انسان شناسی 
عنوان گروه یا کانال:

انسان شناسی


توضیحات: کانال نوشته ها و مقالات و فایل های صوتی و تصویری ِ ناصر فکوهی، استاد انسان شناسی دانشگاه تهران مدیر موسسه انسان شناسی و فرهنگ nasserfakouhi@gmail.com http://anthropology.ir/ http://anthropology.ir/fakouhi http://www.aparat.com/NASSER_FAKOUHI
شناسه: nasserfakouhi@
تعداد اعضا: 3187
انسان شناسی

واكاوي نفت: رنج اقتصاد ایران از سه تهدید در گفتگو با ناصر فکوهی  @nasserfakouhi
واكاوي نفت: رنج اقتصاد ایران از سه تهدید در گفتگو با ناصر فکوهی @nasserfakouhi
انسان شناسی

از زمانی که نفت در ایران پدیدار شده دیدگاه‌های مختلفی در مورد رابطه آن با توسعه یافتگی یا عدم توسعه یافتگی وجود داشته است. برخی‌ها معتقدند که یک نعمت است و برخی‌ها معتقد به نقمت بودن آنند.در این زمینه و همچنین چگونگی ارتباط نفت با دیگر مولفه‌های توسعه یافتگی به ویژه بحث مدیریتی آن با دکتر ناصر فکوهی استاد دانشگاه تهران و مدیر موسسه انسان شناسی و فرهنگ به گفتگو نشسته ایم.دکتر ناصر فکوهی با اشاره به مدیریت غلط در بخش نفت و درآمد‌های آن می گوید:

ادامه متن در ...
http://www.anthropology.ir/article/30714

برای پیوستن به این کانال در زیر کلیک کنید
@nasserfakouhi
انسان شناسی

دشمنان خود را غیر انسانی نکنیم!
تزوتان تودوروف برگردان ناصر فکوهی
دشمنان خود را غیر انسانی نکنیم!
تزوتان تودوروف برگردان ناصر فکوهی
انسان شناسی

وقتی در کودکی و نوجوانی در بلغارستان (کشوری که آن موقع در «اردوگاه کمونیستی» قرار داشت) زندگی می‌کردم و یک رژیم توتالیتر خود را به تحمیل می کرد، واژه «دشمنان» یکی از ضروری‌ترین و رایج ترین واژه‌هایی بود که به کار برده می‌شد. این واژه [به مقامات حزب کمونیست] امکان می‌داد که فاصله عظیم میان جامعه آرمانی که در آن باید سعادت و فراوانی حاکم بود و وضعیت واقعی و فلاکت‌باری را که ما در آن می‌زیستیم را به ما توضیح دهد.

ادامه در ...
http://www.anthropology.ir/article/30691

برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

از «دولت قانونی تا دولت امنیتی»
جورجیو آگامبن برگردان ناصر فکوهی
از «دولت قانونی تا دولت امنیتی»
جورجیو آگامبن برگردان ناصر فکوهی
انسان شناسی

اگر مفهوم «موقعیت ویژه» (یا اضطراری) که تا پایان فوریه 2015 در فرانسه تمدید شده است را در چارچوب تغییری آشنا و رادیکال در الگوی دولتی قرار ندهیم، نخواهیم توانست مساله واقعی آن را درک کنیم. البته پیش از هر چیز باید حرف های غیر‌مسئولانه مردان و زنان سیاستمداری را که از این وضعیت به مثابه سپری دربرابر دفاع از دموکراسی سخن می‌گویند، انکارکنیم.

ادامه در ...
http://www.anthropology.ir/article/30607
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

گزارش کامل رونمایی کتاب «پاره های انسان شناسی آنارشیستی» در نشر هنوز
گزارش کامل رونمایی کتاب «پاره های انسان شناسی آنارشیستی» در نشر هنوز
انسان شناسی

نشست رونمایی کتاب «پاره‌های انسان‌شناسی آنارشیستی» نوشته «دیوید گربر» که با ترجمه رضا اسکندری و مهرداد امامی و مقدمه ناصر فکوهی از سوی انتشارات گهرشید منتشر شده، در کتاب فروشی هنوز برگزار شد.
ناصر فکوهی بخش نخستین سخنرانی خود را به وضیعت نشر کتاب در ایران اختصاص داده بود و گفت: وضیعت نشر در ایران یک فاجعه واقعی است

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30581

برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

پاره‌های هنر (22)، پازولینی: تتیس
برگردان ناصر فکوهی
پاره‌های هنر (22)، پازولینی: تتیس
برگردان ناصر فکوهی
انسان شناسی

شکل‌های یک روایت ادبی صرفا [از جنس] فناورانه – زبان‌شناختی نیستند: ما شکل‌های غیر‌کلامی و بنابراین ناپیدا بر صفحه کاغذ را هم داریم. برای نمونه ، مسیری که یک شخصیت طی می‌کند و یا مشخصات تحول روانی او . نقد ساختارگرا می‌تواند با کمک طرح‌واره‌ها و گرافیک‌ها، این گونه از رخدادهای درونی را مشاهده پذیر کند: اما در اینجا با گونه‌ای مشاهده‌پذیری انتزاعی و آماری سروکار داریم.


ادامه در ...
http://www.anthropology.ir/article/30703
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

پاره های هنر (20)، پیکاسو: چرا به حزب کمونیست پیوستم؟
برگردان ناصر فکوهی
پاره های هنر (20)، پیکاسو: چرا به حزب کمونیست پیوستم؟
برگردان ناصر فکوهی
انسان شناسی

[در برابر این پرسش که چرا به حزب کمونیست پیوستم؟] ترجیح می دادم با یک تابلو به شما پاسخ بدهم چون من نویسنده نیستم. اما از آنجا که نمی‌توانم رنگ‌هایم را با تلگراف برایتان بفرستم، تلاش می‌کنم چند کلمه‌ای بگویم...

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30615
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

پاره های هنر (21)، فوکو: دوین مایکلز، عکاسی در جستجوی امر ناپیدا
برگردان ناصر فکوهی
پاره های هنر (21)، فوکو: دوین مایکلز، عکاسی در جستجوی امر ناپیدا
برگردان ناصر فکوهی
انسان شناسی

در تاریخ ِ رابطه میان عکاسی و نقاشی که امروز عمری بیش از یک قرن دارد، سنتی وجود داشته که در آن عکاس وادار می شد شکل زنده‌ای از «امر واقعی» را عرضه کند؛ نقاشی هم وادار می شد روح و پیام یا رویایی را که درون امر واقعی وجود دارد، بیرون بکشد. دوین مایکلز (Duane Michals) در بازی با نقاشی که در سال های آخر عمر خویش آغاز کرد...

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30660
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

گذار به مردم‌سالاری مستقیم: درباره انتخابات
گذار به مردم‌سالاری مستقیم: درباره انتخابات
انسان شناسی

انتخابات، در رده ها و نهادهای مختلف، در دوران پس از انقلاب اسلامی، مهم ترین عامل حفظ ثبات و امنیت کشور بوده و در اکثریت قریب به اتفاق موارد به صورت دور از تنش انجام شده است. ادامه این روند نیز تنها ضامن تداوم ثبات و محافظت کشور از وضعیت نابسامان منطقه جنگ خیز خاورمیانه به شمار می آید.
http://www.anthropology.ir/article/30670
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

عدالت آموزشی، رویا و واقعیت : گفتگو با ناصر فکوهی
علی نامجو
عدالت آموزشی، رویا و واقعیت : گفتگو با ناصر فکوهی
علی نامجو
انسان شناسی

یکی از مشکلات کشور ما در آن است که قوانین بنیادین و اسناد بالاسری به صورت سیستماتیک در برنامه های اجرایی مورد توجه و با دقت به اجرا در نمی آیند و این البته شامل موارد مختلف می شود. وقتی با حوزه های حساس تر و پر اهمیت تری از نقطه نظر جریان های سیاسی، یا مواردی سروکار داریم که...

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30645
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

انسان شناسی شناختی و رسانه در گفتگو با ناصر فکوهی
آرش گودرزی
انسان شناسی شناختی و رسانه در گفتگو با ناصر فکوهی
آرش گودرزی
انسان شناسی

همانطور که می دانید انسان شناسی، علمی بین رشته ای است که در شکل جدید و معاصرش و نه در قالب مردم شناسی، بعد از جنگ جهانی دوم مطرح شد. انسان شناسی آمریکا، شروع انسان شناسی نبود اما نقطه عطفی در انسان شناسی گردید و عملا بعد از جنگ جهانی دوم نقطه ثقل آن به آمریکا منتقل شد و امروز در دانشگاه های آمریکا با فاصله خیلی زیادی نسبت به قاره اروپا و اروپای غربی در راس قرار گرفته است.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30733
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

آینده ما را «تایم» مشخص نمی کند: گفتگو با ناصر فکوهی
روزنامه «اصفهان زیبا»
آینده ما را «تایم» مشخص نمی کند: گفتگو با ناصر فکوهی
روزنامه «اصفهان زیبا»
انسان شناسی

من فکر می کنم خوانش آنچه در خارج از ایران درباره ایران نوشته می شود، اعم از نوشته های مطبوعات و رسانه ها و نوشته های علمی و دانشگاهی نیاز به در نظر گرفتن شرایط تولید این نوشتارها دارد، همان چیزی که در مورد خود ایران و نظام نوشتن و گفتن در ایران نیز به شکلی دیگر صادق است. در هر مورد نیاز به آن هست که بحثی طولانی بکنیم و مسائل را به روشنی و دقت بیان کنیم

ادامه در ...
http://www.anthropology.ir/article/30603
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

رومن، پاره های هنر (19): لذت ِ هنر
برگردان ناصر فکوهی
رومن، پاره های هنر (19): لذت ِ هنر
برگردان ناصر فکوهی
انسان شناسی

احساس عظمت که رودن آن را درشوری حماسی می جوید، برای مایول در هارمونی (هماهنگی) یافته می شود. رودن، با نفرت از هارمونی می گریزد، زیرا در زمانه او، هارونی صرفا در بُعد آکادمیسم شناخته می شد:

ادامه در...
http://ww w.anthropology.ir/article/30557
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

باید بحران هویت در رشته انسان شناسی را حل کنیم: گفتگوی خبرگزاری مهر با ناصر فکوهی
قاسم منصور آل کثیر
باید بحران هویت در رشته انسان شناسی را حل کنیم: گفتگوی خبرگزاری مهر با ناصر فکوهی
قاسم منصور آل کثیر
انسان شناسی

ناصر فکوهی، مدیر موسسه و سایت انسان شناسی و فرهنگ، با اشاره به چالش میان مردم شناسی و انسان شناسی گفت: اگر بتوانیم این بحران رشته ای را حل کنیم می توانیم خود را به صورت قابل درکی به دیگران معرفی کنیم.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30551
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

عدالت آموزشی شرط نخست توسعه یافتگی
عدالت آموزشی شرط نخست توسعه یافتگی
انسان شناسی

برای بسیاری از کسانی که از واژگانی چون «مدرنیته»(یا معادل آن «تجدد») ، «توسعه» و «پیشرفت» صحبت می کنند، این واژگان بیش از هر چیزی تصویری نادرست را باز می نمایند که نه فقط «مدرن» و «پیشرفته» نیست، بلکه در نقطه ای قرار دارد که تاریخ مدرن علیه آن شورید و به حاشیه راندش، تا بتواند جوامع دموکراتیک را تاسیس کند.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30534
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

پاره‌های هنر(18): گوگن: هنر ِ احساس
برگردان ناصر فکوهی
پاره‌های هنر(18): گوگن: هنر ِ احساس
برگردان ناصر فکوهی
انسان شناسی

(...) همیشه پیش روی خود ایرانی ها (پارس‌ها)، کامبوجی ‌ها و کمی مصری‌ها را در نظر بگیرید. اشتباه بزرگ، [هنر] یونانی است، هر اندازه هم زیبا باشد (...)» (گوگن، اکتبر 1897، تاهیتی)
(...) به نظر من، اندیشه‌ای آثار مرا هدایت کرده و در بین آنها، هر اثری به صورتی اسرار آمیز با هزاران اثر دیگر، چه کارهای خودم ، چه سایر انسان‌ها پیوند خورده‌است.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30528
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

تهران چیست؟ تهران کجاست؟
تهران چیست؟ تهران کجاست؟
انسان شناسی

بحث درباره تهران، پایانی ندارد. بیش از دویست سال از زمانی که این شهر پایتخت ایران شد، می گذرد و در همان حال که می توان با قاطعیت به دلایل متفاوت فرهنگی، اجتماعی، کالبدی، معماری و شهرسازی از نوعی بی هویتی در این شهر سخن گفت، دلایل دیگری نیز می توان برای وجود نوعی هویت سیال و متکثر برای تهران آورد. از همین رو است که در صد سال اخیر مطالعات مربوط به تهران شناسی، هرگز از رونق نیافتاده است و در ایران و جهان هر سال صدها مقاله و کتاب درباره تاریخ و جغرافیا و فرهنگ و سایر ابعاد بی شمار این شهر منتشر می شود.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30521
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

مفهوم «عقب ماندگی» و نظریه های «خلقیات ایرانیان» در گفتگو با ناصر فکوهی
سارا فرجی
مفهوم «عقب ماندگی» و نظریه های «خلقیات ایرانیان» در گفتگو با ناصر فکوهی
سارا فرجی
انسان شناسی

ابتدا باید گفت این نکته ای بسیار درست است که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در سنت باستانی پیش از اسلام به دلیل نبود تاکید بر نوشتار، تاریخ ایران را بیشتر در زبان های آرامی و ارمنی و یونانی باستان می یابیم تا در نزد خود ایرانیان و بزرگترین روایتگران تاریخ ایران، یونانیان و به خصوص هرودوت و اگزنفون بوده اند و پس از اسلام و رشد سنت نوشتاری و به ویژه با گسترش سنت شاهنامه ...

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30503
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

پاره‌های هنر، (17): فوکو: مفهوم مولف
برگردان ناصر فکوهی
پاره‌های هنر، (17): فوکو: مفهوم مولف
برگردان ناصر فکوهی
انسان شناسی

مفهوم مولف، لحظه قدرتمند ِ فردیت یافتن در تاریخ اندیشه‌ها، شناخت‌ها و ادبیات، وهمچنین در تاریخ فلسفه و دانش است. حتی امروز، وقتی می خواهیم تاریخ یک مفهوم یا یک سبک ادبی یا یک گونه فلسفه را بنویسیم، به گمان من، چنین موضوع‌هایی را به مثابه نوعی ارزیابی نسبتا ضعیف در نظر می‌گیریم؛ اموری ثانویه و پیش‌پا‌افتاده به نسبت واحد ِ نخستین ِ مستحکم و اساسی‌‌ای که آن را مولف و اثر او می دانیم.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30486
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

نمایش فیلم کودک و استثمار
نمایش فیلم کودک و استثمار
انسان شناسی

نهمین جلسه‌ی تأملی بر سینما و اندیشه‌ی محمدرضا اصلانی، به نمایش فیلم بلند‌ مستند «کودک و استثمار» در سه بخش اختصاص دارد؛ این فیلم‌ که در سال‌های 58 تا 61 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده، فیلمی است در باره‌ی کار، محیط زندگی و محیط فرهنگی کودکان حاشیه‌نشین تهران در دهه‌ی پنجاه و اوایل شصت. با حضور و سخن دکتر ناصر فکوهی، انسان‌شناس، و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران. روزشنبه26 دیماه 94، ساعت. 18
درموسسه‌ی فرهنگی و هنری فضای معماری سرزمینی
میدان هفت تیر، ضلع شمال شرقی، کوچه‌ی عبدالکریم شریعتی، شماره‌ی 38

متن کامل در
http://www.anthropology.ir/article/30735
برای عضویت در این کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

پاره های هنر (23)، دوسرتو: اسطوره تخیل شهری
برگردان ناصر فکوهی
پاره های هنر (23)، دوسرتو: اسطوره تخیل شهری
برگردان ناصر فکوهی
انسان شناسی

زبان تخیل تکثر می‌یابد، همه‌جا در شهرهای ما می‌پراکند و با مردم به گفتگو می‌نشیند. این زبان ما است؛ هوایی تصنعی که در آن نفس می‌کشیم، عنصری شهری که در آن زیسته‌ایم.
اسطوره‌ها رو به فزونی دارند. این یک واقعیت است و شاید چنین چیزی در زمانی که بنگاه‌های ما عقلانیت می‌یابند، علوم به شکل خود دقت می‌بخشند و جامعه با مشکلات زیادی به جایگاه جدیدی در سازمان‌یافتگی ِ فناورانه می‌رسد، امری عجیب به نظر بیاید. اما در‌حقیقت، به دلایلی که تحلیل آنها بیش از اندازه تفصیلی است، توسعه فناورانه که به بی‌اعتبار‌شدن ایدئولوژی‌ها می انجامد، سبب از میان رفتن ضرورت‌هایی که ایدئولوژی ها بدان پاسخ می دادند، نمی‌شود.



ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30741
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

سخنی درباره موقعیت انسان شناسی
سخنی درباره موقعیت انسان شناسی
انسان شناسی

پیش از هر چیز لازم می دانم از تشکیل چنین جلساتی اظهار خوشحالی کنم و امیدوار باشم با برگزاری مناسب آنها امکان تداومشان وجود داشته باشد. متاسفانه چندین بار چنین جلساتی تاکنون تشکیل شده بود که من فرصت شرکت در آنها را نیافته بودم و این بار توانستم شرکت کنم و شاید مفید باشم. همچنین باید از حضور همه اساتید گروه و دانشجویانی که در این جلسه شرکت کرده اند تشکر کنم

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30744
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

پاره‌های هنر(16)، لوکاچ: ایدئولوژی مدرنیسم
برگردان ناصر فکوهی
پاره‌های هنر(16)، لوکاچ: ایدئولوژی مدرنیسم
برگردان ناصر فکوهی
انسان شناسی

سبک حقیقی یک اثر هنری به چه چیزی بستگی دارد؟ چه چیز سبب می شود این اثر به یک سو تمایل بیابد و نه به سویی دیگر؟ (این را نیز بگوییم که منظور ما در اینجا تمایلی است که بیان آن در اثر هنری شکل گرفته است و لزوما با تمایل آگاهانه نویسنده در اثر خود انطباق ندارد). تفاوت و تغییر جهتی که می توانیم شاهدش باشیم نه ناشی از فنون نوشتاری یا شکل – در معنای شکل گرایانه - بلکه پیش از هر چیز، ناشی از ایدئولوژی سیاسی است

http://www.anthropology.ir/article/30448
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

از تخنه تا پوئه زیون: شعروارگی فضای معماری
ناصر فکوهی
از تخنه تا پوئه زیون: شعروارگی فضای معماری
ناصر فکوهی
انسان شناسی

سخن خود را با بازخواندن تکه ای از کتابی آغاز می کنم که انتشارات فضا منتشر کرده است. این کتاب یکی از آخرین کتاب های این انشتارات است به قلم استاد ارجمند منصور فلامکی که به گمان من در چند خط به بهترین وجهی اولویت ها و رسالت ها، ذات و دیدگاه های این نشر را که در طول نزدیک به سی سال خدمات بی شماری به اندیشه معماری و فرهنگ ایران کرده است نشان می دهد.

http://www.anthropology.ir/article/30436
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

درباره انسان‌شناسی هنر: گفتگو با ناصر فکوهی
منیره پنج تنی
درباره انسان‌شناسی هنر: گفتگو با ناصر فکوهی
منیره پنج تنی
انسان شناسی

درهم تنیدگی شاخه های دانش بشری یکی از ویژگی های عصر ماست. امروز شاید دیگر کسی نتواند به سادگی بگوید من فلسفه می خوانم و از مسائل دیگر شاخه های علوم انسانی مانند جامعه شناسی، علوم سیاسی، روان شناسی، انسان شناسی و علوم شناختی کاملا بی اطلاعم. هر چند گستردگی و حجم غیرقابل انکار اطلاعات، فقط این امکان را می دهد که فرد متخصص تنها از مسائل دیگر حوزه ها مطلع شود

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30462
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

پاره های هنر، (15): روی لیختنشتاین: سبک هنر تجاری
برگردان ناصر فکوهی
پاره های هنر، (15): روی لیختنشتاین: سبک هنر تجاری
برگردان ناصر فکوهی
انسان شناسی

هر چند هنرمندان «پاپ آرت» هرگز تلاش نکردند یک جنبش به وجود بیاورند (و تا سال 1961، حتی کمتر کسانی در میان این هنرمندان یکدیگر را می شناختند) ظاهرا آستانه ای در نقد وجود دارد که از آنجا به بعد باید خود را به بیان در آورد – و این همان چیزی بود که سبب می شد از جهت گیری های خود فاصله بگیریم و خود را با فرایند نقدی که ابعاد تجاری، محیط ما را هدف گرفته بود، انطباق دهیم.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30403
عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

چرا پاریس؟
ناصر فکوهی
چرا پاریس؟
ناصر فکوهی
انسان شناسی

جنایت سلفی ها در پایتخت فرانسه و موضع ما: به فاصله تنها چند روز پس از بمب گزاری در هواپیمای روسی و سقوط آن (224 کشته)، انفجار در بیروت (43 کشته) و کمتر از هفت ماه پس از جنایت هولناک افراطیان سلفی در کنیا (160 دانشجو در آوریل گذشته)، شب جمعه سیزده نوامبر 2015 (21 آبان 1394) پاریس واقعه ای بی سابقه در تاریخ معاصر خود را تجربه کرد

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30421
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

پاره های هنر (14)، ارسطو: طبیعت همواره بهترین ها را خلق می کند
برگردان ناصر فکوهی
پاره های هنر (14)، ارسطو: طبیعت همواره بهترین ها را خلق می کند
برگردان ناصر فکوهی
انسان شناسی

در میان جانورانی که بدن آنها مو دارد، انسان تنها جانوری است که پلک هایش مژه دارند. چارپایان در بخش زیرین بدن خود مو ندارند و موهایشان بر پشت آنها قرار دارد. انسان ها برعکس، در قسمت زیرین بدن (روی بدن) مو دارند و نه در پشت خود. کارکرد مو بر بدن، پوشاندن و محافظت آن است.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30371
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

من، مرگ هستم!
ناصر فکوهی
من، مرگ هستم!
ناصر فکوهی
انسان شناسی

من، مرگ هستم؛ من، ترس هستم. من، مصیبتم؛ گوشه ای کز کردن و از ترس خود را خوردن. نشستن و انتظار، تا آواری بر سرت خراب شود. من، آسمان پر هیاهو و صدای غرش بمب افکن ها هستم که می آیند تا ما را بُکُشند. هیولاهایی بالای سرمان ایستاده اند و با هزاران کیلو وزن فولادی، گویی تمام سنگینی شان را حس می کنم.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30383
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

طراحی شهری ما مشکل دارد: گفتگو با ناصر فکوهی در ویژه نامه خراسان دنیای اقتصاد
دنیای اقتصاد
طراحی شهری ما مشکل دارد: گفتگو با ناصر فکوهی در ویژه نامه خراسان دنیای اقتصاد
دنیای اقتصاد
انسان شناسی

متاسفانه در طراحی شهری و برنامه ریزی شهرهای ایران تا سال های دهه 1340 اصولا چندان توجهی به مسائل فرهنگی نمی شد و پس از آن هم اهمیت بسیار کمی به آنها داده شده است. در اکثر طرح های شهری، بخش اجتماعی شامل یک نگاه بیشتر جمعیت شناختی و آن هم یک جمعیت شناسی عمومی بود که به میزان مهاجرت ها و رشد جمعیت این قبیل از مسائل مربوط می شدند.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30361
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

«فتیله»ای که نباید شعله شود
ناصر فکوهی
«فتیله»ای که نباید شعله شود
ناصر فکوهی
انسان شناسی

«قوم گرایی‌های شووینیستی و فارس گرایی‌های شووینیستی دو سوی یک سکه‌اند و بنابراین به باور ما لازم است که با تلاش برای آرامش و اعتدال هر چه بیشتر این بحث به صورت جدی دنبال شود اما باید در این بحث مسئولیت اصلی را متوجه «متفکران» و «اساتید»ی دانست که آگاهانه دست به تحقیر هویت‌های این کشور می‌زنند و نه مدیران برنامه‌ای که شاید اصولا هیچ یک از این گونه ظرافت‌های فرهنگی را نمی‌شناسند.»

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30399
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

فسادِ فرهنگ و فرهنگِ فساد
ناصر فکوهی
فسادِ فرهنگ و فرهنگِ فساد
ناصر فکوهی
انسان شناسی

مرد جوانی با سرمایه فرهنگی و تحصیلات اندک، متهم بزرگترین فساد مالی در تاریخ کشور ما شده است و آنچه ظاهرا تنها در یکی از کشورهای جهان اندوخته، بنا بر نوشته رسانه ها سر به 25 میلیارد یورو یعنی یک چهارم کل بودجه یک کشور ثروتمند می زند، اتفاقی که شاید (اگر از ارقام حیرت آور آن بگذریم) در نهایت جای تعجب نداشته باشد.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30335
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

پاره های هنر (13)، دوشان: شناخته شدن هنرمند، شرط وجود ِهنرمند
برگردان ناصر فکوهی
پاره های هنر (13)، دوشان: شناخته شدن هنرمند، شرط وجود ِهنرمند
برگردان ناصر فکوهی
انسان شناسی

به باور من، در حقیقت اگر یک هنرمند، یک مرد هنرمند نابغه، حال هر کسی می خواهد باشد، در نقطه ای دورافتاده در آفریقا زندگی کند و هر روز خارق العاده ترین تابلوهای نقاشی را خلق کند، اما هیج کسی نباشد آنها را ببیند، او [به عنوان هنرمند] وجود نخواهد داشت. به عبارت دیگر ، شرط وجود یک هنرمند، شناخته شده بودن اوست.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30314
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

زندگی هانری لوفبور
دیوید هاروی برگردان ناصر فکوهی
زندگی هانری لوفبور
دیوید هاروی برگردان ناصر فکوهی
انسان شناسی

انتشار کتاب برجسته هانری لوفبور «تولید فضا» با ترجمه خارق‌العاده دانالد نیکلسون اسمیت[1] جای خوشحالی زیادی دارد. باید اذعان کرد که آثار گسترده و پر حجم لوفبور (نگاه کنید به فهرست پایانی) در انگلیسی، به نسبت زبان‌های دیگر کمتر ترجمه شده‌اند. بدین ترتیب زندگی و آثار یکی از بزرگترین روشنفکران متعهد قرن بیستم فرانسه کمتر برای مخاطبان انگلیسی زبان آشنا هستند.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30245
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

"انسان دانشگاهی" ایرانی و مشکل زبان
ناصر فکوهی
"انسان دانشگاهی" ایرانی و مشکل زبان
ناصر فکوهی
انسان شناسی

نزدیک به یک‌قرن پس‌از ورود آموزش‌عالی به ایران و هشتادسال پس‌از تأسیس دانشگاه تهران به‌مثابة دانشگاه مادر، کشور ما با برخورداری از حدود پنج‌میلیون جمعیت دانشگاهی مشغول‌به‌تحصیل و میلیون‌ها دانش‌آموخته یکی از بزرگ‌ترین نسبت‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان را در سطح عالی به نسبت کل جمعیت جهان و درمقایسه‌با کشورهایي با جمعیت شبیه به خود دارد.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30206
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

در غیاب دانشگاه‌ها...
ناصر فکوهی
در غیاب دانشگاه‌ها...
ناصر فکوهی
انسان شناسی

دانشگاه‌های علوم‌اجتماعی و انسانی، غایب‌های بزرگ جامعه ما هستند: ارزیابی فعالیت «پارا آکادمی‌ها» و نقش آنها در جغرافیای فکری ایران
حیطه کار و وظیفه «دانشگاه‌ها» به عنوان مراکز تولید دانش و تربیت دانشجو برای همه شناخته شده است. اما به غیر از دانشگاه‌ها، ما با مؤسسات و مراکز خصوصی‌ای مواجه هستیم که خارج از رسم و نظم دانشگاهی با برگزاری کلاس‌ها و سمینارها و فعالیت‌های فرهنگی-پژوهشی سعی دارند در فرآیند «تولید دانش»، «تربیت اذهان» و «رشد آگاهی» سهمی را در جغرافیای فکری کشور از آن خود کنند؛ مراکزی که «پاراآکادمی» خوانده می‌شوند.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30190
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

برای خسرو...
ناصرفکوهی
برای خسرو...
ناصرفکوهی
انسان شناسی

تصویر: احمد شاملو و خسرو شاکری
خسرو شاکری (1317-1394)، تاریخ دان ایرانی مقیم فرانسه روز 9 تیر 1394، در پاریس درگذشت و به رسم همیشگی یادنامه های زیادی برای او که خدمات بسیار به پژوهش و انتشار تاریخ به ویژه درباره جنبش ها و شخصیت های چپ در ایران انجام داده بود، اختصاص یافت. اما آنچه در این مطلب خواهیم خواند روایتی بیشتر شخصی

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30184
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

پاره های هنر (12)، پل کله: تمثیل درخت
برگردان ناصر فکوهی
پاره های هنر (12)، پل کله: تمثیل درخت
برگردان ناصر فکوهی
انسان شناسی

پاره های هنر (12)، پل کله: تمثیل درخت
برگردان ناصر فکوهی
پاره های هنر (12)، پل کله: تمثیل درخت
برگردان ناصر فکوهی
انسان شناسی

اجازه بدهید اینجا از یک تمثیل استفاده کنم: تمثیل درخت. هنرمندِ ما در برابر درخت، در برابر این جهان با اشکال متکثر آن ایستاده و فرض کنیم آن را در وجود خود باز می یابد. بی هیچ صدایی. هنرمند، به حدی با درخت هم سو است که می گذارد جریان تصاویر آشکار و تجربه های آن، درون وی جاری شوند. جهتی که در اشیاء طبیعی و زندگی وجود دارد و نظمی که درخت با شاخه های فراوان و پراکنده اش ایجاد کرده است؛ قصدم آن است که مقایسه ای با ریشه های درخت بکنم.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30269
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

انسان شناسی حافظه
ناصر فکوهی
انسان شناسی حافظه
ناصر فکوهی
انسان شناسی

در مطلب کنونی که نمونه نخستین از یک مقاله طولانی تر است این نام ها و برخی از نام های دیگر صرفا برای یادآوری ریشه ها و منابع اصلی بحث آورده می شود و نه تحلیل دقیق نظری آن. با توجه به این نکته باید دو مفهوم حافظه تاریخی و حافظه جمعی را تقریبا مترادف گرفته اما تفاوت های زیاد و ظریفی را که میان آنها وجود دارد را در نظر گرفت بدون آنکه در نوشتار کنونی به تفکیک تحلیلی این دو مفهوم بردازیم.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30219
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

نوکیسه‌های فرهنگی، لمپن‌های روشنفکر!: آسیب‌شناسی جامعه امروز از نگاه ناصر فکوهی
آزاده شمس
نوکیسه‌های فرهنگی، لمپن‌های روشنفکر!: آسیب‌شناسی جامعه امروز از نگاه ناصر فکوهی
آزاده شمس
انسان شناسی

ناصر فکوهی را در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و در اتاقش ملاقات می‌کنم. 10 سال پیش برای اولین‌بار و به عنوان دانشجو به این دانشکده آمدم، اما هرگز شانس این را نداشتم که دانشجوی او باشم، اما این‌بار نزدیک به دو ساعت پای حرف‌های او درباره مسائل امروز جامعه ایران نشستم؛ حرف‌هایی که کمتر از یک کلاس دو ساعته درس نبود.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30267
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

واکنش مناسب در برابر فاجعه منا
ناصر فکوهی
واکنش مناسب در برابر فاجعه منا
ناصر فکوهی
انسان شناسی

کشته‌شدن بيش از ٤٠٠ نفر از هم‌وطنان ما و رقمي بيش از ٤هزار نفر در فاجعه منا، صرفا يک «مصيبت» متعارف و ناگزير به حساب نمي‌آيد. هرچند مي‌توان اين استدلال را مطرح کرد که مراسم حج با گردهم‌آوردن بيش از سه تا چهار ميليون‌نفر از سراسر جهان، موقعيت‌هاي خاصي را ايجاد مي‌کند که شايد هيچ دولتي نتواند از برخي اتفاقات در آن جلوگيري کند، اما واقعيت آن است که...

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30153
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

انسان شناسی آسیب های روزمره (21): شکست باوری
ناصر فکوهی
انسان شناسی آسیب های روزمره (21): شکست باوری
ناصر فکوهی
انسان شناسی

در میان واژگان سیاسی اواخر قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم، زمانی که جنگ های استعماری و امپراطوری ها در اوج خود بودند و جنگ جهانی اول نیز در سال 1914 بزودی با انقلاب روسیه در 1917، پیوند می خورد و حتی در جنگ جهانی دوم و مقدمات آن، یعنی در بحثی که درباره ضرورت برخورد یا سازش با فاشیسم هیتلری در گرفته بود، از نخستین تحرکات هیتلر تا کسب قدرت و برقراری دولت توتالیتاری، واژه ای به تدریج شروع به ظهور کرد: «شکست باوری» (defeatism) . کاترین سلیتر (Catherine Slater) از دانشگاه آکسفورد در مقاله ای در سال 1979 ، ریشه این واژه و رابطه آن را با آنچه آلکسینسکی (Alexinski) از 1915، در ادبیات لنینی (با واژه پوراژنی به معنی شکست) نشان می داد، به خوبی تشریح می کند.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30307
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

شبح مارکسیسم، هیولای لیبرالیسم
ناصر فکوهی
شبح مارکسیسم، هیولای لیبرالیسم
ناصر فکوهی
انسان شناسی

نباید تصور کنیم سقوط تجربه های دولتی قرن بیستمی مارکسیستی به معنای تثبیت لیبرالیسم است
مارکسیسم تنها به یک ایدئولوژی یک دست دولتی، آن گونه که در انقلاب ها و دولت های توتالیتاریستی قرن بیستمی، نظیر شوروی، تعریف شده است، محدود نمی شود و می توان از یک سنت مارکسیستی در قالب نوشته های خود مارکس و انگلس با تمام گوناگونی شان در کنار سنت های بی شمار دیگری که در قالب های سیاسی، فلسفی، اقتصادی و جامعه‌شناختی و یا در اشکال اتوپیایی و مبارزه جویانه در فرهنگ های گوناگون دیده ایم، اشاره کرد.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30270
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

پاره های هنر(10): ارسطو: دست، مفید ترین ابزارها
ناصر فکوهی
پاره های هنر(10): ارسطو: دست، مفید ترین ابزارها
ناصر فکوهی
انسان شناسی

انسان تنها جانوری است که قامتی راست دارد. و از آنجا که طبیعت او در این راست قامتی است، هیچ نیازی به داشتن دو پای پیشین [همچون چارپایان] ندارد: به همین دلیل ، آناکساگوراس ادعا می کند که انسان از آنجا که دارای دست بوده است، از همه جانوران هوش بیشتری پیدا کرده است. اما منطقی تر آن بود که می گفت انسان دست دارد، زیرا از همه جانوران با هوش تر است. زیرا دست ها یک ابزار هستند:

ادامه در ...
http://www.anthropology.ir/article/30107
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

رنج‌های نظام آموزشی ایران
ناصر فکوهی
رنج‌های نظام آموزشی ایران
ناصر فکوهی
انسان شناسی

مهرماه، زمانی برای آغازی نو است. تقویم‌ها با منطق چرخه‌ای که در خود دارند، یک امید هرچند کوچک را حمل می‌کنند؛ اینکه بتوان دست به بهبود موقعیت‌ها و زمینه‌هایی زد تا زندگی بهتری برای شمار بزرگ‌تری از مردم فراهم آید. اول مهر، یکی از این نقاط چرخه‌ای در تاریخ ماست که یک جامعه مبتنی بر کشاورزی و زایندگی را همیشه به آینده و آغازی دوباره امیدوار می‌کند.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30100
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

پاره های هنر (11)، بنیامین: سینما و نقاشی
برگردان ناصر فکوهی
پاره های هنر (11)، بنیامین: سینما و نقاشی
برگردان ناصر فکوهی
انسان شناسی

یکی از ویژگی های سینما که آن را به روشنی از نمایش (تئاتر) جدا می کند، اگر آن را با نقاشی مقایسه کنیم، نتایجی باز هم پربار تر به ما می دهد. استدلال ما در پاسخ به طرح این مساله، ابتدا بحثی تطبیقی و روشنگر است که به مفهوم «عمل» بر می گردد: «عمل» به مفهومی که ما در «عمل جراحی» [پزشکی] داریم.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30152
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

حوار مع الأكاديمي ناصر فكوهي: الوداع مع الطبيعة
نسیم بیداری
حوار مع الأكاديمي ناصر فكوهي: الوداع مع الطبيعة
نسیم بیداری
انسان شناسی

إن الانسان وطوال تحوله وتطوره من مرحلة الصيد وجمع الطعام وصولا إلى السكن في الأرياف ومن السكن في الأرياف إلى السكن في المدن، قلما اقتبس نماذج من الطبيعة، وعلى العكس، خاض مزيدا من التعارض والتناقض معها لدرجة أننا نقف اليوم على أبعد مسافة من الطبيعة وندخل في مزيد من التعارض والتناقض معها. وقد أجرينا بهذا الخصوص حوارا مقتضبا مع متخصص علم الانسان والاستاذ الجامعي الدكتور ناصر فكوهي. وفيما يلي نص الحوار:

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30145
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

Glanz und Elend von Teheran Eine kleine Geschichte der iranischen Hauptstadt von Nasser Fakouhi
die tageszeitung vom 12.07.2013 / Le Monde
Glanz und Elend von Teheran Eine kleine Geschichte der iranischen Hauptstadt von Nasser Fakouhi
die tageszeitung vom 12.07.2013 / Le Monde
انسان شناسی

*VORSPANN: Der 14. Juni 2013 war ein besonderer Tag. Alles wartete, hoffte und bangte. Doch am nächsten Tag brach der Jubel aus. Mit Hupkonzerten und Straßenfesten wurde der Sieger der iranischen Präsidentschaftswahlen Hassan Rohani gefeiert, auch wenn insgeheim jeder dachte, dass nach dem Wechsel vermutlich alles beim Alten bleiben werde. Das Schlimmste an Mahmud Ahmadinedschads populistischer und ineffizienter Politik waren die katastrophalen wirtschaftlichen Folgen, die den Alltag der Iraner mehr und mehr belasteten. Ohne zu zögern meinte etwa der erzkonservative Abgeordnete Ahmad Tavakoli aus Teheran, dass diese Wahlen ein Neustart seien, "um die Schäden der letzten acht Jahre zu beheben".

ادامه در ...
https://www.woz.ch/system/files/epaper/lmd/pdf/lmd_13_juli.pdf
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

بحران ِ ما یا بحران هنر ِ ما؟ گفتگو با ناصر فکوهی
جواد سنجانی
بحران ِ ما یا بحران هنر ِ ما؟ گفتگو با ناصر فکوهی
جواد سنجانی
انسان شناسی

جامعه ای که بحران زده و بحران زا باشد، بدون شک در همه عرصه های خود چنین است . ولی میزان ضربه و میزان آسیب البته در همه جا به یک اندازه نیست. در زمینه هنر ما در حال حاضر به شدت ضربه خورده و آسیب زده و آسیب زا هستیم. این وضعیت از آن روحاد تر می شود که به نظرما، هنر می تواند در دنیای امروز یکی از موثرترین راه حل ها وابزاهارهایی باشد که انسان ها برای مقابله با بحران های اجتماعی و مشکلات مختلفشان با آن سرو کار دارند.

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30068
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

پاره های هنر (9): لوی استروس : اثر نقاشی و زبان: همسازی دوگانه
برگردان ناصر فکوهی
پاره های هنر (9): لوی استروس : اثر نقاشی و زبان: همسازی دوگانه
برگردان ناصر فکوهی
انسان شناسی

نقاشی شایسته آن است که یک زبان نامیده شود؛ زیرا همچون هر زبانی از رمزگزاری خاصی تشکیل شده که جمله های آن در برگیرنده واحدهای کمتری هستند اما خود به مثابه واحدی برای ترکیب های بزرگتری به کار می روند. با این همه، یک اختلاف با زبان ملفوظ در اینجا وجود دارد و به همین دلیل است که پیام های نقاشی پیش از هر چیز از خلال یک دریافت زیباشاناسانه و سپس از طریق یک دریافت هوشمندانه، به ما می رسند

ادامه در...
http://www.anthropology.ir/article/30069
برای عضویت در کانال
@nasserfakouhi
انسان شناسی

روزنه ای برای گم گشتگان فضای مجازی
ناصر فکوهی
روزنه ای برای گم گشتگان فضای مجازی
ناصر فکوهی