راهبرد
عنوان گروه یا کانال:

راهبرد


توضیحات:
شناسه: RahbordChannel@
تعداد اعضا: 1000
راهبرد

خطای پس از تکمیل (فایل صوتی بالا)

در فارسی از "خر کسی از پل گذشتن" به این معنا استفاده می کنند که فرد بعد از انجام شدن کارش حرف های قبلی اش را فراموش می کند و رفتاری متفاوت را پیش می گیرد. مفهومی مشابه در اقتصاد رفتاری وجود دارد؛ این ضرب المثل در واقع به یک خطای رایج رفتاری انسان ها اشاره می کند که به آن خطای پس از تکمیل (پست کامپلیشن) می گویند، یعنی "انسان ها پس از انجام شدن اصل کار خود جزئیات فرعی آن را از یاد می برند". این خطا طبیعی است و به دلیل سازوکار ذهنی انسان ها رخ می دهد.
علت اینکه در دستگاه های خودپرداز ابتدا کارت و سپس پول را تحویل می گیریم همین است، زیرا پس از گرفتن پول، ذهن کار را تمام شده تلقی می کند و اگر ابتدا پول تحویل شود، احتمال بیشتری دارد مشتری کارت خود را فراموش کند.
در نمونه ای دیگر، باک بنزین بعضی از ماشین ها درپوشی دارد و برای بنزین زدن پس از باز کردن دریچه اصلی اصلی باید درپوش را هم باز کنید، بنزین بزنید و پس از اتمام کار دوباره درپوش و سپس دریچه اصلی را ببندید (شبیه چیزی که پیشتر یا شاید اکنون در پراید دیده می شد)، به دلیل همین خطا بسیار احتمال داشت که این درپوش فراموش شود، زیرا افراد پس از زدن بنزین کار را تمام شده فرض می کردند. از این رو شرکت های خودرو سازی برای جلوگیری از خطا این درپوش را حذف کردند.
درس این خطا به طور خلاصه اینست: اگر فروختن دسر برایتان مهم است، یادتان باشد احتمال زیادی دارد بسیاری از مشتریان بعد از خوردن غذای اصلی آن را فراموش کنند 😊
راهبرد

آنچه در مورد مدیر عامل شدن باید بدانید
https://goo.gl/leP9hd
راهبرد

انجمن بهره وری و کیفیت آمریکا از سازمان های استخواندار در حوزه های مدیریتی در دنیاست، به ویژه چارچوب فرایندی و تمرکز بر بهینه کاوی یا همان بنچمارکینگ در آن بسیار پررنگ است، اگر علاق مند هستید شاخص هایی برای فروش و بازاریابی خود استفاده کنید بد نیست از شاخص های پیشنهادی آن استفاده کنید همه شاخص ها مربوط به حوزه بازاریابی وفروش هستند و در صورت تمایل می توانید در سایت آن در مورد دیگر حوزه ها هم اطلاعاتی بیابید
راهبرد

این اسلایدها را درباره شخصیت برند بانک های مختلف ببینید
http://goo.gl/CKJP6R
راهبرد

البته نتیجه گیری های مقاله را زیاد جدی نگیرید که به نظر از قوت لازم برخوردار نیست، بررسی برند و معنای آن نیازمند تسلط به نشانه شناسی، تحلیل گفتمان و رویکردهای نمادین است که در حوزه های رایج کسب و کار چندان شناخته شده نیست. با این حال اشاره های سودمندی می توان در آن یافت
راهبرد

پنجاه متفکر برتر مدیریت 2015
"مایکل پورتر"، "کریستنسن"، "کیم و مابورن" همگی از هاروارد اول تا سوم شدند.
#خبر
http://thinkers50.com/t50-ranking/2015-2/
راهبرد

در مصاحبه شغلی چه بگوییم: الان چقدر حقوق می گیری؟
http://goo.gl/oEyNT5
راهبرد

یک کار خوب برای بازآفرینی کسب و کارتان اینست که آن را در قالب های غیرمتعارف تصور کنید و تلاش کنید تصویرهای دیگری از آن ایجاد کنید، فایل زیر را بخوانید به شما برای استفاده از برخی ایده های متفاوت کمک خواهد کرد
راهبرد

دوغ مقدس! وقتی بازاریابی با سیاست درگیر می شود:

یک کمپانی تولید چای در ترکیه جزای سنگینی به خاطر یک ویدئوکلیپ دید؛ کلیپی با خوانندگی رپری به نام “جزا”.

ویدیوکلیپ تبلیغ محصول جدید چایکار مربوط به نوعی «آیس‌تی» به نام «دیدی» است، در بخشی از این رپ تبلیغاتی آمده است: «همچین که دوغ زدم تو رگ، خوابم گرفت…»

آن طور که نسخه انگلیسی روزنامه «حریت» گزارش داده، همین چند کلمه اسباب دردسر کمپانی چایکار شد. وزیر بازرگانی ترکیه این شرکت را به پرداخت جریمه نقدی ۲۲۰ هزار لیری (حدود ۷۰ هزار یورو) و توقف تبلیغ محکوم کرد.

تهمت بی‌دلیل به دوغ!

در شکایت وزارت بازرگانی ترکیه آمده که ویدیوکلیپ چایکار ادعای نامربوطی علیه تولیدکنندگان دوغ مطرح می‌کند و پیام نهایی این تبلیغ، تشویق مصرف‌کنندگان به استفاده کمتر از دوغ است. <رادیو زمانه>

اهمیت موضوع در این است که دولت محافظه‌کار و اسلامگرای اردوغان، در سال ۲۰۱۳ دوغ را به سطح یک «نوشابه ملی»‌ ارتقا داد. قصد اردوغان از این نام‌گذاری، این بود که شهروندان ترکیه، بیشتر دوغ و کمتر «راکی» (ودکا انیسون) بنوشند.

نام واقعی خواننده‌ای که باعث جریمه ۷۰هزار یورویی شرکت چایکار شد، بیلگین اوزچالکان است. جزای سنگین توهین به دوغ طبعا هیچ ربطی به نام هنری «جزا» ندارد.
#بازاریابی
راهبرد

توصیه هایی به مدیران جوان
https://goo.gl/MnG8QW
#مجمع_جهانی_اقتصاد #رفتار
راهبرد

http://goo.gl/MK8831
راهبرد

کشوری که از آن می آیید در برندینگ شما نقش بازی می کند، چنانکه در ایران هم از جنس چینی و آمریکایی به معناهای خاصی یاد می کنند، این اثر را در برندینگ با عنوان اثر کشور مبدا می نامند، اگر تحقیقات شما نشان می دهد در انتخاب مصرف کننده این اثر پررنگ است، باید با همکاری، شراکت، بازطراحی محصول، بسته بندی، تامین و هر ابزار در دسترسی برند خود را به آن شرکت نزدیک کنید، یک نمونه را در تبلیغ این بانک آلمانی در زیر ببینید
country of origin effect
#بازاریابی
راهبرد

یافته های جالب از مدیریت موثر https://goo.gl/k7NEf9
راهبرد

"مشتری مداری" ؟
به گزارش روز دوشنبه ۱۶ نوامبر/ ۲۵ آبان «کانادین پرس»، راننده این رستوران ایتالیایی دچار کم‌توانی‌هایی رشدی مربوط به اختلال اوتیسم است. مالک رستوران زمانی که با تلفن‌های شکایت مربوط به این راننده روبه‌رو می‌شود، بنا به‌قرار مشترکی که با راننده دارد، شرایط را به مشتریان توضیح می‌دهد: راننده اوتیسم دارد و با ناتوانی‌های رشدی زندگی می‌کند از جمله ناتوانی‌هایی مانند لکنت زبان و تکلم متفاوت.

پی جی گیالوپوسوس، مالک رستوران می‌گوید که معمولاً این توضیحات کافی‌اند و همه مشتریان شرایط را درک می‌کنند و با مهربانی کمک هم می‌کنند. این بار اما مشتری نه‌تنها به خود راننده توهین کرده بود، بلکه پس از توضیح در مورد شرایط هم قانع نمی‌شود و به توهین‌ها ادامه می‌دهد.

ماجرا از اینجا آغاز می‌شود که راننده که برای آوردن غذا درب خانه مشتری را زده بود، به اشتباه سفارش خانه دیگری را آورده بود. او سپس به ماشینش باز می‌گردد و سفارش درست را تحویل می‌دهد. اما مشتری به او می‌گوید که «آیا مواد زده است یا عقل ندارد» سپس به رستوران زنگ می‌زند و شکایت می‌کند که «راننده عقل درست و حسابی» ندارد. توضیحات صاحب رستوران در مورد حمایت از افراد کم‌توان هم مشتری را قانع نمی‌کند.

گیالوپوسوس در واکنش به این خشونت در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «ما این مشتری را از رستوران خود اخراج می‌کنیم. در کنار نام، شماره تلفن و آدرس این مشتری یک برچسب زده‌ایم که دیگر به این مشتری هیچ سرویسی ارائه نخواهیم کرد و هیچ پیامی هم از آن‌ها قبول نمی‌کنیم.»

این یادداشت فیس‌بوکی با استقبال کاربران مواجه شد و تا کنون بیش از ۳۰ هزار پیام دریافت کرده است.

مفهوم خدمات بی‌عیب و ایراد به مشتری موجب شده است که بسیاری از افرادی که با کم‌توانی‌های جسمی و روحی زندگی می‌کنند نتوانند در این حوزه کاری فعال شوند. جنبش‌های سهیم کردن جامعه در زندگی افراد کم‌توان در سال‌هایی اخیر فعالیت‌های بیشتری داشته‌اند و توانسته‌اند تجارت‌های مختلفی را مجاب کنند که استخدام افراد کم‌توان، اهمیت دارد و وظیفه جامعه است. رستوران «لیتل ایتالی» هم از تجارت‌های کوچکی است که تنها رضایت مشتری را ملاک سرویس‌دهی قرار نداده و استخدام افراد کم‌توان را اولویت می‌داند.

راننده‌ای که در این ماجرا مورد خشونت قرارگرفته، نامش ذکر نشده اما او اکنون دو سال است که برای این رستوران کار می‌کند و مشتریان دائم رستوران همه او را می‌شناسند.

اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که زوایای مختلفی از آن همچنان مبهم باقی مانده‌اند و افراد می‌توانند در سطوح مختلف به این بیماری مبتلا باشند. افراد اوتیستیک معمولاً ارتباطی غیر هنجاری با روابط اجتماعی دارند و ممکن است رفتارهای ارتباطی و کلامی‌شان متفاوت باشد. علائم این کم‌توانی رشدی معمولاً در پنج سال اولیه زندگی نمود پیدا می‌کند. اوتیسم هم می‌تواند به عوامل وراثتی مرتبط باشد و هم به عوامل محیطی اما در سطح عصب‌شناسی در مغز، آموزش‌های مخصوص تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی به افراد اوتیستیک کمک می‌کند که در جامعه زندگی راحت‌تری داشته باشند. <از رادیو زمانه>
راهبرد

طنز یک ابزار موثر در تبلیغات و هوشمندانه ترین شکل بیان پیام های جدی است، ولی این خطر وجود دارد که بدل به لودگی بشود. البته در به کارگیری آن باید بسیار هوشیار بود و برای همه صنایع و محصولات و دوران توصیه نمی شود. نکته اساسی که در تبلیغات طنز وجود دارد اینست که تعادل فکری مخاطب را بر هم می زند و او را از دیدگاه هزینه-فایده صرف و تمرکز بر قیمت دور می کند، نوعی احساس خوشایند نسبت به برند ایجاد می شود و آن را به یادماندنی تر می کند. یک نمونه تبلیغ هوشمندانه را ببینید، پیامی جدی با مضمونی متفاوت عرضه می شود: آنها مسلسل دارند و ما شامپاین
راهبرد

کارآفرینی یافتن پاسخ به نیازهاست، در هرجا می توان فرصتی پیدا کرد، این برنامک را ببینید، نسخه های ایرانی آن نیز طراحی شده است، مهم نیست که در نگاه نخست مضحک به نظر می رسد، اگر بتواند جریان درآمدی مناسب ایجاد کند، ایده خوبی است.
http://iranapps.ir/app/com.bto.toilet
راهبرد

چند عادتی که باید در آغاز روز از آن پرهیز کرد
http://goo.gl/8MEEXP
راهبرد

یکی خطای ادراکی انسان اینست که رفتارهای دیگری را بیش از اندازه نیت مندانه و تعمدی تلقی می کند، در این معنا افراد نیت دیگران را بر اساس نتیجه رفتارها پیش بینی می کنند که گویی هر چه رخ داده است حاصل نیت و برنامه ریزی قبلی بوده است.
https://goo.gl/7tHzC0
راهبرد

دن اریلی به نکته ساده ولی مهم در تغییر رفتار (خود/کارکنان/مشتریان) اشاره می کند، برای تغییر باید نخست رفتارهایی که باید تغییر کنند را تعیین کرد، به نظر بدیهی می رسد، ولی معمولا رفتار را با پیامد اشتباه می گیرند، بالابردن بهره وری، افزایش تعهد و مانند آن رفتار نیستند، پیامدهای رفتارند.
a.h.khaleqi
#مدیریت_تغییر
راهبرد

درسی از اقتصاد رفتاری برای استراتژی توسعه محصول: همیشه تنوع محصول مطلوب نیست.

در یک آزمایش کلاسیک در یک فروشگاه در حالت نخست 6 نوع و درحالت دیگر 24 نوع مربا را برای مشتریان به نمایش گذاشتند، در حالی که افراد بیشتری در حالت دوم از قفسه مرباها بازدید کردند، میزان خرید به شکل شگفت آوری متفاوت بود: 3 درصد (24 نوع مربا) در برابر 30 درصد (6 نوع مربا).
دلیل آن را به دشواری تصمیم گیری نسبت داده اند، هرچقدر تصمیم گیری پیچیده تر شود، بیشتر احتمال دارد کسانی به کلی از خیر خرید بگذرند.
آیا این بدان معناست که تنوع محصول به کلی مطلوب نیست؟ خیر، ولی باید این ملاحظه را داشت که اگر محصولات شما آنقدر نزدیک به هم هستند که به دشواری بتوان مزیت های آنها نسبت به هم را تشخیص داد، تنوع محصول برای شما چندان سودآور نیست. به بیان دیگر، هزینه بالاتری برای تنوع صرف می کنید، ولی این در تصمیم خرید مشتریان چندان اثری ندارد.
یک نکته دیگر را هم باید در اینجا مد نظر قرار داد، معدود بنگاه هایی که در طی زمان طولانی مزیت رقابتی خود را تنوع حداکثری و "جنس جور بودن" تعریف کرده اند، در این قاعده نمی گنجند. البته جای نگرانی نیست، تعداد این قبیل بنگاه ها بسیار اندک است و بیشتر در سطح خرده فروشی فعال هستند.
a.h.khaleqi
#رفتار
راهبرد

تاکتیک در مذاکره
http://goo.gl/jRMWM5
#هاروارد #مذاکره
راهبرد

درسی از اقتصاد رفتاری: دولت بریتانیا با ساده کردن طرح فرم های مالیات و جریمه ها و افزودن برچسب "حالا پرداخت کن" به فرم ها توانست از 60 هزار دیرکرد پرداخت جریمه جلوگیری کند و تا ده میلیون دلار میزان پرداخت به موقع را افزایش دهد. افراد در مواجهه با تصمیم های پیچیده عمل را به تاخیر می اندازند، ساده سازی و دوری از پیچیدگی رمز موفقیت مدیریت تغییر است
The UK government has used behavioral science findings on complexity to get people to pay their taxes and fines on time. They simplified the design of their form, adding a clear call to action and a prominent “pay now” stamp. This improved design is estimated to result in an additional $10 million in fines being paid by their due date, with over 60,000 late fees avoided

a.h.khaleqi
#مدیریت_تغییر #اقتصاد_رفتاری
راهبرد

حتی کار خیر هم باید هوشمندانه باشد، صرف نیت کافی نیست. یک نمونه خوب از کسب و کار مسئول در برابر اجتماع:

ماجرا از زمانی شروع شد که «میسن وارتمن» همین پسر جوان صاحب مغازه، تصمیم گرفت پیتزا فروشی باز کند. هر تکه پیتزا، یک دلار.
یک روز یک نفر که آمد پیتزا بخرد دید یک مشتریِ دیگر، پول کافی برای پرداخت یک تکه پیتزا ندارد، گفت من یک تکه پیتزا «پیش خرید» می‌کنم. و یک دلار اضافه پرداخت تا یک نفر که پول کافی ندارد بتواند پیتزا بخرد. بعد یک تکه یادداشت به تابلو چسباند.
امروز پیتزا فروشی میسن، پر است از کاغذهایی رنگی چسبیده به دیوار که برای افراد بی‌خانمان به معنی یک برش پیتزای گرم و تازه است.
این خانم سیاه پوست می‌گوید: جلوی دخل فهمیدم کیف پولم همراهم نیست. توی جیبم پول خرد داشتم ولی یک دلار نمی‌شد به من گفتند نگران نباش. پول پیتزات قبلا پرداخت شده و من واقعا خوشحال شدم. حالا ببینید من که این قدر شاد شدم یک بی خانمان چه قدر می تواند شاد شود.
مردی که چفیه به دور گردن دارد می‌گوید جانباز است، هفت سال بی‌خانمان بوده و الان تازه سه سال است که از خیابان خوابی نجات پیدا کرده. او امروز جزو کسانی است که برای یک بی خانمان دیگر یک برش پیتزا پیش‌خرید می‌کند.
خود میسن می گوید «همین دیروز یکی از بی‌خانمان‌هایی که از کوپن پیش خرید استفاده می‌کرد بعد از مدتی غیبت دوباره پیدایش شد، این بار با سر و وضعی مرتب. میسن می‌گوید چند وقت بود با خودم فکر می‌کردم چرا پیدایش نیست؟ نگرانش شده بودم. وقتی دیدمش گفتم: ئه؟ چه طوری؟ کم پیدایی؟ او گفت که کار پیدا کرده و دیگر بی‌خانمان نیست. او هم یک برش پیتزا برای یک نفر دیگر پیش خرید کرد.
خود میسن، به خاطر اطمینانی که به مردم داده است، فروش خوبی دارد. او دو کار را با هم تلفیق کرده است: پیتزافروشی و کار تمام وقت در یک خیریه، برای غذا رساندن به کسانی که ممکن است پول به همراه نداشته باشند.
راهبرد

این ابزارها برای اولویت بندی را ببنیید
http://goo.gl/qCazbp
راهبرد

کتابی که دوست ارجمندم اقای دکتر ابراهیم نژاد معرفی می کنند، از پایه های اقتصاد رفتاری است.
راهبرد

شما با 15 نفر دیگر در یک اتاق هستید از حاضران یک سوال بسیار ساده می پرسند که میله سمت چپ با کدامیک از میله های سمت راستی هم اندازه است؟ شما اخرین نفر هستید و در کمال تعجب می بینید که همه افراد حاضر به گزینه وسطی یعنی بی اشاره می کنند!
نوبت به شما می رسد، پاسخ شما در چنین موقعیتی چیست؟
این ازمایشی است که روانشناس اجتماعی سالمن اش انجام داده است و نتایج نشان می دهد که 75 درصد افراد گزینه نادرست را انتخاب می کنند! به این پدیده تایید اجتماعی گفته می شود و مصداق آن را در فرهنگ ایرانی می توانید در این ضرب المثل ببنیید:
خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شود!
social proof
a.h.khaleqi
#رفتار
راهبرد

در تبلیغ برای بیمه عمر عبارت های نطیر این را بسیار شنیده ایم
90 درصد از مردم ایران علی رغم مزایای پرشمار از آن استفاده نمی کنند یا از ده نفر نه نفر بیمه عمر ندازند و ...
آیا این مضمون تبلیغ موثر است؟
پژوهش ها نشان می دهد جواب منفی است
دلیل آن را باید در همان تایید اجتماعی جست، مشتری احتمالی خواهد گفت: من هم یکی مثل آن 90 درصد! قدرت تایید اجتماعی را دستکم نگیرید.
A.h.khaleqi
#اقتصاد_رفتاری #بازاریابی
راهبرد

ضدیخ برای مشتری جدید نیست و نیاز به معرفی زیاد ندارد، هرچند عناصر بصری محدودی استفاده شده است که مناسب است، شعار ان از نظر اوایی و معنایی نامطلوب است و همچنین لوگو دوبار تکرار شده است که توصیه نمی شود، پیشنهاد می کنند وبسایت هم در بیلبوردها ذکر شود و اشاره به فومن شیمی در اندازه کوچک در گوشه چندان ضرورتی ندارد، مضمون پیام فقط اعلام حضور برند در بازار است و نه تبلیغ ارزش های ان. به عنوان یک نظر شخصی تبلیغات رئال و معمولی را هم نمی پسندم، به نظرم هر پیام به مخاطب باید نشان دهنده نواوری باشد و نه تکرار الگوهای باسمه ای رایج، یعنی بگوید ما چه
هستیم و چگونه هستیم،
نه اینکه فقط هستیم
راهبرد

در این عکس گویا جلسه ای برای بررسی استراتژی های کانون ایران نوین در جریان است، چیدمان برای سبک های مشارکتی و خلاقانه البته بد نیست و می توان در عکس هم همین را دید که نشان از اهمیت مشارکت و کار تیمی دارد.
اما این به هیچ رو کافی نیست، می شود میزها را هر طور دلخواه شماست بچینید، مهمتر اینست که ادم های نخبه و کاربلد را دور این میزها بنشانید، مشکلی که در بسیاری از سازمان ها با آن روبه رو هستیم همین نبود آدم های باهوش و حرفه ای است. ادم های میان مایه با هر ساختار و ترفندی باز چیز زیادی برای ارائه ندارند
راهبرد

پتانسیل بالای بخش معدن در ایران، یکی از فرصت های پساتحریم، نفت را فراموش کن!
http://goo.gl/McamaE
راهبرد

شش ویژگی غیرمعمول ادم های خیلی خلاق
http://goo.gl/lzchRm
راهبرد

پاداش ها و مشوق ها از عوامل تغییر رفتار به شمار می آیند، وقتی رفتار مطلوبی را تشویق می کنید، احتمال تکرار آن در آینده افزایش می یابد، این از آغاز بررسی علمی رفتار در قالب شرطی سازی و آزمایش معروف سگ پاولف بیان شده است.
مشوق ها انواع مختلفی دارند که نوع مادی آن از همه شناخته شده تر است. مشوق های مادی در بسیاری موارد موثرند، اما باید برخی ملاحظات را در مورد آنها در نظر داشت:
مشوق های مادی نوع رابطه بین دهنده و گیرنده را تغییر می دهند و دگرگون می کنند، فرض کنید بعد از دعوت دوستی به مهمانی در منزل خودتان و صرف شام، او تراول 100 هزار تومانی را روی میز شام بگذارند! این کار عجیب به نظر می رسد، زیر رابطه اجتماعی شما با یک معامله متفاوت است.
این آزمایش در روشن شدن موضوع رهگشاست: مهدکودکی در اسرائیل جریمه ای نقدی برای پدرومادرهایی که با تاخیر برای بردن فرزندانشان می آمدند، در نظر گرفت. در کمال شگفتی تعداد دیرآمده ها افزایش یافت، پس از بررسی معلوم شد، تا قبل از وضع قانون جریمه ها، پدر و مادرها برای معطل گذاشتن کارمندان مهدکودک احساس گناه می کردند و سعی بیشتری می کردند تا به موقع حاضر شوند، ولی با تغییر این رابطه انسانی-اجتماعی به یک رابطه معاملاتی این حس هم از میان رفت و حتی میزان تاخیرها بیشتر هم شد. جالب اینجاست که بعدها که این جریمه را برداشتند باز هم تاخیرها کاهش پیدا نکرد، به محض اینکه نوع رابطه را معامله تغییر دادید، برگرداندن آن به حالت اول اگر نه ناممکن، بلکه بسیار دشوار است.
برگرفته از درس های اقتصاد رفتاری
Hacking Human Nature for Good
راهبرد

ارزش هر محصول همان قیمتی است که در بازار رقابتی به فروش می رسد.
اصلی ساده که اساس مالی و بازاریابی است.
راهبرد

این مقاله به نکته اساسی در برندینگ اشاره دارد و آن ایجاد ارتباط عاطفی با برند است، مشتری برخی از برندها را بسیار مطلوب می پندارد و از آنها رضایت بالایی دارد، ولی رابطه احساسی برقرار نمی کند.
https://goo.gl/Oq986A
راهبرد

پرداخت کردن خوشایند نیست و می توان آن را فرایندی رنج آور تلقی کرد. بسیاری از ما پرداخت قبض را چیزی لذت بخش نمی دانیم. از این رو اهالی کسب و کار باید شناخت مناسبی از روان شناسی پرداخت داشته باشند. برای کاهش رنج آن باید به چند پرسش پاسخ داد:
1- مشتری چند بار باید پرداخت را انجام دهد؛ افزایش تعداد دفعات پرداخت رنج آن را بیشتر می کند: تعداد دفعات آن را کم کنید یا سیستم پرداخت خودکار را به کار بگیرید.
2- پرداخت فیزیکی و واقعی هم پار روانی پرداخت را بیشتر می کند، استفاده از کارت های هدیه و پرداخت به همین دلیل است که پرداخت ساده تر شود.
3- وقتی بر اساس امتیاز یا اعتبار پرداخت را انجام می دهید، چنانکه برخی سایت های بازی و خرید انجام می دهند، پرداخت کمتر واقعی جلوه می کند و رنج آن کمتر است.
4- زمان بندی یا تایمینگ پرداخت هم مهم است. این با مورد اول در ارتباط است، آیا مشتری پس از تجربه مزیت محصول پرداخت را انجام می دهد؟ باید با توجه به محصول و دیگر عوامل باید زمانبندی را هم در نظر داشت.
5- اگر محصول پایه رایگان باشد و پرداخت برای محصول جانبی انجام گیرد هم کار پرداخت ساده تر می شود.
درس های اقتصاد رفتاری
Hachking human nature
a.h.khaleqi
#اقتصاد_رفتاری
راهبرد

قیمت گذاری
قفل سازی دید که با گذشت زمان و افزایش مهارتش میزان انعام مشتریان به وی کاهش پیدا کرده است، در صورتی که او بهتر از گذشته عمل می کرد. با کمی بررسی علت را فهمید، پیشترها او وقت بیشتری را صرف عیب یابی و تعمیر می کرد و به دلیل مهارت نداشتن گاهی دوباره کاری هم می کرد، مشتریان این زمان بیشتر را نشانه دقت و تلاش وی می دانستند و با انعام از آن قدردانی می کردند.
از آنجایی که بسیاری از مشتریان به جزئیات کار آشنا نیستند و نمی توانند ارزش آن را ارزیابی کنند، به معیارهای ملموس تری مانند زمان صرف شده چنگ می زنند. یک راه اینست که کلیتی از کار برای آنها شرح داده شود تا بهتر ارزش آن را بدانند.
مقایسه و معرفی مرجع هم می تواند به مشتری در ارزیابی کمک کند، در سایت های بسیاری مجله های معتبر دیده می شود که نوشته اند:
دسترسی وب 12 دلار
نسخه چاپی 28 دلار
دسترسی وب+ نسخه چاپی 28 دلار
این به واقع نوعی معرفی مرجع [کاذب] برای مخاطب است و به این اشاره دارد که وقتی نسخه چاپی 28 دلار است، پس گزینه چاپی+ دسترسی وب بسیار به صرفه است.
درس های اقتصاد رفتاری
Hacking human nature
a.h.khaleqi
#اقتصاد_رفتاری
راهبرد

استراتژی هنر انتخاب و بده بستان است، باید مشخص کنید چه چیزی نمی خواهید باشید، همه چیز را همزمان خواستن در بسیاری موارد با منطق رقابت ناسازگار است.
راهبرد

پرسشنامه ارزیابی بازارگرایی سازمان
راهبرد

درس های اقتصاد رفتاری
فرض کنید صبح ساعت 8 از دستگاه خودپرداز چهار تراول 50 هزار تومانی تحویل گرفته اید، هنوز تراول ها را در کیف خود نگذاشته اید که باد تندی باعث می شود آنها از دستتان پر بکشند و به هوا پرتاب شود. با عجله به دنبال پول ها می روید، ولی تلاشتان چندان فایده ای ندارد، فقط می توانید یکی از آنها را دوباره به چنگ آورید، چه احساسی دارید؟
حال دوباره فرض کنید همان روز صبح از خانه برای رفتن به سر کار بیرون آمده اید، می بینید شهرداری چی ها سلیقه به خرج داده اند و فضای سبز اطراف شما را گلکاری کرده اند، خم می شوید که گل ها را برانداز کنید، می بینید که سه تراول 50 در میان گل ها جا خوش کرده است که حلال و حرامش به کنار، فعلا متعلق به شماست 😊 حال چه احساسی دارید؟
در سناریو اول 150 هزار تومان از دست داده اید و در حالت دوم همین مقدار به دست آورده اید. در اولی ناراحت و در دومی خوشحال هستید.
پژوهش های رفتاری نشان می دهد میزان نارحتی شما در حالت اول (از دست دادن 150 هزار تومان) از خوشحالی شما در حالت دوم (به دست آوردن همان مقدار) بیشتر است. به زبانی دیگر، غم از دست دادن چیزی بیشتر از شادی به دست آوردن آن است.
انسان ها زیان گریز هستند و کاستی ها از نظرشان پررنگ تر است.
یک برنامک موبایلی به نام پکت همین ویژگی زیان گریزی را هدف گرفته است، شماره حساب کارت بانکی، میزان حضور مورد انتظار در باشگاه ورزشی و همچنین میزان جریمه را وارد می کنید، اگر به حد مورد نظر نرسید، جریمه از شما کسر می شود و به حساب دیگر کسانی می رود که اهدافشان محقق شده است. انتظار می رود میزان حضور شما با استفاده از آن بیشتر شود. در تبلیغات و تعامل با مشتریان باید این را در نظر داشت که کم کردن از سطح خدمات قبلی بسیار پررنگ تر از خدمات مشابه جدید جلوه می کند.
Hacking human nature
a.h.khaleqi
#اقتصاد_رفتاری
راهبرد

این شرکت تولیدکننده شیرینی های دارچینی است و اقبال خوبی در این سال ها داشته است، با وجود آنکه بسیار پرکالری است، ولی بوی خاص دارچین باعث می شود که افراد بسیاری تصمیم به حفظ وزن و سلامت را کنار بگذارند، این شرکت و توفیق آن را به عنوان یکی از نمونه های رایج طرح می کنند که بسیاری از انسان ها اگر در شرایط درست هدفگیری شوند، تسلیم می شوند و در مقام انتخابگر نخواهند بود. این شرکت با انتخاب مکان های مناسب (سالن ها انتظار فرودگاه ها و جاهایی که مشتری را درگیر می کند) و محصول با بوی جذاب می تواند کاری کند که حتی چاق ها هم تصمیم به حفظ سلامت را کنار بگذارند. در بسیاری موارد دیگر ما فکر می کنیم در حال انتخاب هستیم، ولی در واقع انتخابانده می شویم 😊
http://www.cinnabon.com/home
راهبرد

دن اریلی و همکارانش سال ها پیش این آزمایش را انجام دادند، اعضای یک کلاس را به سه دسته تقسیم کردند. دسته اول در ارائه کارهای کلاسی شان آزادی کامل داشتند و تا پایان ترم هر زمان می خواستند می توانستند کار خود را تحویل دهند، دسته دوم، برعکس در تاریخ های مشخص باید چنین می کردند، دسته سوم، می توانستند تاریخ تحویل کارهای خود را انتخاب کنند و از این روحالتی بینابین گروه اول و دوم داشتند. در پایان ترم فکر می کنید کدامیک از آنها کمترین تاخیر را داشتند و نمره های بهتری گرفتند؟


بدترین آنها دسته اول بود، گروه سوم از وضعیت بهتری برخوردار بود و بهترین نتیجه به گروه دوم تعلق داشت. همیشه در دسترس بودن انتخاب های زیاد مطلوب نیست. این اصل را در مدیریت و بازاریابی فراموش نکنید!

#اقتصاد_رفتاری
راهبرد

پژوهش ها نشان می دهد که مردم واژه "رایگان" و "مجانی" را دوست دارند، به ویژه این در میان همشهری ما در اصفهان به کرات اثبات شده است 😊
دو گزینه را در نظر بگیرید، الف) یکی بخر دوتا ببر ب) 50 درصد تخفیف برای دو خرید
کدام مطلوب ترند؟
تفاوتی ندارند، ولی می توان انتظار داشت مورد نخست بسیار مقبول تر افتد
راهبرد

گفته می شود که 99 درصد ثروت جهان در دست 1 درصد جمعیت است و کسانی بلافاصله به سراغ افسانه های تئوری توطئه و کمیته 300 و مانند آن می روند که کسانی در اتاق های تاریک دنیا را کنترل می کنند.
گزارش جدید این را تایید می کند، ولی آمار را باید در زمینه خاص آن بررسی کرد. آن یک درصد فقط از میلیاردرهای احتمالا یهودی تشکیل نشده است، بسیاری از افراد با ثروت بالغ بر 759000 دلار (حدود دو میلیارد و نیم تومان به قیمت این روزها) هم شامل آن 1 درصد می شوند.
اگر ثروتتان به 3200 دلار (حدود 11 میلیون تومان) هم برسد در نیمه بالایی درآمد دنیا قرار دارید و اگر به 68800 دلار (حدود 230 میلیون تومان) برسد جز ده درصد بالای جهان هستید
https://goo.gl/TdPzvz
راهبرد

گفته می شود که 99 درصد ثروت جهان در دست 1 درصد جمعیت است و کسانی بلافاصله به سراغ افسانه های تئوری توطئه و کمیته 300 و مانند آن می روند که کسانی در اتاق های تاریک دنیا را کنترل می کنند.
گزارش جدید این را تایید می کند، ولی آمار را باید در زمینه خاص آن بررسی کرد. آن یک درصد فقط از میلیاردرهای احتمالا یهودی تشکیل نشده است، بسیاری از افراد با ثروت بالغ بر 759000 دلار (حدود دو میلیارد و نیم تومان به قیمت این روزها) هم شامل آن 1 درصد می شوند.
اگر ثروتتان به 3200 دلار (حدود 11 میلیون تومان) هم برسد در نیمه بالایی درآمد دنیا قرار دارید و اگر به 68800 دلار (حدود 230 میلیون تومان) برسد جز ده درصد بالای جهان هستید
https://goo.gl/TdPzvz
دوستان گویا مبهم نوشته ام، آن یک درصد حدود نیمی از ثروت جهان را در اختیار دارند
راهبرد

درس های اقتصاد رفتاری
یکی از خطاهای ادراکی طبیعی در انسان ها همان خطای وضعیت کنونی است، به این معنا که افراد اگر کاستی جدی در ادامه وضعیت فعلی نداشته باشند، آن را حفظ می کنند (معادل سری که درد نمی کند را دستمال نمی بندند). این خطا گرفتن تصمیم هایی که از منفعت زمان حال چشم پوشی می کند تا در آینده سود بهتری ایجاد شود را دشوار می کند. پژوهشگرانی نشان داده اند 78 درصد از کسانی که با افزایش سهم پس انداز خود (اختصاص درصد بیشتری از درآمد به پس انداز) در زمان حاضر موافق نیستند، با چنین کاری در آینده مخالفتی ندارند.
می توان از این خطا به نفع سازمان و خود کارکنان استفاده کرد، در سازمان ها اگر از پیش افراد را متعهد به کاری کنید، از این خطا به نفع خود بهره گرفته اید. اگر افراد در همان آغاز افزایش سالانه 5 درصد را در میزان طرح پس انداز خود تعهد کنند، احتمال بیشتری دارد به آن پایبند بمانند، تا اینکه هر سال از آنها برای افزایش پرسیده شود.
Status quo bias
Hacking human nature
راهبرد

در این مقاله اشاره شده است که رهبران موفق در اجرای تحول چه رفتارهایی از خود نشان می دهند، ولی به دو ویژگی هم اشاره شده است که تاثیری در تغییر راه ندارند که بسیار جالب است:
1) برخلاف تصور عمومی تلاش برای ادم خوب و نایس بودن و ارتباط گرم و دوستانه با زیردستان در این راه کارساز نیست
2) پیشنهاد و توصیه مستمر و زیاد درگیر جزئیات شدن هم کمکی نمی کند
a.h.khaleqi
https://goo.gl/iBvgoR
راهبرد

اگر در کسب و کار شما قیمت عامل تعیین کننده در انتخاب مشتری است، تمرکز بر استراتژی بازاریابی متمرکز و تک بخشی پیشنهاد نمی شود، زیرا از صرفه جویی به مقیاس جلوگیری می کند و مزیت هزینه ای را محقق نمی کند.
single segment approach
راهبرد

متن پیشنهادی برنامه ششم توسعه (تبصره 1 بند 2 را از دست ندهید)
http://www.bartarinha.ir/fa/news/275477
راهبرد

متاسفانه محصولات را کنار هم چیدن برای نشان دادن تنوع و بقیه جاها لوگوها را گل درشت کار کردن (اینجا فارسی و انگلیسی) بسیار رایج است،، تکرار زیاد برجستگی و تمرکز را از لوگو می گیرد و کار را غیرحرفه ای می کند. به واقع نیازی نیست اگر عکس محصول وجود دارد و به خوبی لوگو را نشان می دهد، باز هم گوشه کنار لوگو را استفاده کنیم
راهبرد

این را یکی از دوستان از منبع ناشناسی فرستاده است، بهره ای از حقیقت در آن هست که چیزهای اساسی حاصل خواندن، تجربه و تامل است و با دو خط کتاب خواندن نمی توان کار را پیش برد. اما تاکید بر وارداتی بودن و بومی بودن به نظرم بی مورد است، اگر طبق نوشته تنها چیزی که از بازاریابی می دانیم کاتلر است، یعنی هنوز در ابتدای راه بازاریابی هستیم و باید بیشتر بخوانیم و تجربه کسب کنیم. ما بیش از نیاز به تئوری های بومی ( که مفهومی است مبهم و بیشتر تبلیغی) نیازمند تامل جدی روی بینش های اساسی هستیم.
زبان رقابت در همه جا یکی است، تا جایی که من دیده ام تبلیغ تئوری های بومی چیزی جز زیر آب روش علمی را زدن نیست.این عارضه شایعی است در بین مشاوران مدیریت که وقتی دیگر حال خواندن ایده های جدید را ندارند، به یکباره متحول می شوند و ارزش تجربه (البته اگر بشود به خرابکاری و کلی گویی در این و آن سازمان تجربه گفت) را متذکر می شوند. 😊 همینکه حق الزحمه از 14 سال پیش کاهش پیدا کرده است، یعنی مشتری عاقل تر شده است

چالشی به نام مشاوره انتزاعی مدیریت...
( یک خود مشتمالی حرفه ای از یک مشاور غیر حرفه ای)


اولین مشاوره مدیریتیم را خوب خاطرم هست! روزهای اول تابستان 80.چهارده سال پیش. مبلغ حق المشاوره ای که گرفتم به پول امروز چیزی نزدیک به ساعتی سیصد هزار تومان بود. یعنی دوبرابر مبلغی که امروز با کوله باری از تجربه میگیرم!
اگر امروز بخواهم مجموعه سواد تئوری و عملی خود در آن سن و سال را بروی کاغذ بیاورم، یک روی برگه A4پر نمیشود!
اما چرا جوانی با چنین دانش اندک میتوانست چنین پرونده های مشاوره ای را به راحتی بگیرد؟
جواب در یک کلام خلاصه میشود: بی سوادی!!!
اول از همه بی سوادی خودم . که باخواندن چند کتاب از کاتلر و پورتر و دراکر، احساس کردم که دیگر "وام خرد توختم " و جواب همه سوالها را میدانم!
دوم بی سوادی مخاطبم بخاطر اینکه فکر میکرد هر کسی چند تئوری خارجی با اکسنت امریکن بداند یعنی حلال مشکلاتش است!
و سوم، بی سوادی جامعه ام که به این ادا و اطوارهای پوشالی بها میداد ... و متاسفانه... میدهد!!
در واقع مشاوره مدیریت به این سبک، چیزی شبیه قرص های افزایش قد یا لاغریست!
اول اینکه ذات خریدنش کلاس دارد!
ثانیه بطور کلی بی اثر است، مگر اینکه بهمراه ورزش و تغذیه و ... مصرف شود؛
ثالثا بدون این قرصها و صرفا با ورزش و تغذیه مطلوب حاصل میشود. و آنها فقط بهانه ای برای پول گرفتنند!!!

مشاوران مدیریت عمدتا در ایران پول فرایندشان را میگیرند و ابدا به نتیجه کاری ندارند. یکی از پر فروش ترین این فرایندها سازماندهی و تعریف وظایف و ... است. آنهایی که رویکردشان بیشتر مارکتینگ است هم خانه پرش برایتان نسخه کمپین مینویسند.
اما هیچکس نمی آید بگوید من ده درصد رشد فروش میفروشم. و به خودم مربوط است چه فرایندی را طی میکنم! میدانید چرا؟
چون خودمان هم میدانیم این قرص ها جواب نمیدهد!!!
در عوض ، از صبح تا شب نقد میکنیم!
فلان تبلیغ را کدام آدم بیسوادی طراحی کرده؟
فلان شرکت عجب مدیر بی سوادی دارد!
فلان کارخانه عجب مدیریت ضعیفی دارد!!
و یک نفر مسلمان پیدا نمیشود بگوید:
ولی آنها که موفقند!!!


سالها گذشت و من هر روز با این تناقض دست و پنجه نرم کردم. یک روز داستانی راخواندم که بیکباره پرده غفلت را از پیش چشمانم برداشت:

داستان این بود که در سالهای سیاه اروپا ، که کلیسا حکمفرمایی میکرد، تشریح جسد در پزشکی حرام بود. در نتیجه چندین قرن علم پزشکی هیچ پیشرفتی نکرده بود.تنها دانش مورد تایید کلیسا، کتاب طب جالینوس بود که هزار سال از عمرش میگذشت. تا داوینچی نوگرا به هزار و یک نیرنگ بالاخره توانست تحت نظارت کلیسا یک جسد را تشریح کند. آنهم به شرط حضور نماینده کلیسا.
تشریح جسد شروع شد و هر قسمتی را با کتاب جالینوس مقایسه میکردند. هر جا که منطبق بود میگفتند صحیح است و هر جا نامنطبق بود میگفتند جنازه ایراد دارد!!!!!!!
و این حکایت ماست! آنقدر روی کاتلر تعصب داریم که هر حرکتی خارج از منطق او را غلط میدانیم، حتی اگر شرکت کاله باشد که هزار درصد رشد فروش داشته!
حتی اگر سایپا و ایران خودرو باشند که چند روز پیش رکورد تویوتا را در سرعت فروش زدند.
و صدها تجربه دیگر که بدون کوچکترین اطلاعاتی از این تئوری های وارداتی، با بهره گیری از دانش واقعی کف بازار ایران هر روز موفق تر میشوند و ما هم هر روز بیشتر بر آنها ایراد میگیریم!!

فکر میکنم دیگر زمان آن رسیده که مشاورین عزیز ما ، یک بازنگری در کاربرد تئوری هایشان بکنند. و توجه کنند که مدیریت یک دانش به غایت بومی است. و کمی به الگوهای واقعی موفقیت بها بدهند.
چون دلیلت آمد از وی رخ متاب
آ فتاب آمد دلیل آفتاب
راهبرد

این مقاله را درمورد تصمیم گیری بخوانید، هر نوع محیط و تصمیم اقتضای خاص خود را دارد آنها را با هم اشتباه نگیرید.
https://goo.gl/e2IIYu
راهبرد

چارچوبی کلان و ساده برای طراحی برنامه بازاریابی
http://goo.gl/RDy4nU
راهبرد

یافته های علمی از روانشناسی هدیه (و پاداش)
در این مقاله وال استریت جورنال گفته شده است، پژوهشی نشان می دهد که مردانی که هدیه ای نامناسب (از نظر سازگاری با علایق خود) دریافت می کنند، نسبت به آینده رابطه خود دلسرد می شوند، نشان داده شده است که زنان نسبت به دریافت هدیه حساسیت کمتری دارند، ولی مردانی که هدیه را مناسب خود تلقی نمی کنند، نتیجه می گیرند که با طرف مقابل تفاوت فکری زیادی دارند و دوام آینده رابطه را کم ارزیابی می کنند. توصیه شده است که برای بالا بردن کیفیت روابط، هدیه مناسب با علایق مشترک خود به مردان بدهید. علاوه بر اینکه در ایام الله ولنتاین می تواند برای برخی دوستان گروه مناسب باشد، شاید بتوان در زمینه سازمان هم نتیجه گرفت که برخلاف تصور رایج در پاداش های سازمانی هم مردان حساسیت های خود را دارند.
http://goo.gl/U7g5qn
راهبرد

این مقاله عالی از هاروارد را در زمینه قیمتگذاری از دست ندهید، دو ابزار بسیار مناسب را معرفی کرده است
راهبرد

دیدم عزیزی به نام مسعود اسپنتمان(امیدوارم در تبدیل از انگلیسی اشتباه نکرده باشم) که در علوم سیاسی پژوهش می کند، این را نوشته است، دیدگاه جالبی است و البته منطبق بر آنچه در مدیریت علمی استراتژی خوانده می شود:

تفاوت گرگ با سگ، یا همان استراتژی!
آنها که همانند من دهاتی اند و گرگ دیده، آگاه اند که این جانور هرگز انرژی خود را هدر نمی دهد، جز در هنگام شکار که از همه ی توان خود بهره می گیرد.
گرگ فقط برای کشتن حمله می کند، نه مانند سگ به آهنگ فقط ترساندن. حمله ی سگ مانند حبابی است که گسترده می شود تا بترکد اما گرگ یا هیچ اقدامی نمی کند و یا با همه ی انرژی گروهی اش تنها برای کشتن حرکت می کند. و حتی در پایان کار باز ته مانده توانی برای زنده ماندن ذخیره دارد، حال آنکه اکثر حرکات سگ نوعی بازی کودکانه است.
عوعو کردن سگ تاکتیک او برای دفاع است، اما گرگ استراتژی دارد. برای همین هیچ سگی جز وقتی که در اثر ورود شما به حریم خود بترسد به مقابله ی آنهم تاکتیکی نمی پردازد، اما گرگ دقیقاً از آنجایی که شما نمی دانید و قطعاً مقهور خواهید شد، بر شما می تازد و گاز نمی گیرد تا عبرتی برای سایرین بشوید بلکه شما را خواهد خورد تا از خورده شدن تان نهایت استفاده را برده باشد.
راهبرد

در یکی از گروه ها این سوال مطرح شده است:
سلام حضور همه دوستان...سئوالی مطرح است که آیا خلق محصول جدید، استراتژی بهتری است یا کپی نمودن سریع محصولات موجود دربازار به شرط آنکه چرخه عمر محصول کپی شده، این کار را توجیه پذیر نماید؟...لطفا منابع و مراجع علمی یا عملی پاسخ های خود را حتی الامکان مرقوم فرمایید.

این هم پاسخ من:
این پرسشی بسیار پیچیده است و باید با احتیاط پاسخ گفت، چنین تصمیمی یک انتخاب استراتژیک برای سازمان است و بسته به شرایط، صنعت و توانمندی های سازمان متفاوت خواهد بود، می توان آن را در استراتژی بازار (مارکت) یا استراتژی محصول بررسی کرد.
این دغدغه همیشه میان مدیران هست که در بازار هدف باید پیش از دیگران محصول جدید ارائه کرد (پیشرو) 2) به سرعت محصول جدید را به دنبال رقیب پیشرو تقلید کرد (زودپذیر) 3) در پذیرش نوآوری عجله نکرد و به مرور آن را پذیرفت (دیرپذیر)
برخی شرایط را برای دنبال کردن این استراتژی ها برشمرده اند: 1) اگر به دنبال نشان دادن تصویری نوآور از خود در بازار و ذهن مشتری هستید، ریسک پذیری کافی دارید و توانمندی بالایی در تکنولوژی و همچنین بازاریابی و معرفی محصول دارا هستید، "پیشرو" بودن می تواند استراتژی شما باشد که دستاوردهایی مانند کاهش بهای تمام شده با تجربه در درازمدت، حاشیه سود و سهم بازار بالاتر و بهبود تصویر در ذهن مشتری را به همراه خواهد داشت.
2) اگر به دنبال جلوگیری از نفوذ پیشروها و استحکام جایگاه آنها در بازار هستید، توانمندی های بازاریابی و توزیع بالا، مشتریان وفادار، برند قدرتمند و منابع زیاد در اختیار دارید، تولید محصول جدید نیاز به سرمایه گذاری بالا ندارد و نیت استراتژیک شما به چالش کشیدن پیشروهاست، "زودپذیری" استراتژی شما می تواند باشد. در صورت اجرای مناسب این استراتژی، ریسک کمتر، معرفی آسان تر، بهبود طرح محصول رقبا و بهبود سهم بازار از نتایج آن خواهد بود.
3) اگر هم منابع زیاد در اختیار ندارید، صنعت شما به سطح بلوغ خود رسیده است، بازارهای فرعی را هدف گرفته اید و بنا دارید روی مزیت هزینه ای رقابت کنید به نظر می رسد دیرپذیری برای شرکت شما کارساز باشد.

در این کتاب اطلاعات خوبی آورده شده است
http://goo.gl/NgSJDL
راهبرد

البته اینکه کسی چنین پرسش کلی را طرح کند و انتظار پاسخ مشخص داشته باشد هم عجیب است، پرسشی که آشکارا مبهم است.
این هم از سختی های کار ما 😊
راهبرد

شما مرکز جهان نیستید!
http://goo.gl/ELcVOd
راهبرد

شما مرکز جهان نیستید!
http://goo.gl/ELcVOd
راهبرد

فرم ممیزی بازار، برای تدوین استراتژی بازاریابی مفید خواهد بود
راهبرد

درس مدیریتی:

هیچ حرومزاده ای تا حالا جنگ را با کشته شدن برای کشورش نبُرده، به خاطر این برنده شده که باعث شده حرومزاده های بدبخت و ابله دیگه ای برای کشورشون کشته بشن! [اشاره به دشمن]

ژنرال پتن، فرمانده آمریکایی نبرد نرماندی


I want you to remember that no bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor, dumb bastard die for his country.
George S. Patton
راهبرد

کانال راهبرد
استراتژی، بازاریابی و علم مدیریت

https://telegram.me/Marketing_Principles
راهبرد

امی کادی از دانشمندانی است که در دانشگاه هاروارد درباره زبان بدن کار می کند، در آنچه درباره زبان بدن نوشته اند حرف های غیرعلمی کم نیست، ولی او در کتاب اخیرش بر اساس یافته های علمی حرف های جدی زده است.
از جمله می گوید به جای تغییر در نگرش بر تغییر بر رفتار تکیه کنید. اگر می خواهید مطمئن به نظر برسید، بد نیست روی ژست های بدنی خود و رفتارهای ملموس خود کار کنید. نمونه هایی از این رفتارها و ژست ها را در عکس هایی در مقاله زیر می توانید ببینید، پیشنهاد کرده است که در هنگام مصاحبه، مذاکره و مانند آن چه حرکاتی می تواند بر طرف مقابل اثرگذار باشد و شما را مطمئن نشان دهد. ناگفته نماند که مانند هر چیز دیگری در استفاده آن از ایران باید ملاحظات فرهنگی را هم در نظر داشت
http://goo.gl/o2C4Yu
http://goo.gl/GgYQbv

https://telegram.me/Marketing_Principles
راهبرد

هزینه فرصت
یکی از مفاهیم بنیادین اقتصاد و مدیریت همین هزینه فرصت است، به این معنی که وقتی پول و منابع خود را صرف کاری می کنید، امکان استفاده از آن را در کارهای دیگر (سرمایه گذاری و خرید دیگر کالاها) از دست می دهید. برای مثال، وقتی برای خرید خانه یک میلیارد تومان خرج می کنید، دیگر منافع احتمالی که می توانستید با آن پول داشته باشید را از دست می دهید و این را می توان هزینه فرصت خرید شما به حساب آورد.
در قیمت گذاری این گاهی رخ می دهد که فروشنده تصور می کند به دلیل اینکه قیمتش از دیگر رقبا مناسبتر است (هزینه فرصت کمتری دارد)، پس گزینه انتخابی مشتریان هم ناگزیر محصول او خواهد بود. پژوهش ها نشان می دهد که گاهی مشتریان این مزیت قیمتی را چنان که باید پررنگ تلقی نمی کنند و باید آن را به رخشان کشید.
شاید به نظر بدیهی برسد که هر کسی می داند که پول کمتر خرج کردن بهتر است (هزینه فرصت کمتری دارد)، اما تجربه نشان داده است د که مشتریان گاهی چنان درگیر تصمیم های متعدد و بمباران اطلاعات هستند که به این هزینه فرصت ها بی توجه می مانند و یادآوری آنها می تواند گاهی موثر باشد.
در یک آزمایش دو گروه را انتخاب کردند و به یکی گروه خرید یک دی. وی. دی 14.99 دلاری را پیشنهاد دادند تا انتخاب کنند که "محصول را بخرند" یا "محصول را نخرند". به گروه دیگر پیشنهاد دادند که "محصول را بخرند" یا "14.99 دلار را نگه دارند و با آن چیز دیگری بخرند". از نظر معنا و محتوا پیشنهادها به دو گروه تفاوتی نداشت، ولی میزان موافقت با خرید در گروه نخست 75 درصد و در گروه بعدی 55 درصد بود!
صرف یادآوری هزینه فرصت می تواند در تصمیم مشتری اثرگذار باشد. در مذاکره و تبلیغات این ترفند موثری است که مزیت قیمتی (هزینه فرصت) خود را به مشتری یادآوری کنیم. این ار در تبلیغ زیر را ببینید که برندهای برتر (سمت راست) را با همان قیمت عرضه کرده است.
https://telegram.me/Marketing_Principles
راهبرد

کسانی می گویند اولین برخورد آخرین برخورد است، در همان نگاه های نخست دیگران درباره شما قضاوت هایی می کنند که به سادگی تغییر نمی کند، هشت نمونه از این موارد را می توانید در تصویر لینک نخست ببینید (به دلیل کاهش کیفیت تصویر، آن را مستقیم ارسال نکردم). این هشت مورد بر اساس آزمایش های علمی معتبر به دست آمده است که شواهد آن در لینک دوم در دسترس است. فایل صوتی توضیح این موارد هم تقدیم خواهد شد.
http://goo.gl/51C5Cy

http://goo.gl/DvjY9y

گروه راهبرد
https://telegram.me/Marketing_Principles
راهبرد

پند مدیریتی از حضرت ماکیاوللی:
بدترین سرمشقی که به جامعه می توان داد این است که قانون بنهند اما رعایتش نکنند، و بدتر از آن این است که خود قانونگذار قانون را بشکند.
https://telegram.me/Marketing_Principles
راهبرد

یک قاعده سرانگشتی برای تعیین تقریبی ارزش کسب و کار شما در ایران:
ارزش شرکت= 5* سود متوسط سالانه شرکت
اگر شرکت شما در سال به طور متوسط ده میلیارد ریال سودآوری دارد، ارزش آن را می توان 50 میلیارد ریال برآورد کرد. بدیهی است که این جای روش های پیچیده ارزش یابی را نمی گیرد.

http://goo.gl/6w0Nbc
گروه راهبرد
https://telegram.me/Marketing_Principles
راهبرد

پژوهشی نشان می دهد در کنار دیگر توانمندی ها، کسانی که چهره شان در نظر نخست قابل اعتماد یا مقتدر به نظر می رسد، در مصاحبه های شغلی نتیجه بهتری می گیرند و حقوق بالاتری دریافت می کنند. به بیانی دیگر، ویژگی های چهره هم در قضاوت دیگران اهمیت دارد. مقتدر بودن با ویژگی های مردانه مانند صورت غیرگرد و چشم های کوچک در ارتباط است و قابل اعتماد بودن با ویژگی های زنانه مانند صورت گرد و چشم های بزرگ.
می توان نتیجه گرفت کسانی که "مردانه تر" یا "زنانه تر" به نظر می رسند، به ترتیب مقتدرتر و قابل اعتمادتر به نظر می رسند و احتمال بیشتری دارد که در مصاحبه ها بهتر عمل کنند. به نظر چهره های ترکیبی که در میانه قرار دارند از این مزیت برخوردار نیستند. در مورد عکس های پروفایل نیز می توان چنین نتیجه گیری های کرد.
http://goo.gl/GCPPQI

https://telegram.me/Marketing_Principles
راهبرد

پند مدیریتی از حضرت ماکیاوللی:

هر که بخواهد در همه حال پرهیزگار باشد، در میان این همه ناپرهیزگاری سرنوشتی جز ناکامی نخواهد داشت. از این رو شهریاری که بخواهد شهریاری را از کف ندهد، می بایست شیوه های ناپرهیزگاری را بیاموزد و هرگاه که نیاز باشد به کار بندد.

کانال راهبرد
https://telegram.me/Marketing_Principles
راهبرد

درس های اقتصاد رفتاری:

یک پزشک متخصص قلب از اینکه بیماران سیگاری وی بعد از عمل جراحی قلب همچنان به کشیدن سیگار ادامه می دهند شکایت داشت. وضع بسیاری از آنها پیش از عمل بسیار وخیم بود و به او می گفتند: حاضریم هر کاری بکنیم تا زنده بمانیم، ولی پس از عمل قلب خود تعداد زیادی از آنها (حدود 70 درصد) باز به کشیدن سیگار ادامه می دادند.
بررسی هایی انجام شد تا دلیل این قضیه روشن شود و پس از بررسی، با یک تغییر کوچک توانستند تعداد را تا حدود 20 درصد کاهش بدهند و این تغییر چه بود: جمله بندی پزشک!
پزشک ما اغلب پس از معاینه بیمارانش به آنها می گفت: "قلب تو به دلیل سیگار کشیدن بسیار آسیب دیده است و تنها راه عمل تعویض قلب است و اگر سیگار را ترک کنی می توانی تا ده بیست سال دیگر هم زنده بمانی". بیمار هم پاسخ می داد: "من حاضرم برای زنده ماندنم هر کاری را انجام بدهم".
پس از این بررسی او جمله بندی اش را به این صورت تغییر داد: "اگر بعد از عمل باز هم به کشیدن سیگار ادامه بدهی، دو سه سال بیشتر زنده نخواهی ماند و نمی توانیم عمل دیگری هم روی قلبت انجام دهیم"!

آنچه گفتیم در اصطلاح روانشناسی قاب بندی (فریمینگ) خوانده می شود و به چگونه ارائه اطلاعات به مخاطب اشاره دارد. از آنجا که انسان ها ریسک گریز هستند، اگر بتوان در قاب بندی این نکته را مورد توجه قرار داد، احتمال تغییر رفتارشان نیز بیشتر خواهد بود.

https://goo.gl/m8QC2Y

کانال راهبرد
https://telegram.me/Marketing_Principles
راهبرد

در خرید از وبگاه های اینترنتی (اینترنت وبسایت) بسیاری افراد پیش از خرید به پیام های مشتریان قبلی (ریویو و کامنت) توجه می کنند و این یکی از عوامل اثرگذار در انتخاب های آنان به شمار می رود. پیام های منفی به دلیل ریسک گریزی بسیاری انسان ها اثر بیشتری از مثبت ها دارند، ولی برخی پیام های مثبت هم بسیار اثرگذارند. پژوهش ها نشان می دهد آنهایی که مرجع زمانی مشخص (به ویژه "امروز") دارند می توانند اثر بیشتری در خرید مشتریان آینده داشته باشند و آنها چنین پیام هایی را مثبت تر ارزیابی می کنند. توصیه می کنند از مشتریان خود بخواهید بلافاصله پس از خرید و در همان روز پیام مثبت خود را در شبکه های اجتماعی و وبگاه های خرید بفرستند.
"به فلان رستوران رفتم غذا کیفیت بسیار خوبی داشت."
در برابر
"امروز به فلان رستوران رفتم غذا کیفیت بسیار خوبی داشت"

(از کتاب بزرگ های کوچک نوشته چیالدینی و دیگران)

کانال راهبرد
https://telegram.me/Marketing_Principles
راهبرد

9 رفتار مدیران برتر برگرفته از تجربه گوگل (فایل صوتی نیز تقدیم خواهد شد)
https://goo.gl/uN0HLw
راهبرد

چهار روایت از زندگی کارآفرینان بدون سرمایه ایران
http://goo.gl/yF8YGN
https://telegram.me/Marketing_Principles
راهبرد

پندی مدیریتی از حضرت ماکیاوللی:

در باب آدمیان، بر روی هم، می توان گفت که ناسپاس اند و زبان باز و فریبکار و ترسو و سودجو. و سرسپرده تو اند تا زمانی که سودی به ایشان رسد و آن گاه که خطری در میان نباشد، چنانکه گفتیم به زبان آماده اند جان و مال و فرزند خود را فدای تو کنند، اما روزی که خطر در میان باشد روی از تو بر می تابند.

کانال راهبرد
https://telegram.me/Marketing_Principles
راهبرد

از بازاریابی:

اغلب مشتریانی که می گویند پول مهم نیست، از حساس ترین افراد به قیمت هستند!

کانال راهبرد
https://telegram.me/Marketing_Principles
راهبرد

اگر از بخش بندی بازار مصرفی بر اساس متغیرهای جمیت شناختی استفاده می کنید، یکی از منابع مناسب برای تخمین اندازه بازار گزارش های مرکز آمار ایران است. سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 اطلاعات مناسبی را در اختیارتان قرار خواهد داد.
http://amar.org.ir/

کانال راهبرد
https://telegram.me/Marketing_Principles
راهبرد

در این مقاله از فوربز به چند اشتباه که افراد زیرک انجام نمی دهند (دوباره انجام نمی دهند) اشاره می کند. به ویژه مورد نخست آن بسیار هشدار دهنده است: اگر دیدی چیزی بیش از حد خوب است، بدان که یک جای کار می لنگد!
به ویژه در کسب وکار ایده های عالی که به نظر می آید هیچ نقصی ندارند و به سرعت به پول می رسند اغلب حاکی از این هستند که برخی عوامل مهم دیده نشده است. در اقتصاد و دنیای واقعی کار ساده و بی زحمت وجود ندارد، موفقیت حاصل آزمون و خطاهای بسیار و تلاش شبانه روزی است. اگر می بینید ایده تان زیادی عالی است، در واقعی بودن آن تردید کنید!
http://goo.gl/dkdptO

کانال راهبرد
https://telegram.me/Marketing_Principles
راهبرد

این تبلیغ عالی را ببینید، پیشتر در مقاله ای که اینجا به اشتراک گذاشته شد گفته شده بود آزمایش ها نشان داده است تصویر چشم نوعی حس پاییده شدن به فرد القا می کند و احتمال ارتکاب رفتارهای ضداجتماعی را کاهش می دهد. در اینجا با استفاده از همین ترفند به صاحبان سگ هایی که رعایت بهداشت عمومی را نمی کنند هشدار داده شده است. این را روزنامه گاردین به عنوان یکی از موفق ترین ها در 2015 ذکر کرده است

کانال راهبرد
https://telegram.me/Marketing_Principles
راهبرد

برندسازی متفاوت، هویت سازی شرکتی
راهبرد

یاران راهبرد
درود و احترام

اگر مطالب کانال راهبرد را می پسندید، آن را به دیگران هم پیشنهاد کنید.

کانال راهبرد
(علم مدیریت)
https://telegram.me/Marketing_Principles
راهبرد

برای علاقه مندان به اقتصاد
در دفاع از سرمایه داری!
وضعیت ما از دو قرن پیش تاکنون بسیار بسیار بهتر شده است.
https://goo.gl/t9mFTj

کانال راهبرد
https://telegram.me/Marketing_Principles