اتو مکانیک
عنوان گروه یا کانال:

اتو مکانیک


توضیحات: برترین کانال تخصصی #اتومکانیک همراه با مقالات خودرویی و #رفع مشکلات فنی خودروها فقط⬇️ @auto_m ✅کد شامد كانال 1-1-3978-61-4-1 ☺️ #مدیرفني و #تبليغات كانال:⬇️ @Hosini_par ☺️ادمين تبادلات⬇️ @Zahra_f_73 دیگر کانال ما:⬇️ @auto_mechanics @liftruck_service
شناسه: auto_m@
تعداد اعضا: 42958
اتو مکانیک

#توجه
🚛یک راننده کامیون با انتشار این عکس از آینه بغل ماشینش تو یه روز بارونی نوشت:همه‌ی ماشینای #سبک باید تو روز بارونی ازماشین سنگین دور باشن وچراغاشونم روشن باشه.وگرنه ما اصلا دیدی نداریم❌
@auto_m
#توجه
🚛یک راننده کامیون با انتشار این عکس از آینه بغل ماشینش تو یه روز بارونی نوشت:همه‌ی ماشینای #سبک باید تو روز بارونی ازماشین سنگین دور باشن وچراغاشونم روشن باشه.وگرنه ما اصلا دیدی نداریم❌
@auto_m
اتو مکانیک

✅✅✅✅✅✅✅
#آموزش

🎥در این فیلم نحوه باز کردن و تعویض فیلتر هوای سمند به شما نمایش داده میشود که البته برای سایر مدلهای پژو 405 ، پارس نیز صادق است به همین دلیل مشاهده این فیلم برای دارندگان این خودروها توصیه میگردد
@auto_m
👌آنچه در این فیلم مشاهده خواهید کرد
🔶نحوه باز کردن خارهای در پوش فیلتر هوا
🔶نحوه برداشتن درپوش فیلتر هوای سمند
🔶نحوه خارج کردن فیلتر هوا از درون محفظه قرار گیری فیلتر
🔶نحوه جاگذاری فیلتر هوای جدید درون محفظه
🔶روش قرار دادن درپوش محفظه فیلتر هوا
🔶نحوه جا زدن خارهای محفظه فیلتر
@auto_m
اتو مکانیک

✅✅✅✅✅✅✅
#آموزش

🎥در این فیلم نحوه باز کردن و تعویض فیلتر هوای سمند به شما نمایش داده میشود که البته برای سایر مدلهای پژو 405 ، پارس نیز صادق است به همین دلیل مشاهده این فیلم برای دارندگان این خودروها توصیه میگردد
@auto_m
👌آنچه در این فیلم مشاهده خواهید کرد
🔶نحوه باز کردن خارهای در پوش فیلتر هوا
🔶نحوه برداشتن درپوش فیلتر هوای سمند
🔶نحوه خارج کردن فیلتر هوا از درون محفظه قرار گیری فیلتر
🔶نحوه جاگذاری فیلتر هوای جدید درون محفظه
🔶روش قرار دادن درپوش محفظه فیلتر هوا
🔶نحوه جا زدن خارهای محفظه فیلتر
@auto_m
اتو مکانیک

#توجه #توجه

🚖در خودروهای 206# امکانش هست که #کولر خودرو از کار افتاده باشه و نیاز به پیکره بندی باشه تا کلاچ کولر دوباره راه بی افته بعضی از دوستان #اشتباها👈 BSI را دانلود میکنند که اشتباه میباشد.❌
@auto_m
✅اما راه حل اینه اینکه:

🔸 به ایسیو مورد نظر کانکت شوید
🔸قسمت پیکره بندی را انتخاب کنید
🔸وارد گزینه تهویه مطبوع شوید
🔸 گزینه خطی یا فشار خطی را فعال کنید
🔸از این قسمت خارج شوید
🔸وارد BSI شوید
🔸وارد پیکربندی شوید
🔸در این قسمت وارد گزینه تهویه مطبوع شوید
🔸گزینه نوع کولر دستی یا اتوما تیک را بر حسب خودرو انتخاب کنید و از BSI خارج شوید
در صورتی که این مراحل به درستی انجام شده باشد مشکل حل خواهد شد.
@auto_m
#دانستنی_فنی
اتو مکانیک

🛑علائم و نشانه های #کثیفی فیلتر بنزین و زمان #تعویض آن😍👆👆

@auto_m
@auto_m
#دانستنی
🛑علائم و نشانه های #کثیفی فیلتر بنزین و زمان #تعویض آن😍👆👆

@auto_m
@auto_m
#دانستنی
اتو مکانیک

#نکته_آموزشی
#رینگ_پیستون
🔴 اخیراً مشاهده شده که در بازار رینگ های پیستون با عنوان اصلی یا تقلبی در بسته بندی های معتبر عرضه میشود. که طی بررسی های میدانی که انجام دادیم برخی وارد کنندگان برای کاهش هزینه واردات، رینگها رو به شکل فله ای (عمده) و بدونه بسته بندی وارد میکنند و سپس با دستگاه های اندازه گیری قطر رینگ آنها را جدا و بسته بندی می کنند.
⚠️ این کار درصد خطا و اشتباه در انتخاب یک دست رینگها بالا میرود. فلذا امکان ورود رینگ خارج از سایز به داخل بسته بندی هست.

🔴 بنابراین تست رینگ پیستون قبل از مونتاژ روی پیستون درصد این خطا را به صفر میرساند.

⚠️ اما اکثر همکاران مکانیک برای مونتاژ موتور از امتحان گپ رینگ پیستون (فاصله دهانه بین دو سر رینگ پیستون) خودداری میکنند.
⚠️ به جنس رینگ و اینکه چون بوش موتور جدید هست اکتفا میکنند.

🔴 اما بهتر است که رینگ های پیستون داخل بوش سیلندر قبل از مونتاژ روی پیستون تست شود.
با تشکر
#علیرضا_نظرآهاری


@auto_m
@auto_m
@auto_m


🔴 در فیلمی که در پایین ارسال شده یک نمونه از این مورد را میتوانید مشاهده کنید. 👇👇👇👇
اتو مکانیک

#ریموت_کاپرا

✅تعریف ریموت کاپرا😍👆
@auto_m
@auto_m
#ریموت_کاپرا

✅تعریف ریموت کاپرا😍👆
@auto_m
@auto_m
اتو مکانیک

#ریموتMVM 110

✅تعریف ریموت MVM 110
@auto_m
@auto_m
#ریموتMVM 110

✅تعریف ریموت MVM 110
@auto_m
@auto_m
اتو مکانیک

✅نقشه سیستم سوخت رسانی
EMS Bifuel SSAT PIN LAYOUT🙃👆

#پژو405
#پژو_پارس
@auto_m
@auto_m
اتو مکانیک

☝☝
سروس کردن گیربکس اتوماتیک پرتون جنتو
اتو مکانیک

🔰5 عملی که نباید در خودرو های اتوماتیک انجام داد

سال 1940 گیربکس اتوماتیک برای اولین بار توسط شرکت الدزمبیل بر روی اتومبیل قرار گرفت . در آن زمان که تراکم خودرو ها بسیار کم بود، این آپشن صرفا یک امکان تجملاتی به حساب میامد. اما رفته رفته با افزایش تعداد خودرو ها در دنیا، گیربکس اتوماتیک طرفدار پیدا کرد و هم اکنون خرید خودرو ی شهری اتوماتیک برای بیشتر مردم اولویت به شمار می رود.. اما به همان میزان که گیربکس های اتوماتیک راحتی و آسایش بیشتر برای راننده ها فراهم می کنند، نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نیز هستند و در قبال تعمیرات، هزینه های سنگین تری نسبت به گیربکس های دستی می تراشند. در این مقاله 5 عملی اشاره کردیم که باید از انجام آنها اجتناب کرد تا عمر گیربکس اتوماتیک اتومبیل ما افزایش پیدا کند.

@auto_m

مورد 1: خلاص گیربکس در حین حرکت

این کار علاوه بر کاهش کنترل شما بر روی خودرو، باعث فشار مضاعف به شیر برقی های گیربکس خواهد شد. برای مثال جعبه دنده ی خودروی 206 تیپ 6 با کد AL4 که از ساده ترین گیربکس های اتوماتیک به شمار می رود، 8 عدد شیر برقی دارد که 2 تای آن در معرض خرابی است. قیمت هر عدد شیربرقی این خودرو حدود 100 هزار تومان است. این عدد که بدون در نظر گرفتن اجرت تعویض این قطعه اعلام شده، برای جعبه دنده های به روزتر در خودرو های جدید چندین برابر خواهد بود.


🔴مورد 2: استفاده از حالت خلاص ( N یا Neutral ) برای لانچ کردن

شاید عبارت لانچ را شنیده باشید. اصطلاحا به حرکت خودرو از حالت سکون با بیشترین گشتاور ممکن و حداقل هرزگزدی را لانچ می گویند. این عمل در خودرو های دنده ای با بالا بردن دور موتور و رها کردن ناگهانی کلاچ میسر می شود. اما دیده شده که بعضی افراد لانچ کردن با خودرو های گیربکس اتوماتیک را مشابه خودرو های دنده ای می دانند. دنده را در حالت N یا خلاص گذاشته، دور موتور را بالا می برند و دنده را در حالت ِ Dیا Drive قرار می دهند . در واقع باید گفت این حرکت آسیب جدی به گیربکس های اتوماتیک وارد خواهد کرد و امکان ایجاد هزینه های میلیونی برای صاحب خودرو وجود دارد. به طور کل گیربکس های اتوماتیک برای خودرو های شهری جهت آرامش و سهولت در رانندگی و مصرف سوخت پایین طراحی می شوند و مناسب برای شتاب گیری های ناگهانی و رانندگی پر فشار نیستند. برخی خودرو های اسپرت که از جعبه دنده‌ی اتوماتیک استفاده می کنند از آپشنی به نام لانچ کنترل بهره می برند که امکان لانچ کردن بدون فشار مضاعف را جهت شتابگیری های ناگهانی به راننده خواهند داد.


🔴مورد 3: تعویض حالت دنده در حین حرکت

در هر زمان که مجبور هستید به طور متوالی حرکت به عقب و جلو داشته باشید، همانند دور زدن در خیابان های کم عرضه یا پارک کردن در جای پارک کوچک، سعی کنید ابتدا کامل توقف کنید و بعد دنده را از حالت D به R یا برعکس تغییر وضعیت دهید. تغییر حالت دنده در بین حین حرکت به گیربکس فشار وارد می کند. نکته: قرار دادن گیربکس از حالت D به حالت دستی ( تیپ ترونیک) یا مورد های پیشفرض گیربکس مانند حالت اسپورت/برفی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.



🔴مورد 4: خلاص کردن برای توقف های کوتاه

سعی کنید در ترافیک و چراغ قرمز هایی که توقف خودرو کمتر از 2 دقیقه است، گیربکس را خلاص نکنید. زمانی که گیربکس در حالت D قرار دارد و شما توقف می کنید، گیربکس در دنده 1 می ماند و تنها درگیری موتور و گیربکس، جریان های گردابی روغن هیدرولیک داخل توربین است که به دلیل دور پایین موتور، بسیار ناچیز است. در صورتی که خلاص کردن گیربکس و قرار دادن دوباره‌ی آن در حالت D، مجموعه‌ی کلاچ ها، سوپاپ ها و شیر های برقی را درگیر می کند که استهلاک آن به مراتب بیشتر است.



🔴مورد 5: توقف کامل با دنده P

برای توقف کامل ( پارک کردن ) ابتدا ایست کامل کنید، سپس دنده را در حالت N قرار داده، ترمز دستی را بکشید و پایتان را از روی ترمز بردارید تا وزن خودرو بر روی چرخ های عقب بیفتد. سپس دنده را در حالت P یا Park بگذارید. در غیر این صورت فشار وزن خودرو بر روی گیربکس خواهد افتاد که برای جعبه دنده های اتوماتیک مضر است.
@auto_mechanics
@auto_m
اتو مکانیک

#آموزش
@auto_m

✅ترمزها با عملكرد درست‌ و كاملشان‌ همواره‌ باعث‌افزايش‌ ايمني‌ و اطمينان‌ خاطر راننده‌ و ديگر سرنشينان‌اتومبيل‌ مي‌شوند، بنابراين‌ رعايت‌ نكات‌ زير ضروري‌ است‌:
🔵 لنتهاي‌ ترمز را هر 8000 تا 10000 كيلومتر بازديدكنيد و با توجه‌ به‌ نوع‌ رانندگي‌، حركت‌ در سرازيري‌، حمل‌ بار و... قبل‌ از اتمام‌ لنتها اقدام‌ به‌ تعويض‌ آنها نماييد.
🔵🔵اتصالات‌، لوله‌ها و شيلنگ هاي‌ سيستم‌ #ترمز را هر12000 كيلومتر بررسي‌ كنيد و از سلامت‌ آنها اطمينان‌حاصل‌ نماييد.
🔵🔵🔵 پس‌ از پيمودن‌ هر 20000 كيلومتر، اهرم‌ ترمزدستي‌و ميزان‌ بازي‌ آنرا تنظيم‌ كنيد.
🔵🔵🔵🔵لازم‌ است‌ ميزان‌ روغن‌ ترمز هر 8000 تا 10000كيلومتر بررسي‌ شده‌ و هر دو سال‌ يكبار يا پس‌ از 40000كيلومتر كاركرد، روغن‌ مستعمل‌ تعويض‌ شود.
@auto_m
@auto_mechanics
اتو مکانیک

#دانستنیها

#دسته_موتور یا👇
Engine Anchor Mount

✅وظیفه تحمل وزن موتور را دارد.

البته این اتصال به معنی یک اتصال ساده و بدون خاصیت نیست و در کنار این ارتباط باید اهداف و انتظاراتی که مد نظر قرار دارد، تامین شود.
@auto_m
🚙خودرو برای تحمل وزن جعبه دنده نیز دارای اتصالاتی است که به آن دسته #گیربکس یا به قول برخی مکانیک‌ها دسته موتور گیربکس نیز گفته می‌شود و این دسته‌ها در خودرو‌هایی که جعبه دنده در پشت موتور و زیر دالان گاردان قرار دارد، به‌راحتی قابل دیدن هستند و کارکرد مهمی نیز دارند.

✅موتور در هنگام تولید نیرو، گاز خوردن‌های ناگهانی، عبور از دست‌انداز، به واسطه لرزش‌های ذاتی خود پیشرانه، تقه‌های ناشی از رها شدن کلاچ یا درگیری و خلاص شدن تایر‌ها و … به خاطر حالت گردشی که دارد و از طرفی چون به بقیه قسمت‌ها وصل شده است، علاقه زیادی به تکان‌های جانبی پیدا می‌کند تا این انرژی را #دفع کند.✅

🧐در اینگونه مواقع #پیشرانه نباید بیشتر از حد مشخصی بازی کند و به همین خاطر باید به جایی محکم شود. تنها جایی که می‌تواند این گشتاور‌های پیچشی را تحمل کند، شاسی است.اما اگر موتور یا جعبه دنده به طور کاملا ثابت مثلا با استفاده از پیچ و مهره و یا جوش به شاسی متصل شود، تکان‌هایی که از این دو قسمت به شاسی وارد می‌شود باعث خرابی و پیچش شاسی و خود موتور و جعبه دنده می‌شود. پس باید یک انعطاف‌پذیری بین محل اتصال موتور و گیربکس با شاسی باشد که در این زمان وجود دسته موتور کاملا حس می‌شود,

@auto_m
@auto_mechanics
اتو مکانیک

#دانستنیها_خودرو

🚨علت #لرزش ویا بازی کردن #فرمان چیست؟

در اصطلاح به این مشکل فرمان زدن هم می گویند که میتواند مربوط به موارد زیر باشد👇

۱-تنظیم نبودن باد چرخها
۲-شل بودن پیچ چرخها
۳-شل بودن مهره دیسک و توپی
۴-جلوبندی و سیبکها مشکل دارد
۵-تاب داشتن رینگ لاستیک بر اثر ضربه
@auto_m

🙃درصورتی که در سرعت پایینتر از ۷۰ تا۸۰ کیلومتر با مشکل لرزش ویا زدن فرمان مواجه بودید به ۵مورد بالا ودر صورت سرعت بالای ۸۰ کیلومتر👇👇

۶-بالانس نبودن چرخها

@auto_m
@auto_mechanics
اتو مکانیک

🔴صدای #زوزه_جعبه_دنده و #دیفرانسیل را چگونه از یکدیگر تشخیص دهیم ؟
@auto_m
با سرعت هشتاد کیلومتر حرکت کنید

دنده را خلاص کنید,

اگر صدای زوزه قطع شد,
☑️ گیربکس مشکل دارد,

اگر صدای زوزه قطع نشد,
☑️دیفرانسیل مشکل دارد,

شاید باور نکردنی باشد که دانستن تنها همین نکته چه میزان خسارتهای مالی شما را کاهش می دهد👌
@auto_m
@auto_mechanics
اتو مکانیک

#عیب_یابی_ترمز
اگر فرمان ماشین صرفاً در هنگام ترمز گرفتن بلرزد سه دلیل می تواند داشته باشد
@auto_m
1️⃣تاب داشتن دیسک ترمز، یا کاسه های چرخ عقب (با آب ریختن روی دیسک در حالتی که داغ باشد، دیسک تاب می گیرد).

2️⃣خرابی یا سفتی سیلندر و کالیپر ترمزهای جلو.

3️⃣اگر در هنگام ترمز، اتاق نیز بلرزد، علت می تواند علاوه بر موارد مذکور، خرابی و عدم توازن رینگ و لاستیکهای چرخ نیز باشد.

@auto_m
@auto_mechanics
اتو مکانیک

#سنسورمپ یا (MAP SENSOR) چیست؟

🔷وظیفه این سنسور اندازه گیری فشار هوای ورودی به موتور و گزارش آن به ECU است. فشار هوای محیط در مناطق مختلف متفاوت است. مثلا،هوای نزدیک به دریا دارای فشار بالاتری نسبت به هوای موجود در کوهستان است. پس می توان نتیجه گرفت که هوای نزدیک به دریا دارای اکسیژن بیشتری نسبت به هوای کوهستان می باشد.

🔷تشریح عملکرد سنسور MAP Manifold Air Perssure Sensor یا سنسور فشار هوای منیفولد،این سنسور با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارد که در معرض هوای ورودی به موتور است و با توجه به ساختار داخلی آن که یک نوع مقاومت متغیر نسبت به فشار می باشد در اثر تغییر فشار هوایی که وارد موتور می گردد مقاومت آن تغییر می کند.
@auto_m
🔷در واقع این سنسور از یک پایه خود برق ورودی را دریافت می کند و با تشخیص میزان فشار هوای درون منیفولد مقاومتش تغییر و از پایه خروجی خود برقی متناسب با آن فشار را به ECU ارسال می کند.ECU نیز با توجه به برق دریافتی از سنسور حجم هوای ورودی به موتور را تشخیص داده و حجم میزان پاشش سوخت را با توجه به آن تصحیح می کند.(حجم پاشش سوخت در موتور با توجه به اطلاعات دریافتی از دو سنسور دور موتور و فشار هوای ورودی موتور تنظیم می گردد.)

🔷تاثیری که خرابی این سنسور بر عملکرد موتور خودرو می گذارد نیز به این ترتیب می باشد که ECU قادر به تشخیص حجم و میزان فشار هوای ورودی به موتور نبوده و کارکرد موتور حالتی شبیه به سه کار کردن می باشد.هم چنین علائم خرابی این سنسور در زانتیا با بد کار کردن موتور در دورهای مختلف وریپ زدن موتور دیده می شود.
@auto_m
@auto_mechanics
اتو مکانیک

سنسور #دمای_هوای_ورودی به موتور

با از کار افتادن این سنسور به خصوص در ماشین های بدون سنسور اکسیژن یا کاربراتی الکترونیکی باعث میشود که تنظیم موتر از حالت ایده ال خود خارج شود و موتور بد کار کند. اما در سایر خودرو ها به انضمام سنسوراکسیژن تا حدودی این خطا تصحیح میشود.
@auto_m
نکته: با خراب شدن این سنسور موتور دچار لرزش در دور ارام و دیر روشن شدن در هوای سرد ومصرف زیاد سوخت خودرو میشود

روش تعمیر:

در خودروهای که سنسور دمای هوا به صورت جداگانه از سنسور فشارمانیفولد نصب میشود این سنسور پس از چک سیم کشی باید تعویض گردد ولی در مدل سرهم ایراد ها اکثرا مربوط به سیم کشی است وکمتر این سنسور خراب میشود

@auto_m
@auto_mechanics
اتو مکانیک

✅ راه های کاهش مصرف سوخت:

- شستشوی ریل سوخت وانژکتورها
- تعویض به موقع فیلترهوا و روغن موتور
- تنظیم باد لاستیکها در هوای سرد
- عدم گاز دادن‌های پی درپی و افزایش وزن و بارخودرو
🚗 @auto_m
📚@auto_mechanics
اتو مکانیک

‍ #ترکیدن_لاستیک در حین رانندگی بسیار خطرناک است

بنابراین اگر دچار این حادثه شدیم باید حواسمان به چند نکته باشد :
@auto_m

1⃣ حفظ آرامش اولین قدم است.

2⃣ هرگز فرمان را به طور ناگهانی به سمت خاصی نچرخانیم و یک‌مرتبه ترمز نکنیم و اجازه ندهیم خودرو از مسیر اصلی منحرف شود.

3⃣ پایمان را از روی پدال گاز برنداریم و به آرامی به آن ضربه بزنیم؛ اگر ترافیک اجازه می‌داد، سعی کنیم خودرو را به آرامی به کنار خیابان ببریم.

4⃣ وقتی خودرو را در نقطه امنی متوقف کردیم، ترمز دستی را بکشیم و چراغ هشداردهنده را روشن بگذاریم.
🚗 @auto_m
📚 @auto_mechanics