫۹۹۹‎…‎ و عدد ۱ به نبود مقادیر غیر صفر بی‌نهایت کوچک در سیستم اعداد حقیقی مربوط می‌شود، این سیستم رایج‌ترین سیستم در آنالیز ریاضی است. برخی سیستم اعداد جایگزین، مانند اعداد فراحقیقی شامل مقادیر بسیار کوچک غیر صفر نیز می‌باشند. در بسیاری از این سیستم‌ها، مفهوم ۰٫۹۹۹‎…‎ معادل عدد یک است، اما در برخی از این سیستم‌ها، حتی بی‌نهایت ۹ نیز همواره اندکی کوچک‌تر از مقدار ۱ می‌باشد.

معادله ۰٫۹۹۹‎…‎=۱ مدتهاست که توسط ریاضی‌دانان پذیرفته و به بخشی از دانش ریاضی تبدیل شده است. با این وجود، برخی دانش‌اموزان آن را متناقض با منطق می‌یابند، درباره آن سؤال می‌پرسند و آن را رد می‌کنند، و متقاعد کردن آن‌ها به قدری دشوار بوده، که موجب ایجاد مطالعات بسیاری پیرامون این موضوع شده است
منبع : ویکی پدیا

@math_sampad
دکتر ریاضی

اثبات جبری

اثبات جبری، برای نشان دادن تساوی ۰٫۹۹۹‎…‎ و ۱، از مفاهیمی مانند کسر، تقسیم زیرهم و دستکاری عددی استفاده می‌کند تا تغییراتی ایجاد کند که تساوی ۰٫۹۹۹ و ۱ دست‌نخورده باقی بماند. با این وجود، این اثبات خیلی دقیق نیست، زیرا شامل توصیف تحلیلی دقیق ۰٫۹۹۹‎…‎ نمی‌باشد.

کسر و تقسیم طولانی
یکی از دلایلی که اعداد اعشاری متناوب یک شکل گسترش‌یافته اعداد اعشاری مختومند، نشان‌دادن کسرها می‌باشد. استفاده از تقسیم طولانی، یعنی تقسیم ساده اعداد صحیحی مانند ۱⁄۹ 1⁄9 عدد تناوبی ۰٫۱۱۱‎…‎ را حاصل می‌کند که در آن، ارقام بدون پایان، تکرار می‌شوند. این اعداد اعشاری یک اثبات سریع برای ۰٫۹۹۹‎…‎=۱ را ثمر می‌دهد. ضرب عدد ۱ در ۹، برابر ۹ است، لذا ۹ ×۰٫۱۱۱‎…‎ برابر ۰٫۹۹۹‎…‎ و 9 × 1⁄9 برابر ۱ است، لذا ۰٫۹۹۹‎…‎=۱.
یک شکل دیگر اثبات این اثبات ضرب 1⁄3= ۰٫۳۳۳‎…‎ در ۳ است.

دستکاری عددی
زمانی که عددی اعشاری در ۱۰ ضرب می‌شود، ممیز عدد یک رقم به سمت چپ حرکت می‌کند؛ لذا حاصلضرب ۱۰ و ۰٫۹۹۹‎…‎ برابر است با ۹٫۹۹۹‎…‎، که ۹ رقم بزرگتر از عدد اصلیست. برای دیدن این، در نظر بگیرید که در تفریق ۰٫۹۹۹‎…‎ از ۹٫۹۹۹ هر یک از ۹ها با یک ۹ دیگر خنثی می‌شود.
بحث
اگرچه این اثبات‌ها نشان می‌دهند که ۰٫۹۹۹‎…‎=۱ است، اندازه این برابری به درک مخاطب بستگی دارد. در حساب مقدماتی، این اثبات‌ها به توضیح اینکه چرا ۰٫۹۹۹‎…‎=۱ ولی ۰٫۳۳۳‎…‎<0.۴، کمک می‌کند. در جبر مقدماتی، این اثبات به توصیف علت جواب‌دادن روش عمومی تبدیل کسر به عدد اعشاری متناوب و برعکس، کمک می‌کند. این اثبات به درک ارتباط اساسی اعداد اعشاری و ارقامی که نشان می‌دهند، کمک می‌کند، تا پاسخ این سؤال که دو عدد مختلف چگونه می‌توانند یکسان باشند، یافته شود.

زمانی که یک طرح نشان‌دادن توصیف می‌شود، می‌توان برای توجیه قوانین حساب اعشاری استفاده شده در اثبات‌های بالا، از آن استفاده کرد. به علاوه، می‌توان به طور مستقیم نشان داد که اعداد اعشاری ۰٫۹۹۹‎…‎ و ۱٫۰۰۰‎…‎ یک عدد حقیقی یکسان را نمایش می‌دهند؛ این در تعریف نیز وارد شده است. در پایین می‌توان آن را مشاهده کرد
@math_sampad
دکتر ریاضی

حلول ماه ربیع الاول مبارکباد🌾🍃🌸🌾🌸🍃🌸🌾🌸🍃

@math_sampad
حلول ماه ربیع الاول مبارکباد🌾🍃🌸🌾🌸🍃🌸🌾🌸🍃

@math_sampad
دکتر ریاضی

❎سلام

❌لطفا به این پست توجه کنید....

📣📣یه خبر خوش برای کسانی که هدفشون اینه که تو کنکور موفق بشن.

🚩طرح مشاوره غیرحضوری توسط آقای یوسف جهان نژاد مشاور تحصیلی وعضو سازمان نظام روان شناسی و مشاوره

✅برنامه ما برای شما:

📧پاسخ به سوالات مشاوره ای

📚 برنامه ریزی

📖ارائه روش های مطالعه

🆙کمک جهت افزایش تراز در آزمون های آزمایشی

⏰چک کردن ساعت مطالعه هفتگی

✏پاسخ به سوالات والدین

📚ارائه جزوات آموزشی

📖معرفی منابع درسی

🔊اطلاع رسانی آخرین اخبار کنکور
و خیلی کارای دیگه....


برای ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید.👇👇👇
@mahdi_jahann

❌ظرفیت محدود
دکتر ریاضی

پاسخ سوال ۹ صفحه ۴۱ 
باتشکر از خانم منصوره جعفری 
@math_sampad
پاسخ سوال ۹ صفحه ۴۱
باتشکر از خانم منصوره جعفری
@math_sampad
دکتر ریاضی

پاسخ سوال ۸ صفحه ۴۱ تکمیلی نهم 
با تشکر از خانم منصوره جعفری
@math_sampad
پاسخ سوال ۸ صفحه ۴۱ تکمیلی نهم
با تشکر از خانم منصوره جعفری
@math_sampad
دکتر ریاضی

پاسخ سوال ۷ صفحه ۴۱ تکمیلی نهم 
با تشکر از آقای حمید کرم پور
@math_sampad
پاسخ سوال ۷ صفحه ۴۱ تکمیلی نهم
با تشکر از آقای حمید کرم پور
@math_sampad
دکتر ریاضی

پاسخ سوال ۱۰ صفحه ۴۱ تکمیلی نهم 
با تشکر از آقای محمد رضا گرشاسبی 
@math_sampad
پاسخ سوال ۱۰ صفحه ۴۱ تکمیلی نهم
با تشکر از آقای محمد رضا گرشاسبی
@math_sampad
دکتر ریاضی

سوال :ثابت کنید در مثلث قائم الزاویه، زاویه بین میانه و ارتفاع وارد بر وتر برابر است با اختلاف دو زاویه تند آن مثلث 
باتشکر از آقای محمود امیری 
@math_sampad
سوال :ثابت کنید در مثلث قائم الزاویه، زاویه بین میانه و ارتفاع وارد بر وتر برابر است با اختلاف دو زاویه تند آن مثلث
باتشکر از آقای محمود امیری
@math_sampad
دکتر ریاضی

سوال:
فرستنده آقای کیوان دارابی
@math_sampad
سوال:
فرستنده آقای کیوان دارابی
@math_sampad
دکتر ریاضی

پاسخ شماره ۱:
با تشکر از آقای محمد باقری
@math_sampad
پاسخ شماره ۱:
با تشکر از آقای محمد باقری
@math_sampad
دکتر ریاضی

پاسخ شماره ۲: 
باتشکر از خانم فرنوش لک
@math_sampad
پاسخ شماره ۲:
باتشکر از خانم فرنوش لک
@math_sampad
دکتر ریاضی

پاسخ شماره ۳: 
با تشکر از آقای مرتضی بیات 
@math_sampad
پاسخ شماره ۳:
با تشکر از آقای مرتضی بیات
@math_sampad
دکتر ریاضی

پاسخ شماره ۴: 
باتشکر از آقای حسین غفاری
@math_sampad
پاسخ شماره ۴:
باتشکر از آقای حسین غفاری
@math_sampad
دکتر ریاضی

پاسخ شماره ۵ :
با تشکر از آقای مرتضی بیات
@math_sampad
پاسخ شماره ۵ :
با تشکر از آقای مرتضی بیات
@math_sampad
دکتر ریاضی

🔴🔑نکاتی برای یادگیری موثر ریاضیات🔑🔴

یکی از سوالات متداول دانش‌آموزان این است که چرا برخلاف سایر درس‌ها، ما از مطالعه ریاضی آنچنان که انتظار داریم نتیجه نمی‌گیریم؟ اشکال کار در کجاست؟
در زیر برخی از مهم‌ترین نکات یادگیری موثر ریاضی را مرور می‌کنیم:
🤓🤓🤓🤓

✅خواندن و گوش دادن قسمتی از یادگیری ریاضیات است، اما همه‌ی آن نیست. بخش عمده‌ی يادگيری رياضيات انجام تمرينات مداوم است. تکالیف خود را حتما انجام دهید تا یاد بگیرید در مسائل مختلف چگونه باید از روش‌ها و فرمول‌ها استفاده کنید. انواع کتاب‌های کمکی موجود در بازار با سطح سوالات ساده تا پیشرفته به شما کمک می‌کند به انجام تمرینات در زمان محدود مدرسه بسنده نکنید.

✅مباحث ریاضیات زنجيره‌ای و به هم پیوسته است. چيزي که امروز به شما درس داده می‌شود بر اساس آموخته‌های قبلی شماست. همين که عقب افتاديد، درک مفاهیم جدید و دوباره رسيدن به درس سخت می‌شود. آماده شدن براي امتحان، آن هم در دقايق آخر، راهگشا نخواهد بود. حتی‌الامکان در همه‌ی کلاس‌ها شرکت کنيد و مباحث را به تدریج بیاموزید.

✅سعي نکنيد روش‌ها را در رياضيات حفظ کنيد. فرمول‌ها و روش‌هاي بسيار زيادي تحت عنوان نکات تستی در رياضيات وجود دارد که با کوچکترین تغییری در فرض مسئله بلااستفاده می‌شوند. کافی‌ست بر مفاهیم اصلی و روش‌های کليدی مسلط شويد. اين کار ميزان اطلاعاتی را که بايد به خاطر بسپاريد کاهش خواهد داد و همچنین شما را برای حل مسائل مفهومی در هر قالبی آماده می‌کند.

✅وقتی روشی را براي حل يک مسئله ياد گرفتيد، مفهوم مورد استفاده در همان روش در اغلب موارد برای ديگر مسائل هم مي‌تواند استفاده شود. وقتی با مسئله‌ی جديدی روبه‌رو می‌شويد، سعي کنيد آموخته‌های قبلی خود را بر مسئله‌ی جديد اعمال کنيد.

✅فرهنگ لغات رياضي را ياد بگيريد. گاهی کلمه‌ای که در رياضی مورد استفاده قرار می‌گيرد، معنای متفاوتی نسبت به آنچه شما قبلا و در زندگی روزمره می‌دانستید می‌دهد، مانند کلمه‌ی "اتحاد"
کلمات و اصطلاحات جديد رياضی و معنای رياضی آن‌ها را در قسمت‌های خاصی از دفتر خود وارد کنيد و به خاطر بسپارید.

✅ رياضيات مبحثي است که بسياری از دانش‌آموزان را مضطرب ميیکند. داشتن اعتماد‌به‌‌نفس می‌تواند اضطراب شما را کاهش دهد. روش‌هايی که برای مطالعه‌ی رياضي به شما پیشنهاد خواهیم کرد مي‌تواند به موفقیت شما در رياضيات کمک کند. تا زمانی که تشخيص می‌دهيد به راهکار‌هايی بيش از اين‌ها نياز داريد، کمک بگيريد و تلاش خود را بیشتر کنيد.
@math_sampad
دکتر ریاضی

🚫#بی_دقتی_در_آزمون✂️

✅راهکار هایی برای رفع بی دقتی در آزمونها

1- مدیریت زمان داشته باشید
● از کودکی به ما گفته‌اند که عجله کار شیطان است. وقتی می‌خواهیم کاری را در مدت زمان کوتاهی انجام دهیم، عجله می‌کنیم و درهمین حالت، میزان دقت ما به‌طور معمول کم می‌شود. برای رفع این حالت باید در جلسه‌ی آزمون،‌ مدیریت زمان داشت یعنی:
● هر درس را در زمان پیشنهادی خودش پاسخ دهید.
● زمان آغاز و پایان هر درس را در بالای سر آن درس در دفترچه‌ی ‌سؤال بنویسید و به آن پایبند باشید.
● روی ‌سؤالات مکث بیش از حد نکنید و ‌سؤالات وقت‌گیر را علامت زده و در انتها پاسخ دهید.

● گاهی به ساعت نگاه کنید و به زمان توجه داشته باشید.

2- استفاده از تکنینک خطبر
دست یا قلم‌تان روی سؤال باشد و کلمه به کلمه، سؤال و گزینه‌ها را بخوانید. به هر کلمه کلیدی که رسیدید، دور آن دایره بکشید. دقت کنید، گفتم دور آن دایره بکشید، نگفتم زیر آن خط بکشید.

تبصره: بعضی از دوستان کنکوری هستند که در روش خطبر آنقدر کُند عمل می‌کنند که وقت زیادی را برای خواندن سؤال صرف می‌شود. باید حواس‌تان باشد که وقتی می‌گویند 30 سؤال ریاضی در 43 دقیقه، منظور این‌ است که برای هر یک،‌سؤال را بخوانید، گزینه‌ها را نگاه کرده، محاسبه و جواب را درپاسخ‌برگ علامت بزنید. پس سعی کنید سرعت و حرکت دست یا قلم روی سؤال و گزینه‌ها تا جایی که امکان دارد با سرعت خواندن چشم هماهنگ شود. 

3- حفظ آرامش در برخورد با ‌سؤالات بسیار ساده 

بسیار اتفاق افتاده است که دانش‌آموزان ممتاز در ‌سؤالات ساده بی‌دقتی می‌کنند و این خود به دلیل خوشحالی درونی از برخورد با ‌سؤال ساده و کاهش غیر ارادی دقت در این ‌سؤال‌هاست. خوب است بدانید که طراحان محترم از این قضیه باخبرند و دام‌های آموزشی را در سؤالات ساده جاسازی می‌کنند. لذا وقتی با سؤال ساده مواجه می‌شوید، باید بیش‌تر هم دقت کرد. دفترچه را در دست بگیرید، گردن را به جلوتر خم کنید، محکم‌تر بشینید و… یعنی با یک تغییر فیزیکی در خود، سعی کنید تمرکز و دقت‌تان را افزایش دهید.

4- نظم در نوشتن و استفاده از مداد و پاسخ‌برگ در خانه 

یکی از علت‌های بی‌دقتی در جلسه‌ی آزمون درهم و برهم نوشتن محاسبات در دفترچه‌ی سؤال است. یعنی خیلی بی‌نظم و نامرتب، محاسبات را در دفترچه انجام می‌دهیم. جواب یک سؤال در جواب دیگر می‌رود و گاهی آنقدر شلوغ می‌شود که راه حل خود را گم می‌کنیم و ناچاریم دوباره آن‌را بنویسیم. یادتان باشد در جلسه‌ی کنکور نمی‌توانید با خود چک‌نویس ببرید. 

پس در خانه چک‌نویس‌های خود را باریک کنید تا عادت کنید که در جای محدود، محاسبات را انجام دهید. درضمن تا آنجا که امکان دارد از مداد برای نوشتن و محاسبه استفاده کرده تا در جلسه به نوشتن با مداد عادت کنید. برای کسانی که در امتحان اشتباه پرکردن گزینه‌ها را دارند، توصیه می‌شود که حتماً موقع تست‌زنی در خانه از پاسخ‌برگ استفاده کنید و دقت در پر کردن آن‌را تمرین کنید.

تبصره 1: هر گاه در جواب به اعداد 1تا 4 رسیدیم، کمی مکث کرده و بعد پاسخ‌برگ را پر کنیم مثلاً بسیار دیده شده است که جواب مسأله عدد (1) است و این پاسخ در گزینه‌ی دوم قرار دارد و شما گزینه‌ی (1) را انتخاب می‌کنید. 

تبصره 2: هر 10 ‌سؤال شماره‌ی سؤال و شماره‌ی پاسخ در پاسخ‌برگ را چک کنید تا از ردیف پرکردن گزینه‌ها مطمئن شوید.

5-دفترچه ی بی دقتی ها تهیه کنید.

این کار بسیار مثمرثمر است. بعد از هر آزمون، لیستی از همه‌ی بی دقتی‌ها که در امتحان داشتید را تهیه کنید و آنچه را که بی‌دقتی کرده‌اید در دفتری برای خودتان شرح دهید. مثلاً بی‌دقتی در صورت سؤال داشتم و کلمه نمی‌باشد را باشد خواندم و یا بی‌دقتی در محاسبه داشتم و 4 در 6 را 10 حساب کردم! ببنید شب قبل از هر آزمون، مروری بر دفترچه‌ی بی‌دقتی‌های خود بکنید. مطمئن باشید ذهن‌تان به‌صورت ناخودآگاه در امتحان بعدی از ارتکاب بی‌قتی‌های قبلی حذر می‌کند. در درس خواندن خود نیز به آنها دقت كنيد.
@math_sampad
دکتر ریاضی

آزمون پیشرفت تحصیلی پایه نهم استان فارس 
صفحه ۱
@math_sampad
آزمون پیشرفت تحصیلی پایه نهم استان فارس
صفحه ۱
@math_sampad
دکتر ریاضی

آزمون پیشرفت تحصیلی پایه نهم استان فارس 
صفحه ۲
@math_sampad
آزمون پیشرفت تحصیلی پایه نهم استان فارس
صفحه ۲
@math_sampad
دکتر ریاضی

آزمون پیشرفت تحصیلی پایه هشتم استان فارس 
صفحه ۱
@math_sampad
آزمون پیشرفت تحصیلی پایه هشتم استان فارس
صفحه ۱
@math_sampad
دکتر ریاضی

آزمون پیشرفت تحصیلی پایه هشتم استان فارس صفحع ۲
@math_sampad
آزمون پیشرفت تحصیلی پایه هشتم استان فارس صفحع ۲
@math_sampad
دکتر ریاضی

دستگاه اعداد پایه ۱۲ دستگاهی در شمارش است که مبنای آن عدد ۱۲ است. در این سیستم ۱۰ به شکل A یا T یا X نگاشته می‌شود و عدد ۱۱ به صورت B یا E (البته نشانه‌گذاری دیگری نیز وجود دارد که توسط ایزاک پیتمن ابداع شد و بدین صورت است که ۲ چرخش یافته برای ده و ۳ معکوس برای یازده استفاده شود) عدد «۱۰» در این سیستم از لحاظ ارزش برابر ۱۲ در سیستم دهدهی است
@math_sampad
دکتر ریاضی

دکتر ریاضی

تبدیل دستگاه ۱۲ به اعشاری و بالعکس

برای تبدیل اعداد دستگاه ۱۲ به اعشاری باید از کوچکترین رقم (رقم سمت راست) شروع کرد و رقم اول را به علاوه رقم دوم ضربدر ۱۲ به علاوه رقم سوم ضربدر ۱۲ به توان ۲ کرد و این کار را تا جایی ادامه داد که رقمی باقی نماند. برای تبدیل اعداد اعشاری به دستگاه دوازده‌تایی باید آنها را تقسیم متوالی بر ۱۲ کرد
@math_sampad
دکتر ریاضی

تبدیل دستگاه ۱۲ به اعشاری
@math_sampad
تبدیل دستگاه ۱۲ به اعشاری
@math_sampad
دکتر ریاضی

تبدیل اعشاری به دستگاه ۱۲
@math_sampad
تبدیل اعشاری به دستگاه ۱۲
@math_sampad
دکتر ریاضی

تبدیل توانها
@math_sampad
تبدیل توانها
@math_sampad