در محضر آیت‌الله میرباقری
عنوان گروه یا کانال:

در محضر آیت‌الله میرباقری


توضیحات: ?این کانال در سامانه ساماندهی وزارت ارشاد به ثبت رسیده است. کد شامد: 1-1-70087-61-4-1 ?دفتر استاد میرباقری: ? ۰۲۵۳۲۹۱۲۳۶۸ ? www.mirbaqeri.ir ?نشر تمدن نوین اسلامی ? ۰۹۱۰۴۶۴۶۲۱۲ ? nicbook.org ?تأسیس: ۷ مهر ۱۳‌۹۴ ?ادمین: @norouzi313
شناسه: ostadmirbaqeri@
تعداد اعضا: 14828
در محضر آیت‌الله میرباقری

با سلام و خوش‌آمد خدمت همه اساتید و سروران. 💐🌼

گروه "در محضر استاد میرباقری"ده-یازده ماه قبل در واتساپ راه‌اندازی و سپس به تلگرام منتقل شد. با توجه به نامحدود بودن شمار اعضا در کانال‌های تلگرام، به نظر رسید که نکات و گزیده‌های فکری استاد، از طریق راه‌اندازی کانال هم ارائه شود.

می‌توانید این کانال را به علاقه‌مندان معرفی کنید تا اگر مایل بودند از طریق لینک مربوطه عضو شوند. 💐🌼
در محضر آیت‌الله میرباقری

گزارش کوتاه از فعالیت گذشته گروه "در محضر استاد میرباقری"

در گروه "در محضر استاد میرباقری" در این مدت، نکات و فیش هایی (و احیانا کلیپ ها و متن های پی دی اف و ...) از مباحث استاد در موضوعات مختلف (موضوعات کوچک یا بزرگ) ارایه شده، که بد نیست اشاره ای به آنها بشود. بخشی از این موضوعات عبارت بودند از:

آسیب شناسی فلسفه اسلامی
رسالت حوزه و روحانیت
ضرورت ارتقاء دانش کلام
درباره توحید و امامت
تعریف دینداری
مهدویت و انتظار
ولایت فقیه
رابطه دین و دولت
درباره هنر دینی و هنر مدرن
معماری اسلامی
سبک زندگی اسلامی
درباره مسئله زن و جمعیت
آسیب شناسی هیئات و مداحی
درباره اعتدال و انقلاب گری
نقشه مبارزه با سکولاریسم
درباره شخصیت امام راحل (ره)
درباره اصول تربیت اسلامی
درباره وحدت شیعه و سنی
درباره شب قدر
درباره منزلت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
نکته های اخلاقی (سری های متعدد)
نکته‌های اقتصادی
مباحث علم دینی
و ...


فیش ها و نکاتی که ان شاءالله بعد از این ارایه خواهد شد، از جمله در موضوعات زیر خواهد بود:

مباحث ماه محرم
فقه حکومتی
آداب زیارت
تفسیر قرآن
و ...
در محضر آیت‌الله میرباقری

🌼🌼🌼🌼🌼
در محضر آیت‌الله میرباقری

کانال 🌱در محضر استاد میرباقری🌱در تلگرام راه‌اندازی شد.🌹

🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼

برای عضویت، ابتدا تلگرام خود را به‌روزرسانی کنید و سپس بر روی لینک زیر کلیک نمایید و در ادامه، گزینه join را انتخاب نمایید:

https://telegram.me/ostadmirbaqeri
در محضر آیت‌الله میرباقری

🌺لطفا به علاقه‌مندان اطلاع‌رسانی کنید و در گروه‌های دیگر به اشتراک بگذارید.🌺
در محضر آیت‌الله میرباقری

🌴 لطفاً اخبار، مطالب، انتقادات، نظرات و موضوعات پیشنهادی خود را برای بهتر شدن کانال، از طریق زیر برای ما بفرستید:

@norouzi313
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سید محمدمهدی میرباقری:

"زيارت جامعه کبيره که از امام هادي (ع) نقل شده زيارتي تقريبا منحصر به فرد است؛ زيرا اگرچه معارفي که نسبت به امام وجود دارد از دوره صادقَين (عليهماالسلام) به طور جد بيان شده است و در دوره امام رضا (عليه السلام) به اوج خودش رسيده، ولي ما هيچ کجا مثل جامعه کبيره نداريم که به صورت جامع و يک‌جا از حقيقت ولايت رونمايي شده باشد."
در محضر آیت‌الله میرباقری

گفتگو با استاد سید محمدمهدی میرباقری با عنوان:

"طراحی منظومه روشی بر اساس فلسفه دلالت؛ تنها راه هماهنگ‌سازی علوم بر محور معارف نقلی"

در شماره جدید فصلنامه علوم انسانی صدرا
[این گفتار به‌زودی توسط پایگاه اطلاع‌رسانی استاد منتشر خواهد شد]
👇👇
در محضر آیت‌الله میرباقری

شماره جديد فصلنامه علوم انساني اسلامي "صدرا" به مديرمسئولي دكتر رضا غلامي و سردبيري دكتر مسعود معيني پور در ٣٠٠ صفحه پيرامون "نسبت فقه و علوم انساني" منتشر شد.
http://www.sccsr.ac.ir/sadra/1394/07/بررسی-نسبت-فقه-و-علوم-انسانی-فصلنامه-ش/
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سید محمدمهدی میرباقری:

"آنچه در غدير تحقق پيدا كرده، تنزل حقيقت ولايت و به كمال رسيدن جريان هدايت الهي و سرپرستي خداي متعال است؛ و تا قبل از غدير اين جريان سرپرستي به حد كمال در عالم تنزل پيدا نكرده بود و به كف باكفايت نبي اكرم (ص) جريان هدايت الهي و سرپرستي و ولايت حضرت حق در غدير گشوده شد. با آمدن انبياء و حتي خود نبي اکرم (ص) هنوز نعمت توحيد به كمال نرسيده است، وقتي باب نعمت ولايت به دست نبي اكرم (ص) گشوده مي‏‌شود، نعمت توحيد به تمام مي‏‌رسد. لذا ذيل آيه «وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَة»، فرمود... نعمت باطني ولايت است... و چيز ديگري نيست. حضرت درهاي باطن توحيد را گشودند «اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتي». اين است كه هم ملائكه صف به صف آمده اند و هم شياطين، هم ابليس و هم جبرائيل. هم سران كفر و هم ميكائيل و اسرافيل غدير را رصد مي‏‌كنند.
«اليوم يأس الذين كفروا» اصلا يأس از آنجا شروع مي ‏شود؛ وقتي ابليس و سران كفر اميدوار باشند، مابقي آنها اميدوارند و اگر مأيوس باشند، مأيوس اند؛ در قرآن خيلي از خطاب ها براي سران است، كمااينكه فرمود هيچ آيه اي نيست كه با «يا ايها الذين آمنوا» شروع مي‏‌شود الا اينكه مخاطب اصلي، اميرالمومنين اند؛ و وقتي گفته مي‏‌شود «كفروا» در قدم اول مقصود ابليس و سران كفرند. وقتي آنها واقعه را ديدند و حقيقت آنچه را در باطن اين صحنه واقع شد و عهدي كه خدا از نبي اكرم (ص) و اميرالمومنين (ع) گرفت و عهدي كه اينها با خدا بستند در فداكاري براي هدايت و درهايي كه از ولايت و هدايت گشوده شد و جريان هدايت الهي و ولايت الهي به يك مرتبه اي از كمال تنزل رسيد، اينها مأيوس شدند..."
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

سخنرانی استاد میرباقری در پنجمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشور
👇👇
تبدیل تاریخ بشر به دو امت حق و باطل یکی از برکات عاشورا است/ «ظهور» ثمره بلاء عظیم عاشورا است/ هیئت‌ها نباید کارکرد حزبی پیدا کنند/ نتیجه عزاداری‌ها باید به مطالبات اجتماعی تبدیل شود | پایگاه اطلاع رسانی رجا
http://www.rajanews.com/news/223691
در محضر آیت‌الله میرباقری

صوت سخنرانی استاد میرباقری در همایش هیأت‌های کشور
👇👇
در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سید محمدمهدی میرباقری:

"قصه غدير، قصه آيه نور و قصه سقيفه، قصه آيه ظلمات است. اين وسعت حادثه است و تجلي غدير در عصر ظهور است كه «والليل اذا يغشي و النهار اذا تجلي»... که دولت حضرت بقيه الله است و آن غشاء از ولايت برداشته مي‏‌شود. يكي از معاني ظهور همين است، يعني حجاب ولايت برداشته مي‌‏شود و ولايت بي حجاب در عالم ما ظهور پيدا مي‌‏كند."
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سید محمدمهدی میرباقری:

"هر پيغمبري اولو العزمي که آمد. يک پرده از ولايت اميرالمومنين (ع) را کنار زد. نبي اکرم (ص) در غدير پرده را بالا برد، ولي با سقيفه يک حجاب روي آن انداختند. حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه) آن حجاب را از روي اميرالمومنين (ع) بر مي دارند. ظهور، همين است و معناي ديگري ندارد: «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى‏* وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى»; طبق روايات مراد از ليل در اينجا دولت دومي است که حجاب اميرالمومنين (ع) شد و نهار ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) است که آن بساط را جمع مي کند."
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

کانال 🌱در محضر استاد میرباقری🌱در تلگرام راه‌اندازی شد.🌹

🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼

برای عضویت، ابتدا تلگرام خود را به‌روزرسانی کنید و سپس بر روی لینک زیر کلیک نمایید و در ادامه، گزینه join را انتخاب نمایید:

https://telegram.me/ostadmirbaqeri

🌺لطفا به علاقه‌مندان اطلاع‌رسانی کنید و در گروه‌های دیگر به اشتراک بگذارید.🌺
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

🌴 لطفاً اخبار، مطالب، انتقادات، نظرات و موضوعات پیشنهادی خود را برای بهتر شدن کانال، از طریق زیر 👈 به مدیر کانال بفرستید:

@norouzi313
در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سید محمدمهدی میرباقری:

"هر سال در روز غدير هر سال حادثه مهمي اتفاق مي افتد. درهايي باز مي شود که در غيرغدير باز نمي شود. لذا روزه روز غدير فضيلت شصت سال روزه را دارد که اين شصت سال مال سال اول نيست. هر سال اين روزه، اين فضيلت را دارد. اين فضيلت، قراردادي نيست. اين ظرف، ظرف خاصي است که عبادت در آن با فضيلت بيشتري واقع مي شود."
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سید محمدمهدی میرباقری:

"اصل شفاعت، شفاعت در موضوع ولايت است. انبيا شفيع امت شان در موضوع ولايت بودند. آن ها را به ولايت الله مي رساندند. «أَلا إِنَّ أَوْلِيَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ»; خوف و غصه از آن ها برداشته مي شود. وادي، وادي نشاط است. هر پيغمبري به اندازه خودش اين کار را کرده، ولي هنوز اين حقيقت در پرده غيب بوده است. چون ظرفيت ظهور نداشته.
آن کسي که در غدير مأمور شد به اذن الله پرده از اين سر الهي بر دارد تا اين سرّ آرام آرام در عالم ما مکشوف شود و حقايق باطني ولايت ظاهر شود نبي اکرم (ص) بود. اين قدر هم اين حقيقت عظيم است که وقتي در دوره ظهور تجلي مي کند مؤمنين و انبيا برمي گردند که بهره مند شوند. رجعت همين است. اين ولايت دوباره ظاهر مي شود. انبيايي که عوالم را طي کردند مي بينند بايد به دنيا برگردند."
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سید محمدمهدی میرباقری:

"سه چيز در غدیر حاصل شده است: کمال دين، تمام نعمت، مرضي شدن اسلام.

هر سه اين ها (يعني هم دين هم نعمت و هم اسلام) در روايات به اميرالمومنين (ع) تفسير شده است. رواياتش هم فراوان است؛ آيات قرآن هم متعدد است...

«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»؛ يعني خداي متعال اين پيامبر خودش را فرستاد و دو چيز به او داد: هدي و دين الحق و خداي متعال هم اراده اش اين است که اين دين حق بر همه اديان غالب شود. حديث در کافي است که فرمود: دين الحق يعني ولايت اميرالمومنين (ع).
اين دين حق مگر تا بحال نيامده بود که گفته مي شود «اليوم اکملت لکم دينکم»؟ چرا اين دين آمده بود؛ باطن دين ولايت الامام است. نعمت باطني ولايت الامام است .اين دين آمده بود و همه انبيا هم اين دين را مي آورند و همه انبيا يک حرف مي زنند «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّـهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ»؛ اين رسل يک حرف بيشتر نمي زنند و آن اينکه همه شان دعوت به اسلام مي کنند و باطن اسلام هم ولايت است؛ دعوت به دين مي کنند و باطن دين، ولايت است. همه اينها آمده بودند حتي خود حضرت تا الان همه صحبتش دين بود؛ اما حقيقت ولايت به نحو کمال ظهور پيدا نکرده بود؛ موانعش در غدير برداشته شد به شفاعت نبي اکرم (ص) و به شفاعت ايشان پرده برداشته شد و اين مي شود «اکملت لکم دينکم اتمتت عليکم نعمتي».

نعمت هم خود ولايت است؛ نعمت چيزي جز ولايت نيست. امام رضا (ع) فرمودند: نعيم ولايت ماست. روايات هم در اين زمينه زياد است. در ذیل آيه «وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً» فرموده اند منظور از نعمت باطني، ولايت است. اين نعمت ولايت تا الان هم بوده [ولي در غدير] به مرحله تمام رسيد. حقيقت ولايت در غدير به مرحله تمام رسيد. ولايت به نحو تام در عالم ما درغدير تجلي کرد.

«و رضيت لکم الاسلام دينا»؛ اينجا منظور از اسلام چيست؟ که در جاي ديگري از قرآن مي فرمايد: «إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ». در جواب اين سوال روايات فرمودند: «هو التسليم لعلي بولايته»؛ يعني باطن اسلام هم تسليم به امام بودن است. حقيقت اسلام ولايت الامام است. اين ولايت الامام اگر به جايي رسيد که به نحو کمال و تمام ظهور کرد، دين مرضي خدا مي شود.

بنابراين آن چه در غدير واقع شده است همين سه چيز است: کمال دين، تمام نعمت و اين که اسلام دين مرضي شد، اسلام، شريعت هم هست ولي باطن اين شريعت، ولايت الامام هست. وقتي ولايت امام به نحو کمال، آن هم به دست اين وجود مقدس در عالم ظهور پيدا کرد، دين مرضي خداي متعال مي شود..."
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سید محمدمهدی میرباقری:

"اين که غدير عيد الله الاکبر است يعني اينکه درهاي باطن ولايت امام به روي ما گشوده شده و ما ماذون شديم به اين که به ولايت امام راه پيدا کنيم. وادي ولايت و طي مسير با آن کردن، آسان نيست. اينکه درهاي اين وادي به نحو تمام و کمال باز بشود، نعمت ولايت به تمام برسد، دين که همان ولايت امام است به کمال برسد، اسلام در منزلتي قرار بگيرد که بشود دين مرضي و اين را خدا بپسندد، يعني کانه حتي تا قبل از نبي اکرم (ص) همه انبيا که آمدند خدا هنوز راضي نيست و آن دين مرضي خدا، دين بعد از غدير است. همه انبياء دين شان اسلام بود زيرا «إن الدين عندالله الاسلام»؛ يعني يک دين بيشتر نيست، ولي اين دين تا حقيقت ولايت امام در آن به نحو کمال ظاهر نشده است، دين مرضي خداي متعال واقع نمي شود. اين آن چيزي است که در غدير اتفاق افتاده است.

عيد بودن غدیر به خاطر اين است که عبور ما از حجاب هاي ظلماني و سير در مقام حجاب هاي نوراني تا رسيدن به سرچشمه توحيد در غدير ممکن شده است. غدير است که توحيد به گونه اي در دين اسلام تجلي کرد که خداي متعال اين را پذيرفت و مرضي خداي متعال شد. سير ما تا رسيدن به سرچشمه ولايت در فردا ممکن شده است و قبل از آن ممکن نبود. همه انبيا آمدند ولي ممکن نبود."
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سيد محمدمهدي ميرباقري:

"واقعه غدير بر اساس اراده خداي متعال و به واسطه وجود مقدس نبي اکرم (ص) سر آغاز تصرفي عظيم در تاريخ است؛ هر چند كه اين تصرف تاريخي به تدريج در مسير طولاني تاريخ تحقق پيدا مي‏کند؛ حقيقت تصرفي که در غدير محقق شد، ابلاغ و اقامه رکن اصلي دين يا همان حقيقت جريان ولايت حقه است."
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سيد محمدمهدي ميرباقري:

"بعد از رحلت نبي اکرم (ص) تنها اتفاقي كه افتاد اين بود که در يک قدم گفتند: حسبنا کتاب الله؛ يعني تلاش كردند دين را از کلمه ولايت جدا و خالي کنند. اگر اين کلمه از دين جدا شد مي‌‏توان دين را تحريف کرد و به نفع دستگاه نفاق تفسير نمود؛ اين اتفاق در تاريخ افتاد.
خداي متعال در غدير، دستور خود را به حضرت ابلاغ كرده و ايشان نيز با يک تصرف عظيم تاريخي اين دستور را اجرا کردند. حضرت اين كار را به گونه‌‏اي تدبير كردند که در ناباوري دشمنان انجام شد؛ يعني کاملاً شرايط نشان مي‌‏دهد که آنها هرگز تصور نمي‌‏کردند که حضرت چنين اقدامي مي‌‏كنند؛ لذا به حضرت خطاب مي‏‌شود: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ». يک جريان خطرناک به واسطه فضايي كه ايجاد کرده بود تصور مي‌‏كرد که تحقق اين کار غيرممكن است. حضرت هم نگران آن فضا بودند به همين دليل در يک تصرف غيرمترقبه و پيش‌‏بيني نشده اين امر را عملي کردند و با مديريت خود جريان مخالف را در مقابل يک عمل انجام شده قرار دادند. اين تصرف حضرت، مبدأ بقاء کلمه توحيد در عالم است. پس از تحقق اين امر در واقع اميرالمومنين (ع) عهده‌‏دار خلافت نبي اکرم (ص) در امت تاريخي ايشان مي‏‌شوند؛ خلافت رسول الله قرارداد و لفظ نيست بلكه مقام است. اميرالمؤمنين (ع) بايد بتواند شئون نبي اکرم (ص) را در امت جاري کنند؛ ايشان قائمه امت رسول‏‌اند و بايد رکن و محور اقامه امت و محور اقامه دين در جامعه باشند. بنابراين آن اتفاق عظيم اين بود که خلفاء معصوم مأمور شدند تا در امت تاريخي نبي اكرم (ص) خلافت کنند و دين نبي اکرم (ص) را اقامه و اظهار نمايند.
اين خلافت در نهايت در عصر ظهور تجلي مي‌‏يابد؛ به عبارت ديگر دين نبي اکرم (ص) به واسطه امام زمان (عج) در عالم متجلي مي‌‏شود."
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سيد محمدمهدي ميرباقري:

"معناي تحقق غدير اين نيست که فقط شريعت اسلامي عمل شود. تحقق غدير يعني پذيرفته شدن ولايت حقه، حركت بشريت بر محور خلفاي الهي و محور قرار گرفتن اراده ايشان در همه حرکت‌‏هاي اجتماعي؛ به تعبير ديگر با تحقق غدير، جامعه بر مدار ولايت حقه شکل مي‏‌گيرد، نه بر مدار اهواء.
در چنين جامعه‌‏اي همه روابط تابع پرستش خداي متعال و تقواي الهي است. بنابراين براي تحقق غدير، بايد شريعت اسلامي و شريعت الهي در همه ابعاد عملي شود. يعني به تعبيري بايد اخلاق، عقايد، فقه و احکام همه بر مدار توحيد شكل بگيرند. اين همان نكته‏‌اي است که امام درباره‌‏اش مي‏‌فرمودند: حکومت، فلسفه عملي تمام فقه است. تحقق حقيقت فقه، اخلاق و عقايد در جامعه، اقامه حکومت حقه و ولايت است. شاخصه جامعه ولايت مدار اين است که اخلاق و رفتار آن براساس دين خواهد بود و همه حوزه‌‏هاي حيات آن به حوزه بندگي و پرستش خداي متعال تبديل مي‏‌شود. چنين جامعه‌‏اي بستر انانيت نفس و لذت‏‌جويي نيست بلکه حيات در آن بندگي و تقرب به خداي متعال خواهد بود."
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

غدیر از یک مسیر پیچیده تاریخی عبور می‌کند و به عصر ظهور می‌رسد
👇👇
در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سيد محمدمهدي ميرباقري:

"آنچه در عصر ظهور محقق مي‏‌شود تجلي غدير است؛ يعني آنچه در غدير ابلاغ و اقامه شد در عصر ظهور واقع مي‏‌شود؛ غدير در يک مسير پيچيده تاريخي از مراحل مختلف عبور و در عصر ظهور تجلي پيدا مي‏‌کند. عصر ظهور عصر ظهور کلمه حيات و عصر ظهور حيات طيبه و حقيقت ايمان است؛ عصر ظهور نور عالم است. در عصر ظهور حيات اجتماعي انسان به نور توحيد و بندگي نوراني مي‏شود و حيات معنوي در جامعه انساني شکل مي‏‌گيرد؛ حيات انسان به يک مرتبه متعالي ارتقاء پيدا مي‌‏کند و طبيعتاً همه زواياي زندگي در سايه اين حيات طيبه شكل مي‌‏گيرد؛ جريان نياز و ارضاء وارد مقياس جديدي مي‏‌شود.... در آن عصر جامعه و زيربنا و مدنيت متفاوتي شکل مي‏‌گيرد؛ حتي تحولي که اتفاق مي‏‌افتد فراتر از يک تحول تمدني و انتقال از يك تمدن مادي به يك تمدن الهي است.
اگر غدير در عالم تجلي کند و اين تجلي به نحو تام واقع شود. نشئه، تبديل مي‏‌شود. در مقام تشبيه، هنگام قيامت هم نشئه عوض مي‏‌شود و کل مناسبات عالم تغيير مي‌‏کند. با تجلي غدير در عصر ظهور، مناسبات جهان انساني تغيير مي‏‌كند "وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آَمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ". حقيقت ايمان و تقوا پذيرش ولايت حقه است؛ «الْمُتَّقُونَ شِيعَتُنَا». اگر بشريت به مرزي از تقوا برسد که همه حياتش بر مدار ولايت حقه تنظيم شود آنگاه لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالأرْضِ؛ همه درهاي برکات گشوده شده و عالم، عالم ديگري مي‏‌شود؛ مناسبات عالم تغيير مي‏‌کند. يك جامعه ولايت‏مدار از نظر انسان‏‌هايي که در آن جامعه زندگي مي‏‌کنند با جوامع ديگر تفاوت دارد؛ آنها كساني هستند که به حيات طيبه و تقوا رسيده‌‏اند؛ انسان‌هايي که تلقي آنها از عالم و درکي كه از خود و نيازهايشان دارند تغيير کرده و ارتقاء يافته است؛ جهاني که در آن زندگي مي‌‏کنند جهان ديگري است؛ به يك معنا غيب عالم در اين جهان ظهور پيدا مي‏‌کند؛ «لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالأرْضِ»؛ يعني درهاي غيب به سوي اين عالم گشوده مي‏‌شود و تجلي غيب در عالم واقع مي‌‏شود؛ عالم، عالم ديگري مي‏‌شود."
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

انکارکنندگان غدیر چه کسانی بودند؟
👇👇
در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سيد محمدمهدي ميرباقري:

"انكار كنندگان غدير يک طيف هستند. همه آنها هم يک انگيزه نداشته‏‌اند اما کساني که محور اين جريان بوده‌‏اند اهميت اين حادثه را مي‌‏فهميدند. محور اين جريان، اولياء طاغوت و دشمنان کلمه توحيد و نبي اکرم (ص) هستند. آنها به خوبي مي‌‏دانند كه تنها طريق جريان نبوت نبي اکرم (ص)، خلافت ولي الهي است و اگر بتوانند در خلافت تحريف كنند، كل دين را تحريف كرده‏‌اند. حضرت در روياي صادقه كه فريقين هم نقل كرده‌‏اند ديدند كه بني‌تميم و بني‌عدي و بني‌اميه بر منبر ايشان بالا رفتند و مردم را به قهقرا برمي‌‏گردانند؛ يعني در قالب خلافت نبي اکرم (ص) مردم را از مسير توحيد به طرف دنيا بازگرداندند. آنها مي‌‏دانستند که اگر ولايت حقه اقامه شود، تمامي دين اقامه مي‌‏شود و راه آنها مسدود مي‌‏گردد. از نظر آنها تنها راه اقامه حکومت باطل بر جهان درگيري با حقيقت ولايت است. اگر به هر اندازه بتوانند اين حقيقت را حذف و يا محدود و منزوي کنند، به همان اندازه توانسته‏‌اند مانع ظهور حق و کلمه توحيد و گسترش دين نبي اکرم (ص) شوند."
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

در حال حاضر در کنار اثبات اصل غدیر باید محتوای غدیر را آموزش دهیم
👇👇
در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سيد محمدمهدي ميرباقري:

"براي ترويج و تبيين غدير بايد در چند نقطه تحول ايجاد كرد. اول اينکه نوع بحث‏هايي که در باب حادثه غدير اتفاق مي‌‏افتد، بحث‏‌هايي است که در خط مرزي طرفداران غدير و مخالفان غدير است؛ تمام هدف اين است كه اثبات کنيم غدير وجود داشته است. البته اين امر هم بايد انجام بگيرد؛ در طول تاريخ هم براي اين کار زحمت‏ها کشيده‌‏اند؛ عبقات الانوار، الغدير و آثار شيعي ديگر مشحون از حقايق و زحمات و رنج‏هايي است که بزرگان شيعه كشيده‏‌اند. اما به نظر مي‌‏آيد درحال حاضر اين اقدامات ديگر کافي نيست. بعد از اثبات اصل غدير بايد به دنبال گسترش معارف غدير و ارتقاء درک از امام بود. نظام ولايي‏ اي که شيعه تعريف مي‌‏کند ـ که نظام سياسي شيعه هم هست ـ و چيزي فراتر از يک نظام اجتماعي است. بحث از يک جريان حقيقي در کل عوالم است كه به تدريج بايد تلقي و القاء شود يعني بحث ولايت اميرالمومنين (ع) فقط اين نيست که چه کسي حکومت مي‌‏کند؛ بلكه بحث از جريان ولايت حقه‌‏اي است که بستر تحقق توحيد در عالم است؛ بحث از معرفت ولي خدا و خليفه الله است که زيارت جامعه کبيره جلوه‌‏اي از آن کمالات است."
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

نکته‌های پایانی درباره غدیر
👇👇
در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سيد محمدمهدي ميرباقري:

"بايد بحث در حوزه ولايت را از بحث اوليه اثبات غدير به تدريج به بحث درباره محتواي غدير سوق داد و حقايق و اسراري که در ولايت اميرالمومنين را آموخت و آموزش داد. به تعبير ديگر هر كسي به اندازه ظرفيتي كه دارد بايد در مسير اقامه ولايت اميرالمومنين قرار بگيرد. کسي که مي‏‌خواهد اين ولايت را اقامه کند و تعليم دهد ابتدا بايد حامل اين حقيقت شود كه البته تحمل اين حقيقت خود امر دشواري است؛ «إنّ أمرنا صعب مستصعب، لا يحتمله إلاّ ملك مقرّب، أو نبيّ مرسل، أو عبد مؤمن امتحن الله قلبه للإيمان». ما كه نبي مرسل و ملک مقرب نيستيم لذا بايد عبد ممتحن باشيم و در موضوع ولايت امتحان بدهيم تا حقيقت ولايت را به ما عطا كنند. در اين صورت مي‏‌توانيم همان حقيقت را به نسبت به جامعه القاء کنيم."
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سيد محمدمهدي ميرباقري:

"بايد مانع آن شد که بحث غدیر شکل يک نزاع تاريخي پيدا کند و چنين تصور شود که درباره يک حادثه تاريخي بحث مي‌‏شود. بايد توجه داشت كه بحث، يک مسئله تاريخي و منحصر در دوران گذشته نيست، بلكه بحث از جريان ولايت حقه و ولايت تاريخي نبي اکرم (ص) است. ولايت معصوم مانند ولايت اجتماعي معطوف به يک دوره و زمان خاص نيست بلكه ولايت بر کل تاريخ اجتماعي بشر و در ادامه ولايت تکويني معصوم است. معصوم خليفه الهي در همه عوالم است از جمله در حيات تاريخي بشر. اين خلافت در همه عوالم خلقت است؛ از جمله در طول تاريخ عالم انساني.
بنابراين بايد مسئله غدير را از يک بحث تاريخي كه منحصر در بحث خليفه و جانشين بعد از رحلت پيامبر (ص) است، خارج كرد. مسئله، خلافت نبي اکرم (ص) در امت تاريخي و سرپرستي امت تاريخي پس از نبي اکرم (ص) و خصوصيات آن خليفه است. مرحوم صدوق از امام رضا (ع) در عيون اخبار الرضا (ع) و نيز مرحوم کليني در کافي نقل کرده‌‏اند: وقتي حضرت وارد مرو شدند، بحث امامت و خلافت احيا شد، راوي حديث مي‏‌گويد: در مسجد جامع بودم؛ مردم درباره امامت بحث مي‏‌کردند. حضرت ابتدا تذکري مي‏‌دهند و مي‌‏فرمايند: «انَّ الْامامَةَ خِلافَةُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ خِلافَةُ الرَّسُولِ». امامت مقامي است که ابراهيم خليل بعد از مقام خلت با امتحانات به آن رسيده است. بعد مي‌‏فرمايد: درك اين مقام چيزي نيست که عقول به راحتي به آن برسد. سپس مفصل درباره حقيقت امامت و امام بحث مي‌‏کنند؛ «الإمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ لا یُدَانِیهِ أحَدٌ». بحث از چنين امامتي است.
بحث امامت و امام را نبايد در حد بحث حکومت اجتماعي و تعيين حاكم آن و حتي مجري قوانين شريعت ديد. ولايت شأن اجراي شريعت نيست بلكه فوق شريعت است. شريعت، نازله ولايت است. بنابراين بايد تلقي خود را از اين مسئله، به يک تلقي ساري و جاري در همه انوار حيات بشر تبديل كرد."
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سيد محمدمهدي ميرباقري:

"غدير يک مسئله جاري در همه عوالم و همه اعصار است و نه يک مسئله تاريخي که دورانش گذشته باشد، مسئله فراتر از اثبات غدير و بلكه بحثي فراگير نسبت به همه عرصه‏‌هاي حيات است. اين مسئله حتي محدود به ولايت باطني انسان‏‌ها هم نيست بلكه سرپرستي همه‌جانبه حيات بشر اعم از حيات فردي، اجتماعي و تاريخي در همه ادوار را شامل مي‏‌شود.
بنابراين بايد موضوع درگيري نبي اکرم (ص) را به خوبي تبيين كرد. آيا علت اين درگيري حکومت موروثي بوده؟ اقامه شريعت و عملي شدن احکام فقهي بوده و يا درگيري فراتر از اينهاست. مسئله، درگيري جريان کلمه توحيد است.
تحقق کلمه توحيد در حيات ظاهري و باطني انسان منوط به تحقق ولايت است؛ همان ولايت ولي الله كه طريق جريان توحيد در عالم است. اين نزاع را بايد خوب تشخيص داد و فهميد كه ما به النزاع چيست و عرصه نزاع کجاست. بايد فهميد كه اين نزاع مربوط به سال ۱۱ هجري نیست، بلکه مربوط به همه تاريخ است."
در محضر آیت‌الله میرباقری

قطعه صوتی پرنکته از استاد میرباقری درباره توسعه شهر مشهد
👇👇

- متأسفانه در مشهد مقدس، فرهنگ گردشگری بر فرهنگ زیارت حاکم شده است..

- مفهوم "پایتخت فرهنگی" در دستگاه توسعه غربی تعریف شده است. شاخص‌های پایتخت فرهنگی، شاخص‌های غربی شدن است.

- پایتخت‌فرهنگی شدن مشهد به معنای برنامه‌ریزی شهری بر محور توسعه است

- مشهد شهر زیارت است نه پایتخت فرهنگی. پیشرفت شهر مشهد باید بر محور زیارت باشد نه سیاحت.

- زیارت محور جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است. "زیارت" ابزار گسترش پرستش و "سیاحت" ابزار توسعه سرمایه‌داری

- برخی ناآگاهانه و برخی آگاهانه به دنبال انحلال فرهنگ زیارت در فرهنگ گردشگری هستند.
👇👇
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

🌴 به خاطر طولانی شدن مباحث علم دینی استاد میرباقری، سری دوم این مطالب به فرصتی دیگر موکول می‌شود. 🌴
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سید محمدمهدی میرباقری:

"غرب، انسان را منبع صرف براي توليد ثروت مي داند، بنابراين انسان، انباره اي است كه بايد انرژي و جاذبه هاي آن، تبديل به ثروت شود و از همين جهت، بايد به ميزاني جمعيت زياد شود كه متناسب با زندگي مادي و توسعه تعريف شده در زندگي غربي باشد!"
@ostadmirbaqeri
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سید محمدمهدی میرباقری:

"غرب به مسأله جمعيت، نگاه استراتژيك دارد و كنترل جمعيت را يكي از ابزار هاي جنگ نرم مي شمارد... غرب تغيير جمعيتي كشور ما را به نفع خود مي داند...
آنها كه در دوران جنگ تحميلي به ما «نخ بخيه» هم نمي دادند، بخش زيادي از هزينه هاي كنترل جمعيت را به عهده گرفتند... "
@ostadmirbaqeri
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سید محمدمهدی میرباقری‌:

"كنترل جمعيت با موضوع بالا رفتن سن ازدواج، گره خورده است. اگر ده سال سن ازدواج را بالا ببريد، كنترل جمعيت محقق مي شود! طبيعتاً در اين نگاه، دوران آموزش جوانان و به خصوص بانوان طولاني مي شود و تأمين عاطفه و غرائز اين دوران با دوست يابي هاي نادرست حل خواهد شد! مسأله اشتغال بانوان نيز بدون توجه به وظايف زن در خانواده مد نظر قرار مي گيرد! و به مرور يك خانواده با سبك زندگي غربي سامان مي يابد!
همه اين ها يك سيكل است كه اگر كسي وارد اين چرخه شد بايد تا آخر آن را بپذيرد..."
@ostadmirbaqeri
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سید محمدمهدی میرباقری:

"در مدل غربي، به‌جاي وظايف خانوادگي، اصالت با تحصيل است و اصل شدن تحصيل نسبت به تشکيل خانواده، موجب بالا رفتن ده ساله سن ازدواج مي شود و در اين ده سال هم طبيعي است که جوان ها نياز به تأمين غريزه و تأمين عاطفه دارند و بايد براي‌شان فکري کرد؛ لذا دوست‌يابي غربي مطرح مي شود...
[براین‌اساس قاعدتا‍ً] سبک ازدواج سنتي به ازدواج مدرن تبدیل می‌شود و خانواده تابع اشتغال تعریف می‌شود که اصل در آن لذت است نه تربيت."
@ostadmirbaqeri
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سید محمدمهدی میرباقری:

"وقتي بحث کنترل جمعيت مطرح شد حقیر به‌شدت مخالف بودم. گفتم که اين يک پيوستار است يا همه اين بسته را با هم قبول کنيد، يا اگر قبول نداريد از اول رد کنيد.
کنترل جمعيت از اصول برنامه‌ريزي توسعه است. وقتی مي‌خواهید جمعيت را کنترل کنيد، مي گويند: اولين کار اين است که سن ازدواج بالا برود! چون اکثر فرزندان مربوط به دوران جواني است، و برای بالا بردن سن ازدواج مي گويند: خانم ها بروند تحصيل عاليه پیدا کنند...
من مخالف با تحصيل نيستم مي خواهم چرخه مسئله را تعريف کنم؛ وقتی بانوان مي روند تحصيل مي کنند، به‌طورطبيعي سن ازدواج حدود يک دهه بالا مي رود، همچنانکه الان نسبت به دو دهه قبل سن ازدواج در کشور ما تقریباً ده سال تغيير کرده است.
بعد هم که از تحصيل فارغ شدند طبيعتاً فارغ التحصيلان، اشتغال هم مي خواهند! وقتي دنبال اشتغال رفتند، طبيعتاً شرايط زندگي‌شان تغيير مي کند و ديگر وظيفه اصلي خودشان را تربيت فرزند نمي‌دانند. از باب نياز طبيعي انسان، يک الي دو تا فرزند هم اگر بياورند، خيلي هنر کردند!
وقتی اين اتفاق مي خواهد بيفتد اينها مي گويند: آیا بد است که خانم ها مي خواهند با سواد بشوند؟! خيلي هم خوب است خانم ها باسواد بشوند! اما [مشکل این است که] کم کم سوادآموزي محور مي شود و سبک زندگي بر مدار تحصيل و اشتغال بانوان مي چرخد و الگوی فرزندآوري و تربيت فرزند هم تغيير مي کند.
وقتي سن ازدواج ده سال بالا رفت اين نياز طبيعي را چطوري تأمين کنيم؟ مي گويند از طريق دوست يابي، شيوه ازدواج سنتي تغيير کند، مثل دوست يابي و رفاقت هاي غربي.

اين مسأله واضح بود. از طريق هنر هم پشتيباني شد و حتي به نظر من، سینمای خود ما پشتيباني کرد و سريال‌ها و فیلم‌هایی در اين دو، سه دهه ساخته شد [که اثرات منفی داشت]..."
@ostadmirbaqeri
در محضر آیت‌الله میرباقری

👈 پیشنهاد به مدیر کانال:

@norouzi313
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

نکته‌هایی درباره روش تبلیغ و محتوای تبلیغ
👇👇
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سيد محمدمهدي ميرباقري:

"در امر تبليغ پيش از پرداختن به محتوا و روش، توجه به اخلاص ضروري است؛ عملي که براي خداي متعال نباشد با آنکه ممكن است داراي جاذبه‌هايي ظاهري بوده و مورد استقبال قرار گيرد اما هرگز منشأ اصلاح نمي گردد. حاصل اين گونه جلسات هرگز تربيت و تهذيب و پرورش انسان هاي مهذبي كه به دنبال مأموريت‌ها و وظايف الهي خود باشند نيست."
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سيد محمدمهدي ميرباقري:

"اخلاص در گفتار به سادگي حاصل نمي گردد. دست يابي به اخلاص در عمل، نيازمند مراقبه اي دائمي است تا آنجا که خود انسان نيز خالص شده و شاكله‌اش اصلاح شود. درجات اخلاص تابع درجات اخلاص شاكله است. اگر شاکلة انساني به شاكلة محبين تبديل شود با سخني که از روي محبت خداي متعال مي گويد در عالم اثرگذار خواهد شد. خداي متعال خطاب به نبي اکرم (صلي الله عليه و آله) مي‌فرمايد: «وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيمٍ»؛ تو بر خلقي عظيم مشرفي؛ خلق عظيم نبي اکرم (صلي الله عليه و آله) مردم را به سوي خداي متعال دعوت مي‌كند؛ «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِيَّهُ عَلَى مَحَبَّتِهِ»؛ خداي متعال نبي اكرم (صلي الله عليه و آله) را با محبت خود تأديب كرد.
اگر شاكلة كسي شاكلة محبت خداي متعال باشد تعليم او نيز از محبت ناشي مي گردد."
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سيد محمدمهدي ميرباقري:

"عامل تأثيرگذاري بر ديگران، اخلاص و به خصوص اصلاح شاكله و نيل به مقام محبت است. اگر انسان با مقام محبت الهي به دنبال اصلاح مردم باشد، تربيتش اثرگذار خواهد بود. مانند صفتي كه در حضرت رسول (صلي الله عليه و آله) وجود دارد؛ «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ» و يا «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ»؛ براي پيشرفت در اين امر بايد به هدايت مردم، حريص و نسبت به مؤمنين، رئوف و رحيم بود."
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سيد محمدمهدي ميرباقري:

"اخلاص در عمل موجب جاري شدن سرچشمه‌هاي حكمت بر زبان آدمي است؛ «من اخلص لله اربعين صباحا فجر الله ينابيع الحكمه من قلبه على لسانه‏»؛ حکمت در قلب مي‌جوشد و بر زبان جاري مي‌شود. سرچشمة حكمت، كتاب الهي است؛ «تِلْكَ آياتُ الْكِتابِ الْحَكيمِ»، «كِتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكيمٍ خَبيرٍ»؛ حقايق اين كتاب حكيم و عليم به تدريج در قلب وارد و بر زبان جاري مي شود. اين همان حكمتي است كه خداي متعال به اهل‌بيت (عليهم السلام) عطاء كرده است؛ «أَنَا دَارُ الْحِكْمَةِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ الْحِكْمَةَ فَلْيَأْتِ الْبَابَ». انسان وارد اين دار حكمت نمي شود مگر به واسطة اخلاص.
انسان وقتي وارد اين دار شد، به قدري که از آن حكمت به او عطا مي شود، مي‌تواند اثرگذار باشد."
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سيد محمدمهدي ميرباقري:

"بايد حكيم و اهل محبت بود تا بتوان با حكمت و موعظة حسنه دعوت كرد وگرنه نمي توان به تنهايي با استدلال و برهان مردم را به سوي خدا هدايت کرد. البته در مراحلي از هدايت، استدلال و مجادله نيز به کار مي آيد، هر چند که استدلال به هدايت نمي انجامد. شيوة انبيا در هدايت مردم نيز مجادله نبوده است؛ «ادْعُ إِلى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ». طريق دعوت، حكمت و موعظه است و مجادله، طريق دفع خطر. استدلال‌ و برهان طريق مجادله با نفس و شياطين بيروني است. استدلال راه رسيدن نيست بلکه ابزاري براي مجادله با وساوس است."
@ostadmirbaqeri
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سيد محمدمهدي ميرباقري:

"شايسته است پيش از هر منبري به وجود مقدس ولي عصر (عليه السلام) يا يكي از حضرات معصومين (عليهم السلام) توسل جست، تا به اخلاص در کلام رسيد و از مراقبت حضرات معصومين (عليهم السلام) بهره مند شد؛ در مجلس وعظ اولين کسي که شيطان تلاش مي کند او را تحت تأثير خود قرار دهد، شخص واعظ است؛ اگر واعظ تحت تأثير شيطان قرار گيرد بخش اعظم مستمعين هم به واسطة واعظ تحت تأثير قرار خواهند گرفت؛ «مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ الشَّيْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّيْطَانَ». اگر گوينده، ناطق عن الشيطان شد و شيطان القا نمود و او القائات شيطان را بر زبان جاري کرد، نيمي از مجلس را به خطا مي برد."
@ostadmirbaqeri
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سيد محمدمهدي ميرباقري:

"نبايد گمان کرد که شيطان حتي براي يک لحظه انسان را رها مي كند. شيطان بهرة خود را از عمل انسان مي‌برد و همة مواعظ را در يك جمله به نفع خود تمام مي‌كند. بايد منبر خود را محاسبه کرد و دقت کرد كه آنچه گفته شده چقدر براي خدا بوده و اگر شيطان در آن نفوذ كرده از چه راهي وارد شده و کجا را آلوده کرده است. مرحوم استاد صفايي مي‌گفتند: شيطان اگر بتواند نمي‌گذارد بكاريد؛ اگر كاشتيد نمي‌گذارد جوانه بزند؛ اگر بتواند، جوانه‌اش را مي‌كَند. اگر به نهال تبديل شود كمر نهال را مي‌شكند؛ اگر درخت شود، شكوفه‌هايش را مي‌كَنَد؛ اگر نتوانست و ميوه داد، ميوه‌اش را كال مي‌چيند؛ اگر نتوانست، ميوه‌اش را دندان مي‌زند و اگر نتوانست، يك كرم به ميوه‌اش مي‌گذارد. بايد ديد شيطان اين كرم را كجاي ميوه مي گذارد.
او به هر شکلي تلاش مي کند ميوه کلام انسان را آلوده و همه حرف‌ها را كالعدم ‌كند. به بار نشستن کلام و ارائه ميوه سالم زحمت فراوان مي طلبد. ميوه عمل انبيا صالح است و امثال ابوذر و سلمان را تربيت مي کند. بار سايرين، ميوه صالح نيست و انسان ها را نامتعادل و معيوب تربيت مي‌كند. علت هم اين است كه در غيرمعصوم، اخلاص و شرايط لازم شكل نمي‌گيرد و همين نقص، راه را براي شيطان باز مي کند."
@ostadmirbaqeri
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

چند نفر از سروران قبلاً (وقتی سری اول مباحث مرتبط با نظریه علم دینی استاد میرباقری ارائه می‌شد) متن مصاحبه استاد میرباقری در "نقد نظریه علم دینی آیة الله جوادی‌آملی" را خواسته بودند.

در ادامه، متن اسکن‌شده این گفت‌و‌گو (که در شماره ۷۱-۷۰ فصلنامه نقدونظر منتشر شده است،) تقدیم می‌شود:
👇👇
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

👆
این گفت‌وگو ۵۶ صفحه است.
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

ادامه نکته‌ها درباره روش تبلیغ و محتوای تبلیغ
👇👇
در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سيد محمدمهدي ميرباقري:

"منبر جاي تبليغ کتاب خدا و معارف اهل بيت (عليهم السلام) است. آنچه اثربخش است، معارف اهل‌بيت (عليهم السلام) است. منبري که از معارف قرآن و اهل بيت (عليهم السلام) تهي باشد، مصداق ميو ه اي است که آلوده به کرم شيطان است؛ چنين منبري مبلّغ اشخاص ناقص است نه مبلّغ امام صادق (عليه السلام)؛ مانند کسي که در يک منبر پنجاه بيت شعر مي‌خواند اما سه روايت از ائمه (عليهم السلام) در کلامش به گوش نمي خورد. حتي توجيه مي کند که اين اشعار، ترجمة روايات است! شايد آن اشعار جاذبه داشته باشد و مخاطب را تهييج کند، اما آيا اثر روايت را دارد؟ آيا آدم ساز هم هست؟ به هر حال اثر آيات و روايات را ندارد."
@ostadmirbaqeri
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سيد محمدمهدي ميرباقري:

"روحانيت بايد مبلّغ معصومين (عليهم السلام) بوده و ادبيات تبليغش ادبيات ائمه (عليهم السلام) باشد. تنها ادبيات ائمه، ادبيات مؤثر است و نفس تربيت مي‌كند؛ چرا که متناسب با فطرت است. البته گاهي نيز لازم است در منبر شعر حكيمانه خوانده شود اما نبايد همة منبر در اين اشعار خلاصه شود. چه لزومي دارد انسان عمر خود را صرف تبليغ ادبيات يک شاعر کند که هم شعر خوب دارد و هم حرف بد؟ مگر مأموريت مبلغين، تبليغ شاعران است؟ مبلّغ موظف است كتاب خدا و معارف اهل‌بيت ‌(عليهم السلام) را که «خُزَّانُ عِلْمِ اللَّهِ» هستند به مردم برساند."
@ostadmirbaqeri
در محضر آیت‌الله میرباقری

در محضر آیت‌الله میرباقری

استاد سيد محمدمهدي ميرباقري:

"از آفات برخي منبرها اين است كه در آنها به جاي معارف اهل بيت (عليهم السلام) به قدري از ديگران گفته مي شود كه در مقابل ائمه (عليهم السلام) طبقه موازی ايجاد مي شود. تا آنجا که مردم تصور مي کنند اين اشعار، همسنگ آيات قرآن و روايت هستند. اين اتفاق روي داده است. البته منظور مذمت شعرا نيست. ممكن است شعراي خوبي با فهم روايات، سخن حقي هم گفته باشند، اما اين اشعار هرگز نبايد جاي روايات را بگيرد حتي اگر ادعا شود که اين اشعار، حاوي مضمون روايات است؛ در هر حال خواندن کلام اهل بيت (عليهم السلام) ارجح است."
@ostadmirbaqeri