بنیاد دکتر صادق آئینه وند
عنوان گروه یا کانال:

بنیاد دکتر صادق آئینه وند


توضیحات: انتشار آراء و نظرات زنده یاد دکتر صادق آئینه وند و اخبار مربوط به بنیاد آن دانشمند از این کانال صورت می گیرد.
شناسه: DrAinehvand@
تعداد اعضا: 429
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

با سلام
کانال رسمی بنیاد استاد زنده یاد دکتر صادق آئینه وند با هدف انتشار افکار و اندیشه های آن بزرگوار و همچنین اخبار مربوط به فعالیت های بنیاد دکتر آئینه وند به لطف خداوند بزرگ از امروز آغاز به کار می کند. با همراهی و لطف همه بزرگواران و دوستداران آن مرحوم امیدواریم در این مسیر توفیق یابیم.
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

🔺فرازهایی از دعای جوشن کبیر
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

شادی روح استاد صلوات
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

🔺| فرازهایی از دعای جوشن کبیر |
تقدیم به روح بلند زنده یاد دکتر صادق آئینه وند
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

ممنونیم که با انتشار و به اشتراک گذاری پست های این کانال در ترویج اندیشه های زنده یاد دکتر صادق آئینه وند کوشا هستید.
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایشان بر دوستداران سیره و روش و رهپویان آن بزرگوار تسلیت باد ●بنیاد زنده یاد دکتر صادق آئینه وند ●نشانی کانال بنیادآئینه وند: @DrAinehvand
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

🍃 فرارسیدن ماه ربیع الاول تهنیت باد ● بنیاد زنده یاد دکتر صادق آئینه وند 🍃 @DrAinehvand
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

🍀 بعثت پیام آور رحمت و مهربانی، اسوه اخلاق و راستی، محمدبن عبدالله، بر پیروان آن حضرت مبارک باد ○ بنیاد دکتر صادق آئینه وند ○ @DrAinehvand
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

🔸|| مراسم دومین سالگرد درگذشت دکتر صادق آئینه‌وند برگزار می‌شود

مراسم دومین سالگرد درگذشت دکتر صادق آئینه‌وند (چهره ماندگار تاریخ اسلام و رییس فقید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) برگزار می‌شود.
این مراسم توسط بنیاد دکتر آئینه‌وند و با همکاری پژوهشکده تاریخ اسلام، ساعت ۱۷ روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری با سخنرانی دکتر ناصر تکمیل همایون و دکتر محسن آرمین در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد.
پژوهشکده تاریخ اسلام واقع در خیابان ولی‌عصر، خیابان شهید عباسپور، میدان توانیر، کوچه برادران، کوچه شهروز شرقی، پلاک 9 می‌باشد.
دکتر صادق آئینه‌وند دانش‌آموخته دکترای تاریخ اسلام از دانشگاه القدیس یوسف لبنان، استاد دانشگاه تربیت مدرس و رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود. از او در حدود 100 مقاله و 33 ترجمه و تألیف به یادگار مانده است.
آئینه‌وند در 16 دی 1392، چند ماه پس از آغاز کار دولت حسن روحانی، طی حکمی به عنوان رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منصوب شده بود.
دکتر آئینه‌وند همچنین به‌عنوان عضو هیئت علمی نمونه کشوری، چهره فرهیخته استان همدان و چهره ماندگار در سال 1385 انتخاب شده بود. دکتر صادق آئینه‌وند، چهره ماندگار تاریخ و استاد دانشگاه در رشته تاریخ اسلام که ریاست پژوهشگاه علوم انسانی را به‌عهده داشت، در اردیبهشت 94 پس از یک دوره کوتاه بیماری، درگذشت.
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

🍀 فرا رسیدن اعیاد شعبانیه بر همه شما مبارک باد. 🍀

بنیاد دکتر صادق آئینه وند
@DrAinehvand
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

🔺کروکی پژوهشکده تاریخ اسلام(محل برگزاری مراسم بزرگداشت دومین سالگرد درگذشت دکتر آئینه وند)
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

http://www.jamaran.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-16/637397-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%88%D9%86%D8%AF

🔸گزارش کامل تصویری سایت جماران از مراسم دومین سالگرد درگذشت دکتر صادق آئینه وند
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

🔸می‌توان در دنیای مدرن مسلمان زیست (آئینه وند و نواندیشی دینی)

عبدالله ناصری○ استاد دانشگاه و پژوهشگر

این روزها دومین سالگرد ارتحال استاد بزرگوار، مورخ بزرگ و دغدغه‌مند جریان نواندیشی دینی در جامعه دانشگاهی ماست. یکی از دغدغه‌هایی که استاد دکتر صادق آیینه‌وند داشت بحث پیگیری جریان نواندیشی دینی و مهم‌تر از آن انتقال تجربه این جریان نواندیشی از حوزه جهان اسلام به داخل کشور بود و به همین جهت به دوستان و شاگردان خود توصیه می‌کرد که در این راه دست به ترجمه بزنند و آنچه در جهان اسلام دهه‌ها زودتر از ایران شروع شده، ‌برای اندیشمندان و دانش‌پژوهان ایرانی منتقل کنند و در دسترس قرار دهند. او شناخت خوبی نسبت به این دستاورد در جهان اسلام و خصوصا در جهان عرب داشت. شاه‌بیت این دغدغه در جریان نواندیشی دینی، بحث سازگاری دین و مدرنیته یا عدم سازگاری آن دو است. جریان نواندیشی دینی معتقد به وجه اول است و دکتر آیینه‌وند هم این دغدغه را داشت که دین با مدرنیته سازگار است و مدرنیته می‌تواند الگوی تأمین سلامت انسان مسلمان باشد و اهداف جامع زندگی او را برآورده سازد. بدون تردید بر این باور هستیم که برخلاف بسیاری از غربی‌ها یا سکولارها یا لاییک‌های دنیای اسلام دوره دین‌محوری در دنیای جدید و عصر مدرن سپری نشده است. امروز می‌توان با صدای بلند همخوانی مسلمانی را با مختصات مدرنیته فریاد زد و از خودباختگی تاریخی در برابر دستاورد مدرن غرب پرهیز کرد به شرط اینکه جوهر دین و حقیقت دین درک شود. امروز کانون یا حوزه‌ای که جوهر و حقیقت دین را به ما معرفی می‌کند بدون شک کلام وحی است؛ کلامی که امروز میان نواندیشان دینی به اتفاق بر اصالت او فارغ از اینکه چه فرایندی را طی کرده یا وحی چه ماهیتی داشته بر سر آن اجماع وجود دارد. اما اینکه این فرایند چگونه بوده مباحثی است که امروز بین نواندیشان و روشنفکران ایرانی و چه نواندیشان جهان اسلام و حتی جهان غرب مطرح است. اما نکته مهم این است که رویکرد عقلانی و آینده‌نگر و تأویل‌گرا به قرآن و در کنار آن بازنگری با رویکرد بازخوانی جدید یا به تعبیر مرحوم آرکون، بازاندیشی در حوزه سایر متون و منابع دینی مثل حدیث، تفسیر، فقه، اصول و کلام همه درواقع سطح فهم نواندیشانه و امروزی را از قرآن به دست می‌دهد و آنجاست که می‌توان این فریاد بلند را زد که اسلام با مدرنیته و دموکراسی و آزادی سازگار است و می‌توان در دنیای مدرن، مسلمان زیست کرد. این نوع اسلام یا این نوع نگرش به اسلام همان اسلام معیار است که تمرکز اصلی‌اش بر حوزه کلام وحی است و بازاندیشی و بازخوانی و خوانش امروزی از کلام وحی. اما به این نکته توجه کنیم که آنچه در جهان اسلام شکل گرفته و عمری شاید برابر جریان نواندیشی دینی در جهان اسلام دارد، رویکرد بنیادگرایی است که به تأسی از روند تاریخی اسلام یا با الگو قراردادن اسلام تاریخی، هویت اسلامی و شریعت اسلامی را تعریف می‌کند و طبیعتا آن نگاه بنیادگرایانه نمی‌تواند بین مدرنیته و دین یا دموکراسی و دین و ویژگی‌های طبیعی و فطری زندگی آرمانی امروز بشر و انسان مسلمان تضمین شود مگر اینکه از رویکرد بنیادگرایی خودش به رویکرد نواندیشانه‌ای که جریان نواندیشی دینی به دنبال آن هست بازگردد. جریان نواندیشی دینی معتقد است حقایق نهفته در اسلام معیار که همان کلام وحی و کلام پیامبر (قرآن) است ماهیتا با زبان مزاج سخن می‌گوید. بنابراین اگر بخواهیم جریان نواندیشی را کمی بهتر بشناسیم شاید بهتر است کمی در ماهیت جریان بنیادگرایی تأمل کنیم که در مقابل این جریان بود. جریان نواندیشی در درون جهان اسلام، تحت‌تأثیر جریان نواندیشی‌ای بود که بعد از عصر رنسانس در دنیای غرب صورت گرفت اما او هم با پدیده‌ای مثل جریان بنیادگرایی مواجه بود به‌ویژه زمانی که در قرن بیستم جریان بنیادگرایی بروز و ظهور جدی‌ داشت. آنچه در دنیای غرب مخصوصا بعد از جنگ جهانی رخ داد و هویت بنیادگرایی را تعریف کرد، مختصاتی داشت که برای پرهیز از اطاله قلم و تطویل بیان از آن خودداری می‌کنم اما جریان بنیادگرا که همین خصوصیت را در دنیای اسلام هم دارد، جریانی است که اساسا معیار و میزان اصلی‌اش برای تشخیص صحیح از سقیم و خوب از بد، سنت است. بنابراین رویکرد او به سنت که یک امر بدیهی است، بسیار بسیار جدی‌تر از اسلام معیار (قرآن) است. به همین جهت در دنیای اسلام یکی از تقابل‌ها و تعارضات جریان بنیادگرایی فکری با جریان نواندیشی بر سر همین امر سنت بود که بنیادگرایی و بنیادگرایان معتقد بودند سنت با آغاز به کار جریان نواندیشی بدیهی بودن یا بدیهیت تاریخی خود را از دست می‌دهد و در معرض چالش و نابودی است. اینجا بود که جریان بنیادگرایی قدرت قوی‌تر و بیشتری پیدا کرد و اساسا بنیان‌های اصلی خودش را پایه گذاشت.
جریان نوگرایی معتقد بود که اساسا چه در ساحت اندیشه چه در ساحت تعامل، هیچ نوع ارتباط یا الگوپذیری از جریان خارج از
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

ساحت مسلمانی نباید وجود داشته باشد. و دوم اینکه عرصه شک و تردید، عرصه مسدودی است؛ یعنی ساحت شک وجود ندارد. طبیعی است وقتی چنین حوزه‌ای را بنیادگرایی برای خودش تعریف می‌کند طبیعتا با آزادی فکر و اندیشه، تکثر و تنوع اندیشه هم ناسازگار می‌شود و درصدد این است که نوعی همبستگی اعتقادی را در جامعه یکپارچه و ایجاد کند و یک نوع همبستگی عقیدتی را شکل دهد و این می‌شود همان گفتمان مسلطی که اساسا حکومت‌های تاریخی و دینی در تاریخ اسلام درصدد بنیان‌گذاری او بوده‌اند و خارج از این حوزه و ساحت را برنمی‌تافتند. جریان نواندیشی دینی که یکی از دغدغه‌های جدی دکتر آیینه‌وند بود، معتقد است در ساحت نگرش به سنت و سنت تاریخی باید از روش‌ها و متدهای جدید تاریخ‌مند استفاده کرد. دوم اینکه باید پذیرفت که علاوه بر من، دیگری هم وجود دارد و موجودیت او مشروعیت دارد. سوم اینکه من و دیگری هر دو فطرتا و به طور طبیعی حق انتخاب داریم.
دیگر اینکه برای توسعه جریان نواندیشی و مقابله با بنیادگرایی باید با توسعه نهادهای مدنی از جمله نهادهایی که در حوزه گسترش فکر و اندیشه و آزادی فکر و بیان عمل می‌کنند بتوانیم راه معقول و مطلوب مقابله با جریان بنیادگرایی را هموار کنیم و طبیعتا میدان نواندیشی و ساحت نواندیشی را وسیع‌تر کنیم. از آنجا که در طول تاریخ اسلام تفکر بنیادگرایانه آثار تخریبی زیادی بر ساحت اندیشه و تاریخ اندیشه انسان مسلمان داشته، مخصوصا پس از عصر تمدن اسلامی که حوزه علوم عقلی ضعیف شد، جریان بنیادگرایی که در دو حوزه جهان اسلام در اهل سنت با رشد اشعری‌گری و با تضعیف جریان معتزله و در جهان اسلام بعدها با رشد جریان اخباری‌گری تقویت شد باعث شد در بلاد و ممالک اسلامی جریان بنیادگرایی دینی زمینه‌ها و به پشتوانه پیشینه تاریخی خودش میدان انتخاب وسیع‌تری را باز کند و طبیعتا در برابر جریان عقلانی و جریانی که مبتنی بر تفکر عقلانی و فلسفه‌ای است به خوبی بایستد. به همین جهت است که در بخش عظیمی از تاریخ اسلام می‌بینیم از قرن چهارم تا امروز تفکر فلسفی تفکر بسیار ضعیفی است و چه در حوزه‌های علمیه دینی و چه اساسا در حوزه‌های آکادمیک هم به طور جدی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
امروز جریان بنیادگرایی اشکال جدیدی پیدا کرده و متنوع شده است اما همه این اشکال و شکل‌های متنوع به چند مقوله بی‌اعتنا هستند و باور ندارند و این یکی از حوزه‌های مرزی مقابله و منازعه نواندیشی با جریان بنیادگرایی است. یک: عدم توجه به ساحت علم و فرهنگ، عدم توجه به پدیده جهانی‌شدن و روند جهانی‌شدن. واقعیت این است که امروز جهانی‌شدن و دین بر یکدیگر تأثیرگذار هستند و اگر امروز بخواهیم مثل دیروز و گذشته تاریخی خودمان دین را در تعبد خلاصه کنیم، با خطر روافزونی روبه‌رو می‌شویم که به طور طبیعی این خطر یا آثار این خطر را در جلوه‌های مختلف می‌بینیم که یکی از آنها نوکیشی است. نوکیشی یعنی تغییر مرام، دین و آیین. امروز یکی از خطرهای بزرگی که ساحت اندیشه را تنگ و پرخطر می‌کند و به طور طبیعی رسالت نواندیشان دینی را افزایش می‌دهد، بحث ضرورت تعامل دین و فرهنگ است. جریان بنیادگرایی امروز درصدد دامن‌زدن خصومت میان این دو است و درصدد این است که انسان‌ها را هرچه بیشتر ارتدوکس‌تر یا سخت‌اعتقادتر کند. اینجاست که به تعبیر اولیور روآ اسلام‌پژوه معاصر فرانسوی، دین به حوزه ایمان تقلیل پیدا می‌کند. اعتراض او به دین نیست به انواع تعصب دینی است. یعنی اسلام معیار می‌شود اسلامی که در سلوک و مناسک و رفتارها الزاما باید تجلی پیدا کند نه در عرصه اندیشه و تفکر. بدون شک یکی از دغدغه‌های جدی جریان نواندیشی این است که دین بدون تعامل با ساختارهای اجتماعی و فرهنگی رشد پیدا نمی‌کند و طرفدار پیدا نمی‌کند. بنابراین برای اینکه دین تعمیق و عمق پیدا کند باید به فرهنگ‌ها و تکثر و تنوع فرهنگ‌ها توجه کرد. اما جریان بنیادگرایی این نوع نگرش را کاملا شرک‌آلود می‌داند.
جریان نواندیشی دینی معتقد است که برای سازگاری میان دین با مدرنیته یا به عبارت گسترده‌تر با پدیده جهانی‌شدن سخن‌گفتن از همه یا هیچ در حوزه دینداری پذیرفته نیست.
نواندیشی دینی برای مقابله با بنیادگرایی دینی معتقد است باید میان دین و فرهنگ پیوند زد و این معضل اساسی بسیاری از جوامع دیگر و جوامع دینی است که می‌بینیم. اگر به چیستی فرهنگ دینی پاسخ ندهیم، باید در انتظار دو پدیده باشیم. یکی غلبه جهل و دیگری روند رو به افزایش نودینی و نوکیشی. این دغدغه اصلی است که جریان نواندیشی دنبال می‌کند و در مقابله با بنیادگرایی دینی معتقد است که یک دین برای اینکه بتواند تعامل خودش را در بستر جهانی‌سازی هماهنگ کند و تعامل خودش را شکل دهد، باید به چهار عنصر اصلی دین توجه کند. یکی نشانه‌های دینی مثل شعائر و مناسک. دوم هنجارها مثل معیارهای اخلاقی. سوم دینداری و ایمان جاری در زندگی و چهارم تئوری‌های دینی و استدلال‌های عقیدتی.
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

بنابراین آنچه که محور دعوای اصلی جریان نواندیشی با جریان بنیادگرایی دینی است و مرحوم دکتر آیینه‌وند در این میان از کسانی بود که بر جریان نواندیشی دینی پای می‌فشرد، این بود که فرهنگ نباید با دین تعارض پیدا کند و فرهنگ بت‌پرستی و تسلیم‌شدن محض در برابر صاحبان اعتقادسازی دینی، چه در مذهب کلیسا، پاپ باشد، چه در آیین‌هاي ديگر چيزهاي ديگر ‌همه شکلی از اشکال بت‌پرستی است که جریان نواندیشی دینی در برابرش مقابله می‌کند و با آن می‌جنگد.

@DrAinehvand
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

📚کتابخانه تخصصی تاریخ دکتر آئینه وند وقف دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس شد
به گزارش روابط عمومی بنیاد دکتر آئینه وند، کتابخانه تخصصی تاریخی این استاد در دومین سالگرد درگذشتش توسط همسر وی وقف دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس شد.
👈هاشم آقاجری در آئین افتتاح این کتابخانه در مورد ویژگی های علمی و شخصیتی آئینه وند گفت:
مرگ آئینه وند مرگ نابهنگامی بود. آئینه وند کاری را که می خواست انجام دهد، تازه شروع کرده بود. برخلاف کسانی که می گویند کاری را که باید می کرد انجام داد و رفت. ما با دو نوع آئیینه وند مواجه هستیم آئینه وند متقدم و متاخر که فاصله میان دو آئینه وند فاصله بسیار زیادی بود. توجه آئینه وند به رویکرد انقلابی به تاریخ اسلام و گرایش به جریان نومعتزلی در جهان عرب معاصر. این جریان نیرومند در ایران شناخته شده نیست. آئینه وند ضرورت توجه به گرایش روشنفکری و مدرن و فرامدرن در تاریخ اسلام را به خوبی احساس کرد.
استاد تاریخ تربیت مدرس در ادامه سخنانش اضافه کرد: هنوز رویکردهای بینا رشته ای، چند رشته ای وآنچه که تاریخنگاری و علوم تاریخی معاصر را در جهان متحول کرده در ایران در آغاز راه هستیم. دکترآئینه وند به شدت این ضرورت را درک کرده بود. تاریخ نه برای تاریخ بلکه به عنوان بنیاد و پایه و اساسی که هرگونه معرفت و درکی بر آن استوار می شود. بخصوص در جامعه دینی ما و گفتمان فقهی مسلط در کشور ما. نگاه انقلابی به تاریخ مقدمه نگاه انقلابی به همه عرصه ها و پدیده هاست. آئینه وند در آستانه چنین نگاه انقلابی قرار داشت ولی مرگ نابهنگام ایشان مانع از تدوام چنین نگاهی شد.
هاشم آقاجری در پایان سخنانش عنوان کرد: از طریق بعضی از نوشتارها و ایستارهای اجتماعی آئینه وند می توان آئینه وند متاخر را دید. و شاید همین چرخش ایستاری بود که نسبت آئینه وند را با قدرت دستخوش تغییر قرار داد. آئینه وند متقدم نسبتی با قدرت داشت و آئینه وند متاخرنسبت دیگری با قدرت داشت.

👈همچنین غلامحسین غلامحسین زاده رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به مقام علمی مرحوم آیینه ­وند گفت: بعضی بزرگان علم و فرهنگ ما که قرن هاست از میان ما رفته ­اند، هم چنان از خرمن معرفت آن ها استفاده می کنیم. این استاد بزرگوار در زمره چنین بزرگانی بودند، چه آن زمانی که در قید حیات بودند که همه از خرمن دانش ایشان بهره مند و برخوردار بودند و انسان از گفت وگوی با ایشان دل شان شاد و چشم شان روشن می ­شد و بعد از او هم تأثیر آثار او ادامه دارد. همین که دانشجویان با حضور خود در چنین مراسم هایی، یادگارهای ایشان را زنده و جاوید نگه می دارند نشانه همین موضوع است.
رییس دانشکده علوم انسانی اظهار داشت: امروز ما توفیق پیدا کردیم تا کتاب هایی را که خانواده مرحوم آیینه وند وقف دانشکده ادبیات کرده اند در خدمت این دانشکده قرار دهیم. البته باید گفت که مهمترین مشکل، مسأله فضا و مکان مناسب بود. فعلاً جایی به صورت موقت داریم که برای نگهداری این گنیجینه استفاده می کنیم. امیدواریم این سنّت، آغازگر سنّت حسنه دیگری باشد و اساتید دیگر همین راه را ادامه دهند و کتاب های خودشان را به عنوان گنجینه­هایی دیگر در اختیار دانشکده قرار دهند.

👈در ادامه خانم موذن فروغی همسر دکتر آئینه ونددر سخنانی ضمن ابراز خرسندی از وقف این میراث معنوی دکتر آئینه وند به دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد:
زندگی علمی دکترآئینه وند با مطالعه ،تدریس ،تألیف و ترجمه همراه بود. چاپ مقالات علمی در مجلات عربی و فارسی و تالیف 35 کتاب و ترجمه از یادگارهای علمی استاد بود.
در ادامه ایشان افزود: کارنامه شغلی و حرفه ای ایشان از احساس مسؤلیت ، سخت کوشی ،سعه صدر ،متانت و دریک کلام از شخصیت وزین و اثرگذار او حکایت دارد. ایشان در سال 1368 به سفارش دکتر سید جعفر شهیدی سرآمد تاریخ اسلام تدریس در حوزه قم را برعهده گرفت.
خانم موذن فروغی در انتها عنوان کرد: کتابخانه 500جلدی همسرم همراه با قفسه های آن را وقف دانشکده ادبیات و علوم انسانی و گروه تاریخ میکنم. وقف این کتابخانه یکی از بهترین لحظات عمرم است.
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

👈در ادامه این مراسم آقای احمد ابوحمزه یکی از دانشجویان دکترآئینه وند در پژوهشگاه علوم انسانی ضمن سخنانی عنوان کردند: تقریرات و سخنان استاد را در مورد درس ملل و النحل که تداوم درس ناتمام استاد بود با عنوان پیش درآمدی برملل و النحل دکتر صادق آئیینه وند با نظارت دکتر فاطمه جان احمدی در دانشگاه تربیت مدرس را بصورت کتاب چاپ کردیم. این کتاب رویکرد جدید استاد را که رویکردی رحمانی به اسلام بود و شامل پنج فصل با عنوان تعریف دین ، شرک، دین حنیف، یهود و مسیحت و البته دین مجوس می باشد. نشان می دهد، در انتها از کتاب ملل و النحل رونمایی شد.
برنامه مراسم یاد استاد با افتتاح کتابخانه گروه تاریخ توسط ریاست محترم دانشکده ادبیات و علوم انسانی و حضور همسر گرامی ایشان و اساتید و دانشجویان به پایان رسید.
@DrAinehvand
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

http://www.isna.ir/news/96021912305/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82-%D8%A2%D8%A6%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%88%D9%86%D8%AF-%D9%88%D9%82%D9%81-%D8%B4%D8%AF
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

http://www.isna.ir/news/96021912305/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82-%D8%A2%D8%A6%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%88%D9%86%D8%AF-%D9%88%D9%82%D9%81-%D8%B4%D8%AF
بازتاب وقف کتابخانه تخصصی دکتر آئینه‌وند در رسانه‌ها
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

http://fa.shafaqna.com/news/375515/1396/02/19/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%A2%D8%A6%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%88%D9%86%D8%AF-%D9%88/
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

http://fa.shafaqna.com/news/375515/1396/02/19/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%A2%D8%A6%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%88%D9%86%D8%AF-%D9%88/
بازتاب وقف کتابخانه تخصصی دکتر آئینه‌وند در رسانه‌ها
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

🌿 میلاد باسعادت حضرت بقیه الله الاعظم (عج) بر رهروان راه عدالت و دوستداران حضرتش، تهنیت باد.🌿 ○ بنیاد دکتر صادق آئینه وند
@DrAinehvand
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

🔸کتاب «درآمدی بر ملل و نحل: درس گفتار استاد دکتر صادق آئینه وند» در هفت فصل و بیش از 250 صفحه آماده انتشار شده است.
این اثر شامل بیانات و مطالب علمی استاد دکتر صادق آئینه وند است که در درس ملل و نحل برای دانشجویان در کلاس های درس ایراد می فرمودند.
دکتر آئینه وند بیش از سه دهه تدریس این درس را برای رشته های تاریخ اسلام و تاریخ ایران دوران اسلامی، در مقطع دکتری در دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور بر عهده داشتند، و آنچه امروز گردآمده است حاصل تجمیع نظرات و برآیند آرای ایشان، مستتر در جزوات دانشجویان استاد در دهه های مختلف 70، 80 و 90 خورشیدی است، البته شایان ذکر است، دست نوشته ها و مجموعه مستندات و جزوات باقی مانده از استاد، بیشتر نمایانگر آرای متاخر و نظرات ایشان در دهه پایانی عمر پربرکت شان در زمینۀ ملل و نحل است.
ساختار طراحی شده: در ابتدای هر بخش مطالب و نظرات استاد با عنوان «تقریرات استاد آئینه وند» به صورت مجزا درج شده است و در ادامه، همین مطالب با شرح و بسط بیشتر و مستند به منابع و پژوهش های معتبر در آن موضوع خاص، ارائه شده است. تاکید اصلی گردآورندگان در درجه نخست مراجعه به منابع و پژوهش هایی است که استاد درطول درس به آنها ارجاع داده و مورد تایید ایشان بوده است؛ و چنانچه برخی مطالب به فراخور موضوع گسترش یافتند، تلاش حفظ رویکرد علمی مورد نظر استاد بوده است.
در کنار این منابع، مقالات و کتاب های استاد مورد واکاوی قرار گرفتند و به فراخور هریک از موضوعات کتاب، به آنها استناد و یا ارجاع شده است.
اصلی ترین و محوری ترین هدف گردآورندگان این اثر، حفظ ساختار طرحِ مباحث در کلاس¬های درس ملل و نحل استاد و نشان دادن، نگاه خاص و دقیق استاد فقید به موضوع ملل و نحل، در حد مقدورات، بوده است.
فصول کتاب با این عناوین طراحی شده اند:
فصل اول: دین، تعاریف دین، ارتباط دین با سایر علوم ؛ فصل دوم: شرک و انواع آن؛ فصل سوم: آئین حنیف؛ فصل چهارم: آئین یهود؛ فصل پنجم: آئین مسیح؛ فصل ششم: آئین زرتشتی؛ فصل هفتم: آئین مندایی؛ پایان کتاب شامل نمونه سوالات استاد برای سنجش دانشجویان در پایان ترم؛ دستخط استاد از برخی مباحث این درس و فهرست منابع و پژوهش‌های مورد استفاده در این اثر است.
این کتاب زیر نظر سرکار خانم دکتر جان احمدی، استاد رشته تاریخ اسلام، از شاگردان پیشکسوت استاد دکتر آئینه وند، و مدیر گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس فراهم آمده است، و یکی از منابع اثر جزوات ایشان در اوایل دهه 70 خورشیدی در کلاس های درس استاد بوده است؛
گردآورندگان اثر، دانشجویان دکتری رشته تاریخ ایران دوران اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستند که درس ملل و نحل را با استاد آئینه وند در آخرین ترم تدریس ایشان در نیم سال دوم 93-94 می گذراندند. اسامی آنها به ترتیب حروف الفباء عبارت است از : احمد ابوحمزه؛ بهرنگ ذوالفقاری؛ امیر صمدیان آهنگر؛ زهرا قشقایی نژاد؛ سعید نجار.
از جمله مهمترین انگیزه ها و دلایل گردآوری این اثر علاوه بر ادای احترام دانشجویان به محضر استادشان دکتر آئینه وند، و انتشار آراء و نظرات ایشان در این زمینه برای جامعه علمی کشور، ادامه کلاس درسی بود که متاسفانه با رحلت استاد آئینه وند در 17 اردیبهشت ماه 1394 ناتمام باقی ماند و دانشجویان تلاش کردند تا به نوعی آن را ادامه دهند. این کلاس درس بر اساس توصیه استاد آئینه¬وند در روزهای واپسین عمرشان، بوسیله خانم دکتر جان احمدی ادامه یافت و جمع بندی شد.
کتاب «درآمدی بر ملل و نحل: درس گفتار استاد دکتر صادق آئینه وند» به زودی بعد از طی کارهای لازم برای انتشار با شمارگان بالا، به جامعه علمی کشور ارائه خواهد شد.
🔸روابط عمومی بنیاد دکتر صادق آئینه وند:
@DrAinehvand
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

📚کتابخانه تخصصی تاریخ دکتر آئینه وند وقف دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس شد
به گزارش روابط عمومی بنیاد دکتر آئینه وند، کتابخانه تخصصی تاریخی این استاد در دومین سالگرد درگذشتش توسط همسر وی وقف دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس شد.
👈هاشم آقاجری در آئین افتتاح این کتابخانه در مورد ویژگی های علمی و شخصیتی آئینه وند گفت:
مرگ آئینه وند مرگ نابهنگامی بود. آئینه وند کاری را که می خواست انجام دهد، تازه شروع کرده بود. برخلاف کسانی که می گویند کاری را که باید می کرد انجام داد و رفت. ما با دو نوع آئیینه وند مواجه هستیم آئینه وند متقدم و متاخر که فاصله میان دو آئینه وند فاصله بسیار زیادی بود. توجه آئینه وند به رویکرد انقلابی به تاریخ اسلام و گرایش به جریان نومعتزلی در جهان عرب معاصر. این جریان نیرومند در ایران شناخته شده نیست. آئینه وند ضرورت توجه به گرایش روشنفکری و مدرن و فرامدرن در تاریخ اسلام را به خوبی احساس کرد.
استاد تاریخ تربیت مدرس در ادامه سخنانش اضافه کرد: هنوز رویکردهای بینا رشته ای، چند رشته ای وآنچه که تاریخنگاری و علوم تاریخی معاصر را در جهان متحول کرده در ایران در آغاز راه هستیم. دکترآئینه وند به شدت این ضرورت را درک کرده بود. تاریخ نه برای تاریخ بلکه به عنوان بنیاد و پایه و اساسی که هرگونه معرفت و درکی بر آن استوار می شود. بخصوص در جامعه دینی ما و گفتمان فقهی مسلط در کشور ما. نگاه انقلابی به تاریخ مقدمه نگاه انقلابی به همه عرصه ها و پدیده هاست. آئینه وند در آستانه چنین نگاه انقلابی قرار داشت ولی مرگ نابهنگام ایشان مانع از تدوام چنین نگاهی شد.
هاشم آقاجری در پایان سخنانش عنوان کرد: از طریق بعضی از نوشتارها و ایستارهای اجتماعی آئینه وند می توان آئینه وند متاخر را دید. و شاید همین چرخش ایستاری بود که نسبت آئینه وند را با قدرت دستخوش تغییر قرار داد. آئینه وند متقدم نسبتی با قدرت داشت و آئینه وند متاخرنسبت دیگری با قدرت داشت.

👈همچنین غلامحسین غلامحسین زاده رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به مقام علمی مرحوم آیینه ­وند گفت: بعضی بزرگان علم و فرهنگ ما که قرن هاست از میان ما رفته ­اند، هم چنان از خرمن معرفت آن ها استفاده می کنیم. این استاد بزرگوار در زمره چنین بزرگانی بودند، چه آن زمانی که در قید حیات بودند که همه از خرمن دانش ایشان بهره مند و برخوردار بودند و انسان از گفت وگوی با ایشان دل شان شاد و چشم شان روشن می ­شد و بعد از او هم تأثیر آثار او ادامه دارد. همین که دانشجویان با حضور خود در چنین مراسم هایی، یادگارهای ایشان را زنده و جاوید نگه می دارند نشانه همین موضوع است.
رییس دانشکده علوم انسانی اظهار داشت: امروز ما توفیق پیدا کردیم تا کتاب هایی را که خانواده مرحوم آیینه وند وقف دانشکده ادبیات کرده اند در خدمت این دانشکده قرار دهیم. البته باید گفت که مهمترین مشکل، مسأله فضا و مکان مناسب بود. فعلاً جایی به صورت موقت داریم که برای نگهداری این گنیجینه استفاده می کنیم. امیدواریم این سنّت، آغازگر سنّت حسنه دیگری باشد و اساتید دیگر همین راه را ادامه دهند و کتاب های خودشان را به عنوان گنجینه­هایی دیگر در اختیار دانشکده قرار دهند.

👈در ادامه خانم موذن فروغی همسر دکتر آئینه ونددر سخنانی ضمن ابراز خرسندی از وقف این میراث معنوی دکتر آئینه وند به دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد:
زندگی علمی دکترآئینه وند با مطالعه ،تدریس ،تألیف و ترجمه همراه بود. چاپ مقالات علمی در مجلات عربی و فارسی و تالیف 35 کتاب و ترجمه از یادگارهای علمی استاد بود.
در ادامه ایشان افزود: کارنامه شغلی و حرفه ای ایشان از احساس مسؤلیت ، سخت کوشی ،سعه صدر ،متانت و دریک کلام از شخصیت وزین و اثرگذار او حکایت دارد. ایشان در سال 1368 به سفارش دکتر سید جعفر شهیدی سرآمد تاریخ اسلام تدریس در حوزه قم را برعهده گرفت.
خانم موذن فروغی در انتها عنوان کرد: کتابخانه 500جلدی همسرم همراه با قفسه های آن را وقف دانشکده ادبیات و علوم انسانی و گروه تاریخ میکنم. وقف این کتابخانه یکی از بهترین لحظات عمرم است.
🔴اصلاحیه:
اعضای محترم کانال تلگرام بنیاد دکتر صادق آئینه وند؛
در خبر مربوط به وقف کتابخانه تخصصی زنده یاد دکتر صادق آئینه وند، تعداد کتاب های وقف شده ۵۵۰۰ هزار جلد است که به اشتباه ۵۰۰ جلد ذکر شده و به این ترتیب اصلاح می شود.
@DrAinehvand
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

🌿فرارسیدن ماه مبارک رمضان بر همگان تهنیت باد ○ بنیاد زنده یاد دکتر صادق آئینه وند 🌿 @DrAinehvand
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

🔸در حاشيه ي اهانت به دكتر روحاني در راهپيمايي روز قدس
▫خداوند بيامرزد استاد نازنين ، بزرگوار و نكته سنج دكتر صادق آئينه وند را . از ايشان زياد آموخته ام به خصوص در زمينه ي تاريخ اسلام و تشيع . دهه ي هفتاد در دانشكده ي علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس بودم دكتر آئينه وند مدير گروه تاريخ و سال هاي پاياني اين دهه رئيس دانشكده بود و من مدير امورپژوهشي اين دانشكده . هيچ فرصتي را براي دانش اندوزي و بهره مندي از خرمن انبوه اين دانشي مرد نجيب و آرام از دست نمي دادم كه بصيرت و تيزبيني علمي را با متانت ، حِلم و طمأنينه در هم آميخته بود . موارد قابل ذكر بسيار زياد است و ...چه در جلسات علمي و پژوهشي و چه در اوقات و فرصت هايي كه دست مي داد ؛ از آن جمله هر زمان دكتر آئينه وند مسير بين دانشگاه و منزل را پياده طي مي كرد " منزل شان در خيابان كارگرشمالي بود پايين تر از خيابان فاطمي بود " تا مي توانستم همراهي اش مي كردم و در اين پياده روي ها سئوالات از من بود و پاسخ هاي ناب و نانوشته و منتشر نشده از ايشان ؛ بارها عرض كردم كه چرا اين مطالب را نمي نويسند و دلايلي مي آوردند كه جاي خود بايد ذكر شود و ... اين مقدمه را گفتم تا يكي از گفته هاي ناب دكتر آئينه وند را ربط دهم به موضوع مورد نظرم . از تفصيل مي گذرم كه بحث بسيار مفصلي بود در باره ي جريانات و گروه ها و فعالان سياسي آن هم در نيمه ي دهه ي هفتاد و ... به اختصار عرض مي كنم :
در پاسخ به سئوالم از گروه ها و جريان هاي سياسي كشور گفت : من ابتدا اين گروه ها و جريان ها را با رفتارها ، موضع گيري ها و عقايد اقتصادي شان مي سنجم و ارزيابي مي كنم و ... در صدر اسلام هم چه زمان حضرت رسول و خلفاي راشدين به خصوص زمان علي " ع " و چه در دهه ها و قرون بعدي ، جهت گيري ها ، علائق و منافع اقتصادي چه مصيبت ها و اتفاقاتي را به بار نياورد و اگر خوب دقيق شويم همين مسائل اقتصادي بود كه به عنوان عاملي مهم اسلام و جامعه ي مسلمين را گرفتار انحرافات ، فرقه گرايي ها ، مصيبت ها و فجايع كرد ...و نقش منافع و جهت گيري هاي اقتصادي را در تاريخ اسلام تشريح كرد و ... روان آن دانشي مرد نجيب و نازنين شاد باد .
@DrAinehvand

https://t.me/HosseinSeyvaniofficialchannel
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

🍀 عید سعید فطر، بر سالکان و عابدان خداجو مبارک باد. 🍀
○ بنیاد زنده یاد دکتر صادق آئینه وند ○
@DrAinehvand
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

🔸عاشورا، تقابل اخلاق‌مداری با قدرت‌خواهی ○ دکتر صادق آئینه وند

  محرم یک اتفاق تاریخی است یا یک تاریخ اتفاق‌افتاده، محرم یک سنت است یا یک سنجه اخلاقی و در یک سخن محرم از نگاه ما یک پدیده سرنوشت‌ساز است یا ما از نگاه محرم مردمانی محکوم و مطرود که تاکنون هرچه کوشیده‌ایم نتوانسته‌ایم به جبران آنچه از حیث انسانی و اخلاقی بر ما رفته است، بپردازیم؟ این سوالاتی است که برای هر ناظر و خواننده تاریخ پیشین می‌آید و از خود می‌پرسد که با وجود گذشت‌هزار و373‌سال از آن حادثه غم‌انگیز که در سرزمین نینوا بر خاندان پیامبر(ص) و سبط گرامی آن حضرت حسین‌بن علی(ع) رفت امروز چگونه باید با این حادثه تاریخی برخورد کند.
پیرایه بستن به حوادث تاریخی
ما ایرانیان مسلمان در شناخت چهره‌های تاریخی و جوهر رجال و نخبگان جامعه بشری در شمار مردمان هوشمندیم، با این‌همه گاه آنچنان پیرایه و آرایه بر حوادث تاریخی می‌بندیم تا آن را بر مذاق تاریخی خود و به سبک باور خویش نزدیک کنیم که از اصل، دور می‌افتیم و از جاده به کنار می‌آییم. در برخورد با حوادث تاریخی‌ای مثل حادثه عاشورا و قیامی به بزرگی قیام کربلا، باید بیش از آن‌که به سبک سنتی در حفظ آن بکوشیم، هر دم به اقتضای شرایط عصر و تحول نسل از جوهر درون‌مایه تاریخی آن پدیده کمک بگیریم و آن را عصرانی کنیم.
عصرانی کردن تاریخ
این عصرانی‌کردن تاریخ به معنای تسهیل فهم تاریخ برای عصر و نسلی است که باید از یک واقعه، تفسیری به مقتضای فهم خود دریافت کند بی‌آنکه در پدیده اتفاق‌افتاده تاریخی دخل‌وتصرفی کند یا بر آن شاخی‌وبرگی بی‌اساس بیفزاید. عصرانی‌کردن به معنای ساده و روان‌کردن فهم یک حادثه دور برای اذهانی پرطلب و البته دور از حادثه است. در اینجاست که باید از جوهر ماندگار فهم منطق تاریخ برای تفسیری بر بنیاد امر واقع کمک گرفت. پس حادثه‌ای چون واقعه کربلا با حضور شخصیتی مانند حضرت حسین‌بن علی(ع)، سبط پیامبر خدا(ص) و با علاقه‌مندانی به طول نزدیک به بیش از 14قرن، داستان کوچکی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. هرکس براساس درک خود از این حادثه با آن ارتباط می‌یابد؛ صوفی، عارف، عابد، زاهد، سیاستمدار، زعیم اجتماعی، عالم دینی و قدیس عصر، هریک با درک و دریافت خود از آن تفسیر می‌کند. برای یک مورخ آنچه عمده است این است که یک حادثه تاریخی کی اتفاق افتاده، چرا اتفاق افتاده، کجا اتفاق افتاده و چگونه اتفاق افتاده است؟ تاریخ از نگاه مورخ، امر واقع است، اما همین امر واقع، اسباب و علل و عواملی دارد و در یک بستر جغرافیایی و به شیوه‌ای رخ نموده است که بازنمایی آن نیازمند تلاش فراوان است. حادثه کربلا مولود حوادثی زنجیره‌ای است که در تاریخ اسلام اتفاق افتاده و ما باید هوشیار باشیم که در یک جابه‌جایی فرصت‌طلبانه تاریخی، سنخ پدیدآورندگان آن حادثه در زیر چادر غم‌زدگان ماتم ننشینند. اگر به حوادث نیمه دوم قرن اول هجری نیک بنگریم درمی‌یابیم که فاتحان فتوح سرزمین‌های خسروان و قیصران اکنون که از طریق اموال فتوحات و سرزمین‌های هلال بارور، صوافی و خالصه‌های غیرمنقول را هم به مدد بخشنامه خلیفه وقت به چنگ آورده بودند، بر آن بودند تا بر شیوه خسروانی و قیصری بیش از آن‌که به دوام ملک و آبادی آن بیندیشند در فکر بقا، دوام و استمرار قدرت و حاکمیت خویش باشند. شمشیرزنان بدر و احد و قهرمانان فتوح، اکنون کاخ‌ها برافراشته و مال‌ها اندوخته بودند و چالشی بین نسل موسس نسل وارث و نسل مالک پدید آمده بود که دیگر آنچه در میان این دعوا به آن رغبتی نشان داده نمی‌شد، دین بود و اخلاق و مردم و ملک. نسل اول شمشیرزنان همراه پیامبر(ص) و نسل دوم فاتحان سرزمین‌های خسرو و قیصر، و نسل سوم، یغماخواران مال‌های پدران فاتح خویش بودند که امروز نبردی فکری و تحولی در آنها پدید آمده بود. اساس عمده این نبرد محور بقای حاکمان بود، نه دوام ملک هر نسلی که سهم‌الارث می‌خواست و بقای خویش می‌جست. دوام ملک و رفاه مردم مطرح نبود. جامعه ناپیوسته‌ای که از بادیه‌نشینان در سنخ و لباس مرتدان معترض و دورویان و قاریان خشک‌سر تشکیل می‌شد.
عملا شکافی بزرگ در پیکر داشت و از انسجام بی‌بهره بود و خشونتی نابهنجار را همراهی می‌کرد. دورداشتن علی‌بن ابی‌طالب(ع) و خاندان پیامبر(ص) از هدایت جامعه، زخمی بزرگ و شکافی عمیق بود که عملا قطب دین‌محور و اخلاق‌مدار و مردم‌دوست را در مقابل قطب سیاست‌محور، حکومت‌مدار و قدرت‌خواه قرار داده بود. یکی به تقدیس قدرت دل بسته بود و دیگری به تقدیس دین و اخلاق؛ یکی حسبنا سلامه الدین می‌گفت و یکی به دنبال شکار سران قدرت و یارگیری سیاسی بود.
ادامه در پست بعدی🔻
@DrAinehvand
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

🔺ادامه از پست قبل
در محور دین و اخلاق، سخن از آبادکردن دنیا برای عزت مردم بود و فداشدن انسانی به بزرگی علی‌بن ابی‌طالب(ع) و حسین‌بن علی(ع) در راه دین برای حفظ دین و مکارم اخلاقی و سربلندی انسان و در محور بقا و قدرت، سخن از حفظ قدرت به بهای ازکف‌دادن دین و اخلاق بود.
یکی می‌گفت: یا دنیا غری غیری؛‌ای دنیا کس دیگر را فریب بده که من فریب تو را نخواهم خورد و می‌گفت اگر زمان [در اصطلاح اسلامی به معنای قدرت دنیوی] با مال [ثروت ناشی از قدرت] همزاد شوند و حاکم اسلامی از تهذیب و تعلیم نفس بی‌بهره باشد این دو بت می‌شوند و انسان صاحب این دو، بت‌پرستی بیش نیست. در اردوی دیگر یعنی محور قدرت‌خواهی، سخنگوی‌شان می‌گفت: نحن کالزمان من ارتفعناه ارتفع و من اتضعناه اتضع، ما چون بخت یار دنیاییم که هرکس را بخواهیم در دنیا برمی‌کشیم و هرکس را بخواهیم فرو می‌نهیم. یعنی با ابزار قدرت مردمان را برمی‌کشیم و فرومی‌کشیم. نتیجه تلاقی این دو اردوگاه، در کربلا خود را نشان داد و امام‌حسین(ع) قهرمان اردوی دین، اخلاق و عزت مردم بود در مقابل اردوگاهی که برشمردیم. از اخلاص بگذریم، هوش اردوگاه امویان نیز بیش از یاران امام نبود. منتهای مراتب دنیاخواهی، گزینه‌جویی و سهم‌طلبی، بخت دنیا را با آنان دمساز کرده بود. یاران مخلص اردوگاه معنوی امام که بیش از هفتادوچند نفر نبودند، ولی در مقابل، آنها هم که در این وادی نبودند یعنی یاران معاویه، فضیلت‌خوان اردوگاه امام و مقر حق‌خواهی و حق‌جویی آنها به شمار می‌آمدند اگرچه به ظاهر چنین نمی‌نمودند. مگر آنها نبودند که در مقابل حاکم‌شان می‌گفتند: نقره و طلا به پای ما بریز که ما بزرگترین شخصیت و شریف‌ترین کس را کشته‌ایم! وقتی امام‌حسین(ع) می‌فرمود هل من ناصر ینصرنی؟ فرد و شخص جنگجو نمی‌خواست، امام به دنبال انسانی بود که به دین، اخلاق و عزت مردم باور داشته باشد و کرامت انسان را بشناسد و به آن ایمان بیاورد. مورخ هوشمند مصری، عباس محمود العقاد، عنوانی که برای فصلی از کتاب پرارزش «ابو الشهداء الحسین بن علی» برمی‌گزیند، این است من الظافر؟

@DrAinehvand
بنیاد دکتر صادق آئینه وند

زنده یاد دکتر صادق آئینه وند: کسانی که کوروش، عدالتش، آزادی و فکر او را بپذیرند اسلام و تمدن آن را نیز قبول دارند
📍کوروش یک شخصیت الهی است که در زمین حکومت عادلانه داشت. معتقدم او همان ذوالقرنین است مثل سلیمان نبی که در بنی اسرائیل حکومت زمینی داشت کوروش هم این مقام را دارد و اینها هیچ کدام در برابر یکدیگر نیستند. مسلمانان این تمدن عظیم را دیدند و اسلام را نیز پذیرفتند اسلامیت و ایرانیت در برابر هم نیست. کسانی که کوروش، عدالتش، آزادی و فکر او را بپذیرند اسلام و تمدن آن را نیز قبول دارند به قول شاعر عرب که ترجمه شعر او به زبان فارسی می شود: «پدرم خسرو در ایوانش نشسته چه کسی می‌تواند مثل پدر من پیدا کند/ من مجد و عظمت را از بزرگترین پدر (ساسان) گرفتم و بهترین دین را از بهترین پیغمبر (حضرت محمد) » بنابراین افراط و تفریط‌ ها در مسیر تاریخ واقعیت‌ها را دچار مشکل می‌کند، بعضا برخوردارهای علمی را حتی در فتح بابل و منشور حقوق بشر کوروش هم می‌بینیم.

📍در مورد فتح بابل و اقدامات کوروش می‌گویم که نه انکار حقایق درست است و نه غلو. واقعیت این است که در آن زمان بالاخره اسیران یهودی بوده‌اند و کوروش هم برای آزادی آنها و مقاصد خود به آنجا رفته بود اما موضوع مهم این است که کوروش با همه اسراء برخورد خوبی داشت و این موضوع را خود آن اسراء هم تأیید کرده‌اند این نشان می‌دهد که کوروش در این داستان متجاوز نبوده است. حالا اینکه عده‌ای حقایق درباره کوروش را انکار می‌کنند، کسانی‌ هستند که تاریخ را نفی یا کار غیرعلمی می‌کنند زیرا تاریخ نباید زمینه ابراز احساسات باشد مورخ خیال‌پرداز نیست. تاریخ تاریخ است و امر واقع.
📍مهیار دیلمی شاگرد شریف رضی از شعرای شیعه در شعرش می‌گوید کسی که کسری را قبول دارد پیغمبر را هم قبول دارد. تمدن آفریدن و مدیریت کردن خیلی مهم است، پس ما مقابل تمدن باستان نیستیم اعتقاد داریم این دو در کنار یکدیگرند.»

@DrAinehvand