دغدغه ایران
عنوان گروه یا کانال:

دغدغه ایران


توضیحات: این رسانه ویژه انتشار سخنرانی‌ها، مقالات و یادداشت هایم است ارتباط با من: @moh_fazeli
شناسه: fazeli_mohammad@
تعداد اعضا: 8787
دغدغه ایران

لینک برنامه زاویه با موضوع وضعیت دانشگاه ها
http://pipeline.telewebion.com:1935/vod-secure/_definst_/media/telewebion/tv4/2015-12-02/normalProgram/230217/file_100_32.mp4/playlist.m3u8?wmsAuthSign=aXNfZnJlZT0xJnNlcnZlcl90aW1lPTEyLzMvMjAxNSAxOjk6MjYgUE0maGFzaF92YWx1ZT1OMUZtdVA2OWgyRW02d0htUG1CWFVBPT0mdmFsaWRtaW51dGVzPTYwMDA=
دغدغه ایران

متن پیاده شده سخنرانی در دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست
http://darvish100.blogfa.com/post-2599.aspx
دغدغه ایران

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری سلسله نشست هایی را با عنوان "گفتگوهای راهبردی" در حوزه های مختلف برگزار می کند. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی مراجعه کنند.
http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=31404
دغدغه ایران

سه‌شنبه ۱۷ آذرماه، ساعت ۱۴ الی ۱۶، سومين جلسه از سلسله نشست های گفتگوهای راهبردی با عنوان " پارادایم آب، رشد سبز و الزامات اجرایی آن " در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با سخنرانی مهندس عیسی بزرگزاده برگزار خواهد شد. حضور برای عموم با انجام هماهنگی قبلی آزاد است.
دغدغه ایران

❇️ بیانیه شورای هماهنگی شبکه سازمانهای غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور در مورد ابلاغ سیاستهای کلی نظام در حوزه محیط زیست ❇️

✳️ به‌نام تدبیرکننده امور

🔺 ابلاغ سیاستهای کلی نظام در حوزه محیط زیست از سوی رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۹۴ آغاز راهی است که با نقشه و هدف مشخص در قالب سندی ارزشمند و هوشمندانه، توجه ویژه به مسائل محیط زیست کشور و غلبه بر چالشهای محیط زیستی را با تبیین اولویتها و تعیین ساختار همگرایانه، فراروی مردم و مسوولان قرار می‌دهد تا فرآیندی که از ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ با بیانات تاریخی ایشان در مورد مسائل محیط زیستی مورد توجه همگانی قرار گرفت در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت به نقشه راهی منسجم و پایدار مبدل گردد.
🔺 این ابلاغیه که برای نخستین بار، موضوع محیط زیست را از موضوعی دست‌چندم و فرعی به اولویت غیرقابل کتمان در مسیر توسعه کشور تبدیل کرد، می‌تواند نوید بخش پایان غربت تاریخی این حوزه باشد.
🔺 با ابلاغ این سیاستها و با تأکید فراوان بر نقش مشارکت مردم در تدوین سیاستهای کلی در این حوزه، همکاری با جوامع محلی و سایر ذینفعان در اجرای برنامه‌ها، ایجاد نظام یکپارچه در حوزه مدیریت جامع محیط زیست و منابع طبیعی، جرم‌انگاری تخریب محیط زیست و منابع طبیعی کشور، تهیه اطلس زیست‌بوم کشور، تقویت دیپلماسی محیط زیستی، گسترش اقتصاد سبز و کم‌کربن و نهادینه سازی اخلاق و فرهنگ محیط زیستی، کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی موظف گردیده‌اند که در این راستا گام‌های عملی هدفمند بردارند.
🔺 شورای هماهنگی شبکه سازمانهای غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور ضمن اعلام حمایت همه‌جانبه از این ابلاغیه مهم و تاریخی اعلام می‌دارد با تمام نیروی فرهنگی و اجتماعی خود، آماده همکاری نظری و عملی در راستای کمک به تحقق و پیشبرد موارد ابلاغی می‌باشد.
🔺 شورای هماهنگی شبکه سازمانهای غیردولتی محیط زیستی و منابع طبیعی کشور هم‌چنین وظیفه خود می‌داند که چگونگی، کیفیت و میزان اجرایی شدن این سیاست‌ها را پی‌گیری و رصد نموده و به‌طور مداوم به اطلاع عموم مردم برساند.
🔺 شورای هماهنگی شبکه سازمانهای غیردولتی محیط زیستی و منابع طبیعی کشور امیدوار است عزم جدی و واقعی جهت فهم درست و اجرای دقیق سیاستهای کلی نظام در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در میان جامعه و همه بخشهای مرتبط با جامعه به‌ویژه قوای سه‌گانه ایجاد گردد.

🔷 شورای هماهنگی شبکه سازمانهای غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور
همدان، ۱۴ آذر ۱۳۹۴
دغدغه ایران

مردگی، ممد حیات آکادمی: آسیب شناسی کم جانی علوم اجتماعی در آکادمی ایران
http://befekreiran.blog.ir/1394/07/30/%D9%85%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D8%8C-%D9%85%D9%85%D8%AF-%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%DA%A9%D8%A7%D8%AF%D9%85%DB%8C-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D9%85-%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%DA%A9%D8%A7%D8%AF%D9%85%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86
دغدغه ایران

نقد مقاله «مردگی ممد حیات آکادمی» توسط دکتر محمد رضا طالبان و پاسخ به آن
http://befekreiran.blog.ir/1394/09/20/%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D9%85%D8%AF-%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%DA%A9%D8%A7%D8%AF%D9%85%DB%8C-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D9%86
دغدغه ایران

گزارش وضعیت اجتماعی زنان در ایران به همت مؤسسه رحمان، سرکار خانم دکتر فاطمه جواهری، و جمعی از نویسندگان منتشر شده است. من وسرکار خانم نفیسیه رضایی هم در آن یک مقاله درباره اوقات فراغت زنان داریم.
دغدغه ایران

من در مراسم رونمایی کتاب نبودم. ولی به نظرم نقطه عطفی در مطالعات زنان است.
دغدغه ایران

چهارشنبه 25 آذرماه، ساعت ۱۴ الی ۱۶، چهارمین جلسه از سلسله نشست های گفتگوهای راهبردی با عنوان " ضرورت یک توسعه سیاسی برنامه ریزی شده " در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با سخنرانی دکتر احمد نقیب زاده برگزار خواهد شد. حضور برای عموم با انجام هماهنگی قبلی آزاد است.
اطلاعات بیشتر در
npps.ir
دغدغه ایران

آیا بهار محیط زیست فرا می رسد؟!
چنانچه پیشنهاد دولت یازدهم در مجلس شورای اسلامی با دست اندازی جدی روبرو نشده و رای بیاورد، به نظر می رسد باید همه دوستداران محیط زیست در ایران با امیدی بیشتر و نشاطی سزاوارانه تر به آینده طبیعت ایران بنگرند. ادغام کلیدی ترین پاره های زمین در زیر چتر یک سازمان قدرتمند، می تواند نگاه بهره بردارانه و آزمندانه از منابع طبیعی و آب را پایان داده و سازمان متولی طبیعت ایران را به راستی به قدرتمندترین سازمان در بدنه دولت تبدیل کند.
و این همان انتظاری است که از دولتی می رود که خود را با افتخار تنها دولت محیط زیستی در تاریخ برپایی دولت مدرن در ایران می داند.
در این باره بیشتر خواهم نوشت ...
اما تا آن زمان نگاه کنید به جنس مخالفت هایی که با این پیشنهاد دولت در برخی دستگاه ها و شرکت های وابسته به سدسازی، طرح های انتقال آب و بهره برداری چوب از جنگل می شود تا دریابید که چگونه آب در لانه مورچگان افتاده است!
دغدغه ایران

http://damadam.ir/%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%DB%8C-cinematajrobi/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D9%86%D8%B1%DB%8C/title/%D9%86%D9%82%D8%AF-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%DB%8C/id/1348299
دغدغه ایران

http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=41424
دغدغه ایران

[Forwarded from «شمس» NPPS.IR]
[ Photo, @npps_ir
به کانال تلگرام شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی (شمس) وابسته به مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری بپیوندید.
@npps_ir ]
دغدغه ایران

فایل سخنرانی حسام الدین آشنا درباره ائتلاف نخبگان برای بحران های کشور. حرف های بسیاری در آن هست.
دغدغه ایران

این سخنرانی تیتر یک روزنامه اعتماد 7 دی ماه 1394 نیز بوده است.
دغدغه ایران

متنی درباره ائتلاف برای حل مسائل ایران، نوشته احمد میدری
دغدغه ایران

http://befekreiran.blog.ir/1394/10/08/SS%26ENV
دغدغه ایران

http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=41442
دغدغه ایران

http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=41442
دغدغه ایران

نمایش مستند مادرکشی در دانشگاه فردوسی مشهد.
دغدغه ایران

مجلس دهم و الزامات بقا و ارتقای ایران. مقاله ای از من که اخیرا منتشر شده است.
دغدغه ایران

http://befekreiran.blog.ir/1394/10/11/Majlis10
دغدغه ایران

http://befekreiran.blog.ir/1394/10/13/RidingTigers
دغدغه ایران

http://befekreiran.blog.ir/1394/10/14/GreatSuccess
دغدغه ایران

@renani_ir
دغدغه ایران

http://www.jamaran.ir/fa/n117829/%D8%B3%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%B3_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1_%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%A8%D8%AF%D8%AE%DB%8C%D9%85_%D8%AF%D8%B1_%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA_%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C_%D9%82%D9%88%D9%85%DB%8C_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86
دغدغه ایران

http://www.irsce.org/fa/2390-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4_%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85_%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF__%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1%DA%A9%D8%B4%DB%8C_
دغدغه ایران

مستند مادرکشی روز 11 بهمن در جامعه مهندسان مشاور به نمایش در می آید. من هم به عنوان نماینده مرکز بررسی های استراتژیک در پنل نقد و بررسی حضور دارم. حرف های زیادی برای گفتن هست.
دغدغه ایران

http://befekreiran.blog.ir/1394/11/08/Rationality%26Election
دغدغه ایران

مسأله این است: کلی‌گویی یا عقلانیت

اندیشکده بروکینگز در نوامبر 2015 گزارشی با عنوان «هشت مسأله بزرگ که نامزدهای انتخابات 2016 باید به آنها بپردازند» منتشر کرد (برای دیدن گزارش روی عنوان گزارش کلیک کنید.) این گزارش 63 صفحه‌ای برای نخبگان و هر خواننده‌ای مشخص می کند که جامعه آمریکا چه مشکلاتی دارد و نامزدها باید به چه موضوعاتی بپردازند. در اولین پاراگراف از مقدمه این گزارش می‌خوانیم:

«سرگرم کننده، اگرچه به گونه‌ای نومیده کننده است که ببینیم که نامزدها یکدیگر را لجن مال می‌کنند. اما مهم‌تر آن است که نامزدها اصلی‌ترین مسائلی را که ملت با آن مواجه است مشخص کرده و اگر انتخاب شوند چگونه به این مسائل می‌پردازند. مسائلی که نامزدها بر آن‌ها تأکید می‌کنند و وعده‌هایشان باید تعیین‌کننده چگونگی رأی دادن مردم باشد. ویژگی‌های شخصی، وفاداری حزبی، فلسفه سیاسی، و بسیاری عوامل دیگر نقش مهمی در تصمیم رأی‌دهندگان برای حمایت از نامزدها بازی می‌کنند، اما موضع نامزدها درباره مسائل اصلی و مسائلی که ایشان تأکید کردن بر آن‌ها را انتخاب می‌کنند، باید سهم به سزایی در تصمیم رأی‌دهندگان داشته باشد.»

آیا وقت آن نرسیده است که نخبگان ایران نیز فهرستی از مهم‌ترین مسائلی که نامزدهای مجلس باید به آن بپردازند منتشر کنند و خواهان اعلام موضع احزاب و گروه‌های سیاسی، و حتی تک تک نمایندگان مجلس نسبت به آن‌ها شوند؟

عنوان هشت فصل گزارش بروکینگز به شرح زیر است که می‌توان مسائل را نیز از روی عنوان فصل‌ها تشخیص داد.

- رشد اقتصادی

- مسائل اصلی مالیاتی در 2016

- چرا باید بدهی فدرال اولویت اصلی نامزدهای 2016 باشد

- مسائل سیاست سلامت و انتخابات ریاست جمهوری 2016

- راهبردی دفاعی ایالات متحده و بودجه دفاعی

- اجتناب از یک بحران مالی دیگر

- دستورکاری برای کاهش فقر و افزایش فرصت‌ها

- آن‌چه نامزدها باید درباره زیرساخت بدانند: مسائل و گزینه‌ها

مهم این است که بروکینگز درباره هر کدام از این مسائل چند صفحه متن دقیق نوشته و ابعاد مسأله را مشخص کرده است. حتماً در جامعه آمریکا هم کسانی هستند که ترجیح می‌دهند حرف‌های کلی بزنند و کردار پوپولیستی‌شان سبب رأی‌آوری شود. اما عقلانیت همان راهی است که بروکینگز پیش می‌نهد.

آری، به قول رون هاسکینز و ایزابل ساوهیل، مقدمه‌نویسان گزارش بروکینگز، فلسفه سیاسی، گرایش‌های عاطفی، خاطرات سیاسی، وفاداری حزبی و هر عاملی از این دست برای رأی دادن مهم هستند، اما آیا واقعاً وقت آن نرسیده است از نامزدهای انتخابات مجلس، و احزاب و گروه‌های حامی آن‌ها در ایران بپرسیم، آقایان و خانم‌ها، اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان و اصولگرایان؛ دموکراسی‌خواهان یا طرفداران ارزش‌های سنتی تأکیدکننده بر هر صورتی از اقتدار؛ لیبرال‌ها یا اسلام‌گراها؛ سکولارها یا مدعیان ولایتمداری و حکومت دینی؛ سبزها، سرخ‌ها، بنفش‌ها؛ ضدفتنه‌ها، ضدنفوذها؛ مدرن‌ها، ضدمدرن‌ها؛ ساده‌زیست‌ها، تجمل‌گراها؛ و ... از هر قوم، زبان، دین و قشری که هستید:

- مسائل اصلی کشور چیست و آن‌ها را چگونه تعریف می‌کنید. (خواهش می‌کنم مثل پاسخ‌گویان نظرسنجی‌ها، عوامانه نگویید بیکاری، تورم، رکود، محیط زیست. این حد از تعریف مسأله به فهم سیاسی، تخصص و ساماندهی سیاسی نیاز ندارد. تعریف مشخص از این مسائل ارائه کنید.)

صرف‌نظر از این‌که شما مسأله را چه تعریف می‌کنید، می‌شناسم نخبگانی را که از شما می‌پرسند:

- بحران آب را چگونه مدیریت خواهید کرد؟

- بحران در صندوق‌های بازنشستگی‌های را چگونه تعریف و مدیریت خواهید کرد؟

- موضع شما در قبال سیاست منطقه‌ای ایران و تنش در روابط ایران و عربستان چیست؟ (خواهش می‌کنم ما را به اصول عزت، حکمت و مصلحت ارجاع ندهید. گونه‌ای سخن بگویید که بفهمیم چگونه منافع ملی تأمین می‌شود.)

- نظریه خروج از رکود شما چیست؟ برای اشتغال‌زایی و مدیریت بحران بیکاری 4 تا 10 میلیون بیکار (به حساب محاسبات مختلف) چه می‌کنید؟ (خواهش می‌کنم به بیان کلیاتی نظیر بنگاه‌های کوچک و متوسط را توسعه می‌دهیم، سیاست‌های اشتغال‌زا در پیش می‌گیریم، و نسخه‌های مشابه اکتفا نکنید.)

- برای کاهش شدت انرژی در کشور چه می‌کنید؟ (خواهش می‌کنم بیشتر از بیان این‌که سیاست‌های بهینه‌سازی را در پیش می‌گیریم توضیح دهید.)

- برای توسعه نامتوازن ایران و توسعه‌نیافتگی تعداد زیادی از استان‌های کشور، بالاخص در نواحی مرزی چه می‌کنید؟ (خواهش می‌کنم نگویید «سیاست‌های محرومیت‌زدایی در پیش می‌گیریم.» این سؤال به جواب‌های تفصیلی‌تری نیاز دارد. فهم نظری می‌خواهد، برنامه مدون نیاز دارد.)
دغدغه ایران

- برای ساماندهی نظام رفاهی کشور چه می‌کنید؟ (خواهش می‌کنم نگویید سیاست‌های فقرزدایی در پیش می‌گیریم. پاسخ دادن به این سؤال به سطح بالاتری از توانایی نظری و شناخت میدانی و تدوین برنامه و سیاست نیاز دارد.)

- عصر پسابرجام و پساتحریم است، اما عصر پسامنابع نیز هست. با کمبود منابع چه می‌کنید؟ (خواهش می‌کنم نگویید با تکیه بر منابع و مشارکت مردمی، کشور به قدرتی بی‌نظیر دست می‌یابد. جواب این پرسش تحلیل و اندیشه‌ورزی بیشتری می‌طلبد.)

من حدس می‌زنم که دو پاسخ کلی دیگر نیز به همه این سؤال‌ها داده می‌شود. بنابراین بهتر است این دو پاسخ را نیز بنویسم و خواهش کنم از حد این دو فراتر بروند و جواب‌های تفصیلی‌تری بدهند. گروهی خواهند گفت نقطه آغاز پرداختن به همه این پرسش‌ها دموکراسی و توسعه سیاسی است. گروهی دیگر نیز ایستادگی بر ارزش‌ها و پیگیری آرمان‌های دینی، خودباوری و روی پای خود ایستادن را پیش می‌کشند. هر دو پاسخ بسیار کلی‌گویانه هستند. اما به قول حافظ «ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش - بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش». بخت خویش را در شهر این کلی‌گویی‌ها آزموده‌ایم. طرحی نو دراندازید.

فهرستی از این سؤالات را می‌شود پیش روی کاندیداهای مجلس گذاشت. اما به عوض بیشتر کردن سؤالات، به نمایندگی از جمع کثیری از نامزدها می‌پرسم:

- چگونه چند برابر حقوق نمایندگی را صرف هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی می‌کنید؟

حتماً برخی و از جمله، خود نامزدها می‌پرسند این سؤال به مسائلی که نمایندگان به آن‌ها می‌پردازند و سیاست‌هایی که در پیش می‌گیرند چه ارتباطی دارد؟ اما واقعیت این است که نظام تأمین مالی در عرصه سیاست عمومی، تعیین‌کننده بسیار مهمی است.

دوستان نامزد انتخابات، از هر جناحی که هستید؛ مردم شریف ایران، هر گرایشی که دارید؛ مسئولان کل فرایند برگزاری انتخابات، هر گونه که می‌اندیشید؛ عصر کلی‌گویی پایان یافته است، شعارها به گل نشسته‌اند، انگ زدن‌ها تا به غایت کاربردشان استفاده شده‌اند؛ و همه ظرفیت‌های پوپولیسم عیان شده است؛ فکر دیگری کنید.

حرف تلخی است، نباید بنویسم، اما چاره چیست، گاه باید تلخ حرف زد. بیایید ببینیم یک تمدن هفت هزارساله، هشتاد میلیون جمعیت، و یک دنیا مدعا، می‌تواند به اندازه 63 صفحه گزارش بروکینگز عقلانیت خلق کند؟ خودمان را بیازماییم.
دغدغه ایران

http://befekreiran.blog.ir/1394/11/17/election10
دغدغه ایران

http://isna.ir/fa/news/94112113639/%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%81-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D8%A8-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%81-%D8%B9%D8%AF%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%A8%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%B2%D8%A7%DB%8C%DB%8C
دغدغه ایران

سدسازی به مثابه سرمایه ملی http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=61497
دغدغه ایران

🔴به خودمان رای دهیم

روزنامه اعتماد 1-12-1394
وقتي كه با يك ليست سي نفري مواجه شويم كه حتي فعالان سياسي نيز نام برخي از آنها را نشنيده‌اند، در اين صورت با چه منطقي بايد به آنان رأي داد؟ در اين يادداشت مي‌كوشم كه از زاويه ديگري به مسأله بپردازم و حس خودم را نسبت به موضوع بيان كنم و اينكه چرا به ليست رأي مي‌دهم.
1ـ بنده اكثر خانم‌هاي لیست را نمي‌شناسم. ولي مگر قرار است بشناسم؟ وقتي كه محدوديت‌هاي حضور زنان را در عرصه سياست مي‌بينيم، و از سوي ديگر شناخته‌شده‌هاي آنان نيز رد صلاحيت شده‌اند، چه كار بايد كرد؟ يا بايد از خير معرفي آنان به عنوان نامزد انتخابات گذشت و يا آنكه به شناخت اجمالي ناشي از معرفي افراد معتمد احترام گذاشت. فرض كنيم كه آنان وارد مجلس شدند، چهار سال ديگر براي همه ما شناخته شده خواهند بود. حتی اگر نتوانیم با یقین بگوییم که هر کدام چگونه رفتار کرده و خواهند اندیشید. اين يكي از مشكلات مهم عرصه سياست است كه از يك سو محدوديت براي حضور است و از سوي ديگر تأييد آنان را مشروط به حضورشان مي‌كنيم. اين دور باطل يك جايي بايد شكسته شود. اين مسأله براي رابطه ميان فقر و فرهنگ هم هست.
2ـ ناآشنايي با جوانان ليست هم نكته ديگري است. آنان را بايد چگونه شناخت، جز از طريق حضور رسانه‌اي و مدني؟ وقتي كه صلاحيت حاضران در اين عرصه تأييد نمي‌شود، واقعاً چه مي‌توان گفت؟ در 10 سال گذشته نوعي انقطاع و گسست سياسي ايجاد شد، كه عوارض آن را نمي‌توانيم ناديده بگيريم. حل اين عوارض از طريق ناديده گرفتن آنها نيست، از طريق اعتماد كردن به يكديگر است. این ذهنيت درستي نيست که اگر ما كسي را مي‌شناسيم انتظار داشته باشیم که او بايد در ليست مي‌بود، ، زيرا كسان ديگري هستند كه ما آنان را نمي‌شناسيم و بسياري هستند كه فرد موردنظر ما را نمي‌شناسند. بنابراين مسأله اصلي نه شناخت يا عدم شناخت ماست، بلكه مسأله اصلي شناخت و عدم شناخت كساني است كه ليست را معرفي كرده‌اند و بايد نسبت به آنان اعتماد داشت. حتي اگر فكر كنيم، بهتر بود چند نفر جابجا مي‌شدند و يا در آينده به اين نتيجه برسيم برخی بهتر از حاضران بودند.
3ـ فارغ از همه اينها حتي اگر رد صلاحيت‌ها هم نبود، و ليست كاملي بيرون مي‌آمد، باز هم نمي‌توانستيم با اطمينان همه 30 نفر را بشناسيم و براساس شناخت خودمان به آنان رأي دهيم. اين بدان معنا نيست كه بنده در ليست موجود افرادي را نمي‌شناسم. تعداد قابل توجهي از آنان را كه مي‌شناسم، و معتقدم که، حتماً شايستگي نماينده مردم شدن را دارند. ولي اينها دليل اصلي من در رأي دادن به اين افراد نيست. اصولاً چنين نگاهي به مسأله ندارم. هم‌چنان كه اگر افرادي خارج از ليست باشند كه آنان را شايسته بدانم در نهايت به همین ليست رأي مي‌دهم و براي اين كار يك دليل مهم‌تري دارم.
4ـ علت اصلي رأي دادن به ليست، آن چيزي است كه پشت ليست قرار گرفته و فراتر از افراد موجود در ليست است. آن چيزي است كه در صورت تحقق، افراد ليست را نيز با خود هماهنگ مي‌كند. وقتي كه به تك‌تك افراد نگاه مي‌كنيم، شايد براي هركدام نقاط ضعف و قوتي قايل شويم. ولي انتخابات مجلس فراتر از انتخابات اين و آن است. انتخاب ميان جهتگیری‌ها و اراده‌ها و خط‌مشي‌هاست. بنابراين وقتي كه يك اراده و خط‌مشي را انتخاب كرديم، افراد نيز كمابيش مي‌كوشند كه در چارچوب همان خط‌مشي عمل كنند. چرا افراد گوناگون در فضاهاي مختلف، رفتارهاي يكساني از خود نشان نمي‌دهند؟ كافي است كه شما فضا را تغيير دهيد تا افراد نيز متناسب با آن رفتار كنند. انسان‌ها چوب نيستند كه در سرما و گرما واكنش به نسبت مشابه داشته باشند. انسان‌ها به محيط، خواست مردم و محدوديت‌ها و امكانات نگاه مي‌كنند. بنابراين ما به افراد رأي نمي‌دهيم بلكه در درجه اول به اين اراده رأي مي‌دهيم. اينها مي‌توانند آن اراده را نمايندگي كنند، ولي آن اراده و خواست چيزي فراتر از اين افراد است و در جامعه حضور دارد؛ و آن اراده و خواستِ «من» و «تو» است. به عبارت ديگر هر يك از ما به «خودمان» و «اراده خودمان» رأي مي‌دهيم. اگر فكر مي‌كنيم كه به يك ليست رأي مي‌دهيم، در اين صورت خيلي فرق نمي‌كند كه به چه لیستی رأي مي‌دهيم. ولي اگر مي‌خواهيم به خودمان و اراده خودمان و آن مفهومي كه برتر از ليست است رأي دهيم، در اين صورت شناخت اين و آن مسأله‌ای هر چند مهم ولی به نسبت این اراده فرعی است. با اعتماد به مرجع معرفي‌كننده، به ليست رأي مي‌دهيم. در اين صورت گزينش هم نمي‌كنيم. كه اگر گزينش كرديم، يعني به فرد رأي داده‌ايم و بايد از تك‌تك آنها دفاع كنيم. ولي وقتي به اراده خود رأي مي‌دهيم، قضيه به كلي فرق خواهد كرد.
دغدغه ایران

@npps_ir
بخش‌هایی از مصاحبه دکتر محمد فاضلی معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری (1)

مجلس دست هر جناحی بوده، سیاست توسعه عمرانی-سازه‌ای یا توسعه زیرساخت ادامه یافته، اما بخش خصوصی کاربر این زیرساخت‌ها بلاتکلیف مانده است. مجالس در همه ادوار، نه تنها نتوانستند دولت‌‌ها را از زاویه نظارتی خود به اقدام مثبتی برای جلوگیری از تخریب محیط‌زیست وادار کنند، بلکه به دلیل سیاست‌ها و رویکردهای منطقه‌گرا، گاهی خود به این جریان دامن می‌زده‌اند.
http://iran-newspaper.com/?nid=6157&pid=10&type=0
دغدغه ایران

@npps_ir
بخش‌هایی از مصاحبه دکتر محمد فاضلی معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری (2)

پوپولیسم در ایران ساختاری است و تنها ویژگی یک فرد نیست. پوپولیسم ویژگی آن نوع سیاست‌ورزی است که سیاستمداران در پی کسب رضایت توده‌ها، زیست‌پذیری و توسعه پایدار – اعم از توسعه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی – را در مخاطره قرار می‌دهند. این نوع سیاست‌ورزی، توده‌ها را از مواجهه با واقعیت بازمی‌دارد، و از آنجا که کسب رضایت اصلی‌ترین هدف است، صحبت از محدودیت و ناتوانی، هیچ جایگاهی ندارد. به این معنا، منطق برخی مجالس در ایران، حرکت بر مدار پوپولیسم بوده است. به دلیل نبود ساختار حزبی، برخی از نمایندگان در نهایت مجبورند در منطقه‌ خود به گستردن یک شبکه حامی‌پروری روی بیاورند.
http://iran-newspaper.com/?nid=6157&pid=10&type=0
دغدغه ایران

@npps_ir
بخش‌هایی از مصاحبه دکتر محمد فاضلی معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری (3)

مجلس در ایران جایی برای منازعات سیاسی بوده است. فشار بر وزیر برای تعیین فرماندار یا رئیس اداره کل یک شهرستان مهم‌تر از دستور کار توسعه است، زیرا همان شبکه حامی‌پروری بر این گونه تلاش‌ها متکی است. نقش این متغیر در نفی شایسته‌سالاری در کشور را اصلاً نباید دست کم گرفت.
http://iran-newspaper.com/?nid=6157&pid=10&type=0
دغدغه ایران

@npps_ir
بخش‌هایی از مصاحبه دکتر محمد فاضلی معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری (4)

یا باید حاکمیت قانون را چنان تقویت کرد که بتوان جلوی پوپولیسم را گرفت، یا باید نظام حزبی را تقویت کرد. اولویت اول، حاکمیت قانون است و وقتی از حاکمیت قانون سخن می‌گوییم، اصلاح نظام قانونی، یک بنیان آن محسوب می‌شود و پس از آن، برخورداری از قوه قضائیه مقتدر که اجرای قانون را تضمین کند.
http://iran-newspaper.com/?nid=6157&pid=10&type=0
دغدغه ایران

@npps_ir
بخش‌هایی از مصاحبه دکتر محمد فاضلی معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری (5)

ما دائم از عصر پسابرجام صحبت می‌کنیم، اما «پسابرجام» یک ویژگی جالب دیگر هم دارد و آن «پسامنابع» بودن است. افراد دیگری چون دکتر محسن رنانی هم به این نکته اشاره کرده‌اند که منابع آب کشور تمام شده، فرسایش خاک رخ داده، جنگل‌ها در معرض تخریب هستند، سرمایه اجتماعی فرسوده شده و اعتماد تضعیف شده و ارزش پول هم کاهش پیدا کرده است. سرمایه‌های کشور فرسوده شده‌اند. منابع پولی و مالی بسیاری در دوره‌ای وجود داشته است که عمده آن ناشی از فروش نفت بود. اما همین حالا، قیمت نفت کمتر از 25 دلار در هر بشکه است. ما فقط یک منبع زیاد داریم و آن هم منبع انسانی که من به کیفیت آن شک دارم زیرا وضعیت دانشگاه امروز جامعه را از نزدیک می‌بینم. بنابراین، ویژگی ایران امروز، عصر «پسامنابع» است. پرسش مهم این است که برای عصر «پسامنابع» چه راهکاری داریم؟ آیا احزاب یا افرادی که می‌خواهند به مجلس راه یابند، برنامه‌ای برای عصر «پسامنابع» هم دارند؟
http://iran-newspaper.com/?nid=6157&pid=10&type=0
دغدغه ایران

@npps_ir
بخش‌هایی از مصاحبه دکتر محمد فاضلی معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری (6)

«دنگ شیائو پینگ» رئیس جمهوری وقت جمهوری خلق چین، در سال 1979 در حزب کمونیست این کشور، یک سخنرانی مشهور ایراد کرد که گفته می‌شود مهم‌ترین سخنرانی تاریخ چین است. او گفت «فرق نمی‌کند گربه سیاه باشد یا سفید، گربه باید موش بگیرد.» آن سخنرانی، نشان داد که چینی‌ها پس از سه دهه حکمرانی، با واقعیت چین مواجه شدند. نه فقط نظام جمهوری اسلامی و نه فقط دولت؛ بلکه نخبگان، مردم و همه با هم، باید شجاعت این را پیدا کنند که با واقعیت آنچه هست، مواجه بشوند. همه باید کاستی‌ها را بپذیرند، البته هرکسی به نسبت و سهمش در پیدایش این وضع. اما بهتر است همگان این قصور و تقصیر را بپذیرند، مردم هم با خواسته‌های پوپولیستی خود در پیدایی این وضعیت نقش مهمی دارند. مدیریت بحران‌ها ممکن نمی‌شود مگر آن‌که شجاعت مواجهه با کنه وجودی این وضعیت پیدا شود. ما نیازمند مواجهه جدی با واقعیت هستیم و باید عناصر پسامنابع را تشریح کنیم. ما هنوز با مؤلفه‌های اصلی وضعیتی که در آن قرار گرفته‌ایم، بدون رودربایستی مواجه نشده‌ایم.
http://iran-newspaper.com/?nid=6157&pid=10&type=0
دغدغه ایران

@npps_ir
بخش‌هایی از مصاحبه دکتر محمد فاضلی معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری (7)

اگر شجاعت مواجهه با وضعیت «پسامنابع» را پیدا نکنیم، مردم هم آماده اتخاذ تصمیم‌های شجاعانه نخواهند شد. سیستم باید درباره تصمیم‌هایش شجاعانه با مردمش صحبت کند، پس از آن، با هم تصمیم بگیریم. تنها جایی که این حرف‌زدن صورت گرفته است، مسأله هسته‌ای بود. حال، آن گفت‌و‌گوی ملی، باید درباره سیاست صنعتی‌شدن، درباره وضعیت فرهنگ، سینما، اقتصاد فرهنگ، محیط‌زیست و صندوق‌های بازنشستگی و ده‌ها مسأله دیگر هم عملی بشود.
http://iran-newspaper.com/?nid=6157&pid=10&type=0
دغدغه ایران

@npps_ir
بخش‌هایی از مصاحبه دکتر محمد فاضلی معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری (8)

مسأله این است که هنوز طیفی از مسائل مورد اجماع نداریم. ائتلاف، بر حول مجموعه‌ای از مسائل و متعهد شدن شکل می‌گیرد. ائتلاف نوعی سازش است، یعنی به تعویق انداختن تنازع‌ها، چنان که دولت‌های ائتلافی نیز برای مدتی اختلافات خود را به تعویق می‌اندازند، ادغام نمی‌شوند، یکدست هم نمی‌شوند، بلکه تا زمان گذر از بحران، حول چیزی ائتلاف می‌کنند. بنابراین، وقتی وارد ائتلاف می‌شوید، دو نکته را پذیرفته‌اید؛ نخست اینکه در وضعیت خوبی نیستید و دوم اینکه می‌پذیرید هیچ جناحی قادر به حل این وضعیت نیست.
http://iran-newspaper.com/?nid=6157&pid=10&type=0
دغدغه ایران

@npps_ir
بخش‌هایی از مصاحبه دکتر محمد فاضلی معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری (9)

جهان، جهانی شده است، اما 15 سال است که جهانی شدن ایران، به تعویق افتاده و 10 سال اخیر هم که از جهان حذف شدیم. جهان جهانی‌شده الزاماتی دارد، اما اقلیت‌هایی که دارند با هم بحث می‌کنند و دستورکار درست می‌کنند، مانعی در مقابل جهانی‌شدن ما بوده‌اند. مطمئن باشید اقتصاد ایران رشد معناداری نخواهد داشت مگر اینکه بخشی از زنجیره تولید ارزش در جهان باشد. شما مگر می‌توانید بگویید می‌خواهیم حداقل 30 درصد تولید هر سرمایه‌گذاری خارجی از ایران صادر ‌شود، اما نمی‌پذیرم که بخشی از زنجیره تولید ارزش دنیا باشیم؟ مگر چنین چیزی ممکن است؟
http://iran-newspaper.com/?nid=6157&pid=10&type=0
دغدغه ایران

@npps_ir
بخش‌هایی از مصاحبه دکتر محمد فاضلی معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری (10)

نظام اجتماعی، محمل تنازعات بین آدم‌ها و گروه‌های مختلف است. سیستم اگر بتواند مجموعه این تنازعات را به رقابت‌هایی تبدیل کند که مجموع آن، حرکت به سمت جلو باشد، فشار زمان، مشکلات و بحران‌ها، آن‌را به خلاقیت و هوشمندی سیستمی می‌رساند. اما اگر سیستم نتواند گروه‌های متنازع را کنار هم گرد آورد و به جای منازعه و بازی با مجموع صفر، میان آنها رقابت ایجاد کند، فشار بحران‌ها نه تنها چیزی را حل نمی‌کند، بلکه به سمت مشکلات شدیدتری پیش خواهد برد. انتخابات مجلس دهم از این جهت بسیار حساس است که معلوم می‌شود سیستم قادر است معمای هماهنگی‌اش را حل کند یا خیر. ائتلاف همواره در بستر یک نهاد صورت می‌گیرد. مجلس بهترین نهاد برای ائتلاف است. حالا اگر این مجلس به مجلس حذف و مجلس ضدائتلاف تبدیل شود یا اصلاً آدم‌هایی که درون آن وارد می‌شوند ظرفیت همکاری را نداشته باشند، معمای هماهنگی سیستم را بیشتر خواهد کرد.
http://iran-newspaper.com/?nid=6157&pid=10&type=0
دغدغه ایران

http://befekreiran.blog.ir/1394/12/03/NationalDialogue
دغدغه ایران

[Forwarded from نبض دانشجو]
پیام سعید حجاریان برای برنامه ای در دانشگاه امیرکبیر::
* مسئولیت امروزمان ، تلاش برای بازگشت اداره جامعه به سمت عقلانیت و بازسازی تخریب های دهه گذشته است : تخریب هایی که حاصل حاکمیت یکدست اصولگرایان و افراطیون بر دولت ، مجلس و دیگر نهاد های کشور بوده است.
*می دانم انتظار دانشجویان ازادی خواه ما ، انتخاباتی آزاد با حضور تمامی احزاب و گروه های سیاسی کشور است ، اما میگویم :
مرا کیفیت چشم تو کافی است
ریاضت کش به بادامی بسازد
*راه دموکراسی از نرمالیزاسیون و به سامان کردن کشور است و راه نرمالیزاسیون از مسیر صندوق های رای می گذرد.
#فرهنگی_اجتماعی
اخبار دانشگاه در کانل نبض دانشجو
@nabzedaneshjoo
دغدغه ایران

🔴آخرین وضعيت انتخابات در تهران

1ـ آخرین نظرسنجي
موسسه ايسپا آخرين نظرسنجي خود را پيش از انتخابات در روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه سوم و چهارم اسفند ماه در تهران انجام داده است. اين نظرسنجي از افراد 18 سال به بالاي تهران و از طریق انتخاب مردم در ميادين مهم تهران انجام شد. نكات زير برداشت‌هاي بنده از اين نظرسنجي است و مسئوليت استنتاج‌ها با خودم است.
2ـ تعداد نمونه
تعداد نمونه مفيد 1100 نفر است كه اي كاش كمي بيشتر بود تا اعتبار نتايج بيشتر باشد. در اين نظرسنجي نسبت‌هاي سني و جنسي پاسخگویان براساس جامعه آماري رعايت شده است. ولی نمی‌دانیم که آیا نسبت‌های منطقه‌ای و محل سکونت نیز رعایت شده یا نه؟ زیرا تفاوت در گرایش‌های سیاسی مردم تهران بر حسب منطقه محل سکونت آنان بسیار زیاد است. در نتیجه به دليل آنكه در ميادين شهر انجام شده، هنوز نمي‌توانيم با اطمينان‌خاطر نتايج را به كل شهروندان تعميم دهيم. ولي تجربيات قبلي نشان مي‌دهد كه نتايج تا حدود قابل توجهي قابل تعميم است.
3ـ تفاوت با نظر سنجی ریاست جمهوری
نكته مهم اينكه تفاوتي ميان نظرسنجی‌های مربوط به انتخابات رياست جمهوري و مجلس و بطور مشخص در تهران وجود دارد. در انتخابات رياست جمهوري نتايج نظرسنجي‌هاي با اعتبار بيشتری همراه است، چون نامزدها و مواضع آنها براي مردم روشن است و تعدادشان نيز اندك است، در حالي كه در مجلس قضيه فرق مي‌كند و كمتر پيش مي‌آيد كه وضوح انتخابات رياست جمهوري در پاسخ‌هاي پرسش‌شوندگان در انتخابات مجلس وجود داشته باشد.
4ـ ميزان مشاركت
57 درصد پاسخگويان چنين برداشت كرده‌اند كه مردم در حد زياد (47 درصد) و خيلي زياد (10 درصد) در انتخابات شركت مي‌كنند. اين پرسش غیر مستقیم از مردم؛ به نحوي بازتاب‌دهنده خواست و گرايش خود فرد به شركت نيز هست. تنها 18 درصد معتقد بوده‌اند كه مردم كم و خيلي كم شركت مي‌كنند. هنگامی كه بطور مستقیم پرسيده شد تصميم خودتان چيست، 40 درصد اظهار داشته‌اند قطعاً شركت مي‌كنند و 17 درصد هم گفته‌اند به احتمال زياد شركت مي‌كنند. در مقابل 15 درصد هنوز تصميم نگرفته بودند و 5 درصد احتمال كمي به شرکت داده‌اند و 23 درصد نيز اظهار داشته‌اند كه قطعاً شركت نمي‌كنند.
مطابق تجربيات قبلي دو مورد اول را كمابيش معادل ميزان مشاركت واقعي در روز انتخابات مي‌دانيم. كه در اينجا 57 درصد مي‌شود. البته اين رقم براي تهران بسيار بالاست و معادل حدود 4 ميليون شركت‌كننده خواهد بود. حتي اگر اين رقم به 50 درصد هم برسد، بسيار مهم و در نتیجه پیروزی و شکست لیستها اثرگذار است.
نكته: 80 درصد كساني كه خود را اصول‌گرا دانسته‌اند، به دو گزينه اول (قطعاً و احتمال زياد مشارکت) پاسخ داده‌اند ولي اصلاح‌طلبان فقط 61 درصد اين دو گزينه را پاسخ داده‌اند. لذا مسأله اصلي اصلاح‌طلبان آوردن افراد مردد به صحنه است كه مي‌تواند 15 درصد وزن آنان را بيشتر كند.
5ـ گرايش سياسي
32 درصد پاسخگويان گرايش خود را اصلاح‌طلب و 10 درصد اعتدالي و 15 درصد اصول‌گرا معرفي كرده‌اند كه نسبت دو گروه اول به گروه سوم، حدود 3 به 1 است و ساير پاسخگویان خود را به اين گرايش‌ها منتسب نكرده‌اند. البته اين پاسخ لزوماً مطابق آنچه كه ما از اين انتساب‌ها مي‌فهميم نيست، و مقداري اريبي دارد ولي سرجمع مي‌توان آن را با تقریب مه چندان زیاد پذيرفت.
6ـ نامزدهاي موردنظر
با توجه به زياد بودن نام‌ها فقط از پاسخگویان خواسته شده كه نامزدهاي موردنظر خود را بگويند. سه نفر اول به ترتيب عارف (17)، حداد (14) و مطهري (13) درصد هستند. البته طبيعي است كه مردم عادي نتوانند تعداد كافي نام را ذكر كنند. نفرات بعدي به 4 درصد و كمتر مي‌رسد. اين پرسش به خودي خود نتايج نهایی را نشان نمي‌دهد فقط خواهد گفت كه چه كساني به نسبت ديگران در رده‌هاي بالاتري قرار مي‌گيرند. و بر حسب این که لیستها اقبال بیشتری داشته باشند افراد دیگر بشدت نزول خواهند کرد.
7ـ شيوه رأي دادن
سه ليست مطرح يعني ليست‌هاي اصلاح‌طلبان و اصول‌گرايان و صداي ملت (مربوط به علي مطهري) به افراد نشان داده شده، و این که به کدام رای خواهند داد، 31 درصد ليست اصلاح‌طلبان، 18 درصد اصول‌گرايان و 8 درصد صداي ملت را برگزيده‌اند. و بقيه گفته‌اند كه بصورت ليستي رأي نمي‌دهند. اين درصدها براي كساني كه مشاركت مي‌كنند، به ترتيب به 31، 24 و 9 درصد مي‌رسد. به عبارت ديگر اصول‌گرايان در عمل و برحسب انگيزه بيشتر مشاركت آنان در انتخابات سهم بيشتري از ليست‌ها را نسبت به طرفداران واقعي خود خواهند داشت. ولی در هر حال بطور مطلق فاصله زیادی با اصلاح‌طلبان و اعتدالیون دارند.
تقاطع اين پرسش با گرايش پاسخگويان نشان مي‌دهد كه وجود ليست صداي ملت بيشتر به ضرر ائتلاف اعتداليون و اصلاح‌طلب‌ها شده است. و هر يك رأيي كه از اصول‌گرايان كم مي‌كند در برابرش حدود 5/3 رأي از اصلاح‌طلب‌ها و اعتداليون كم مي‌كند.
8ـ تمايل به تركيب مجلس
دغدغه ایران

27 درصد پاسخگويان تمايل داشته‌اند كه تركيب نهايي مجلس طرفدار روحاني، 36 درصد اصلاح‌طلب و 19 درصد اصول‌گرا باشد. بنابراين تعيين موضع نسبت به دولت يكي از مشخصه‌هاي اين انتخابات است.
9ـ آراي مجلس خبرگان
بالاترين رأي خبرگان آقاي روحاني با 60 درصد (نسبت به كل پاسخگویان) و 35 درصد رأي منفي. آقاي هاشمي با 56 درصد رأي و 36 درصد منفي است. آقاي جنتي نيز با 21 درصد رأي و 56 درصد منفي وضعيت بهتري از آقايان مصباح (18 درصد رأي) و يزدي (17 درصد رأي) دارد. ولي آراي منفي اين دو نفر به ترتيب 47 و 43 درصد است كه از آراي منفي آقاي جنتي كمتر است و ممكن است بتوانند در عمل آراي بيشتري از آقاي جنتي را كسب كنند. البته آراي مذكور برحسب كساني كه در انتخابات شركت مي‌كنند فرق مي‌كند، روحاني 68 درصد، هاشمي 62 درصد، جنتي 30 درصد، يزدي 24 و مصباح نيز 24 درصد است. و با توجه به ليستي رأي دادن، هركدام از اين آرا حدود 4 درصد بيشتر خواهد شد.
10ـ نتيجه‌گيري
الف‌ـ مجلس
به نظر مي‌رسد كه فضاي انتخاباتي در روزهاي چهارشنبه و پنج‌شنبه و حتي جمعه گرم‌تر و شور و شوق بيشتري ايجاد شود. و این روند تصاعدی باشد. هرچه به مشاركت افزوده شود، به نفع اصلاح‌طلبان است و به صورت تصاعدي فاصله آنها را بيشتر خواهد كرد. به نظر مي‌رسد كه كف مشاركت در حوزه تهران حدود 45 درصد است كه به نسبت قابل توجه است. يعني سه میلیون و دویست هزار نفر مشاركت‌كننده. و سقف آن 60 درصد است. يعني چهار ميليون و دویست هزار نفر مشاركت‌كننده. در كف مشاركت شاید حدود نیمی از افراد به دور دوم خواهند رفت، و احتمال دارد كه يك نفر از ليست اصول‌گرايان هم در دور اول بالا بيايد ولي در سقف مشاركت بعيد است كه كسي از آنان شانسي براي پيروزي داشته باشد.
ب‌ـ خبرگان
فاصله رای دو نفر اول با سايرين خيلي زياد خواهد بود. برداشت كلي اين است كه احتمال دارد كه آقايان جنتي و يزدي هم انتخاب خواهند شد ولي با آراي بسيار پايين. هرچند اگر گرايش به ليستي رأي دادن تقويت شود اين مسأله نيز متفاوت خواهد بود.
تذكر: همان طور كه ابتدا هم متذكر شدم، مسئوليت تمام آنچه كه گفته شده، به عهده من است و نهاد نظرسنجي‌كننده در برابر درستي يا نادرستي آنها مسئوليتي ندارد. آنها فقط نظرسنجي را انجام داده‌اند.
دغدغه ایران

http://www.entekhab.ir/fa/news/254564
دغدغه ایران

1006 تن نمونه آماری
5 اسفند ماه زمان اجرا
22 منطقه تهران مکان
آخرین لحظات تبلیغات کاندیداها رویداد انتخاباتی مرتبط
65 درصد میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی
59.1 درصد میزان مشارکت در انتخابات مجلس خبرگان
دغدغه ایران

فایل صوتی سخنرانی من در همایش روز ملی آب در دانشگاه فردوسی مشهد
دغدغه ایران

فقط پنج سال وقت داریم

اوایل بهمن ماه 1394 به دعوت مجله مهرنامه و به همراه سرگه بارسقیان به دفتر معصومه ابتکار رفتیم تا برای ویژه نامه نوروز مهرنامه با او گفت و گو کنیم. این که مجله مهرنامه با سابقه ای بیشتر معطوف به مباحثات نظری در علوم انسانی اعم از فلسفه، ادبیات، علوم اجتماعی و ... به محیط زیست بپردازد و یک پرونده ویژه محیط زیست داشته باشد حائز اهمیت است. برایم مهم بود که بخشی از این ویژه نامه به موضوع محیط زیست اختصاص یابد. دست آخر این پرونده محیط زیستی مهرنامه در صفحات 168 تا 182 مجله با مقالاتی به ترتیب از سرگه بارسقیان، علی اصغر سعیدی، مصطفی مهرآیین و سپیده کیانپور، مصاحبه ای با مجید مخدوم، مقاله ای از ناصر کرمی درباره ریزگردها، و گفت و گوی من و خانم معصومه ابتکار منتشر شده است. متن زیر مربوط به این گفتگوست که در صفحات 179 تا 182 مهرنامه منتشر شده است. 

http://befekreiran.blog.ir/1394/12/21/FazeliEbtekar
دغدغه ایران

@npps_ir

✅گزارش ملی آب: گام اول مواجهه با مسئله مدیریت منابع آب در ایران
🖌محمد فاضلی

وضعیت منابع آب در ایران در شرایط بحران است، در وضعیت اجتماعی‌ای قرار گرفته‌ایم که دیگر وجود بحران انکار نمی‌شود و تلاش‌هایی برای تعدیل بحران و اصلاح روند صورت می‌گیرد، اما پرسش‌هایی بزرگ پیش روی همه اقدامات، برنامه‌ها و سیاست‌ها در حوزه آب وجود دارد. آن‌چه در این‌جا ارائه می‌شود پیشنهادهایی در راستای دو هدف است: 1. تضمین آن‌که آسیب‌شناسی درستی صورت گیرد؛ و 2. ایجاد تضمین‌های لازم جهت بی‌بازگشت کردن مسیر اصلاحات بر اثر تغییر مدیریت‌ها.

http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=61532
دغدغه ایران

http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=61533
دغدغه ایران

در کشوری که لایحه ارزیابی زیست محیطی را مجلس رد می کند، بحران مدیریت منابع آب، ریزگرد، آلودگی محیط و فرسایش خاک وجود نداشته باشد، باید تعجب کرد. در این کشور باید بغض کرد و نابودی را نگریست که گام به گام جلو می آید.
دغدغه ایران

http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=61540
دغدغه ایران

http://befekreiran.blog.ir/1395/01/22/Neghab
دغدغه ایران

👆👆👆👆👆👆👆👆👆

@madarkoshi

گزیده سخنان دکتر محمد فاضلی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در جلسه نقد و بررسی مستند "مادرکشی" در دانشگاه صنعتی شریف

◼️ 18 اسفند 1394 ◼️

🔴 آنچه که مستند "مادرکشی" با آن مبارزه می کند تقلیل امر اجتماعی، سیاسی به یک امر فنی است.

🔴 وقتی در کشور بحث مدیریت و مهندسی منابع آب مطرح می شود امر اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را به یک امر فنی تقلیل می دهند و در گزارشات فقط از محاسبات فنی و حجم کارهای عمرانی و مقدار سازه های ساخته شده و احجام مربوط به خاک برداری ها و ... صحبت می شود.

🔴 یعنی داستان توسعه، زمین های کشاورزی، سرنوشت مردم و مدل های آینده نگاری و ... را تقلیل می دهند به محاسبات فنی و ریاضی و هرچه قدر پول بیشتری در این فرآیندها جابه جا شود گویی دستاوردهای بزرگتری بدست آورده اند.

⬅️ راه کار این فیلم، اجتماعی کردن مساله است، یعنی کشاندن مساله آب به عرصه عمومی و در این مسیر هم موفق بوده است، چرا که هزاران نفر تا به حال این فیلم را دیده اند و در مورد آن به بحث نشسته و این یعنی موفق شده است یک گفتگوی اجتماعی پیرامون یک مساله اجتماعی که تا به حال به دروغ آن را فنی جلوه می دادند بوجود بیاورد.

⬅️ موضوع دیگر "وزن مسیر طی شده است".

⬅️ ما از دهه چهل دچار یک هیدروکراسی شده ایم(یعنی یک بروکراسی ویژه حول محور آب).

⬅️ این هیدروکراسی منافع مستقلی برای خودش دارد که این منافع در دیده نشدن بعضی چیزها و بزرگ دیده شدن بعضی چیزهای دیگر است.

⬅️ "وزن مسیر طی شده" این هیدروکراسی به این راحتی ها به اصلاحات تن نخواهد داد.

⬅️ چند عامل اصلی باعث بوجود آمدن این وضعیت است.

🔴 اول "پنهان کاری داده ها".

🔴 یک زمانی در این کشور گفته می شد که منابع تجدید پذیر آب کشور سالانه 130 میلیارد مترمکعب است و تمام برنامه ریزی ها و ساخت و سازها بر مبنای این 130 میلیارد مترمکعب انجام شده است. در عرض یک شب اعلام می شود که این مقدار 87 میلیارد مترمکعب بوده است.

🔴 حالا هم کسی نمیگوید چطور در عرض یک شب متوجه شدید که 130 میلیارد نیست و 87 میلیارد است. 43 میلیارد در عرض چند وقت ناپدید شده است؟

◀️ سیستمی که نمیتواند این تغییر را اندازه گیری کند آیا قابل اعتماد است.

◀️ داده های مربوط به حوزه های آب ریز دقیق نیست.

◀️ داده های مربوط به آب های خروجی از مرزها دقیق نیست.

◀️ داده ها در مورد قیمت تمام شده پروژه ها دقیق نیست.

◀️داده ها در مورد راندمان ها دقیق نیست و ...

🔵 آب در کشور یک تجارت بزرگ است.

🔵 تجارتی که در آن ابهام منفعت دارد.

🔵 منفعت سیاسی دارد.

🔵 در آن مقصر گم می شود.

⬅️ برنامه های اشتباه در آن توجیه می شود.

⬅️ ما تا یک گزارش ملی آب نداشته باشیم که به چند سوال اساسی پاسخ دهد از این وضعیت خارج نخواهیم شد.

⬅️ گزارش ملی آب اول از همه باید پاسخ دهد که تحت چه فرآیندهای سیاسی و سازمانی ما به تصمیمات مرتبط به آب می رسیدیم.

⬅️ وضع موجود باید آسیب شناسی شود و علل رسیدن به این وضعیت باید کاملا مشخص شود.

⬅️ علت های اشتباهات محاسباتی باید به صورت کاملا واضح بیان شود.

⬅️ این جمله که دائما تکرار می کنند "اشتباهاتی هم صورت گرفته است" توهین به شعور مخاطبین است.

🔴 این اشتباهات یعنی چندهزار میلیارد تومان؟

🔴 این اشتباهات یعنی چند دریاچه خشک شده؟

🔴 این اشتباهات یعنی چند رودخانه که خشک شده بود اما در آمارهای روی کاغذ آن را پرآب توصیف کردید؟

🔴 این اشتباهات یعنی چند سد ساخته شده ای که نباید ساخته می شد؟

🔴 این اشتباهاتی که صورت گرفته است معنای دقیقش چیست؟و تحت چه فرآیندی این اشتباهات صورت گرفته است؟

🔼 هواپیمای مدیریت و مهندسی منابع آب کشور سقوط کرده و ما را دچار خشکیدگی دریاچه ها و رودخانه ها و ریزگردها و آلودگی ها و ... کرده است.

🔼 باید جعبه سیاه این هواپیمای سقوط کرده را باز کنیم و علت های این سقوط را به دقت بررسی کنیم.

🔼 باید دقیق مشخص شود که چه سدهایی بر اساس فشارهای سیاسی ساخته شده اند؟

🔼 اشتباهات فرآیندهای قانونگذاری و نظام حقوقی آب در 50 سال گذشته به دقت بررسی شود.

🔼 عمده آب کشاورزی ما از آب های زیر زمینی تامین می شود ولی وقتی بررسی می کنیم میبینیم تنها 3 درصد منابع مالی دولتی صرف تعادل بخشی آب های زیرزمینی شده و بقیه 97 درصد صرف آب های سطحی شده است.

🔼 بعد وزارت نیرو اعلام میکند که کمبود بودجه اختصاص داده شده به منابع آب زیرزمینی باعث این فجایع شده است.

🔼 مگر این بودجه ها در اختیار یک وزارتخانه نبوده است.

🔵 پس قطعا یک مشکل بزرگ در سیستم تصمیم گیری این نهاد وجود دارد.

🔵 حالا مدعی هستند که بازنگری هایی صورت گرفته است.

@madarkoshi
دغدغه ایران

@madarkoshi

🔵 سوال بزرگ ما این است: این بازنگری بر مبنای کدام آسیب شناسی انجام شده است؟

🔵 آیا مبنای آسیب شناسی شما همان تک جمله "اشتباهاتی صورت گرفته است" می باشد یا مبنای دقیق تری دارید؟

🔴 آیا این آسیب شناسی ها آشکار است یا محرمانه؟

🔴 در این کشور اسطوره محرمانه آسیب های بزرگی به نظام تصمیم گیری زده است.

🔴 تا به امروز همه مصوبات مربوط به سد گتوند در شورای عالی آب مهر محرمانه خورده اند.

🔴 سوال این است: آیا سدی که با پول مردم و بیت المال ساخته شده است فرآیند رمزگشایی از اشتباهات مربوط ساخته شدنش باید محرمانه باشد؟

@madarkoshi
دغدغه ایران

@madarkoshi

🔵 سوال بزرگ ما این است: این بازنگری بر مبنای کدام آسیب شناسی انجام شده است؟

🔵 آیا مبنای آسیب شناسی شما همان تک جمله "اشتباهاتی صورت گرفته است" می باشد یا مبنای دقیق تری دارید؟

🔴 آیا این آسیب شناسی ها آشکار است یا محرمانه؟

🔴 در این کشور اسطوره محرمانه آسیب های بزرگی به نظام تصمیم گیری زده است.

🔴 تا به امروز همه مصوبات مربوط به سد گتوند در شورای عالی آب مهر محرمانه خورده اند.

🔴 سوال این است: آیا سدی که با پول مردم و بیت المال ساخته شده است فرآیند رمزگشایی از اشتباهات مربوط ساخته شدنش باید محرمانه باشد؟

@madarkoshi
دغدغه ایران

http://befekreiran.blog.ir/1395/01/30/Time%26JCPOA
دغدغه ایران

http://www.aparat.com/v/GkT56